Konkurs i Falun

GarryJones

Aktiv medlem
Konkurs i Falun
Falun 2011-02-11

Velodrom & Mästarfabriken (YA Arena) försatt i konkurs!

Hej bancykelvänner!

Det är med sorg i hjärtat som vi idag tvingats försätta bolaget i konkurs och anledningen är att vi inte kan betala våra skulder.

Det har varit en fantastisk resa sedan vi under sommaren 2009 hittade en lokal att bygga velodromen i, men också en tuff period för både mig, min familj och all personal och vänner från hela Sverige som hjälpt till att förverkliga en 100-årig dröm om att få cykla inomhus på en velodrom.

Mitt i allt slit och förtvivlan över att bygget blev dubbelt så dyrt som beräknat, 4 istället för 2 miljoner, har glädjen varit enorm hos oss som jobbat här när vi fått se människor cykla på banan med stora leenden på sina ansikten. Vi har fått se unga och äldre cyklister utvecklas enormt som cyklister, allt tack vare bancyklingen, och jag är säker på att bancyklingen har kommit till Sverige för att stanna och framförallt utveckla Sverige till en än mer framgångsrik cykelnation. Att vi har utbildat över 800 stycken personer från hela Norden och Baltikum i bancyklingen har varit helt fantastiskt och viktigt för Falun som idrottsstad.

Anledningen till att bygget blev nästan dubbelt så dyrt berodde till största delen på myndighetskrav avseende brand- och handikappanpassningar som ålades oss under byggnationens gång. T.ex. fick vi en dag besked från Räddningstjänsten att vi inte skulle få ta in personer i rullstol på innerplan, för att nästa dag få besked från Byggnadskontoret att vi skulle vara tvungna att erbjuda dem möjlighet att komma in. När vi fråga om hur vi skulle lösa dessa motstridiga direktiv fick vi till svar att ”det är ert problem att lösa” och dessa lösningar blev dyra.

En annan bidragande orsak till att vi inte lyckats få ekonomin att gå runt var alldeles för höga hyror. Man skall komma ihåg att velodromhallen är 3 meter längre än Lugnets Sporthall och att då betala industrihyror i ett uppbyggnadsskede blev alldeles för svårt.

Jag vill tacka alla sponsorer och då främst Yrkesakademin för deras medverkan, både som viktig samarbetspartner till arenan men också för deras mod och vilja att skapa Sveriges främsta cykelgymnasium här i Falun. Jag är övertygad om att det finns en fantastisk framtid för YA Elit och att den verksamheten kommer att fortsätta att vara viktig för Falu Kommuns utveckling som Sveriges idrottscentrum. På cykelsidan vill jag tacka Shimano, Duells, Cykel & Fjäll samt Lindbergs Cykelsport för ert härliga stöd, ni har alla från första dagen förstått vikten av att utveckla svensk cykelsport och det skall ni ha all heder av.

Konkursförvaltare är Henrik Jalkenäs på advokatbyrån Sylwan & Fenger-Krog här i Falun. Henrik kommer att fortsätta att driva verksamheten tills han hittar en ny part som kan ta över verksamheten och detta innebär att vi fortsätter med inbokade grundkurser och träningar.

För er som har års- och klippkort så kan ni givetvis fortsätta att använda dem men vi kommer under konkursstadiet att inte sälja några nya kort utan all träning och hyra av cyklar betalas per gång.

Med vänlig hälsning Björn Stenberg VD Velodrom & Mästarfabriken AB

Konkurs i Falun
Jag var tvungen att starta en ny tråd.

Notera att VELODROMEN är inte i konkurs.

Konkursen gäller Velodrom & Mästarfabriken AB. Men moderbolaget där bland annat Dalarnas Cykelförbundet har investerat 50 000kr är INTE i konkurs.

Det är mycket viktigt att man är noga nu i dagarna. Det får inte beträktas som att Velodromen är i konkurs.

Konkurs i Falun
Garry: tack för påpekandet men det är tråkigt likväl.
Hoppas bara en ny ägare kommer in och investerar i denna anläggning.

Hur funkar det här med konkurs, bolaget som dragit på sig skulderna försvinner och likadant gäller skulderna, vem lider av detta?
De som levererat material och arbetskraft för bygget får ta smällen?

Konkurs i Falun
Mycket tråkigt! Bevisar den gamla "sanningen" inom bankvärlden, "Låna en million och du har ett problem, låna 1 miljard och banken har ett problem". Trösten är väl att själva velodromen kommer att finnas kvar och förhoppningsvis kunna drivas vidare på ett lönsamt sätt när skuldbördan normaliserats lite...

Konkurs i Falun
Sådana svåra frågor får någon annan svarar på.

Men det "kan hända" att man kan försäkra sig mot vissa saker vissa gångar. Jag tror inte det finns två konkurser som är likadana. Då moderbolaget finns kvar så finns det hopp.

Dalarnas CF såg detta som något jättepositivt och vi investerade 50 000kr efter en demokratisk beslut på ett extra årsmöte 2009.

Svenska CF har tyvärr stått vid sidan om. Där har man några miljoner man hade kunna investera. Ska SCF ha pengarna på bank och vara ett fondbolag eller ska man satsa på verksamheten. Det är ändå verksamheten, främst cyklister och ideella arbetande människor som står bakom SCF's pengar. 2007 då Björn var igång med detta vill jag att vi (jag satt med i SCF) skulle utbilda kommissarier för att vissa ett stöd till Björn och Velodromprojeket. Men icke. Man väntade alldeles för sent och mitt upp i allt annat fick Björn och några av hans närmaste går velodromkommissarier kurser för att kunna ha tillräckliga många kommissarier.

I UK byggde vi velodromen i Manchester. Hela British Cykel Förbundet flyttade dit. Jag har också varit med om att förslår att man flyttade SCF till Falun med alla anställda. Som bekant flyttade Svenska Skidförbundet till Falun för något år sedan.

Man borde kanske inte skylla allt detta på SCF men jag är personligen övertygat om att man hade kunna bidra med mycket mer. I tid, i lust, i intresset, med mer och bättre informationen på hemsidan och rent allmant. Det finns trots allt chans till fler guld på OS.

Konkurs i Falun
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> Svenska CF har tyvärr stått vid sidan om.

Det är ju inte så konstigt. En OS- eller VM-medalj för en svensk velodromcyklist kommer sannolikt inte att bli resultatet av velodromen i Falun. Ergo: SCF är inte intresserade av velodromen.

Konkurs i Falun
Tråkigt, tråkigt.
Men förhoppningsvis kan velodromen drivas vidare. Intresset finns ju och även en hyffsad betalningsvilja verkar det som.

Lite stöd från kommun och förbund vore ju inte helt fel förstås. Det pumpas ju in ganska mycket pengar i andra idrottsanläggningar.

(Det blir fö garanterat inga svenska medaljer i velodromcykel utan en velodrom...)

Konkurs i Falun
Förstår faktiskt inte resonemanget på kravet att SCF skall pumpa in pengar i ett vinstdrivande företag d.v.s. ett AB. Hade det varit en förening etc så tror jag säkert att de hade kunnat eska pengar från Riksidrottförbundet, SCF, kommunen etc. Men nu när det valde att det skulle vara ett AB så tror jag många bidragsgivande dörrar stängdes.

Att de skyller på fördyrande omkostander p.g.a. att lokalerna skulle handikappanpassas så finns det faktiskt en lag som är lite mer än ett år gammal som säger att alla offentliga inrättningar måste vara anpassade + att ALLA nybyggnationer (även villor) måste handikappanpassas redan från start, visar enligt mig på en viss okunskap om hur det fungerar. Detta hade de junna få reda på redan vid inledningen om de hade kontaktat Boverket t.ex. Då jag arbetar med att hjälpa personer med funktionsnedsättningar så är det för mig en självklarhet och "bråkar" ofta med kommuner för att de inte anpassat sina entrér t.ex.

Fast kan ju erkänna att det är trist att det inte gick, även om jag redan när snacket började om velodromen sa att det kommer inte att gå runt ekonomiskt, finns inte en chans som marknaden ser ut i dag och speciellt i Falun, 800 banutbildade cyklister skulle aldrig bära kostnaderna som det medför att hålla en så stor lokal med alla driftkostnader + löner. Men detta är väl entreprenören BS problem, att han skjuter från höften innan han har alla fakta på bordet, vilket är mitt intryck.

Att flytta SCF till Falun är utopi för GJ så att han bomba dem med förslag personligen istället för att skicka brev. Även om det finns många cyklister i Falun så tror jag personligen att det finns fler i både Sthlm, Göteborg alternativt Malmö. så att lägga SCF i Falun var bland det mest korkade jag hört. Enligt gammal demokratisk anda så vinner väl majoriteten och inte den som hörs mest.

//Fritz

Senast redigerad av en moderator:
Konkurs i Falun
GarryJones skrev:
> Sådana svåra frågor får någon annan svarar
> på.
>
> Men det "kan hända" att man kan försäkra sig
> mot vissa saker vissa gångar. Jag tror inte det
> finns två konkurser som är likadana. Då
> moderbolaget finns kvar så finns det hopp.
>
> Dalarnas CF såg detta som något jättepositivt
> och vi investerade 50 000kr efter en demokratisk
> beslut på ett extra årsmöte 2009.
>
> Svenska CF har tyvärr stått vid sidan om. Där
> har man några miljoner man hade kunna investera.
> Ska SCF ha pengarna på bank och vara ett
> fondbolag eller ska man satsa på verksamheten.
> Det är ändå verksamheten, främst cyklister och
> ideella arbetande människor som står bakom SCF's
> pengar. 2007 då Björn var igång med detta vill
> jag att vi (jag satt med i SCF) skulle utbilda
> kommissarier för att vissa ett stöd till Björn
> och Velodromprojeket. Men icke. Man väntade
> alldeles för sent och mitt upp i allt annat fick
> Björn och några av hans närmaste går
> velodromkommissarier kurser för att kunna ha
> tillräckliga många kommissarier.
>
> I UK byggde vi velodromen i Manchester. Hela
> British Cykel Förbundet flyttade dit. Jag har
> också varit med om att förslår att man flyttade
> SCF till Falun med alla anställda. Som bekant
> flyttade Svenska Skidförbundet till Falun för
> något år sedan.
>
> Man borde kanske inte skylla allt detta på SCF
> men jag är personligen övertygat om att man hade
> kunna bidra med mycket mer. I tid, i lust, i
> intresset, med mer och bättre informationen på
> hemsidan och rent allmant. Det finns trots allt
> chans till fler guld på OS.

------------------------------------------------------------

Missförstå mig inte nu Garry, men velodromen i Manchester är godkänd för att arrangera UCI-saktionerade lopp och mästerskap till skillnad mot velodromen i Falun som är ett entuiastprojekt. Jag vill väldigt gärna ha en velodrom i Sverige, men ska Svenska cykelförbundet och kanske Olympiska kommiten eller Riksidrottsförbundet vara med och sponsra måste den vara godkända att tävla på enligt internationella regler (UCI)/godkänd att göra rekordförsök på/godkänd för att arrangera tävlingar med internationellt motstånd osv osv.
Velodromen i Falun är en bra plats att lära och träna på, men ska det bli en nationell satsning krävs det en fullstor bana :-/ T

Konkurs i Falun
Det var väl ingen överraskning med tanke på hur många som faktiskt tränar på den banan.
Jag har svårt att se vad som SCF ska göra i Falun? De har kontakter med resten av idrottssverige och de är inte i Falun.

Skidförbundet är snart på Skid-VM och ska se på backhoppning. De har köpt 50 vipbiljetter för drygt 100 lök.

Konkurs i Falun
Sveriges Olympiska kommiten hade byggt en TILLFÄLLIGT velodrom i Älvsjöshallen inför Stockholm OS 2000. Så var planen. Inte ens med en OS hade man velat satsa på detta!

Konkurs i Falun
Miss Lycka skrev:

> Skidförbundet är snart på Skid-VM och ska se
> på backhoppning. De har köpt 50 vipbiljetter
> för drygt 100 lök.

Till damernas hoppning ja

Konkurs i Falun
> Förstår faktiskt inte resonemanget på kravet att SCF skall pumpa in pengar i ett vinstdrivande företag d.v.s. ett AB.

Det hade varit en investering. IMHO behovs en blanding av det ideela och företag. Från 1969-1981 satt Thure Pettersson med i SCF styrelsen. Han tjänade pengar på Cykelkalendern som gavs ut varje år. I kalendern fanns ALLA motionslopp, även de osanktionerade. (Sanktionerade loppen var i fetstil). Det var dels ideelt arbete och dels vinstdrivande men det FUNGERADE och Sverige vann VM och OS under 70 talet.

Enligt Uppgift: Under Postgirots tid tjänade GS lön i en bolag som jobbade med loppet. Han satt samtidigt som GS i förbundet. Förbundets (ideella) beslut i många ärenden hjälpte bolaget. Det fungerade.

Idag har det blivit fult att samarbete mellan det ideella och företag. Ordet "vinstdrivande" används misvisande för att påstår att det handlar om giriga personer som vill sko sig på någon annan. I själva verket är många företagen inte "vinstdrivande". Personer som är inblandar jobbar 10-16 timmar om dagen med sina företag och kämpar i motvindet. Nej, jag tycker att SCF borde ha satsat mer på detta. Inte bara i pengar eller inte alls i pengar. Hur mycket har stått i utskicken om velodromen? Hur många från SCF har ringt till Björn och frågat vad man kan göra?

Hur mycket har det stått på SCF.se om velodrom cykling? Kostnad för detta?

Många tycks tro att en velodrom ska bara råka finnas.....klart det behovs en satsning på detta i företagform.

Varför ska en ideel hockeylag betala för att ha sina möten och matcher i en hall som ägs av ett vinstdrivande företag? Fy va? Då borde hockeylaget kanske sluta spela hockey så att ingen rik förtagare kan bli även rikare....... Om ni som skriver här tänkte lite innan ni skrev skulle ni förstå att om alla brann för cykling lika mycket som Stenberg så hade man haft många cyklister i tdf,vm och os osv. Vad är det som krävs för att ni ska vara nöjda? Ska Stenberg först vinna 3 miljoner och jobbar gratis?

Konkurs i Falun
GarryJones skrev:
> Om ni som skriver här tänkte lite innan ni skrev

All förändring börjar med dig själv.

Konkurs i Falun
GarryJones skrev:
> > Förstår faktiskt inte resonemanget på kravet
> att SCF skall pumpa in pengar i ett vinstdrivande
> företag d.v.s. ett AB.
>
> Det hade varit en investering. IMHO behovs en
> blanding av det ideela och företag. Från
> 1969-1981 satt Thure Pettersson med i SCF
> styrelsen. Han tjänade pengar på Cykelkalendern
> som gavs ut varje år. I kalendern fanns ALLA
> motionslopp, även de osanktionerade.
> (Sanktionerade loppen var i fetstil). Det var dels
> ideelt arbete och dels vinstdrivande men det
> FUNGERADE och Sverige vann VM och OS under 70
> talet.
>
> Enligt Uppgift: Under Postgirots tid tjänade GS
> lön i en bolag som jobbade med loppet. Han satt
> samtidigt som GS i förbundet. Förbundets
> (ideella) beslut i många ärenden hjälpte
> bolaget. Det fungerade.
>
> Idag har det blivit fult att samarbete mellan det
> ideella och företag. Ordet "vinstdrivande"
> används misvisande för att påstår att det
> handlar om giriga personer som vill sko sig på
> någon annan. I själva verket är många
> företagen inte "vinstdrivande". Personer som är
> inblandar jobbar 10-16 timmar om dagen med sina
> företag och kämpar i motvindet. Nej, jag tycker
> att SCF borde ha satsat mer på detta. Inte bara i
> pengar eller inte alls i pengar. Hur mycket har
> stått i utskicken om velodromen? Hur många från
> SCF har ringt till Björn och frågat vad man kan
> göra?
>
> Hur mycket har det stått på SCF.se om velodrom
> cykling? Kostnad för detta?
>
> Många tycks tro att en velodrom ska bara råka
> finnas.....klart det behovs en satsning på detta
> i företagform.
>
> Varför ska en ideel hockeylag betala för att ha
> sina möten och matcher i en hall som ägs av ett
> vinstdrivande företag? Fy va? Då borde
> hockeylaget kanske sluta spela hockey så att
> ingen rik förtagare kan bli även rikare.......
> Om ni som skriver här tänkte lite innan ni skrev
> skulle ni förstå att om alla brann för cykling
> lika mycket som Stenberg så hade man haft många
> cyklister i tdf,vm och os osv. Vad är det som
> krävs för att ni ska vara nöjda? Ska Stenberg
> först vinna 3 miljoner och jobbar gratis?

Thure Pettersson var och är aktiv som journalist. Han har dessutom skrivit fler spalt-km om cykelsport än Stenbeg&Jansson har gjort tillsammans.

Björn Mattsson var avlönad halvtid av Postgirot och ordnade fram sponsorer till cykelsporten. Det kan man inte precis hävda att nuvarande GS har gjort. Han bor också i närområdet av Arenan.

De flesta som cyklar tycker att motvinden är inspirerande.

Konkurs i Falun
Tille skrev:
> GarryJones skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om ni som skriver här tänkte lite innan ni
> skrev
>
> All förändring börjar med dig själv.

haha +1

Konkurs i Falun
Garry, hur ställer du dig själv till att cykelförbundet ska bidra med pengar till en velodrom med icke godkänd banlängd för sanktionerad tävling som jag skrev i mitt tidigare inlägg ? Vore det inte bättre att sponsra en bana med rätt distans i sådana fall ?? :-/ T

Konkurs i Falun
Little Stereo skrev:
> Garry, hur ställer du dig själv till att
> cykelförbundet ska bidra med pengar till en
> velodrom med icke godkänd banlängd för
> sanktionerad tävling som jag skrev i mitt
> tidigare inlägg ? Vore det inte bättre att
> sponsra en bana med rätt distans i sådana fall
> ?? :-/ T

Mycket bra poäng av lilla bandspelaren.

Konkurs i Falun
En för kort bana blev billig att bygga (även fast det blev 4 mille istället för 2) eftersom själva byggnaden redan fanns och stod tom.

Att bekosta en lämplig byggnad hade dragit iväg rejält, hur mycket har jag ingen aning om men jag skulle bli förvånad om det hade blivit mindre än 10 gånger så mycket. London-velodromen inför kommande OS gick loss på över 900 miljoner.

Jag har hört att SCF inte ville satsa på velodrom för att det inte finns (fanns!) några velodromcyklister i landet, en smula moment 22?

En för kort bana är en utmärkt språngbräda för fler cyklister så att en godkänd bana i framtiden blir mindre av ett högriskprojekt.

Fakta: Idag finns 800 fler licensierade velodromcyklister i Skandinavien och Baltikum än för ett år sedan, tack vare den där fåniga korta banan i en liten småstad långt från storstäderna. Här har Björn & Co verkligen åstadkommit något!

Vore kul att se siffror på var dessa 800 bor.

Det tar tre timmar från Stockholm till Falun, det är faktiskt inte speciellt långt även om det är notoriskt svårt att få en 08:a att lämna tullarna.

F.ö. har det varit runt tio pers på de träningar jag deltagit i. Vore väldigt intressant att se siffror på nyttjandegraden/byggkostnad jämfört med säg nya bandyhallen i Västerås (som dessutom kräver massor av energi för att hålla isen som is).

Konkurs i Falun
Att bygga en velodrom för enbart träning skulle bli enormt mycket billigare än att bygga en som kan ha publik. Det kan man tänka sig som en lågbudgetlösning. Då räcker det med en lagom stor tomt. Sen bygger man en ringformad byggnad i precis lagom höjd och ringdiameter för att rymma själva banan. Materialåtgången minimeras, uppvärmningskostnaderna minskar, markarbetena minimeras. Nackdelen är då att man inte kan följa en cyklist runt banan, men det skulle väl kunna jämföras med skidtunneln i Torsby.

Konkurs i Falun
Fast hur mycket dyrare skulle det bli om man inkluderade läktare egentligen, kan inte skilja jättemånga procent? Dessutom kan man då få biljettintäkter från tävlingar. Tänk om Svenska Spel kunde lockas? Hur många skulle bry sig i trav om det inte gick att spela på (eller ens besöka travbanan)?

Konkurs i Falun
Ska SCF bara lägga pengar på sådant som kan generera medaljer, kan arrangera tävlingar enligt "konstens alla regler" osv, eller ska SCF satsa pengar, även, på sådant som "vanliga klubbcyklister" (med licens) kan tänkas vara intresserade av... ?

Eller ska kanske SCF lägga pengar på sådant som SCF är intresserade av och som gagnar SCF.

sedan på sikt torde väl en velodrom likt den i Falun kunna generera medaljer, måhända inte "direkt", men nog kan en sådan velodrom kunna göra en å annan potentiell framtida medaljör intresserad av cykel samt utveckla vederbörande som cyklist.

Konkurs i Falun
Tobbe Arnesson (fd the_TnT) skrev:
> Fast hur mycket dyrare skulle det bli om man
> inkluderade läktare egentligen, kan inte skilja
> jättemånga procent? Dessutom kan man då få
> biljettintäkter från tävlingar. Tänk om
> Svenska Spel kunde lockas? Hur många skulle bry
> sig i trav om det inte gick att spela på (eller
> ens besöka travbanan)?

Tja, man sparar förmodligen en faktor 2-3 på "radien" och en faktor två på höjden om man inkluderar läktare, plus att man måste ha sikt till motsatt sida också. Med en tunnel som jag föreslår kan man mycket snabbt och billigt få en träningsanläggning. Som ett komplement till en mer traditionell velodrom som den i Falun.

Konkurs i Falun
GarryJones skrev:
> Idag har det blivit fult att samarbete mellan det
> ideella och företag.

Idag vet jag inte, att idrottandet organiseras i folkrörelseform har väl någonstans mellan 100 och 150 år på nacken. Det är väl snarare på senare tid som det blivit en blandning mellan det ideella och företagande.

Konkurs i Falun
>Vore väldigt
> intressant att se siffror på
> nyttjandegraden/byggkostnad jämfört med säg nya
> bandyhallen i Västerås (som dessutom kräver
> massor av energi för att hålla isen som is).

Oerhört. Just jämförelsen med bandyhallar, som ser ut att sticka upp som svampar ur backen, är intressant. Speciellt som en bandyplan utgör ytan som skulle behövas för en fullstor 250 meters bana. Jag vägrar att tro att det kostade 900 mille att bygga bandyhallen i Västerås eller i Sandviken. Hur finansieras dessa? Av vikingarännetwannabees som inte orkar vänta på att den lokala sjön ska lägga sig?

Men det snackas ju om att Sveriges fiasko i det senaste VM:et (ja, jag utgår att alla här satt som klistrade vid burken) var ett resultat av att våra bandyspelare blivit för bekväma i hallarna så att de inte pallade att jaga det lilla röda nystanet i den sibiriska svinkylan. Med den logiken kommer vi ha ännu färre proffs på sikt om olyckan med en inomhusvelodrom skulle vara framme;)

Så, vet du något om bandyhallskostnader, förgyll tråden...

Konkurs i Falun
> Fast hur mycket dyrare skulle det bli om man
> inkluderade läktare egentligen, kan inte skilja
> jättemånga procent? Dessutom kan man då få
> biljettintäkter från tävlingar. Tänk om
> Svenska Spel kunde lockas? Hur många skulle bry
> sig i trav om det inte gick att spela på (eller
> ens besöka travbanan)?

Tyvärr en tankevurpa. Intresset för trav (eller rättare sagt spelet på trav) är större än någonsin. Problemet är att få publik till travbanorna. Loppen kan alltid se på TV,nätet eller i spelbutiken.

Fast om Svenska spel körde totalisator på velodromcykling så skulle det kunna vara en finansieringskälla. Men att tro att publikintäkterna skulle vara det (på kort sikt) är nog naivt. På lång sikt skulle man kanske kunna skapa publikfester alá sexdagar.

Konkurs i Falun
Miss Lycka skrev:
> Jag tror inte att så många % av de 800
> licensierade av YA hade fått tillträde till
> Ballerup.

Jag skulle själv vilja säga att 100% av alla 800 FÅR tillträde i Ballerup...

Är du sugen på några varv får du gärna komma upp på en kurs med mig, eller om du är som några av våra utländska besökare; en erfaren bancyklist. Då kan du ta några varv på en träning.

Konkurs i Falun
Garry Jones skriver att moderbolaget som Dalarnas CF satsat 50.000:- kronor i inte gått i KK, vad heter det Bolag som Dalarnas CF då har satsat sina pengar i?

Konkurs i Falun
72 (fd Björn72) skrev:
> bana. Jag vägrar att tro att det kostade 900
> mille att bygga bandyhallen i Västerås eller i
> Sandviken. Hur finansieras dessa? Av
> Så, vet du något om bandyhallskostnader,
> förgyll tråden...

Men herregud, säg inte bandyhall! Det heter ju multiarena! I Sandviken heter den Göransson Arena.
(Det har vissa bandyfantaster i Sandviken bestämt för att försöka motivera kostnaderna...
Arenan kan ju användas till så mycket annat säger dem.)

Lite kort om Göransson Arena i Sandviken:

- arenan byggdes av de stiftelser som har bildats av efterlevande till Sandviks grundare

- det var alltså stiftelserna som bekostade hela bygget, som gick på mellan 150 och 200 miljoner

- när bygget var klart skänktes arenan till Sandvikens kommun

- ett huvudvillkor för gåvan är att arenan främst ska användas för ungdomsidrott och
handikappidrott och liknande (exakt hur det formulerades minns jag inte, det är fritt ur minnet)

- kommunen har bildat ett bolag som äger och driver denna arena (inkl flera andra idrottshallar)

- optimisterna sade före och under bygget att det inte skulle kosta en enda skattekrona vare
sig för själva bygget eller för driften, överskotten skulle ju bli stora med alla möjliga
arrangemang

- realisterna/pessimisterna säger att vissa tilläggsinvesteringar har kostat mellan
25 och 75 miljoner, vissa hävdar att det kostat ännu mer

- driften har hittills gått med stora underskott men arenan har bara varit igång i drygt 1,5 år
så tiden får väl utvisa hur det går på längre sikt

- och det finns många åsikter om det är värt kostnaderna och många uppgifter om vad kostnaderna
är, med bokföringsteknik och annat kan man göra mycket

- många föreningar har vissa problem med att ha råd att betala hyran för arenan, bland dem
SAIK Bandy...

- i praktiken har bara komersiella arrangemang råd att hyra arenan om den ska drivas
utan tillskott från kommunen

- och om det finns en marknad i Sandviken med omnejd för så många arrangemang som krävs återstår att se

- det troligaste är väl att Göransson Arena (liksom många andra arenor) kommer att gå med rätt
stora driftunderskott varje år och ägarna får gå in och täcka underskotten, ägarna är i många fall
kommuner eller kommunala bolag

- är det "värt" pengarna för skattebetalarna? det finns många olika åsikter om det.....

/Fedde (och det ovanstående är min sammanfattning av olika uppgifter om denna arena och andra)

Konkurs i Falun
Bandyhallen i Sandviken kostade 210 millar att bygga. Har 4000 publikplatser vid match. 10 000 vid konsert (har velodromen i Falun ens haft så många besökare på ett år?).

Jag vet inte hur många träningar velodromen i Falun hade men om det var en om dag i ett års tid så fick man väl då ihop 3650 cyklister. Vilket då rimligtivs borde spöas bara av en match med SAIK. Mässor, konferenser, allmänhetens åkning, med mera, med mera... Så en inte allt för avancerad gissning tyder på att nyttjandegraden är rätt så bra på SAIK-hallen, priset till trots.

Varde ljus!

Stalle

Konkurs i Falun
Kung Stalle skrev:
> Bandyhallen i Sandviken kostade 210 millar att
> bygga. Har 4000 publikplatser vid match. 10 000
> vid konsert (har velodromen i Falun ens haft så
> många besökare på ett år?).
>
> Jag vet inte hur många träningar velodromen i
> Falun hade men om det var en om dag i ett års tid
> så fick man väl då ihop 3650 cyklister. Vilket
> då rimligtivs borde spöas bara av en match med
> SAIK. Mässor, konferenser, allmänhetens åkning,
> med mera, med mera... Så en inte allt för
> avancerad gissning tyder på att nyttjandegraden
> är rätt så bra på SAIK-hallen, priset till
> trots.
>
Fast din jämförelese haltar, om du bara räknar antal cyklister skall du bara räkna antal badyspelare. Men visst, några gigantiska mängder åskådare får ju inte plats då det inte finns läktare och halva innerplanen består av ett gym...

Konkurs i Falun
kexpetter skrev:
> Garry Jones skriver att moderbolaget som Dalarnas
> CF satsat 50.000:- kronor i inte gått i KK, vad
> heter det Bolag som Dalarnas CF då har satsat
> sina pengar i?

Antar att det är YrkesAkademin AB
http://www.ya.se

Konkurs i Falun
Kung Stalle skrev:
> Bandyhallen i Sandviken kostade 210 millar att
> bygga. Har 4000 publikplatser vid match. 10 000
> vid konsert (har velodromen i Falun ens haft så
> många besökare på ett år?).
>
> med mera, med mera... Så en inte allt för
> avancerad gissning tyder på att nyttjandegraden
> är rätt så bra på SAIK-hallen, priset till
> trots.

Jovisst, nyttjandegraden är rätt bra när det gäller Göransson Arena
men det betyder inte att det ger intäkter som täcker (drifts-)kostnaderna.

Hur många bandymatcher har spelats i den arenan med 4000 åskådare? Inte många!

SAIK:s publiksnitt har sjunkit denna vinter, det är i rask takt på väg mot 1500-strecket
om det inte redan är under det.

Och antalet konserter med 10000 åskådare är tyvärr extremt lätträknade.

Och som du skriver, "SAIK-hallen", det är så många ser på denna arena.

Men SAIK har haft stora problem med att ens betala hyran för arenan när de använder den.

Tyvärr tror jag att marknaden för sådana här hallar/arenor utanför Stockholm, Göteborg och
Malmö är alltför liten för att alla arenorna ska gå runt, tillskott från kommuner eller andra krävs.

/Fedde

Konkurs i Falun
Nicathu skrev:
> Stoppar det med 210 mille? Enligt länken nedan
> så kostade både den och arenan i Vänersborg
> över 250 miljoner styck! Som hittat...
> http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.264448
> 0-goransson-inte-den-enda-lackande-bandyarenan

Det finns mycket olika uppfattningar om kostnaderna för arenan i Sandviken.

Och kostnaderna kan också variera beroende på bokföringsteknik och annat.

/Fedde

Tillbaka
Topp