Kona Rove

Kona Rove
Har själv suktat efter en Rove men blev avskräckt av vikten och Clarisväxlarna.

Men... för det priset... kanske nån annan kan fylla i resten...

Kona Rove
Ja, jag vet inte hur viktig vikten är för mig, har ju idag nån stål-cykel-variant tillverkad 1997, så om den väger 10 eller 12 kilo borde inte spela så stor roll, eller gör det det? Kanske jag som tänker helt fel.

Kona Rove
Till att börja med så är normalt utpris typ 7000. Med tanke på priset är det en helt ok cykel, Claris fungerar över förväntan rent funktionellt, vid vanlig pendling på asfalt behöver man dock byta till en mer kompakt kasset för att få jämnare steg. Jag är väldigt nöjd med min efter två år, men jag använder primärt som pendlare.

Det bör också noteras att Rove har en geometri som premierar stabilitet snarare pigghet.

Kona Rove
Jag köpte en i början på 2015 och har kört ca 1000 mil pendling på den. Har även blivit ett par dagsturer med packning på dryga 20 mil. Har bytt kassett och kedja en gång samt ett vevlager. Några vajrar har väl också bytts. Baknavet har jag plockat isär 2 ggr och fettat in. Bakbromsen har en förmåga att frysa fast vintertid. Växlarna funkar bra och har inga problem med utväxlingen för pendling. Cykeln är ingen racer. Stadig och ganska tung men helt ok för priset. Får in dubbdäck. Har kört både med schwalbe 30 och 42 mm maraton. Pakethållare och stänkskärmar går att montera. Lite tight dock med 42 mm däcken.
Mvh Stefan.

Kona Rove
Skall tillägga att jag senaste tiden kört på 28 mm däck vilket är lite stötigt. Tycker cykeln överlag känns ganska hård så däck med lite mer volym skadar inte om man vill ha det lite bekvämare. Men det är inget stort problem. Tycker inte man blir mer sliten på denna cykel än någon annan jag har.
Stefan

Kona Rove
stefan sa:
Skall tillägga att jag senaste tiden kört på 28 mm däck vilket är lite stötigt. Tycker cykeln överlag känns ganska hård så däck med lite mer volym skadar inte om man vill ha det lite bekvämare. Men det är inget stort problem. Tycker inte man blir mer sliten på denna cykel än någon annan jag har.
Stefan

Okey, jag tolkar ditt svar som att det är en rätt bra cykel, jag utgår från att man inte ger sig ut på en 20milatur på en cykel man inte gillar. Jag har tanke om att åka kanske 8-10mil i veckan på den.

Verkligheten blir lite skev när de flesta som skriver är erfarna cyklister som vet vad dom vill ha, jag har själv bara en tanke om vad jag vill, kan, klarar av och behöver.

Kona Rove
Den är helt ok för sitt pris tycker jag. Visst finns det skönare och snabbare cyklar men för 7000 kr så har ja inte mycket att klaga på. Långturer där man inte tävlar funkar den bra till och grusvägar är inte heller några problem. Det enda jag egentligen saknar är hydrauliska bromsar för att slippa lite krångel vintertid.
Stefan

Kona Rove
Mina bromsar har fungerat felfritt i två år förutom att bakbromwiren har tendens att frysa vid pendling i slask och minusgrader. Men det är ett generellt problem med mekaniska bromsar. Jag gillar dock den breda bocken. Skulle inte köra smalare däck på den, däremot lättare och mer lättrullat än originaldäcken. Originaldäcken ligger väl på 7-8 hg styck.

Kona Rove
Vittoria Voyager Hyper (tror jag de heter) är ganska trevliga i 38mm. De väger inte så mycket heller.

Jag har en liknande cykel fast från Genesis (Croix de Fer). Tycker inte att vikten märks när man cyklar, endast när jag bär den upp och ned från lägenheten.

Kona Rove
Jag har blivit med cykel!
Det blev dock ingen Kona Rove för mig, fick tag på en white cx 2017 pro, rätt vettigt. Så nu ska det bli spännande att se vart det tar vägen :)

Kona Rove
Kul! Skruva i pedalerna nu och ut och cykla med dig! De här milda höstdagarna som är nu, torra och färgsprakande, är helt oemotståndliga för små lagom kaxiga exkursioner!

Kona Rove
jonja sa:
Kul! Skruva i pedalerna nu och ut och cykla med dig! De här milda höstdagarna som är nu, torra och färgsprakande, är helt oemotståndliga för små lagom kaxiga exkursioner!

Mja, mina exkursioner lär nog bli lagom kaxiga, vågar inte ens gissa att jag klarar en mil första rundorna, men lusten finns där! Så nu är det nog bara att börja lära sig. Får nog dock torrträna på det där med pedalerna hemma i garaget först! :)

Kona Rove
Upplevelserna mäts inte i mil, även en kort exkursion kan vara kaxig :-) Pedalträning görs lika bra inne som ute, och kanske helst med rullande cykel, men urklickning måste förstås nötas in så den sitter i ryggmärgen. Ett par oförargliga fall brukar ingå i menyn.

Kona Rove
Piskfinne sa:
Mja, mina exkursioner lär nog bli lagom kaxiga, vågar inte ens gissa att jag klarar en mil första rundorna, men lusten finns där! Så nu är det nog bara att börja lära sig. Får nog dock torrträna på det där med pedalerna hemma i garaget först! :)

Vad blev det för pedaler? Jag, som har en ny cykel på ingång, har förstått att det är nästa steg i denna materialsport. "Kombipedaler" har jag googlat på idag...

Kona Rove
Clevinger sa:
Piskfinne sa:

Vad blev det för pedaler? Jag, som har en ny cykel på ingång, har förstått att det är nästa steg i denna materialsport. "Kombipedaler" har jag googlat på idag...

Jag köpte den kombipedalen dom hade på xxl, minns inte exakt vad den hette nu. Men eftersom man är smålänning så vill man ju inte gå ut för hårt i denna materialsport ;)

Japp, jag lär nog välta med cykeln nån gång innan man vant in sig, men tror det är bäst att köpa sånt direkt, risken är ju annars att det inte blir av och då kanske man inte får ut allt av vare sig själv eller cykeln.
Men ska bli jäkligt roligt att testa! De va du som köpte den där blå canyon med rakt styre va?

Kona Rove
Clevinger sa:
Piskfinne sa:
De va du som köpte den där blå canyon med rakt styre va?

Stämmer! Fast jag köpte den i grått.

Ingen större idé att köpa pedaler om man inte köper cykelskor också väl? Apropå gå ut hårt..

hehe helt rätt, det är vad jag söker efter just nu, finns ju i rätt varierande prisklass, lägger mig nog i den lägre klassen. Känns ju som att det borde duga att starta med iaf, har precis hållt ett föredrag för sambon om hur jag verkligen behövde en ny cykel :D

Kona Rove
Piskfinne sa:
Clevinger sa:
Ingen större idé att köpa pedaler om man inte köper cykelskor också väl? Apropå gå ut hårt..

hehe helt rätt, det är vad jag söker efter just nu, finns ju i rätt varierande prisklass, lägger mig nog i den lägre klassen. Känns ju som att det borde duga att starta med iaf, har precis hållt ett föredrag för sambon om hur jag verkligen behövde en ny cykel :D

Skicka gärna manus till föredraget om cykelskor!

Tillbaka
Topp