Kona Kula Rambrott - Hjälp!

Jonez

Medlem
Precis vad jag INTE behövde just nu.. Rambrott! Under en snäll motionsrunda ikväll märkte jag plötsligt att det var ngt som inte stod rätt till med hojen.. glappade styrlagret? Nej! Vevpartiet? Nej!
Men däremot hade hela j---a överröret sagt upp bekantskapen med sadelstolpsröret. Rakt av! Inga konstiga hopp eller annan "abuse" utan helt vanlig stigcykling i sakta mak.
Nu är hojen inte ny utan handlar om en Kona Kula från 2005, alltid underhållen och väl vårdad dock.
Inköpt av mig som ny på Sportson i Kungens Kurva våren 2005.

Självfallet så är de 4 år som Kona hade som garanti för rambrott 2005 passerade med ett halvår eller så.

Frågan är hur pass generös Goodwill de kan tänkas ha i såna här situationer??? Någon som vet??

Har inte lyckats hitta en enda Kula (eller annan XC-Kona) med rambrott när jag sökte, har läst varenda inlägg i "Visa ditt rambrott"-tråden och alla relaterade trådar på sökkriteret.

Slutligen till frågan man nästan inte verkar få ställa:
Går det att laga skiten??
Känns spontant som att nån med lite TIG-kunskaper skulle kunna lägga en fin sträng och låta mig njuta 4 år till med denna guldhoj...

Hjälp!! Jag kommer inte klara en enda vecka utan dimhöljda pannlampsturer.

mvh

/Jonas

kula2k5-1.JPG ht=480

kula2k5-2.JPG ht=480

Brukar inte happykonsensus vara att det inte går att svetsa en sån där skada utan att förstöra härdningen av metallen? Fast å andra sidan brukar det alltid dyka upp någon som känner någon som är flygplanssvetsare ute på Arlanda som kan svetsa ihop allt. Jag skulle i alla fall aldrig våga försöka laga en sån där skada...

Jag tycker oftast att flyplanssvetsaren på Arlanda/Bromma alltid dyker upp i något av de första inläggen, och då som en indirekt referens :-) Men en kompis svetsade sitt kedjestag och det funkade fina fisken.

Jag tror dock att OP bör förlita sig på goodwill och se om han kan få köpa en ny ram lite billigare.

Klart det går att svetsa, av en kompetent svetsare, men vart kommer den spricka nästa gång? Att den har spruckit nu tyder ju på något, förmodligen att rörelserna i materialet varit lite för stora, och det kan de ju varit på fler ställen.

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> en skada på ett sånt ställe borde väl funka
> att linda med kolfiber och epoxi?

Jo det borde gå fint. Grym lösning faktiskt!

Jonez skrev:
> Precis vad jag INTE behövde just nu.. Rambrott!
>
> Självfallet så är de 4 år som Kona hade som
> garanti för rambrott 2005 passerade med ett
> halvår eller så.
>
> Frågan är hur pass generös Goodwill de kan
> tänkas ha i såna här situationer??? Någon som
> vet??
>
> > Går det att laga skiten??

Hej Jonas

Ja det där var/är ju töligt, för ett rambrott är sällan trevligt. Men du måste haft en väldans tur ändå. För tänk om. OM den kollapsat helt under cyklingen. Sånt kan göra riktigt ont det.

Avseende Goddwill. Ja det vet man aldrig. fem dagar kanske dom har en förståelse för, men drygt fem månader. Jag skulle inte hoppas på det. Jag har själv jobbat i affär och visst försöker man i det längsta, men vissa saker blir svårt hur gärna man än vill. Självklar försökte vi alltid att hjälpa till med bra priser mm. Men det gjorde vi oavsett orsak.

En tröst kan ju vara att du ev bara behöver köpa en beg. ram och sedan flytta över prylarna

För som du skriver. Går det att laga skiten. Ja det är klar det går. Men du skrev ju själv "skiten".

För uppenbart har du fått någon typ av material utnötning/brott och som någon skrev. Var går den sönder nästa gång? Skulle jag laga en kass ram. Nej det skulle jag inte, men det är jag det.

