Kona MTB

Rispan

Ny medlem
Kona MTB
Hej på er alla

För att göra som alla andra förstagångs-köpare av en "riktig MTB" tänkte jag höra med kunnigt MTB folk här på happy.

Jag står och väljer mellan Cinder Kone och dess broder Kula. Det lutar nog mer åt kulan tror jag. Att båda två är bra cyklar det vet jag men är kula´n värd dom extra slantar som det kostar. Är det någon som kanske har andra förslag i kula-klassen som är värda att testa.

Det jag kommer att köra är lite tynge freeride i skog ock mark.

Tack på förhand

Kona MTB
Om du ska cykla xc så tycker jag att Kula´n är en bra cykel. Kan du är det aldrig fel att gå upp en prisklass. Och jag tycker Kulan är prisvärd.

Kona MTB
Gå in i en butik och känn på viktskillnaden! Man får lust att betala mycket för den när man känner. Kulan är ju inte så lämplig som freeridehoj, till det gör ju Kona andra cyklar. Men ska man köra xc så är kulan ju ytterst lämplig.

Kona MTB
Tack för era snabba svar!!

Har väl kanske inte bästa koll på termerna men XC är väl det jag tänker syssla med. Jag har läst här i forumet att 06orna inte skiljer så mycket mot 05orna. Är detta rätt uppfattat? I så fall bör man ju slå till nu.

Är det nån som har viktuppgifter på dessa två åk? (kan inte hitta nåt sånt på deras hemsida)

Kona MTB
Skiljer väl en del mellan cindercone 05 och 06, kanske inte komponentmässigt, men helt ny ram är det.
Påminner i designen om Hoss-ramarna, men antar att den inte är lika tung.

Kulan behåller sin ram men blir nergraderad i komponentnivå, om jag kommer ihåg rätt....

Kona MTB
Välj en Cinder Cone. Om du då inte vill lägga ut dem dära extra 2000 kr för en Kula.
Jag är själv hellt nöjd med min Cinder Cone om man säger så. tog ett tag att bestämma sig för vilken cykel som skulle passa mig.

Lycka till av köpet.

Kona MTB
Det du får extra med en Kula är en, vad jag vet mycket bättre framgaffel. Har fått för mig att Fox Vanilla är bra mycket roligare än de elastomergafflar som sitter på de billigare cyklarna.
Sen tror jag att Kulan är lättare, har iaf en lättare ram tror jag.

Kona MTB
Tack för era svar!
Jag var och testade en 18" Cinder Kone igår. Jag tyckte den var helt OK. Jag skall testa en Kula lite senare men dom har bara den i 17". Jag försökt att läsa på hur man skall göra för att välja "rätt ram". Det är inte helt enkelt att besluta sig för vilken storlek man skall köpa. Skall man välja en mindre ram om man inte riktigt vet? Vad har ni valt för storlek på era ramar? hur långa är ni? Motivera gärna varför ni valde just den storleken.

Själv är jag 1,75 och väger 70kg.

Kona MTB
Jag har en Caldera, 19".
Funkar mycket bra när det är tekniskt, sämre som racer på grusvägarna (men det är väl inte det man vill ha...). Jag är 189 cm, 80 kg.
//F

Kona MTB
har en caldera 17" och den känns bra. provade en 16" men den var för liten och kände mig ihopkrupen på den. har lång rygg o korta ben. är 173 lång. och som fsi skrivit skön på tekniska stigar men lite slö på vägar.

Kona MTB
Jag är 188 cm och kör på 19" ramar. sadeln ca 2" över en flatbar på en 100 mm styrstam med låg vinkel. Med denna set-up fungerar Kona perfekt för mig i de flesta situationer. Mycket bra klättringsegenskaper och kvick och följsam manövrering i teknisk terräng. Med däck anpassade för hårda underlag tycker jag de funkar fint på platt-väg också. Testa Kulan i 17".

/Peppe

Kona MTB
Gillar min Caldera 04 19" (187, ~77 kg) men så har jag en extremt upprätt ställning.

Efter vad jag kunde se är standard Kula nergraderad en hel del komponentmässigt. Man får väl gå upp till Kula Delux 06 för att få samma sak som Kula 05?

Kona MTB
Jag är 176 cm och trivs som fisken på en 17-ram. Den är perfekt för mig. Min ram är extra slopad dessutom vilket gör att jag kan oroa mig mindre för otrevliga överraskningar vid snabb avstigning i svår terräng.

Kona MTB
Kör en Caldera med 20 tums ram. Har långa ben men inte så lång överkropp. 189 lång 73 kg. Bytte styrstammen till en kortare Easton så jag sitter riktigt bra nu. Hittar du någon ´05:a som finns kvar kanske du kan få den billigare?!

Kona MTB
Har en Caldera 04 18" är 182 cm. Har förlängt styrstammen till 110 mm för att inte cykeln ska stegra.
Har graderat upp till XT. Nackdel: vikten (på cykeln).
Mitt råd: spar några slantar till på bättre komponenter och framförallt en lättare ram.

Fråga till er andra med Kona och Hayes HFX 9. Har ni problem när ni ska byta till nya klossar? Har provat både sintrade samt BBBs blåa men det nyper, även efter att ha pressat isär oket. Saknar oljejusteringsmöjlighet. Skruvar jag på insexan i handtaget händer inget.

Senast redigerad av en moderator:
Kona MTB
Jag har nu äntligen bestämt mig. Efter mycket velande fram och tillbaka slog jag till på mellanbrodern Caldera 18". Jag har varit ute och kört en liten kvällsrunda och jag blir mer och mer övertygad om att det var helt rätt köp! Dessutom på rea med 20% nersatt pris. Mumma.......

Jag tror att alla här på forumet kan räkna ut vad denna man skall ägna sig åt denna helg :-))

Kona MTB
Hmm, lutar själv åt att det kommer bli en caldera som nästa hoj, fast jag väntar in 2006orna som förhoppningsvis kommer under september...
Är du nöjd med den?
Vad upplever du som för och nackdelar?
Har aldrig provat en Kona än...

Folk talar om Kona träsk, själv har jag fastnat i ett specialized träsk....
Gillar man det man har kan det vara "knepigt" att byta...

Kona MTB
Rispan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har nu äntligen bestämt mig. Efter mycket
> velande fram och tillbaka slog jag till på
> mellanbrodern Caldera 18". Jag har varit ute och
> kört en liten kvällsrunda och jag blir mer och mer
> övertygad om att det var helt rätt köp! Dessutom
> på rea med 20% nersatt pris. Mumma.......
>
> Jag tror att alla här på forumet kan räkna ut vad
> denna man skall ägna sig åt denna helg :-))

Gråta över att du repade lacken och knäckte växelörat i sista branten? ;-)

Men helst vill vi att du berättar hur den känns.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp