Kona Dew (Drop), åsikter/erfarenheter?

(Håper det er lov med norske gjester...)
Kjøpte Dew Drop tidligere i uka, satte på SPD pedal og har sålangt syklet ~10mil. Kanonfornøyd.
Bruksområde til og fra jobb (jobber i Oslo) fungerer kjempebra.

Har tidligere erfaring med terrengsykkel i 15 år i Deore/XT klassen samt racer type gammel, og er type mosjonist som ligger på 100-200 mil i året.

Jeg brukte vinteren til å teste ut alt jeg kom over av Cyclocross, men syntes sykkeltypen ble litt "for seriøs" til blandingskjøring asfalt/grus - fortauskanter/mye svinger til og fra jobb.

Har også forsøkt å snu stemmen på dewdrop'en for å få mer foroverlent posisjon, men er ikke sikker på om det blir så jeg beholder det...

For en syklist på budsjett er denne et funn. Akkurat nå føles det som mitt beste sykkelkjøp noensinne. Kommer muligens til å sette på ekstra Tektrabremser med tiden, det kommer godt med når man sykler i kø ut ifra Oslo ;)

Sådärja. Riktigt najs. Nästan så man skulle kunna tänka sig att pendla genom stan bara för att den känns om en så bra kränkare. :)

En första 35 km-runda blandat asfalt och grus avklarad.

Kul!

Själv bytte jag till en kortare styrstam på min Drop igår eftersom jag tyckte jag hamnade lite för långt fram/ned med originalet. Cyklade till jobbet imorse (14km) och det kändes riktigt bra, nu skall jag bara se till att få lite mil i benen också!

Bilagor

• cykel.jpg
    cykel.jpg
    81.4 KB · Besök: 67
Efter ca 50 mil så känns det mycket bra. Reglagen är lite svåra att växla med från bocken (men det verkar vara lite av ett generellt problem, oavsett modell), och känns kanske aningen klumpiga i växlingarna. Men det är ju budgetmodellen, så man får väl vad man betalar för. Nåja man måste ju börja nånstans så man känner nån förbättring vid en uppgradering. :)

Den funkar bra på grusvägar och enklare stigar också.

Har testat en idag. Verkar prisvärd och borde passa bra till cykelsemestern. Hur är den som träningscykel på asfalt?

Tja, man kan cykla asfalt utan problem. En renodlad räser är lättare såklart, och du kan köra fortare. Men skall du träna är ju ansträngningen viktigare än farten. Jag körde 75 km idag, ca 15 km var grus, några km var riktigt dålig asfalt, resten asfalt.

Får väl bifoga en bild på sambons nya pendlaråk. Eftersom hon inte är så intresserad av teknik så blev jag "tvungen" ;) att leta rätt på en passande cykel att ersätta hennes gamla rostiga Crescent-med-cykelkorg.

Efter att ha läst slut på hela happy samt halva resten av intertubes så föll valet på en Kona Dew Drop. Den verkade vara bäst lämpad för en liten pendeltur runt Lund och kanske några utflykter till Veberöd samt Romeleåsen då och då.

Hon verkar i alla fall ha blivit nöjd, speciellt efter första pendelturen då hon glatt nämnde att hon fått lämna de kränkta och i stället sällat sig till skaran med kränkare. :)

Den ska ännu utrustas med pakethållare vilket enligt en bekants utsago, tillsammans med de gula reflexerna, berövar den från all street credz. :D

IMGP2401.jpg ht=485

access skrev:
-------------------------------------------------------
> Den ska ännu utrustas med pakethållare vilket

Återkom gärna med nån åsikt om lämplig pakethållare. Skivbromsen begränsar väl valmöjligheterna en del. Alternativet är väl en rejäl sadelväska (t.ex. från Carradice).

Sprockets skrev:
> access skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den ska ännu utrustas med pakethållare vilket
>
>
> Återkom gärna med nån åsikt om lämplig
> pakethållare. Skivbromsen begränsar väl
> valmöjligheterna en del. Alternativet är väl en
> rejäl sadelväska (t.ex. från Carradice).

Får se vad vi hittar. Den var egentligen beställd med pakethållare, men klåparna på Sportson i Helsingborg hade lyckats glömma bort den... samt inte monterat reflexer eller ringklocka... och inte justerat bromsarna och monterat låshållaren bakfram. @_@

Såja, då har pakethållare inhandlats och monterats. Blev första bästa skivbromsanpassade modell från Cykelmakar'n i Lund. Tror den är tillverkad av Tranz X Components men brandad som Spectra, hittar den dock inte på Tranz X hemsida. Det är ingen direkt lättviktsmodell, men kanske den håller desto längre då.

Så här ser den ut monterad i alla fall. :)

IMGP2473.jpg ht=486

någon som provat o smälla på "riktiga" räser däck på den? hur skiljer sig geometrin från en räser? kan inte bestämma mig för om jag ska ha räser, cross eller bygga ihop nått mittimellan. Skulle vilja ha en hoj som funkar på vintern med o fixar lite grus då o då.

Den har väl lite mer upprätt sittställning än vad man brukar ha på en räser. Fast det går ju att justera. Standardstyrstammen är inte så lång.

Själv satte jag på bredare däck än standard. Det rullar bra, och jag kan leva med det ökade lutmotståndet. Jag bytte från 37 mm Continental Countryride som den levereras med till 40 mm Schwalbe Marathon Supreme.

Sprockets skrev:
> Den har väl lite mer upprätt sittställning än
> vad man brukar ha på en räser. Fast det går ju
> att justera. Standardstyrstammen är inte så
> lång.
>
> Själv satte jag på bredare däck än standard.
> Det rullar bra, och jag kan leva med det ökade
> lutmotståndet. Jag bytte från 37 mm Continental
> Countryride som den levereras med till 40 mm
> Schwalbe Marathon Supreme.

det var lite det jag tänkte på, och dessutom pekar den uppåt. tänkte om det hade något med geometrin o göra, styrröret ser ju faktiskt ut och vara tilltaget så att man skulle kunna smälla på en smäckrare tapp och smalare sadel. Är ju då ganska billigt för en cross (speciellt modellerna utan skivor) med i princip samma ram som det är på Paddywagonen om jag förstått rätt?

Edit: Nix det går inte då den kortare, och allmänt fel för snabbåka:-( som pendlare är den nog väldigt bekväm. Dessutom trodde jag det var stål men det är det ju tydligen inte.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker det låter i lättaste laget att 11-34 bak, en mer tätstagad kassett känns som den skulle passa bättre så länge man håller sig till grus och asfalt i sthlmstrakten +/-20mil utan packning att tala om. Funderar även på att köra med 50/39 fram, lillklingan känns överflödig. Överskattar jag grovt min spensliga ben?

Vad säger ni som kört dewen (eller liknande utväxlad cross/touring-jonne) ett tag om utväxlingen?

Det är ett stort hopp mellan det näst största och det största drevet i "Megarange"-kasetten. Minsta klingan fram har varit bra vid enstaka tillfällen, men det är inte ofta. Men utväxlingen är inget jag funderar speciellt mycket på. Fast när kasetten är slut blir det nog en mer tätstegad för min del. Jag har ju lillklingan om det skall gå riktigt lätt.
Men häng inte upp dig på kasetten, den är ju bara att byta om det inte passar.

375 mil sen slutet på april. :)

Vilken storlek skulle ni rekommendera om man är 182 lång samt 86 i grenlängd på en sådan här, till pendlarändamål?

Vad menas att vissa storlekar är slut? kommer dom in till samma pris?

Fikasvettot skrev:
> 58 cm, kanske?
> Jag är 178/83 och har en 56 cm.
> Känns lite märkligt att det kommer fler 2009:or
> i september.