Du kan ju alltid ringa hit och fråga vad dom tror och vad dom tar för att fixa till den.

Aero Svets som ligger i Vinsta Industriområde.

Aero-Svets
Förrådsgränd 2
162 50 VÄLLINGBY
Tel. 08-739 23 60

Tror han heter Kalle. Ring och kolla men honom. Enligt uppgift är han snäll och duktig. Han kan ev göra arbetet medan du väntar om det inte är nåt som tar jättelång tid.

Och du en fin sträng är inte det viktiga. En som håller det är viktigt. Sen kan det nästan se ut hur som.

Lycka till och vad bra att du inte gick i backen.

Om du förkastar dom förslag du fått och vågar dig på stål igen så har jag en Marin Pine mountain ram över :), Är du nöjd med din hoj så är det ju värt att svetsa.

marin1.JPG ht=544

Ibland får man inse att även älskade prylar slits ut. Alu har den egenheten att det utmattas i takt med vibrationerna. Alla konstruktioner som utsätts för vibrationer eller växlande krafter kommer tillslut att spricka. Det är bara att tacka för den tid som varit och gå vidare i livet. Varför Kona ska ställa upp med garanti ett halvår efter att tiden löpt ut kan jag inte riktigt förstå. Med en begränsad garantitid säger de ju klart att man inte kan räkna med evigt liv.

MatsS skrev:
> Om du förkastar dom förslag du fått och vågar
> dig på stål igen så har jag en Marin Pine
> mountain ram över :), Är du nöjd med din hoj
> så är det ju värt att svetsa.
>
>
Hörru Mats.

Detta var ju med i mitt inlägg.

"En tröst kan ju vara att du ev bara behöver köpa en beg. ram och sedan flytta över prylarna"

Ska han förkasta det. Låter dumt om han ska köpa din gamla stålram ;7) Vilket i sig kan vara helt ok tycker jag.......

Ta med den till affären o kolla- jag fick ny ram av Rocky Mtn efter 6 år o det var 5 års garanti.
(Oxå sprucken vid Överrör/sadelrör).

/Thomas

Tack för all input... Det var väl som jag var rädd för, den allmänna inställningen är att laga är BIG NO NO, men så finns det en o annan som lagat eller vet ngn som lagat med bra resultat vilket inger lite hopp. Jag känner absolut inte att jag måste laga ramen och sen utsätta mig själv för livsfara om det nu är så att den lider av allmän "metal fatigue" och kommer braka av igen i något betydligt sämre läge än den gjorde igår.

Men, det vore väldigt trevligt OM det gick.

Fjärdebrunn skrev:
> Varför Kona ska ställa upp med garanti
> ett halvår efter att tiden löpt ut kan jag inte
> riktigt förstå. Med en begränsad garantitid
> säger de ju klart att man inte kan räkna med
> evigt liv.

Det stavas GOODWILL, och eventuellt det faktum att de numera kör med "livstids garanti" på sina ramar. Verkar ju inte finnas många referenser till spruckna Kona XC öht och de kanske skulle vara intresserade av visa att de vill ta ansvar för sina grejor utöver garantier. Det var ju som sagt en fråga om någon hade koll på hur dom brukar göra i en sån här situation.

Pebben skrev:
> För som du skriver. Går det att laga skiten. Ja
> det är klar det går. Men du skrev ju själv
> "skiten".

Med "skiten" refererade jag självfallet till rambrottet och inte till själva hojen som jag gillar som fan! ;-)

> Du kan ju alltid ringa hit och fråga vad dom tror
> och vad dom tar för att fixa till den.
> Aero Svets som ligger i Vinsta Industriområde.
> Aero-Svets
> Förrådsgränd 2
> 162 50 VÄLLINGBY
> Tel. 08-739 23 60
> Tror han heter Kalle. Ring och kolla men honom.
> Enligt uppgift är han snäll och duktig. Han kan
> ev göra arbetet medan du väntar om det inte är
> nåt som tar jättelång tid.

