Kona Dew Deluxe

Pumpa

Ny medlem
Kona Dew Deluxe
Hej Allesammans!
Min trogna vapendragare till cykel pajade häromveckan varpå jag bestämt mig för att investera i en bra cykel som fungerar bra till pendling (drygt 1.5 mil enkel väg) samt enstaka längre turer. Hittade flera trådar som rekommenderade Kona Dew Deluxe. Tyvärr verkar den gått upp kraftigt i pris på sistone, numera hittar jag den som billigast på Sportson och pedalogerna för 7300. Ett par månader äldre trådar vittnar om pris tusenlappar under detta. Känner någon till liknande cyklar någon/några prisklasser under? (ca 5000kr). Helst Mtb-hybrider med skivbromsar.
Tack på förhand

Kona Dew Deluxe
Låter väldigt konstigt att den skulle ha ökat så mycket i pris, är du säker på att du pratar om samma hoj? Det finns ju Kona Dew, Kona Dew Plus, mm. också och man blandar lätt ihop namnen.

Kona Dew Deluxe
Hej igen,
Ja, tyvärr är jag ganska säker att det är samma cykel. Växelkursen kan nog vara en rimlig förklaring. Har hittat en 2008 års modell begagnat för dryga 5000. Är det att göra sig själv en björnstjänst att snåla in på de tusenlapparna tror ni? Förlorar garanti och service-år och sånt där. Dessutom känner jag mig inte riktigt kapabel att avgöra hur bra skick den begagnade cykeln är, men den ser fin ut.

Vilken jädra djungel det här visade sig vara...*suck*.

Kona Dew Deluxe
Om du hittar den begagnad från förra året för samma pris som du tror att den kostar ny, kanske det är en fingervisning. För 5.195 eller något sådant kunde/kan du köpa en Kona Dew Plus 2009. Var det inte den du menade?

Kona Dew Deluxe
Hej,
Nja, det var deluxen jag menade, men min uppfattning om priset var nog mycket riktigt felaktig. Har kollat in Kona Dew Plus och den väsentligaste skillnaden mina amatörögon kan se är att skivbromsarna är hydraliska på Deluxen och mekaniska på plusen. Killen På sportson (på Kat Bangata, sthlm) sa att hydraliska skivbromsar absolut är att föredra för en pendlare som mig. Vet ni på rak arm om det finns fler relevanta skillnader eller om just hydrauliken är värd 2200 spänn?

(tack för alla svar än så länge)

Kona Dew Deluxe
Jag är inte säker på att hydraliska bromsar är nödvändiga på en pendlare. Jag har wire och jag är inte direkt missnöjd med min cross. Båda kommer kräva sin service, men på olika sätt.

Men komponentmässigt skiljer det sig inte så mycket. Liiiite roligare komponenter på Delux:en såklart, men om det sammantaget är värt 2100 kr (på pedalogerna) kan jag inte avgöra.

Kona Dew Deluxe
Cykelspekulanten har inte varit aktiv här sen 2010 så det är nog liten chans till att få svar från honom. Men det kanske dyker in någon annan vad det lider.

Sitter själv med en Dew Drop, väldigt nöjd med den med tanke på vad jag betalade. Överlag så verkar folk nöjda med Konas Dew-hybrider.

Kona Dew Deluxe
Jag var riktigt missnöjd med min.
Tung o tråkig, standardcykel, kändes som en skeppshult. Nishikihybriden Plo Sl var så mycket roligare. Min univega alpina 500 från 90-talet som jag har som pendlare nu är roligare, moderniserad till V-bromsar.
Dessutom ramlade lacken av på min årgång av Kona Dr Dew.
Det var säkert fantastiska bromsarm, men det uppväger inte resten.

Kona Dew Deluxe
Min nästa kan säkert bli en Dew med skivor. Jag är supernöjd med min vanliga Kona Dew. Den gör sitt jobb och den får vård regelbundet. Just nu står den och hoppar och vill bli rengjord. Jag har lovat den det under semestern.

Tillbaka
Topp