Kona Rove AL 2015 - Bra köp/Vilken storlek?

lintax

Ny medlem
Hejsan.

Försöker klura ut ifall detta är en vettig cykel att börja med för lite motion? Står och väljer mellan denna och en Raleigh RX Elite Sora 2015.

Konan för strax under 7000:- känns lite lockande då man inte vet hur pass "biten" man blir. Är den värd ett köp, och isåfall vilken storlek kan man titta på? Måtten ligger på 173cm lång och cirka 78-80cm innerben, får olika varje gång jag mäter av någon anledning.. =d

Konan: http://www.wiggle.se/kona-rove-al-2015/
Raleighn: http://www.wiggle.se/raleigh-rx-elite-sora-2015/

/L

Jag är 1.75 och har en medium som passar mig perfekt.

Den är ju prisvärd och man får mycket roligt för dom pengarna men det beror ju på vad man vill göra. Jag ångrar pyttelite att jag inte skaffade en dyrare i samma stuk men jag använder den även som pendelcykel och vill slippa stöld, så på det sättet är den ju bra.

Lotta B skrev:
-------------------------------------------------------
Jag ångrar pyttelite att jag inte
> skaffade en dyrare i samma stuk men jag använder
> den även som pendelcykel och vill slippa stöld,
> så på det sättet är den ju bra.

Hur är den att cykla på? Rolig/snabb? Responsiv? Hur är kvalitetskänslan på material, delar etc?

jn84 skrev:
> Lotta B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Jag ångrar pyttelite att jag inte
> > skaffade en dyrare i samma stuk men jag
> använder
> > den även som pendelcykel och vill slippa
> stöld,
> > så på det sättet är den ju bra.
>
>
> Hur är den att cykla på? Rolig/snabb? Responsiv?
> Hur är kvalitetskänslan på material, delar etc?

Hm, rolig, ja på grusvägar och stigar. Snabb, nej får jag nog svara på det. Den är inte alls responsiv, med den vikten och vinklarna så blir det mer stabilt alu-lok av det hela. Tog en kort tur med min ganska lätta racer häromdagen, det var som natt och dag :) För pengarna så tycker jag att Rove Al:en är helt ok men man får ju vad man betalar för.

Jag provade gaska många cx cyklar innan jag köpte förra året, Kona Rove AL var intressant när jag först såg den i och med priset.
Efter att ha provat den strök jag den direkt, cykeln är seg. För några år sedan hade jag en http://www.xxl.se/cykel/cyklar/hybr...nd-gent-15-hybridcykel-herr/p/1109229_1_style från xxl som jag tycker var likvärdig om inte snabbare än Kona Rove AL.
Mitt tips är att lägga mer pengar och få en cykel som är kul och du kommer förbli nöjd med eller köp något likvärdigt Kona Rove AL fast utan bockstyre som är billigare.

Har en Rove -14 och det är tyvärr en riktig sketcykel. Den har inte blivit bättre av uppgradering till ultegrakomponenter, utan är fortfarande som att trampa en stridsvagn genom ett kärr.

Jag har en Rove Al. Köpte den för att ha som billig pendlarhärk efter att ha knäckt min racer i en krock tidigare i år. Med tanke på priset tycker jag att den har leverat över förväntan, den är roligare att cykla på än vad jag trodde att den skulle vara och känslan i Claris-reglagen är bättre än ex gamla Sora.

Men det är ju inte en sprättig cykel och vill du köpa en cykel som träningsredskap och kanske uppgradera komponenter eftersom så är det ju inte det bästa valet. Bra pendelcykel, tråkig träningscykel skulle jag säga.

Om du kan tänka dig att gå upp lite i pris och raka styren (ev med barends), titta på Boardman Hybrid Team, Giant Fast Road SLR eller Canyon Roadlite 6.0. Den sistnämnda har en galet bra komponentspec. i denna prisklass.

Skall kolla lite på ovan nämnda cyklar. Det cykeln kommer att användas till är väl träning ute under sommarmånaderna och sedan när det blir kallt och ruskigt så är det på en bkool trainer den skall stå.