Är du även medlem på SOE eller bara duktig på cut'n'pejst ?? ;-)
Av Karl Laines Blocketannonser att döma ser det eventuellt ut som att han avvecklar..
http://www.blocket.se/stockholm/Svetsar__hydraul_bord_el_truck_vent_system_20654755.htm?ca=11

hakanf skrev:
> en skada på ett sånt ställe borde väl funka
> att linda med kolfiber och epoxi?

Någon referens/metod för en sån lagning???

tmalm skrev:
> Ta med den till affären o kolla- jag fick ny ram
> av Rocky Mtn efter 6 år o det var 5 års
> garanti.
> (Oxå sprucken vid Överrör/sadelrör).
>
> /Thomas

Låter ju fantastiskt bra... Vilken affär handlade du i?

DIRAVI skrev:
> Klart det går att svetsa, av en kompetent svetsare, ...

Appropå att svetsa. I lördags på väg mot Lovön såg jag en snubbe på en skackig damtralla plantera näsan i backen i ganska hög fart på grund av att styrstammen gick av. Det gick bra för gubben, men han var lite sur på sin kompis som tydligen inte hade gjort så bra svetsjobb. Visade sig att styrstammen hade varit dålig en längre tid och att gubben innan han fick hjälp med att svetsa hade använt sig av slangklämmor för att hålla ihop skiten. Helt otroligt. En gammal utmattad gängad styrtapp i aluminium som inte kostar många kronor att byta ut.. Glömde fråga hur det gick med vinflaskorna han hade i en påse hängd på styret..

ambientzz skrev:
> Inhandla en BeOne Karma(1,2 eller 3) ram på crc
> för 1400:-

Prisvärt!

Jonez skrev:

> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För som du skriver. Går det att laga skiten.
> Ja det är klar det går. Men du skrev ju själv
"skiten".
>
> Med "skiten" refererade jag självfallet till
> rambrottet och inte till själva hojen som jag
> gillar som fan! ;-)

Aj då, jag trodde du tröttnat på "skiten" dvs cykeln. Men ber om ursäkt...

> Är du även medlem på SOE eller bara duktig på
> cut'n'pejst ?? ;-)
> Av Karl Laines Blocketannonser att döma ser det
> eventuellt ut som att han avvecklar..
> http://www.blocket.se/stockholm/Svetsar__hydraul_b
> ord_el_truck_vent_system_20654755.htm?ca=11

Nej jag är inte medlem i SOE. Men har fd kollegor som kör lite bla. Bla en som har kört Paris - Dakar på hoj.

http://hem.bredband.net/b329195/Dakars.pdf

Och dom har ju kraschat ett och annat tråg, typ. ;7)

>Av Karl Laines Blocketannonser att döma ser det eventuellt ut som att han avvecklar..

Självklar borde jag kolla upp det bättre och det har jag gjort nu. Och visst finns Kalle där i allafall på tel. Dock är han ledig tom 21/12 kl 0800. Så varför inte slå en pling då ;7)

Lycka till med detta.

Senast redigerad av en moderator:
> Ta med den till affären o kolla- jag fick ny ram
> av Rocky Mtn efter 6 år o det var 5 års
> garanti.
> (Oxå sprucken vid Överrör/sadelrör).
>
> /Thomas
Låter ju fantastiskt bra... Vilken affär handlade du i?

Köpte från Sportsson i Halmstad men reklamerade direkt till RM i Kanada, Skickade en bild på sprickan o allt de ville veta sedan var vilken färg jag ville ha på nya ramen. Bra service sånt!

Pebben skrev:
>
> Aj då, jag trodde du tröttnat på "skiten" dvs
> cykeln. Men ber om ursäkt...
>

Det är så lugnt så!

> Självklar borde jag kolla upp det bättre och det
> har jag gjort nu. Och visst finns Kalle där i
> allafall på tel. Dock är han ledig tom 21/12 kl
> 0800. Så varför inte slå en pling då ;7)
>
> Lycka till med detta.

Tack för researchen... kommer dock inte kunna vänta så länge så jag måste få till en interimslösning. DVS köpa ny hoj/ram per omgående. Får se om det går att laga eller byta ramen på sikt, utan HT vill jag inte vara.