SANT!

Fikasvettot skrev:
> Fast Wiggle skickar inte cyklar till Sverige.

Jodå, nu sitter jag och väntar och planerar redan uppgraderingarna... ;-)

Dew.JPG ht=348

harrukurre skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > 58 cm, kanske?
> > Jag är 178/83 och har en 56 cm.
> > Känns lite märkligt att det kommer fler
> 2009:or
> > i september.
>
> SANT!

Wiggle får in osålda returcyklar från andra distributörer gissar jag.

nisseson skrev:
> Jodå, nu sitter jag och väntar och planerar
> redan uppgraderingarna... ;-)

Sådärja! Snabbt jobbat!
Jag var visst inte uppdaterad på deras fraktpolicy.

harrukurre skrev:
> Vad är skillnaden mellan Drop och Plus? förutom
> bockstyre, reglage

Räcker inte det som skillnad? Ramen på +2010 ser annorlunda ut (baktriangeln) så du kan kolla geometritabellerna och se om det är mer än en kosmetiskt skillnad. 09-orna verkar vara samma ram. Ett annat vevparti på Drop.

> Är skivorna på plus
> mkt sämre?

Hayes MX 4 vs. Shimano R505 Disc (det var Avid BB-7 Road Disc på 09-orna). Ingen aning om det är någon praktisk skillnad.

+ 2010: http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dewplus
Drop 2010: http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=dewdrop
Drop 2009: http://bikes.konaworld.com/09/09_dewdrop_en.cfm

@Fikasvettot:

Enligt Wiggle´s info är det 50/39/30 men enligt Konas egen sida 52/42/30 på 2009:ans Drop. Vad har du för klingor på din?

Jag tror också på en 58, jag är 184/86 och min 60cm-ram är lite för stor för att jag skall vara bekväm med den (men jag har aldrig kört någon riktigt utsträckt lvg-hoj, jag föredrar lite mer komfort-specade ramar)

Tyvärr står min hoj i Göteborg och jag är i Stockholm hela veckan så jag kan inte räkna kuggar förrän tidigast på lördag. Förhoppningsvis har min skämtsamma kollega pumpat mina däck och lämnat tillbaka min pump då så att jag kan få hem cykeln från kontoret utan att behöva leda den 7km)

Fikasvettot skrev:
> 58 cm, kanske?
> Jag är 178/83 och har en 56 cm.
> Känns lite märkligt att det kommer fler 2009:or
> i september.

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot skrev:

>
> Räcker inte det som skillnad? Ramen på +2010 ser
> annorlunda ut (baktriangeln) så du kan kolla
> geometritabellerna och se om det är mer än en
> kosmetiskt skillnad. 09-orna verkar vara samma
> ram. Ett annat vevparti på Drop.
>
Jag pratar 09or nu. Räcker och räcker, det skilljer ju en hel del pengar mellan dom, och då pratar jag ändå om en Drop köpt från wiggle.

> Hayes MX 4 vs. Shimano R505 Disc (det var Avid
> BB-7 Road Disc på 09-orna). Ingen aning om det
> är någon praktisk skillnad.
>
Ok.

Då tycker jag att Plus är ett riktigt kap jmf med Drop om man hitter en sådan 09a på rean.

nisseson skrev:
> @Fikasvettot:
>
> Enligt Wiggle´s info är det 50/39/30 men enligt
> Konas egen sida 52/42/30 på 2009:ans Drop. Vad
> har du för klingor på din?

Det står 52/42T tryckt på storklingan. Jag har inte kontrollräknat.

Fikasvettot skrev:
> nisseson skrev:
> -----
> > @Fikasvettot:
> >
> > Enligt Wiggle´s info är det 50/39/30 men
> enligt
> > Konas egen sida 52/42/30 på 2009:ans Drop. Vad
> > har du för klingor på din?
>
>
> Det står 52/42T tryckt på storklingan. Jag har
> inte kontrollräknat.

Ok, tack. Blir att kolla när jag får den levererad då.

Min Dew Drop hade 52/42/30-parti.

Såg idag att Sportson tar 6395:- för sina i butiken på kungsholmen. Kanske gäller alla butiker?

Oscar, om du fortfarande letar efter en bra pakethållare för skivbromsar kolla in Tubus Disco. Tror den finns för 28" också. Vi köpte en sådan till tjejns MTB efter mycket om och men. Det var klart värt pengarna. Lite klurig är den dock då lastytan är ganska kort vilket kan göra det lite trixigt att fästa packväskorna bra samt att det är lite trix om man ska ta loss hjulet för att punkalaga.
I övrigt rock solid.

nille skrev:
> kolla på wiggle är nere i 4700
> nu:)otroligt!Funderar starkt på en som
> vinterpendlare.

Men va fan... :-)

5160:- med frakt, men fortfarande 1400 billigare än när jag köpte från Wiggle i september. Låter som ett väldigt prisvärt köp.

Hur har ni löst det med skärmar? Jag försökte få på ett par SKS 45mm skärmar, men det blir väldigt tajt fram. Bak verkar gå bättre, fast där saknades stagen i paketet. :(
Jag har förvisso ganska feta däck (Schwalbe Marathon Supreme 40) men de tar nog ändå inte lika mycket plats som ett par dubbdäck. Teoretiskt kan man nog få hjulet att löpa fritt vid montering, men så fort man oundvikligen kommer åt skärmen så lär den ligga emot.

Skulle man kapa skärmen alldeles bakom gaffeln skulle det nog gå att montera den lite högre. Men det känns ju måttligt kul.

Det funkade med ett par biltemaskärmar, böjde till vad heter det pinnarna (i brist på bättre ordval ;-) så att det gick att fästa. Nu har jag ju förvisso standarddäcken... Kan fixa foto imorn om det skulle vara nån hjälp (?)
Har väl inte kört jättelångt med dem än, men verkar sitta bra hittills

Det är utrymmet på höjden mellan gaffeln och däcket som ställer till det för mig. Mina kära däck kanske är för höga. Stagen kan man sätta i väskfästet på gaffeln om man inte vill böja så mycket kring bromsen.

Jag monterade ett par SKS Bluemel 53mm på min Drop idag men trots att jag både fick plocka fram bågfilen och böja stagen rätt bra tyckte jag inte det var några större problem. Med fetare däck än original kan jag dock förstå att det blir trångt!

Jag satte ett fram- och ett bakstag på varje skärm, framstagen med sina plastmojar satt bra på högersidan och bakstagen satte jag i en av skruvarna som håller bromsarna. Det blev naturligtvis lite osymmetriskt men hur ofta ser man det? =)

Måste skaffa ett par varmare cykelbrallor bara, sedan blir det åka av!

Får väl återuppliva den här tråden när jag äntligen fått ändan ur vagnen och skaffat mig en egen Dew Drop. Hittade en sen 09:a på rea hos Häggs i lämplig storlek. Nu väntar jag bara på att pedaler och lite annat smått och gott ska dyka upp på posten.

IMGP6126.jpg ht=481

access skrev:
> Hittade en sen 09:a på rea hos
> Häggs i lämplig storlek.

Ehum... är det där verkligen lämplig storlek? Maken till höjd på sadelstolpe och styre har jag inte sett på länge.

Rippa skrev:
> access skrev:
> -----
> > Hittade en sen 09:a på rea hos
> > Häggs i lämplig storlek.
>
> Ehum... är det där verkligen lämplig storlek?
> Maken till höjd på sadelstolpe och styre har jag
> inte sett på länge.

Har bara plockat ihop den ännu så satte bara dit stolpen. Får justera sen när jag får pedalerna. :)

Tillbaka
Topp