Kona rove vs rove dl, utrustningsnivå

nasso

Aktiv medlem
Jag letar ny cykel. Jag älskar dagsutflyker och vill göra mer bikepacking/weekend touring. En del motionsrundor med.

Jag har fastnat för kona rove. Tidigare var jag inne på kona unit x, men jag får nog krypa till korset och erkänna för mig själv att jag cyklar betydligt mycket mer på landsväg och grusväg än jag gör på stig/i skogen. Jag tror att en upprätt gravel/”all-road-bike” är rätt för mig.

De jag har tittat på är standard rove och dl.

Jag behöver lite råd kring vilken jag bör välja.

Prismässigt ligger roven på 17k och DLen på 22k.

Skillnaden är att det är två-delat sora på rove men one-by sram apex/rival på DL.

Bromsarna skiljer sig med, tektro helmekaniska på rove och trp mekanisk/hydralisk hybrid på DL.

Det är även octalink vevlager på rove och hollowtech på DL.

I mina ögon är DLen i princip den perfekta cyklen men rove är väldigt fin den med. DLen är rätt dyr…och med det kommer ökade underhållskostnader med, förmodligen.

Så. Till mina funderingar…

På DLen, går det att välja billigare”slitdelar” (kasett, drevet, kedja) när det byts ut? Kompabiliteten mellan olika serier är bra?

När det kommer till roven, är jag främst tveksam över vevlagret, och utväxlingen. Octalink känns lite daterat och jag hade velat ha lägre utväxling än 1:1 för backarna med packning. Det gör inget om jag tappar lite av de högsta växlarna, jag racear inte. One-by lockar väldigt, måste jag säga.

Är det någon märkbar skillnad mellan bromsarna?

Hade det gått att byta ut vevlager och vevparti mot hollowtech och mindre drev (kanske 46+30?) när det är dags att byta ut de delarna? Eller kommer medföra att jag får byta ut växelreglage, framväxel etc också?

Är det någon annan skillnad jag bör tänka på? :) Vad hade ni valt? Är det en så pass mycket bättre cykel att jag bör bita i det sura äpplet och köra på DL eller snurrar jag in på detaljer och rove är en riktigt fin cykel det med?

Jag skulle föredrar 2x drivlinan. Lättaste utväxlingen skiljer sig nu redan bara 5% och på Rove skulle man kunna byta till en kassett med större drev. Octalink är kankse daterad, men i praktiken märker man ingen skillnad.

Jag skulle också inte ville har mekaniska/hydrauliska skivbromsar, då har man nackdelarna av både.

Jag skulle föredrar 2x drivlinan. Lättaste utväxlingen skiljer sig nu redan bara 5% och på Rove skulle man kunna byta till en kassett med större drev. Octalink är kankse daterad, men i praktiken märker man ingen skillnad.

Jag skulle också inte ville har mekaniska/hydrauliska skivbromsar, då har man nackdelarna av både.

Ok! Väldigt intressant. Jag tänkte tvärt om med bromsarna. Man får bättre ”stoppkraft” i bromsarna men slipper hydralik i bromshandtagen och ”ledningarna” men det ligger ju något i att det är komplext och reparationer om man är ute i skogen blir omständigt.

Byta ut kasett istället för vevparti för lägre utväxling har jag inte reflekterat över… kräver inte det betydligt mer ändringar? Behöver man inte gå till 10-delat då och behöver iaf byta ut bakväxel, växel/bromshandtag och kedja? Kanske mer?

Ok! Väldigt intressant. Jag tänkte tvärt om med bromsarna. Man får bättre ”stoppkraft” i bromsarna men slipper hydralik i bromshandtagen och ”ledningarna” men det ligger ju något i att det är komplext och reparationer om man är ute i skogen blir omständigt.

Man har förfarande lite flex i vajrarna, som är nästa lika lång som vid helt mekaniska. Och man måste kanske lyfta hydrauliken. Bromskraft är kankse lite högre.

Byta ut kasett istället för vevparti för lägre utväxling har jag inte reflekterat över… kräver inte det betydligt mer ändringar? Behöver man inte gå till 10-delat då och behöver iaf byta ut bakväxel, växel/bromshandtag och kedja? Kanske mer?

Ser nu att Sora bakväxeln officiellt tar max 34t. Men 36t funkar säkert. Så då skulle du för lite pengar kunna byta till en 12-36 kassett. Inte mycket vinst, men marginal lättare utväxling än på DL.

