Kona frames

• Trådstartare Trådstartare mjg
  • Start datum Start datum

mjg

Medlem
Kona frames
Hittade en fin Kula Deluxe '05 på rea och tänkte slå till direkt på 19" vilket jag var övertygad om var det jag har på min Caldera '04. Men när jag testade den kändes den liten och efter kontrollmätning visade den sig vara 4 cm kortade i tt-mått. Antingen har jag minne som en guldfisk och köpte en 20" eller så är ramen mindre? Någon som vet var jag kan hitta måten på ramarna för Kula och Caldera, letat förgäves på Konaworld.

Sen nästa fråga blir då angående ramstorlekar, jag har tydligen en väldigt stor ram för min höjd (187 cm) jämfört med många andra. Rent principiellt, vad är för och nackdelarna med det. SJälv gillar jag att sitta ganska upprätt men antar att jag då får högre masscentrum och förlorar i manöverteknik samt får större luftmotstånd.. Tjänar man något i kraft att sitta "tätare" om målet är att köra bra på långlopp. Är det mer tycke och smak eller är det något mer eller mindre vedertaget i frågan?

Kona frames
Min Cinder Cone är 19" och jag tycker att jag får sträcka på mig när jag sitter på den, är oxå 187cm i strumplästen. Jag sitter hellre mer rakt upp, även fast det kanske blir mer luftmotstånd, jag tycker att det e skönare för nacken och för ryggen, dock så cyklar jag mest på min 18,5" cykel nu där jag tycker att jag sitter mycket bättre, så det är nog helt individuellt.
Men jag prioriterar komfort framför något annat.

Kona frames
Tack!

Kan inte se annat än att jag måste köpt åtminstonde en 20". Får hem och kontrollmäta igen och se vad jag kommer fram till...

Tillbaka
Topp