Nu är bilderna lite för små för att det ska gå att se ordentligt
Men det brottet ser lite misstänkt ut, har det funnits ett smältdike måhända?

dike.png ht=465

Om man tittar på andra sidan svetsfogen så är det en liten kant in mot röret..
Att svetsfogen har smält röret utanför fogen och bildar på så sätt en brottsanvisning..

lleberg skrev:
> Nu är bilderna lite för små för att det ska
> gå att se ordentligt
> Men det brottet ser lite misstänkt ut, har det
> funnits ett smältdike måhända?
> Om man tittar på andra sidan svetsfogen så är
> det en liten kant in mot röret..
> Att svetsfogen har smält röret utanför fogen
> och bildar på så sätt en brottsanvisning..

Kan detta va något för hugade mikroskopmetallurger??
Fullsize:
http://qwerty.blogdns.com/Kona Kula rambrott_1.JPG

KonaKularambrott_1.JPG ht=587

kompis fick sen kona utbytt efter en jäkla massa år, dom skicka bara nån demo ram. Fort gick det med tror han hade den nya på några dagar. dom begärde bara en bild på ramen samt serienumret, vart tydligen nått fabriksfel på vissa kula modeller i easton rör, dessutom fick han med styrlager o en xtr framväxel!

prova och maila o hör direkt med tillverkaren? eller snacka med nån representant i Sverige.

Spontan tanke ang lagning: Om det finns helt ok ramar att köpa för 1200-1400kr (t.ex en Brand-X hos CRC, har en själv. Är skitnöjd), är det då vär att spara mellanskillnaden och istället laga den gamla uttjänta ramen?Den har ju redan sagt ifrån en gång redan.

En Kona Kula Gold 2010 ram kan du få köpa för 2600- .
Kommer in till Kona's lager den sista januari beräknat datum.

Bilagor

• Kona kula gold 2010.jpg
    Kona kula gold 2010.jpg
    40.8 KB · Besök: 26
Sivert ( Häggs ) skrev:
> En Kona Gold 2010 ram kan du få köpa

Gold, är det en ny modell eller har Kula bytt namn?
För vem har glömt Konas gamla slogan, anno ca -96, "Kula means gold in Hawaiian"?

Mejla Kona, med bild. Hjälper de inte dig hjälper i varje fall du dem. Ingen vill väl leverera ramar som spricker? Affären tror jag däremot inte på, de får en kostnad utan att ha någon större nytta av sitt tillmötesgående.

Kula Gold ska det naturligtvis stå som modellnamn, edit : står numera i texten.

Jag kan naturligtvis mejla bilderna / lyssna med Konas serviceansvarige hur han ser på det, lite kan det ju dock vara det här med åldern och deras 4 årsgaranti. Hade en Kikapu modell i somras där ramen hade hoppats lite för hårt med och den hade ungefär passerat 5 årsstrecket och där gick det tyvärr inte att få ihop ngn. garanti.

Sivert ( Häggs ) skrev:
> Jag kan naturligtvis mejla bilderna / lyssna med
> Konas serviceansvarige hur han ser på det, lite
> kan det ju dock vara det här med åldern och
> deras 4 årsgaranti. Hade en Kikapu modell i
> somras där ramen hade hoppats lite för hårt med
> och den hade ungefär passerat 5 årsstrecket och
> där gick det tyvärr inte att få ihop ngn.
> garanti.

Det vore jätteschysst! Skulle vara väldigt intressant att höra deras förklaring till detta rambrott om inte annat. Denna cykeln har det definitivt inte hoppats något med, har flera gamla happyiter med mig som kan gå ed på det om det behövs. Dessutom har jag det tveksamma nöjet att kunna anmäla mig till 40+ gruppen på loppen vilket numera kanske borgar för att jag inte är ngt "dirtkid" direkt, vad vet jag.. :-)

Säg gärna till om du är villig att lyssna med dom så kan jag avvakta lite med egen reklamation..

Edit: Btw: Denna hojen är inhandlad i maj 05 ca... mao typ 4 år o 7 månader om det skulle spela roll?

Tack!

/Jonas

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp