Kona Dew, bra eller anus?

Wendigo

Aktiv medlem
Tänkte ta och köpa mig en Kona Dew för att komplettera fixien med lite växlad cykelglädje. Ska bara ha den till lite allroundkörning (asfalt, stad och grus) så den låg ju bra i pris. Kommer förmodligen bli stulen i Visby snarast ändå... :)

Både Pedalogerna & Häggs har -07:an för runt 3500:-. 07:an är ju dock ljusblå medan 06:an är lite blåsilvrig. Är det någon skillnad annars? Det känns ju dumt att köpa fjolårsmodellen bara för att lacken är snyggare om det är bättre prylar på årets.

Någon som har en Dew själv? Bra eller anus? Svårt att hitta annan hoj för samma peng, inte ens i tuskland.

Kona Dew 2006
2K6_DEW_650.jpg

Kona Dew 2007
Kona%20DEW%2007.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en och använder den för pendling till/från jobbet. Har än så länge funkat helt super. Gick hela vintern och saknade inte skivbromsar en enda gång. Baserat på bilderna har jag den undre. Däremot så blir det skivor på nästa hoj, nu kompromissade jag eftersom vi fick knodd och degen bara flög iväg....

Har en -06 och jag jämförde med -07 innan jag köpte, skilde inte så mycket och -06 var billigare så det fick bli en sån. Hade dessutom fått vänta lite om jag skulle haft en -07.
Helt klart nöjd, har den som pendelcykel och har monterat dit skärmar. Saknar dock skivor men inte så mycket att det hade varit värt mellanskillnaden.

07:an alltså? Det som jag tyckte verkade bra (utom priset) var att det satt en Project 2 från början så man slipper börja inköpet med att slänga en sunkig elastomergaffel samt att det var 700-hjul.

Har du gjort något med din eller kör du som den är orginal?

iMats> Kom du fram till vad det var som skiljde? Det enda jag kan se är att det verkar vara clips på 2006-årsmodellen men inte på 07:an?

Varför är Dewen så billig och varför hittar man så lite skrivet om den? Ska man vara skeptisk eller är det bara att tacka och ta emot?

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Däremot så blir det skivor
> på nästa hoj, nu kompromissade jag eftersom vi
> fick knodd och degen bara flög iväg....

Åhå, vadan nu? Vad skall byggas?

Jag skiter i allt nu. Singlespeed is da shit.. Nu har jag hävt i mig lite Liberty Ale och tycker synd om mig själv och då vill jag göra något kul, typ bygga en RoadRat, men det kommer ändras i morgon... Gnällspik som jag är...

Wendigo skrev:
-------------------------------------------------------
> iMats> Kom du fram till vad det var som skiljde?
> Det enda jag kan se är att det verkar vara clips
> på 2006-årsmodellen men inte på 07:an?
>
> Varför är Dewen så billig och varför hittar
> man så lite skrivet om den? Ska man vara skeptisk
> eller är det bara att tacka och ta emot?

Kom inte ihåg riktigt, vevpartiet bland annat. Kolla in konas hemsida, båda finns specade där.

Varför den är så billig vet jag inte riktigt. Det är väl iofs inga höjdarkomponenter men jag tycker man får väldigt mycket för pengarna. Jag håller på tacka och ta emot.

Skumt det... verkar ju vara bra skit för pengarna. Synd att 07:an är ljusblå bara, då får det bli en fjolårsmodell istället.

Eller visserligen... en babyblå Dew skulle kompletera min rosa Mercier. :)

Funderar på att sätta bockstyre på Dew:en och få någon slags ultra-budget CX. Jag antar att jag måste beställa en massa grejer för att få det att fungera med bromsarna? Det är ett par Tektro M530 som sitter på orginal om jag inte misstar mig. Någon som har en smart och enkel lösning?

Smart och enkel lösning: Köp Kona Dew Drop istället. Problemet löst. Om du inte råkar sitta på styre och reglage och ev problem solver blir det snart en dyr budgethoj.

Grundfrågan: Jag har haft en Kona Dr Dew, och sålde den snabbt. Trist tung standardcykel där man riskerar slå i tårna i svängarna. Det bästa med den var att det stod Kona på den, det var snyggt.

Det var i mitten av maj -07 som jag gick i tankar på ful-CX, då fanns inte Kona Drop. Nu har man blivit med riktig räser istället, mycket roligare. Cyklar dock fortfarande på Konan då och då, bytt styre, chaindog, lite småfix. Den har hållt väldigt bra så jag kan bara rekommendera om det är någon annan i köpartankar.

Tillbaka
Topp