Kona Sutra LTD 2019, funderingar.

JoNo85

Ny medlem
Tänkte inte skriva en vägg av text från början men det blev lite så ändå... Hoppas någon orkar läsa i alla fall. Tack på förhand! :D

Började för ett par månader sedan fundera på att köpa mig en vettig cykel för ändamålet "att bara ut och cykla". Motion och glädje i ett, ungefär. Även kanske framtida pendling, dock inte för tillfället då jag för närvarande endast har 8 minuter gång till jobbet, men planerar att flytta ut på landet framöver. Kanske även lasta på ett tält och lite grejer och dra iväg och campa runt på Gotland i några dagar.

Började kika på cyklar i 5-10000kr-klassen men insåg snabbt att grejer jag vill ha kostar runt 20000kr+ och var väldigt mycket inne på Trek Checkpoint ALR 5 men även Cannondale Topstone 105. När jag väl kom iväg och provcyklade efter att ha fått grönt ljus från sjukgymnasten (opererade ledkapseln i axeln förra våren och haft komplikationer sedan dess), så fanns ingen av de två ovan nämna cyklarna längre i lager i min storlek så jag provcyklade istället en Merida Silex 400 och en Scott Speedster Gravel 10 vilka båda förvisso kändes bra, men inte helt rätt.

Typen av cykel (Gravel/Allroad/Adventure, vad man nu vill kalla det) verkar vara vad jag letar efter då jag nog kommer cykla 50%/50% asfalt eller grus/stig.

Grävde ner mig en hel del och började läsa massor och har nu kommit fram till - utan att ha provat - att en Kona Sutra LTD nog är vad jag vill ha, och det råkar vara så att den enda(?) som finns kvar i lager i Sverige i min storlek (58) finns i Stockholm så jag tänkte åka dit och prova den i morgon och förhoppningsvis ta med den om allt känns bra. Har ca. 18mil till affären så förhoppningsvis är det inte i onödan...

Kort sagt finns det ju ingen cykel som är helt utan fel, och så även Sutran, men de recensioner jag läst så verkar det som att trots vissa brister så tycker alla att det är en jättebra, och framför allt rolig cykel att trampa runt på.

Behöver nu lite hjälp i mitt tänkande. Är jag rätt ute baserat på vad jag beskrivit? Vad bör jag tänka på mer? Den kommer ju väga något kilo mer p.g.a. CroMoly-ramen, men verkar klocka in på under 12kg för 58-storleken i alla fall. Silex 400'an vägde ca 10,5-11kg i min storlek och den kändes väldigt lätt för mig. Finns ju fördelar (och nackdelar) med alla rammaterial såklart... Det är ju även en 36T singelklinga fram, men sålänge jag inte tänker klättra brantare backar med packning förstår jag att detta ska vara rätt okej ändå?

Väldigt många som skriver något om Sutra LTD verkar tycka om sin cykel i alla fall. Jag har sådan beslutsångest och ju mer jag läser om olika cyklar desto sämre blir det, men även om jag kan känna så för Sutran så känns det ändå som att den ligger närmast till hands.

Har DU en Sutra LTD? Vad tycker du i så fall om den och till vilket användningsområde? För- och nackdelar!

Hjääälp, haha. :)

Det är en riktigt fin cykel.

Alternativet är väl rove st, som är lite mer ”rejsig”

Personligen skulle jag sälja min kolfibercross och köpa en sutra ltd om jag orkade börja bängla med det

Låter ju lovande. :) Tack för svar!

Har tittat på övriga Kona-modeller också men den enda som känns lockande är Libre DL men då pratar vi dubbla pengen och "sämre" möjligheter till däckval.

Jag har letat lite som du. Kona Sutra LTD är mitt (teoretiska) val också. Att det är stålram är ett stort plus i min bok. Jag är ängslig av mig så den extra credden är viktig för mig, plus att den lokale smeden i byn i Mongoliet kan smida ihop den igen efter att jag krockat med en yak under min världs-omcykling (teoretiskt). ;-)

Jag har den oranga sutran som kom 2017, nöjd med cykeln som så men den är ju tung. Jag har haft två olika uppsättningar hjul där jag ett tag körde mtb 2,25 däck , en pelago frampakethållare och bredare styre. Nu kör jag kolfibergaffel och smala Gone däck.

Känner många med kona sutran och en negativ grej är de billiga novatec naven. typ samtliga börjar glappa. Även konas P2 framgaffel har det vart mycket strul och reklamationer på där många vart skeva. Såhär i efterhand skulle jag hellre ha en kolfibercross. Byta?

Rätt nöjd med sutran ändå . Mångsidig

Bilagor

• Screenshot_20190531-202522_Instagram.jpg
    Screenshot_20190531-202522_Instagram.jpg
    236 KB · Besök: 413
  • Screenshot_20190531-202437_Instagram.jpg
    Screenshot_20190531-202437_Instagram.jpg
    210.8 KB · Besök: 343
  • Screenshot_20190531-202423_Instagram.jpg
    Screenshot_20190531-202423_Instagram.jpg
    199.1 KB · Besök: 393
Jag har en Sutra LTD.

Såhär långt den bästa cykeln jag haft. Varför då? Ungefär för att den har skön geo, en vettig komponentmix, är snygg och passar skapligt till ”allt”, pendla, stig, asfalt, grus. Inte bäst på nåt, men jag kan ge mig ut och cykla lite som andan faller på. Skön komfort också med ballong-däck och spinkig stålram.

När är den dålig?

När jag försökte hänga med ett gäng lvg-cyklister blev det helt omöjligt för mig att klara ryck och fartökningar; trots att jag låg på hjul var det enormt jobbigt att hänga med upp i fart. Hjulen blir för tunga då. Funderar på lättare hjul men, nja.

Den är inte heller nåt vidare att axla om man vill leka cx.

Jag hade kunnat tänka mig att samma cykel i kolfiber med lätta hjul hade varit mycket trevlig. Sneglar ibland på Libre och tidigare på Jake i Plastic .

Kona i allmänhet brukar vara cyklar som de flesta är nöjda med och som brukar vara riktigt sega att ha ihjäl dvs håller en evighet. Sen brukar de även vara snälla för uppgraderingar, sällan några obskyra lager och dylikt. Sutra är dessutom i grunden en touringcykel så det finns fler fästen än du kan göra av med.
Jag har inte ägt en Sutra men flera Kona-cyklar genom åren, alltid varit helnöjd med dem.
Jag tror du kommer bli helnöjd om du införskaffar en Sutra LDT!

Tack så mycket alla för svaren! Mycket uppskattat.

Jag har ju inget direkt att jämföra med förutom en 90-tals MTB från Monark så jag misstänker att jag skulle bli nöjd med det mesta, men jag får helt enkelt ta och pallra mig till huvudstaden i morgon och prova. Känns allt bra så tror jag väl att det blir ett köp...

Jag hade väl gärna sett att den vägde kanske 1kg mindre, men å andra sidan har jag återigen bara ovan nämnda cykel att jämföra med och den väger nog 15kg+ gissningsvis i alla fall. :)

Jag tvekar själv mellan Sutra Ltd och Rove St. Testade båda i ett par hundra meter och Roven kändes lite piggare. Och båda kändes väldigt bekväma.

Har också den orange:a sutran från 2017, väldigt nöjd rent generellt. Väldigt skön geometri är väl den största fördelen. Ibland kan jag känna att det blir rätt stora hopp mellan växlarna pga singelklinga fram. Hjulen har jag funderat på att byta till några lättare men det har inte blivit av. Med MTB vevparti så har den har lite högre q-faktor än type alla (?) andra gravelbikes, detta var för mig ett plus dock.

Återigen, tack för kommentarer. På det stora hela verkar det ju som att temat är genomgående: folk som köpt en Sutra LTD är nöjda, om än med någon negativ poängtering vilket vore konstigt om det inte fanns.

Det blev ingen tur till Stockholm tyvärr. Dels kände jag mig inte bekväm med att köra bil rätt igenom hela centrum och sen var det tydligen Stockholm Maraton idag...

Det är ingen som tycker att utväxlingen är för låg med 36T fram? Jag funderar på de tillfällen då jag hamnar på relativt platt och fin asfalt om cykeln kommer rulla snabbare än jag kan trampa? Det går ju förvisso såklart att byta så jag antar att det inte är någon stor grej. En annan grej är däck. Jag funderar på om jag kommer "behöva" 45mm breda däck just idag där jag bor eller om jag kommer tycka de rullar för dåligt på asfalt. Visst finns det ställen jag kan välja att cykla på som absolut skulle kräva det, men jag bor samtidigt inte utanför civilisationen så det finns nog nästan alltid asfalt eller som värst en packad grusväg att åka på. Däck går ju också att byta, men det är ju synd att köpa en cykel och sedan börja med att byta massa komponenter som inte var passande för ändamålet. :) Då kanske man inte var rätt ute från början...

Som sagt sitter jag och blir om vartannat osäker/säker ju mer jag tittar. Ibland tror jag att jag kanske är helt fel ute och börjar fundera på hur och vart jag ska cykla igen, vilket var varför jag kom fram till ex. Sutran. Men jag kommer samtidigt inte nödvändigtvis att leta mig till en sämre väg, om det finns t.ex. en mindre asfalterad väg bredvid. Det kommer ju bli en del asfalt, både bättre och sämre, samtidigt som jag vill ha möjligheten att cykla på riktigt dåliga grusvägar också (Gotland). Men det kommer åt det andra hållet kanske inte bli en bergsbestigning på 100 mil med fullt lastad cykel i lervällig som jag många gånger ser just Sutran uppmålad. Har jag tänkt fel, och bör jag istället titta på något annat?

Fan vad svårt det här ska vara då...

JoNo85 sa:
Återigen, tack för kommentarer. På det stora hela verkar det ju som att temat är genomgående: folk som köpt en Sutra LTD är nöjda, om än med någon negativ poängtering vilket vore konstigt om det inte fanns.

Det blev ingen tur till Stockholm tyvärr. Dels kände jag mig inte bekväm med att köra bil rätt igenom hela centrum och sen var det tydligen Stockholm Maraton idag...

Det är ingen som tycker att utväxlingen är för låg med 36T fram? Jag funderar på de tillfällen då jag hamnar på relativt platt och fin asfalt om cykeln kommer rulla snabbare än jag kan trampa? Det går ju förvisso såklart att byta så jag antar att det inte är någon stor grej. En annan grej är däck. Jag funderar på om jag kommer "behöva" 45mm breda däck just idag där jag bor eller om jag kommer tycka de rullar för dåligt på asfalt. Visst finns det ställen jag kan välja att cykla på som absolut skulle kräva det, men jag bor samtidigt inte utanför civilisationen så det finns nog nästan alltid asfalt eller som värst en packad grusväg att åka på. Däck går ju också att byta, men det är ju synd att köpa en cykel och sedan börja med att byta massa komponenter som inte var passande för ändamålet. :) Då kanske man inte var rätt ute från början...

Som sagt sitter jag och blir om vartannat osäker/säker ju mer jag tittar. Ibland tror jag att jag kanske är helt fel ute och börjar fundera på hur och vart jag ska cykla igen, vilket var varför jag kom fram till ex. Sutran. Men jag kommer samtidigt inte nödvändigtvis att leta mig till en sämre väg, om det finns t.ex. en mindre asfalterad väg bredvid. Det kommer ju bli en del asfalt, både bättre och sämre, samtidigt som jag vill ha möjligheten att cykla på riktigt dåliga grusvägar också (Gotland). Men det kommer åt det andra hållet kanske inte bli en bergsbestigning på 100 mil med fullt lastad cykel i lervällig som jag många gånger ser just Sutran uppmålad. Har jag tänkt fel, och bör jag istället titta på något annat?

Fan vad svårt det här ska vara då...

Allt är ju en fråga om avvägningar, snabb som skabb på asfalt eller grisa runt i lervälling? En cykel kommer aldrig vara ”bäst” på allt. Sutra är en som är typ i mitten av skalan men lutar mer åt grusvägshållet, kom ihåg att det är en touringhoj i grunden dvs den är inte gjord för att vara aero-kolfiber-väger 3gram-snabb på asfalt men inte heller nån bröta runt i skogen-maskin heller. Min åsikt är att åk till butiken, testa och om inte annat så vet du lite mer vad du vill lägga dina hårt förvärvade pengar på.
På däcksidan har ju Sutran 700c så du kan ju välja i princip vilket däck du vill för olika ändamål, kostar inte en förmögenhet och är om något en av de enklaste, mest effektiva uppgraderingar du kan göra på en cykel.

Om du sen tycker att utväxlingen är lite meh så säljs det ju vevpartier här på happy i parti och minut som är helt nya avplockade för halva butikspriset.

Om du inte testar så kommer du sitta och vela fram och tillbaka i en evighet för att sen köpa nåt i som ändå inte kommer vara ”optimalt” för allt.

Om det är dropinbikes eller fixmybike du ska till så brukar de kunna fixa så du kan testa både Sutran och Rove när du är där. Båda väldigt trevliga butiker!

Precis kommit hem från Stockholm och Fix My Bike.

Det blev affär på en Kona Sutra LTD som förhoppningsvis kommer hem i mitten på nästa vecka, lagom till semestern!

Jävlar vad det kändes kvalitet när jag trampade runt på den. Jag tror jag kommer bli helnöjd! Tack alla för synpunkter och förslag! Kanske återkommer med en minirecension från en bockstyreamatörs synvinkel när jag lagt några mil bakom mig.

Vill ge lite cred till Fix My Bike också. Jag har ringt och ställt massa jobbiga frågor till både Yoann, Laurent och Alexander vid 3-4 tillfällen men de har allihopa tagit sig tid att svara på dem (likt er här i tråden!) och de verkar väldigt serviceinriktade och måna om sina kunder.

Ja har kört min sutra ltd 2019 ca 80mil. Körde Dalsland runt med den bland annat. Snabb. Otroligt stabil att bomba utförslöpor på grus

Bytt till 40T fram

Har satt på bontrager aeolus pro 3V hjul som såklart e suveräna med sina 25mm inner bredd med riddler 45

Lite tung men den e ju gjord för att packa ner rejält men lättare än Awol till exempel.

Även ett hjulpar med thunder Burt 2,1 slanglöst

Grym cykel som klarar allt Rätt billig. Köpte min för 18000:- på vinter rea i Sverige

Bilagor

• D2B20873-5708-496C-AB13-DD747D213452.jpeg
    D2B20873-5708-496C-AB13-DD747D213452.jpeg
    581.7 KB · Besök: 402
Senast ändrad:
Precis kommit hem från Stockholm och Fix My Bike.

Det blev affär på en Kona Sutra LTD som förhoppningsvis kommer hem i mitten på nästa vecka, lagom till semestern!

Jävlar vad det kändes kvalitet när jag trampade runt på den. Jag tror jag kommer bli helnöjd! Tack alla för synpunkter och förslag! Kanske återkommer med en minirecension från en bockstyreamatörs synvinkel när jag lagt några mil bakom mig.

Vill ge lite cred till Fix My Bike också. Jag har ringt och ställt massa jobbiga frågor till både Yoann, Laurent och Alexander vid 3-4 tillfällen men de har allihopa tagit sig tid att svara på dem (likt er här i tråden!) och de verkar väldigt serviceinriktade och måna om sina kunder.
Nu har det gått ett år ungefär... är du nöjd med cykeln?
Bra/dåligt?

Funderar själv på att köpa den...Velar lite som du gjorde.

Nu har det gått ett år ungefär... är du nöjd med cykeln?
Bra/dåligt?

Funderar själv på att köpa den...Velar lite som du gjorde.

Jag kan berätta lite om mina erfarenheter.
Jag köpte min Sutra Ltd av modell 2019 i oktober 2019. Med lite rabatt när de sista skulle säljas av och 2020 redan kommit. För MIG hittade jag inget bättre alternativ (det är nu happy kommer visa mig massa alternativ såklart) då mitt tilltänkta användningsområde innefattade touring med lowrider. Således gick cyklar med kolfibergafflar bort (bara ett fåtal klarar lite mer last). Jag gillar verkligen cykeln, och hur bra den passar mitt behov. Av de nedan kommentarerna så är mycket vad JAG tycker. Du eller någon annan tycker säkert annorlunda. Men..

- Jag gillar inte "flared" bock. Jag tycker det känns knepigt att ligga i bocken.
- Sloapat överrör gör att det blir mindre utrymme i triangeln för ramväska.
- 1x11 ger lite stora steg mellan växlarna. På min pendling ligger jag mest på de tre minsta dreven bak. För touring med mycket last kommer nog de lätta växlarna till mer nytta.
- Vikten. Men det får jag acceptera med tanke på kravet på gaffel som klarar lowrider.

Med det sagt så tycker jag väldigt mycket om min cykel. Och jag kan inte komma på någon annan cykel som jag skulle vilja ha istället.

Lycka till!

Tillbaka
Topp