Kona unit - ska jag?

Kona unit - ska jag?
Happy happy!

Har precis kört skiten ur hela drivlinan på min pendlare och har (faktiskt på uppmaning av min fru) valt att se det som ett tecken på att jag ska köpa en cykel, medan jag i lugn och ro (och i mån av tid) fyndar ihop lite sköna delar och återställer pendlarmiffot till cyklingsbar.

Nästa grej för mig är helstel stökcykel. En sån kan få duga till pendling ett tag! Jag har flirtat med karate monky (precis som många andra, har jag förstått) - men har inte riktigt tid att hålla på med ramar och komponenter och beslutsångest och all annan ångest - jag söker istället efter en hel cykel

Jag har riktigt dåliga erfarenheter av aluminiumramar genom åren och tvärt om med det vi brukar hänvisa till som stål. Därför funderar jag lite på Kona Unit. Men för all del, tala mig tillrätta! Vad är dessutom grejen? Ramen kommer i ett utförande eller? Med vertikala dropouts? Men går att köpa med växlar, dock inte just nu verkar det som... Jag är ju svag för en eller annan växel ändå (eller är jag det?)! Jag har heller aldrig riktigt hört någon hylla den..! Är den egentligen kanske kass? Berätta gärna!

Med vänlig hälsning,
J

Örjan Lax

Aktiv medlem
Kona unit - ska jag?
Den är ganska omtyckt och hyllad bland amerikanska och kanadensiska cyklister, och särskilt bland bikepackers och andra äventyrare som vill ha en tålig och mångsidig cykel, har jag läst på olika forum. Det finns kanske även fler Kona-stål-entusiaster per capita där jämfört med i Europa och övriga världen.

Inför modellår 2020 är den långlivade modellen dessutom återigen modifierad och har nu fått genomgående hjulaxlar med Boost fram och bak (110/148mm) och personligen hade jag gärna valt Unit X med 1x12 Sram-växlar.

Senast ändrad:

Dr D

Medlem
Kona unit - ska jag?
Jag har en Unit från 2011 med stel kolfibergaffel. Den är förstahandsvalet under vintern, går då med 1x10 drivlina. Under sommaren byter jag till singlespeed, perfekt för att köra styrka och intervaller när tiden är knapp.
I kategorin "roligt per krona" är den ohotad etta, av alla cyklar jag ägt. Minimalt med mek också. Jag älskar den :)

erik h

Aktiv medlem
Kona unit - ska jag?
Jättemysig cykelform i skogen, men rätt trist att cykla transporter på asfalt med, för det skulle jag välja nåt annat om du har mer än ett par kilometer dagligen. Bättre med växlar förstås men då tappar du åas mycket av poängen med Unit i skogen. Helstelt med växlar blir mycket rassel och du tappar det där riktigt råa enkla i cyklingen som en stel SS ger. Köp en av varje!

Kona unit - ska jag?
Tack för att ni puttade mig över kanten! Jag har lagt (handpennings-)vantarna på sista exet i min storlek enligt Örjan Lax länk ovan..! Ska avvakta å se om jobbet skickar upp mig till Sthlm nästa vecka, annars är det tydligen kutym att leverera till dörren enligt den trevliga och hjälpsamma butiksägaren - kul är det i samtliga fall! :)

Kona unit - ska jag?
Jättemysig cykelform i skogen, men rätt trist att cykla transporter på asfalt med, för det skulle jag välja nåt annat om du har mer än ett par kilometer dagligen. Bättre med växlar förstås men då tappar du åas mycket av poängen med Unit i skogen. Helstelt med växlar blir mycket rassel och du tappar det där riktigt råa enkla i cyklingen som en stel SS ger. Köp en av varje!
Har funderat lite i dom banorna också..! Jag har bara 5 km till jobbet och har pendlat på en ganska sjuk kona kilauea - ram från 90-talet med surly sunrise bar och flummiga halvsläta däck. Jag har rätt kul pendlingsväg genom några gröna partier osv. Det ska vara kul att pendla :) Vi får se om jag skrämmer liv i den nån gång igen - får testa mig fram med uniten, kanske avväxlar den så småningom men den är i första hand tänkt som naturcykel. Även om den kan få tjänstgöra lite som pendlare också hehe

Örjan Lax

Aktiv medlem
Kona unit - ska jag?
Tack för att ni puttade mig över kanten! Jag har lagt (handpennings-)vantarna på sista exet i min storlek enligt Örjan Lax länk ovan..! Ska avvakta å se om jobbet skickar upp mig till Sthlm nästa vecka, annars är det tydligen kutym att leverera till dörren enligt den trevliga och hjälpsamma butiksägaren - kul är det i samtliga fall! :)
Va kul, grattis till ny hoj! 😎

Jo dom där på Fix My Bike har jag bara hört positivt om, riktiga cykelentusiaster.

grondahl

Aktiv medlem
Kona unit - ska jag?
Blev det en X alltså?

freddesvanstrom

Aktiv medlem
Kona unit - ska jag?
Grattis! Jag hade en gång en Unit, gillade den skarpt (ss). Aldrig prövat helstelt med växlar, men som allround-cykel borde det vara klockrent, vet inte om det ballar ur om man får för sig att sätta dit en dämpad gaffel senare men har för mig att jag sett bilder på sådana manövrar iaf så någon har nog gjort det. Om nu helstelt med växlar skulle kännas för skramligt, men det funkar ju sålänge man tar det lite lugnt såklart. Kul!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kona unit - ska jag?
Ball. Instämmer i att helstelt med växlar är kanon som allround-hoj. Bra som pendlare också eftersom det inte är något som kan krångla direkt, eller behöver extra vård. Bara spola av ibland och ställa in. Funkar alltid.
Kikade mycket på Unit X när jag ville ha en ny allround-hoj, valet stod mellan den och en annan med bockstyre. Nu blev det den sistnämnda jag köpte men man undrar ju ibland hur det skulle varit med en Unit istället :)

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
Kona unit - ska jag?
Verkar vara en trevlig hoj det där! Back to basic. Det var så man började, helstel stål mtb. Inget krimskrams.
Hoppas fredagslottskrapet på jobbet går bra idag...

Kona unit - ska jag?
New bike-day!

Lådan hade fått sig några små lavetter - innehållet var lyckligtvis nog i utmärkt skick

CC7C7CAA-D4EF-4142-AFB9-8CC6930D7844.jpeg
4C0E4AC4-95CF-4308-A2A9-BAD06DB77D6E.jpeg

827332AE-E6F6-4ACC-9D76-635BAF7C6785.jpeg

Jag kunde naturligtvis inte låta bli att ta en tur - och jag är nöjd! Det blir viss nostalgi verkligen. När man kör neråt framför allt (min första mtb var en cresent Oden). Det är helt klart lite mer rowdy än med svaj - men jag gillade det! Jag fick tänka lite och hoppa lite. Allt som allt —> svinkul! Klättrar och tar sig fram som vad som helst!

Ska genast skämma bort den med nya pedaler och fundera en vända kring om det skulle vara kul med surly sunrise-styre på. Vad tycker ni?

En shout out till Fix my bike - det är kul när det är bra!

//J

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer