Kona Jake resurrected

ostrand

Aktiv medlem
Kona Jake resurrected
Tja!
Köpte en Kona Jake för ett tag sen "baraföratt N+1..."

konajake_start.jpg

Hojen var otroligt skitig så jag strippade ner den och rengjorde allt. Tog isär och fettade in styrlager...får se om det håller eller om det är slut.

Ramen visade sig efter lite googlande vara från 2007 och under all smuts visade det sig att den var utrustad med Campa 10-delat, förmodligen inte original. Well, jag har ju en gammal Colnago med 9-delat, så varför inte plocka över den 10-delade gruppen dit? (jag fick bygga om framväxeln från klämma till braze-on vilket gick alldeles utmärkt - satte över braze-on-fästet som satt på Mirage-framväxeln som redan satt på Colnagon)

IMG_20190419_141048.jpg

Sedan hade jag en halv Sora -grupp hemma dvs bakväxel och framväxel, och så fick jag tag på ett par Sora-reglage i yardsaletråden här, och ett hyfsat hjulpar, så med de befintliga Avid Shorty 4 -bromsarna och ett gammalt FSA -vevparti som låg i lådan var jag i hamn.
IMG_20190425_183620.jpg

IMG_20190419_141048.jpg

Nu fattas bara montering av kedja, kablar och styrlinda. Sen är den klar! Frågan är bara vad jag ska ha den till... men lite grus kanske?
Jag har redan en "CX / vinterpendlare" - en Merida CX500 med 105 5800 och skivbromsar - men Jake-n känns på något sätt roligare och lättare... så vi får se..

Bilagor

• IMG_20190425_184114.jpg
    IMG_20190425_184114.jpg
    685.8 KB · Besök: 35
Senast ändrad:
Kona Jake resurrected
Låt Meridan få bli dedikerad vintercykel med dubbdäck och skärmar? Och sommar-pendla på Jake?
Men den blev fin! Det går att få "liv" i äldre cyklar med lite rengöring och puts!

Kona Jake resurrected
Kona Jake-the-Snake, från 2005. Har nog kört mer än 5000 mil nu, och kanske blir det 5000 mil till ?? Det mesta är bytt många ggr, det är nog bara ramen och styret som är orginal ---
.

Bilagor

• Jake.jpg
    Jake.jpg
    363.8 KB · Besök: 52
Tillbaka
Topp