Varför jag tittat på mer cyclokrossar istället för racercykel är för att jag inbillar mig att det även kan bli lite "sämre vägar" och inte enbart landsvägscykling. Sen har jag svårt de mig själv på de där supertunna hjulen... :)

Så en cykel med raka styren är absolut inte något som jag inte kan tänka mig. Eller vad säger ni, är det dumt gå på raka styren? I dagsläget har jag svårt att se mig själv cykla iväg 7-10mil, utan det handlar om kortare strapatser upp mot några mil.

//L

Jag gillar verkligen att ha bockstyre, det funkar bra även för min innerstadspendling så jag hade undvikit rakt styre. Man sitter bättre, bekvämare och fångar vinden mindre. Sen så har Rove Al ett riktigt skönt gravelstyre som är bredare i bocken?

Du har inte funderat på att köpa en begagnad racer istället? Så hade du fått en rapp cykel som går att sälja utan förlust ifall cykling inte är din grej? Jag hade en nishikihybrid under några månader, det var faktiskt den tråkigaste cykel jag ägt och den skulle inte ha inspirerat mig till träning. Men det är ju vad jag tycker.

Geekstremist skrev:
> Om du kan tänka dig att gå upp lite i pris och
> raka styren (ev med barends), titta på Boardman
> Hybrid Team, Giant Fast Road SLR eller Canyon
> Roadlite 6.0. Den sistnämnda har en galet bra
> komponentspec. i denna prisklass.

Inga åsikter om Raleigh cykeln? Man ska ha i åtanke att jag i första han nu byter upp mig från en 2000-kronors Biltema cykel. Är den ett bättre köp än Konan?

Lotta B skrev:
> Jag gillar verkligen att ha bockstyre, det funkar
> bra även för min innerstadspendling så jag hade
> undvikit rakt styre. Man sitter bättre,
> bekvämare och fångar vinden mindre. Sen så har
> Rove Al ett riktigt skönt gravelstyre som är
> bredare i bocken?
>
> Du har inte funderat på att köpa en begagnad
> racer istället? Så hade du fått en rapp cykel
> som går att sälja utan förlust ifall cykling
> inte är din grej? Jag hade en nishikihybrid under
> några månader, det var faktiskt den tråkigaste
> cykel jag ägt och den skulle inte ha inspirerat
> mig till träning. Men det är ju vad jag tycker.

Tror jag är mer inne på cyclokross hållet än racer hållet just nu. Men i dit tycke så duger konan för vanlig motion/träning?

//L

Jag har sedan feb 2015 en Kona rove al. Använder den till pendling och vissa lite längre turer med packning. Kör även då och då ren mtb terräng med den. Tung är den men bekväm och slitstark. Har gått runt 250 mil hittils utan missöden.
För kul och snabb träning på bra vägar är den kanske fel men för slit och släng, pendling vintertid, viss långfärd är den klockren tycker jag.
Stefan (178 cm och storlek 53)

Många är väldigt nöjda med Genesis, Croix de Fer har allt som Konan har. Jag har testa Cdf10 och en cykel byggd på ramsetet, fina cyklar båda 2.

lintax skrev:
> Geekstremist skrev:
> -----
> > Om du kan tänka dig att gå upp lite i pris
> och
> > raka styren (ev med barends), titta på
> Boardman
> > Hybrid Team, Giant Fast Road SLR eller Canyon
> > Roadlite 6.0. Den sistnämnda har en galet bra
> > komponentspec. i denna prisklass.
>
> Inga åsikter om Raleigh cykeln? Man ska ha i
> åtanke att jag i första han nu byter upp mig
> från en 2000-kronors Biltema cykel. Är den ett
> bättre köp än Konan?
>
> Lotta B skrev:
> -----
> > Jag gillar verkligen att ha bockstyre, det
> funkar
> > bra även för min innerstadspendling så jag
> hade
> > undvikit rakt styre. Man sitter bättre,
> > bekvämare och fångar vinden mindre. Sen så
> har
> > Rove Al ett riktigt skönt gravelstyre som är
> > bredare i bocken?
> >
> > Du har inte funderat på att köpa en begagnad
> > racer istället? Så hade du fått en rapp
> cykel
> > som går att sälja utan förlust ifall cykling
> > inte är din grej? Jag hade en nishikihybrid
> under
> > några månader, det var faktiskt den
> tråkigaste
> > cykel jag ägt och den skulle inte ha
> inspirerat
> > mig till träning. Men det är ju vad jag
> tycker.
>
> Tror jag är mer inne på cyclokross hållet än
> racer hållet just nu. Men i dit tycke så duger
> konan för vanlig motion/träning?
>
> //L

Om det är just cykelcross du är ute efter så kanske inte konans avslappnade körställning är rätt, då vill du väl hellre ha en racigare sådan? Men skall du cykla grusväg etc. så tycker jag att den är jätteskön. Genesisen som nieves tipsade om såg bra ut också. Håller med Stefan, det är en skön lowtechig nyttocykel på något vis. Tycker att du borde provcykla olika cyklar om du har möjlighet för att få ett hum om hur de känns. Roven funkar fint att krypcykla med inne i stan eller runt krångliga passager i skogen. Min racer t ex funkar otroligt bra i fart men rätt dåligt i stadsmiljö, med tåöverlap som heter duga.

lintax skrev:
>
> Tror jag är mer inne på cyclokross hållet än
> racer hållet just nu. Men i dit tycke så duger
> konan för vanlig motion/träning?
>
> //L

Du kan helt klart träna på Rove Al, jag har till min egen förvåning faktiskt börjat sticka iväg på små grusvägsrundor med den, men geometrin gör att även om man skulle ha lätta fina hjul och snabba däck på den så kommer det vara en sävlig och stabil cykel, inte en som gör att du ökar farten bara för att. Men om du verkligen vill börja cykelträna så rekommenderar jag att du besöker dina lokala cykelbutiker och provcyklar lite olika modeller, så att du vet vad du tar ställning till.

Kanske får ta att åka in till cykelaffären och prova.

Vad tror ni om Felt cykeln i jämförelse med de andra två?

Har inte hört mycket om Raleigh, annars är ju specar o geometri i stort sett lika för den och Felt F95X. Eftersom CX/allroad är önskat, varför inte Ridley X-Bow 20 modellen som de (Wiggle) också rear ut? Den har stänkskärmar o skivbromsar till skillnad från de andra. Tror också att Ridley har lite bättre status/andrahandsvärde än Raleighen om nu CX geometri inte skulle funka för dig.

Det bästa är om du kan prova.

Jag kör en liknande Kona och har även haft tre lvg. Jag tyckte lvg var kul att trampa fort med en stund men tröttnade på fälgbromsar och att de var onödigt ostadiga och nervösa. Det var inte heller kul att cykla på dålig väg med smala däck. Min Kona kör jag gärna på grusväg och stig.

Så det är en smaksak. Den som gillar en landsvägscykel finner förstås Konan trög och seg och omvänt tycker jag att den är skön och avslappnad.

Min Kona börjar efter fem år av åretrunt-bruk med jobbpendling, barnstol, cykelvagn och dubbdäck kännas rätt racklig och sliten men jag tycker den hållit bra.

Vikten är förstås relativt hög, det är alltid dåligt. Det löses enklast med högre budget från början eller ett set nya hjul plus ANNAT. :)

En utmanare i klassen är specialized awol http://m.specialized.com/us/en/bikes/road/awol
Problemet är att få tag i någon, det finns en uppsjö av rammodeller. Jag ville ha en compact ramset med delbar ram för remdrift i början av året, tyvärr vet jag ingen affär som lyckats få i ett ex till Sverige i år. En väldigt populär cykel med lastkapacitet.

för träning , köp en racer, tex en komfortracer som tar 28-32 mm däck - det klarar grusvägar. Stor skillnad i känsla på cykel.

Om du är priskänslig (vem är inte det), köp en begagnad stålracer - de tar ofta breda däck, och kan vara sköna att cykla på. Blir du biten så vet du mycket bättre vad du skall ha.

Geekstremist skrev:
> Har inte hört mycket om Raleigh, annars är ju
> specar o geometri i stort sett lika för den och
> Felt F95X. Eftersom CX/allroad är önskat,
> varför inte Ridley X-Bow 20 modellen som de
> (Wiggle) också rear ut? Den har stänkskärmar o
> skivbromsar till skillnad från de andra. Tror
> också att Ridley har lite bättre
> status/andrahandsvärde än Raleighen om nu CX
> geometri inte skulle funka för dig.

Enligt Wiggle så var passformen på Raleighn bättre ifall man ville ha en mer upprätt åkstil. Rätt eller fel törs jag inte svara på. Är kanske lite inne på Felt cykeln nu då Konan inte längre verkar finnas hos Wiggle i storlek 56.

Vad finns det för exempel på komfortracers?

lintax skrev:
>
> Enligt Wiggle så var passformen på Raleighn
> bättre ifall man ville ha en mer upprätt
> åkstil. Rätt eller fel törs jag inte svara på.
> Är kanske lite inne på Felt cykeln nu då Konan
> inte längre verkar finnas hos Wiggle i storlek
> 56.
>
> Vad finns det för exempel på komfortracers?

På 173cm är jag skeptisk till att du ska 56 i storlek

grondahl skrev:
> lintax skrev:
> -----
> >
> > Enligt Wiggle så var passformen på Raleighn
> > bättre ifall man ville ha en mer upprätt
> > åkstil. Rätt eller fel törs jag inte svara
> på.
> > Är kanske lite inne på Felt cykeln nu då
> Konan
> > inte längre verkar finnas hos Wiggle i storlek
> > 56.
> >
> > Vad finns det för exempel på komfortracers?
>
> På 173cm är jag skeptisk till att du ska 56 i
> storlek

Fick den rekommendationen av wiggle. 53an borde passa bättre?

Wiggle har rekommenderat Felt cykeln i storlek 53 av dessa tre ovanstående. Vad tror ni om detta?

//L

Senast ändrad:
Geekstremist skrev:
> Har inte hört mycket om Raleigh, annars är ju
> specar o geometri i stort sett lika för den och
> Felt F95X. Eftersom CX/allroad är önskat,
> varför inte Ridley X-Bow 20 modellen som de
> (Wiggle) också rear ut? Den har stänkskärmar o
> skivbromsar till skillnad från de andra. Tror
> också att Ridley har lite bättre
> status/andrahandsvärde än Raleighen om nu CX
> geometri inte skulle funka för dig.

Hur mycket kan skilja mellan de tre ovanstående cyklarna och denna ridley i åkställning? Annars är den ju rätt bra prissatt med skärmar och allt?

Jag skulle också köra på Ridley http://www.wiggle.se/ridley-x-bow-20-disc-all-road-sora-2015/#tabCustReviews.
Den utskiljer sig även genom att ha bra bromsar "BB7" vilket är ovanligt i den prisklassen.
Cykeln har också kolfibergaffel vilket Raleigh och Konan saknar. De medför mindre stötar vilket är väldigt tacksamt om du kör längre sträckor på stökigt underlag (grus).

Den cykel jag tror skulle passa de användningsområdena du beskrivit bäst är London Road http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLDNRDAPEX/planet-x-london-road-sram-apex-urban-bike
Men den kräver att du har möjlighet att lägga 10k så glöm den och slå till på x-bow 20 utan att tveka om du bestämt budget till under 8k.

Senast ändrad:
Och jag som hade bestämt mig till 99% att köra på Felt cykeln (http://www.wiggle.se/felt-f95x-2015/)..
Nu börjar jag tveka lite, varför fick jag svaret av wiggle att Raleigh-cykeln skulle passa bättre ifall man ville ha en mer upprätt åkstil? Vilken storlek bör man gå på ifall man kör på Ridley? Är 173 lång och 78-80 i innerbensmått.

Ridley-cykeln är ju onekligen snyggast dock..

//L

Varför skriver folk att kona rove al cykeln är så tung och tråkig? Den väger ju 10,1 kg enligt bikester . Det är väl relativt lätt för en cyclocross i den prisklassen. Tex så väger ridlex Xbow 20 10,7 kg och är några hundralappar dyrare.

För att den inte är speciellt livlig. Det är inte alls den typen av cykel. Det är ens stabil laståsna och alltiallocykel snarare än något man hoppar CX-hinder med. Om det kommer som en överraskning när man väl står där med en så har man köpt fel cykel.

Var nyss och kollade in den i en cykelaffär och med trampor så väger den 11,7 kg. Den info som fanns på bikester kan med andra ord inte stämma om de nu inte har helt andra komponenter. Eller så hade den som jag vägde trampor av bly =) Jag får leta vidare efter någon lättare.

Tillbaka
Topp