Ser nu att Sora bakväxeln officiellt tar max 34t. Men 36t funkar säkert. Så då skulle du för lite pengar kunna byta till en 12-36 kassett. Inte mycket vinst, men marginal lättare utväxling än på DL.

Jo, kanske. Känns som att det vore bättre att gå till 10 delat då, men det medför ju e hel del. Vet inte om man kan köra 10 delat bak (tex byta ut kasett, växel och reglage till microshift) men fortfarande köra tvådelat ”9-speed” fram.

Att få lägre utväxling på DLen är ju betydligt enklare, det är bara att byta ut 40-klingan mot tex en 34.

Ingen tvekan om att jag tagit Shimanos 2x framför SRAM 1x. Då kan man ha stora klingan som den man kör med på väg och lilla som terräng/lågväxel. Bara 1x ger för gles utväxling om man vill kunna behålla lågväxlarna. Håller även med @Berk om bromsarna, hellre ett enklare helt mekaniskt system än mekaniskt-hydrauliskt.

Sen tycker jag även 9x har flera fördelar jämfört med 10x och även Shimano före SRAM.

Jo, kanske. Känns som att det vore bättre att gå till 10 delat då, men det medför ju e hel del. Vet inte om man kan köra 10 delat bak (tex byta ut kasett, växel och reglage till microshift) men fortfarande köra tvådelat ”9-speed” fram.

Att få lägre utväxling på DLen är ju betydligt enklare, det är bara att byta ut 40-klingan mot tex en 34.

Med 1x och 34 fram tappar man dock högre växlar.

Om man ändå skulle byta saker skulle jag tar Rove och uppgradera till en 2x10 och 2x11 grupp med helt hydrauliska bromsar, det är verkligen vinst. Jag tror att man kan behålla vevpartiet då.

Trodde att alla skulle försöka övertyga mig att inte vara en snåljåp! ?

Jag tror ju att rove hade funkat. Får sätta perspektiv på det. Jag gör mitt cyklande (av denna typen) på en single speed cykel med runt 60 gear inches. Där har jag aldrig rätt växel. ;) Med roven kommer jag nog ligga runt 25 gear inches/1:1 utväxling på lägsta växeln, vilket är en klar förbättring...

Jag tänkte inte att jag ska byta ut något direkt. Jag undersöker bara möjligheterna att få tillgång till lägre utväxling när delar väl behöver bytas ut, på grund av att de är utslitna, och hur mycket jag hade behövt byta ut då.

Trodde att alla skulle försöka övertyga mig att inte vara en snåljåp! ?

Jag tror ju att rove hade funkat. Får sätta perspektiv på det. Jag gör mitt cyklande (av denna typen) på en single speed cykel med runt 60 gear inches. Där har jag aldrig rätt växel. ;) Med roven kommer jag nog ligga runt 25 gear inches/1:1 utväxling på lägsta växeln, vilket är en klar förbättring...

Jag tänkte inte att jag ska byta ut något direkt. Jag undersöker bara möjligheterna att få tillgång till lägre utväxling när delar väl behöver bytas ut, på grund av att de är utslitna, och hur mycket jag hade behövt byta ut då.

Du kan också sätta en MTB bakväxel och kasett på Roven.

Kollade på min och jag har 28-45-52T fram och 11-30 bak. Största klingan fram använder jag inte ofta utan mittenklingan 45T fungerar i praktiken som 1x och sen då en grannyklinga 28T som lågväxel för tunga uppförsbackar och när jag cyklar på stigar eller besvärliga skogsvägar. Grannyklingan kunde varit några tänder större och 11-30T bak har lite för gles utväxling så jag kommer byta till 11-28 men på det hela taget känns uppsättningen perfekt för långturer med all-road.

När vevpartiet byts kommer det troligen bli till 2x

Kollade på min och jag har 28-45-52T fram och 11-30 bak. Största klingan fram använder jag inte ofta utan mittenklingan 45T fungerar i praktiken som 1x och sen då en grannyklinga 28T som lågväxel för tunga uppförsbackar och när jag cyklar på stigar eller besvärliga skogsvägar. Grannyklingan kunde varit några tänder större och 11-30T bak har lite för gles utväxling så jag kommer byta till 11-28 men på det hela taget känns uppsättningen perfekt för långturer med all-road.

När vevpartiet byts kommer det troligen bli till 2x
Ok. Kanon.

Jag har inget direkt emot två-delat. Det är lite "flashigt och sexigt" med en-delat men det har ju sina begränsningar. :) Jag har haft tredelat med en 11-32 och 42/32/22 men det gruppen strulade väldigt mycket. Mycket växlande blev det.

Jag tror att 11-34 med 50/34 kommer funka bra men som sagt, något kring 45/28 eller liknande hade nog varit klockrent. Cykla på stora klingan fram, nästan hela tiden, och lilla för "granny". Gott om range. 45x11 är ändå ~45km/h med en kadens på 90. I de situationerna trampar jag nog oftast inte. :)

28x34 ger 21.7 gear inches, vilket jag tror man kommer rätt långt med. Standardutförandet med 34x34 ger 26.5 gear inches, vilket känns lite högt, men det funkar säkert.

Nu lutar det åt en standard rove iaf, och att då kanske skala ner klingorna fram/byta framväxlar när det är dags för byte efter nån säsong eller två :)

Kör en Rove 2021 med shimano 2x.
Underbar cykel. Snabb som fan och rolig offroad. Har pendlat med den varje dag sedan inköp och kunde inte vart mer nöjd. Fin fler i stålramen också. Använder till 95% bara större klingan där fram och lilla klingan enbart när jag drar ungarna i thule Chariot.

Rekommenderar den starkt.

Underbar cykel. Snabb som fan och rolig offroad. Har pendlat med den varje dag sedan inköp och kunde inte vart mer nöjd. Fin fler i stålramen också. Använder till 95% bara större klingan där fram och lilla klingan enbart när jag drar ungarna i thule Chariot.

Flex* i ramen

Kul att höra! :)

Jag har kikat lite på att köpa 2022 års modell men verkar inte som att den kommer finnas tillgänglig i rätt storlek när det väl blir dags för köpet. Inte helt ledsen för jag är rätt förtjust i den röra 2023 kona roven. :) I övrigt verkar det inte hänt jättemycket mellan årsmodellerna.

Jag har tittat en hel del på Marin Four Corners också men rove lockar med. Ingen quick-release för hjulen (som det är på four corners), två-delat istället för tre-delat, 47mm istället för 42mm däck osv.

Och sen tycker jag personligen att Kona Rove är riktigt snygg. ;) Både 2023 års modellerna av standard rove och DL är riktigt trevliga för ögat. 2022 har inte lika roliga färger.

Vet inte om man kan köra 10 delat bak (tex byta ut kasett, växel och reglage till microshift) men fortfarande köra tvådelat ”9-speed” fram.
Det brukar funka utan problem

något kring 45/28 eller liknande hade nog varit klockrent.
Shimano GRX finns ju med 46/30 och för både 10 och 11-delade kassetter

Nu lutar det åt en standard rove iaf, och att då kanske skala ner klingorna fram/byta framväxlar när det är dags för byte efter nån säsong eller två :)
Om 172,5mm vevar funkar för dig och du har möjlighet att lägga 3.500 SEK + bromsok så behöver du inte vänta en säsong eller två
Även om GRX 400 bromsok kostar ~900 SEK (fram bak) så är det ändå ett bra pris jmf med att köpa en kompl ny grupp
Delarna du plockar av från Rove-cykeln borde du kunna sälja så får du tillbaka några SEK åtminstone

Obligatorisk brasklapp:
Inte min annons, jag känner inte ens säljaren.

+1 för en stål-rove. Underbar hoj! Här är min:
41F5A75F-D9AE-412C-894A-B033943CED83.jpeg

Utgick från en beggad rove dl 2021 och byggde om den till en ”ltd”. Väger in på strax söder om 9,5kg. Kul både på väg och grus. Om du gillar den roströda färgen på 2023’an så kör! Byt ut gaffeln till en i kol så sparar su lite vikt. Byt sen ut slitdelarna till något flådigare när det är dags :)

Edit: du är självklart välkommen att ta en testtur om du har vägarna förbi Tyresö :)

Det brukar funka utan problem

Shimano GRX finns ju med 46/30 och för både 10 och 11-delade kassetter

Om 172,5mm vevar funkar för dig och du har möjlighet att lägga 3.500 SEK + bromsok så behöver du inte vänta en säsong eller två
Även om GRX 400 bromsok kostar ~900 SEK (fram bak) så är det ändå ett bra pris jmf med att köpa en kompl ny grupp
Delarna du plockar av från Rove-cykeln borde du kunna sälja så får du tillbaka några SEK åtminstone

Obligatorisk brasklapp:
Inte min annons, jag känner inte ens säljaren.
Ah. Kanon. Tack för tipset. Att byta vevlager och vevparti till två-delat grx kan absolut bara ett alternativ i framtiden. Grx känns som ett naturligt steg uppåt för den cykeln. Annonsen verkar vara en bra deal, men jag börjar nog med att slita ut det som sitter på cykeln först. :)

+1 för en stål-rove. Underbar hoj! Här är min: Visa bilaga 620054
Utgick från en beggad rove dl 2021 och byggde om den till en ”ltd”. Väger in på strax söder om 9,5kg. Kul både på väg och grus. Om du gillar den roströda färgen på 2023’an så kör! Byt ut gaffeln till en i kol så sparar su lite vikt. Byt sen ut slitdelarna till något flådigare när det är dags :)

Edit: du är självklart välkommen att ta en testtur om du har vägarna förbi Tyresö :)
Läckert! Det låter väldigt lätt, speciellt för en stål-hoj!

När denna typen av cyklar har kolfiber-gafflar så tycker jag att det oftast brukar saknas fästpunkter för packning(iaf på de modeller som säljs av tillverkarna), men det verkar ju du ha, nice! Finns det någon "caveat"? Att de inte klarar så mkt vikt packning som en stål-gaffel?

Ska till stockholm om två veckor för att prova cyklat i butik, men tack för erbjudandet. :)

Senast ändrad:
+1 för en stål-rove. Underbar hoj! Här är min: Visa bilaga 620054

Så fin!

Vad är det för gaffel, samt däck+hjul på den?
Går i tankarna att modifiera om min Rove för att bli lite snabbare och lättare!

Grx känns som ett naturligt steg uppåt för den cykeln.
+1
Annonsen verkar vara en bra deal, men jag börjar nog med att slita ut det som sitter på cykeln först. :)
Det var därför jag skrev
Men du skall naturligtvis skaffa precis det du vill och uppgradera, eller inte, i precis den takt du vill.

När denna typen av cyklar har kolfiber-gafflar så tycker jag att det oftast brukar saknas fästpunkter för packning(iaf på de modeller som säljs av tillverkarna), men det verkar ju du ha, nice!
Det är inte ovanligt på fler och fler modeller. Jag fick en ny gaffel för några år sedan till min cykel och då var det fästen på gaffelbenen och det fanns rör för både bromsslang o dynamosladd i gaffelbenen. Trots det var den inte särskilt tung
Ny_gaffel_2.jpg

Läckert! Det låter väldigt lätt, speciellt för en stål-hoj!

När denna typen av cyklar har kolfiber-gafflar så tycker jag att det oftast brukar saknas fästpunkter för packning(iaf på de modeller som säljs av tillverkarna), men det verkar ju du ha, nice! Finns det någon "caveat"? Att de inte klarar så mkt vikt packning som en stål-gaffel?

Ska till stockholm om två veckor för att prova cyklat i butik, men tack för erbjudandet. :)
Jag har https://bikeshop.se/aerlite/aerlite1186/aerlite-gravel-carbon-gaffel-matt-svart-12x100-mm-flatmount och det finns tyvärr inte angivet hur mycket den klarar. Med det sagt skulle jag inte ha några problem med att lasta några kilo per ben. Men det är klart att en stålis håller för mer.

Så fin!

Vad är det för gaffel, samt däck+hjul på den?
Går i tankarna att modifiera om min Rove för att bli lite snabbare och lättare!

Roligt! Det är ett bygge från slowbuild bestående i: nav: DT350 36T, fälg: RR481 (22mm id), ekrar: DT Comp Race. Inte superlätta med sina nästan 1700g men rätt så bombsäkra och håller för mig och barnstol+barn. Däcken är Panaracer GravelKing Slick TLC.

Tack för info, inspirerande.

Och bra poäng med att den måste fortsätta klar vikt också, Kör ju för tillfället fullastat. ?
8C11552B-137D-4DD9-9475-6790AD5B4B5D.jpeg

Jag funderar just nu på kolfibergaffel samt byte till 700c däck (Dt swiss GR 16000 ser intressanta ut) med 35-38 mm däck. Tror att det hyvlar av lite vikt iaf. Styre och sadel vid ett senare tillfälle ?

Tillbaka
Topp