Kona Dawg!

Kona Dawg!
Pampero Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska man köra street är det ju Hardtail som gäller.
> Dawg är väl en Heldämpad XC?

må så vara kanske, men jag har bara råd med en cykel.

Kona Dawg!
Dawg är grym. Funkar nog fint till lite streetlek om du inte köper större än medium. Luftdämpare är perfekt till mindre drops eftersom det är svårt att bottna dom.

Kona Dawg!
Vad/hur skall du cykla i skogen?

Att ha en heldämpad aluminiumcykel till "street" känns helt fel för mig, men vi tänker nog på helt olika former av "street" isåfall.

Jag tror du får mer för pengarna om du köer en HT som kan ta riktigt grova däck (2.7 eller mer) och en bra gaffel. Om du inte skall köra långlopp så har du nog roligare på en sådan. Den kommer tåla mycket mer "street" iallafall. En ny dawg går väl på 15-20 kkr? Det får man väldigt mycket street-HT för.

Men det beror helt på vad du menar med "street" och "cykla i skogen"

lycka till
/rikard -postdawgsugen

Kona Dawg!
har nyss fått min Dawg deelux 05, har bara hunnit cykla hem och tillbaka från jobbet hmmmmmm trevlig.
däremot street vet jag ej men skog blir mycket trevlig.

Kona Dawg!
Jodå, det går att köra street med dawgn. Funkar utmärkt till och med =).
Den är även riktigt skon i skogen. Mer "allmountain" än XC racer iaf.
Sänk sadeln och kör street , höj och dra til skogs!

Kona Dawg!
Dawgen är en utmärkt hoj som jag skulle jämföra direkt emot Specialized Enduro som jag vet att du var intresserad av också. Inte minst nu när Dawg ökat till 5 tums slaglängd också sedan förra året.

För street i mindre skala som våran "Happy Urban ride" i sommras skulle Dawg funka utmärkt, men ska du droppa höga lastkajjer allt som oftast så håller den nog inte. Vilket inte Enduron skulle göra heller.

Har nog nämnt det förut, men jag var på vippen att köpa en Dawg Dee-Lux förra året, men det blev en Enduro. Främst för att jag ville bygga själv, och för att Dawg bara hade 4 tums slag då.

Kona Dawg!
Komponenterna har du säkert jämfört noggrant så jag babblar lite allmänt om ramarna bara.

Det som talar till Endurons fördel är Horst-länken (länken som sitter närmast bakhjulet). Iom att den sitter emellan hjulet och huvudpivoten/ huvudlänken så hålls avståndet någorlunda konstant mellan hjulet och vevpartiet. Du känner alltså aldrig någon feedback (i negativ bemärkelse) i pedalerna när bakhjulet jobbar över guppen.
Vissa stör sig på det, men andra inte. Själv har jag kört för lite med singelpivot-hojjar för att kunna ha en åsikt ska jag ärligt säga.
Många är det ju som kör både olika Kona, Bullitar, Hecklerar m.fl. utan att gnälla så det är nog mest en vanesak. I andra änden finns de riktigt Horst-/FSR-frälsta som aldrig ens skulle sätta sig på en singlepivot.

Dawg har ju andra fördelar, som en sadel som går att sänka hela vägen tex. Bakdämparen sitter mindre utsatt för sprut. Möjlighet att sätta en flaska i ramen, det saknar jag ibland på Enduron trots Camelbak. Skönt att kunna ha sportdryck i flaskan och vatten i CB:n.

Sedan är ju Dawg oändligt mycket snyggare än monocoque-Enduron. Men personlig smak kanske vi inte ska gå in på. :-)

Kona Dawg!
Pelle har rätt om bakdämparen, den sitter väldigt skyddat. Och visst går det att ha en flaska i flaskställ på ramen, men det är inte helt lätt att plocka upp flaskan i farten. Mitt Sigmabatteri får plats i flaskstället fast det kräver en hel del våld och gummisnoddar.
Pelle Hå Skrev:
> Bakdämparen sitter
> mindre utsatt för sprut. Möjlighet att sätta en
> flaska i ramen, det saknar jag ibland på Enduron
> trots Camelbak. Skönt att kunna ha sportdryck i
> flaskan och vatten i CB:n.

Kona Dawg!
är du så rik att du vet? Men när man är så rik att man inte behöver jobba kan man ju cykla hela dagarna... oc´h då finns det ju alltid nån ny cykel i någon kategori som man inte har provcyklat.

Kona Dawg!
Tre om året räcker, oberoende av hur rik man blir. Det beror bara på vilka cyklar man väljer, Visst går det att gå till cykelaffären och köpa en cykel i veckan , men det är ju bara meningslös konsumtion. 52 stycken Scott om åter låter ju inte så kul.
Vore jag jätterik betydde det ju att jag hade råd att åka runt och måttbeställa cyklar bland hela världens ramtillverkare.
Kombinera det med några dagars cykling på varje rambyggares hemort, samt en veckas utprovning så återstår ju bara 46 veckor på hela året. Den tiden skulle man ju behöva för att bestämma färg och komponentval.
Och sen måste man ju planera nästa inköp, det är ju inte mjölk det handlar om. Och uppgradera komponentvalet, för att få med godbitar som man missade.
Nä, tre stycken per år är max.

Kona Dawg!
2,57 cyklar om året de senaste 7 åren har jag köpt.

jag cyklar även hela dagarna.

jag skulle gärna ha fler cyklar än mina nuvarande 5 st :) (nästa års cyklar som redan är beställda inräknade)

vill ni ha cyklar utan att vara rika. satsa på sporten och börja tävla! :)

önsklista på 14 st jag vill ha.. tre stycken ..bahhh :)
tränings lvg
tävlings lvg tempo
tävlingscross
tävlings lvg
träningscross
träningscross med skärmar
tränings mtb vinter
träningsmtb
tävlingsmtb ht
tävlingsmtb fs

dirt mtb
dh mtb
fr mtb
trial mtb

Senast redigerad av en moderator:
Kona Dawg!
Ett annat alternativ till Dawg och Enduro är Giant VT. Jag har en VT2 2004:a och är väldigt nöjd med den. Redan 2004:orna var bra prissatta, men 2005:orna verkar vara ännu bättre pris på (1200 GBP för en VT2 2005:a). Dessutom går det att få tag på billiga nya 2004:or på nätet (ca 20000 SEK för en VT1:a).

Jämfört med Dawg har VT nackdelen att bakdämparen sitter mer oskyddat, annars är VT:n en väldigt trevlig och prisvärd cykel.

Kona Dawg!
Min hoj har ju också vissa likheter med Dawgen förutom det konstiga namnvalet:

2K5_Dawg_Side.jpg

FO_BIGBUD.jpg

Sen har jag förstått att Kona inte har den "riktiga" Horst-länken. Hur mycket det betyder för köregenskaperna vet jag inte eftersom jag inte provkört Dawgen. 16795:- kostar den komplett, bara ramen (+dämpare) 8000:-

Kona Dawg!
Leo Skrev:
> MickeS: Hmm...så då tävlar du just nu på en
> "tävlingsmtb helstel"? Det är väl det enda som
> saknas på önskelistan? :-D
>
> /Leo
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

??.. just nu har jag bara vinter-mtb'n, en cross med extra tävlingshjul, en NRS som ska säljas och en TCR composit ram som ska säljas.

beställt till nästa år är en XTC compositram, en vanlig alu XTC-ram och en TCR compositram.. fast heter den så 2005..

så 2005 har jag förhoppningsvis:

tävlings/träningscross 04
tävlingsracer 05
tävlingsmtb HT 05
vinter-mtb 04

Kona Dawg!
ja, än så länge så ser tävlingsprogrammet ut att lämna 7-9 st tävlingsdagar öppna för landsvägstävlingar utan att det krockar med MTB-tävlingar.

jag har egentligen planerart att köra LVG de senaste två åren men så har jag varit sjuk och inte kunnat satsat ordentligt för att motivera en ny cykel eller tävlingsdeltagande.

Kona Dawg!
LEAF: Känner en kille som kör med Kona Dawg. Han kör renodlat street. Samma dag han fick den hoppade han en 10 stegstrappa till platt. Ca 2.5-3 meter till platt. Vist håller den. Och han har ändå bara 4".

Har provat den några gånger och måste säga att Propedal dämparen funkade utmärkt! Trampeffektiv, tycker iaf jag. Ifs är jag van vid min bakdämpare spm inte har pp, men ändå.

Köper du den från Norge så kan du få den för ca 14000 tror jag.

Lycka till i letandet!

Kona Dawg!
[Freeride] EriC Skrev:
> LEAF: Känner en kille som kör med Kona Dawg. Han
> kör renodlat street. Samma dag han fick den
> hoppade han en 10 stegstrappa till platt. Ca 2.5-3
> meter till platt.

Låter som väldigt höga trappsteg. Var det en stege han hoppade nerför? ;)

Kona Dawg!
jag ahr hojjat på en kona bear som är den gammla dawg. sama hoj, annat namn =) den är helt okej att härja i skoga med å göra små drop-offs å sånt. men vill man ha något med högre fart så är det inte något super bra val=) men som lekhoj är den toppen =)

Tillbaka
Topp