Konkurs i Falun

Konkurs i Falun
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror inte att så många % av de 800
> licensierade av YA hade fått tillträde till
> Ballerup.

?????

Konkurs i Falun
kexpetter skrev:
> Garry Jones skriver att moderbolaget som Dalarnas
> CF satsat 50.000:- kronor i inte gått i KK, vad
> heter det Bolag som Dalarnas CF då har satsat
> sina pengar i?

tille skrev:
Antar att det är YrkesAkademin AB
http://www.ya.se

Det tror jag inte, det verkar långsökt att ett distriktsförbund investerar 50.000:- i ett utbildningsföretag.

Konkurs i Falun
72 (fd Björn72) skrev:

>
> Oerhört. Just jämförelsen med bandyhallar, som
> ser ut att sticka upp som svampar ur backen, är
> intressant. Speciellt som en bandyplan utgör ytan
> som skulle behövas för en fullstor 250 meters
> bana. Jag vägrar att tro att det kostade 900
> mille att bygga bandyhallen i Västerås eller i
> Sandviken. Hur finansieras dessa? Av
> vikingarännetwannabees som inte orkar vänta på
> att den lokala sjön ska lägga sig?

Bandyarenan i Västerås byggdes av ABB (eller var det Swedbank?)och ingår i ett större komplex med massor av olika idrottsanläggningar som till stor del är företagsfinansierade. Till hur stor del har jag inte helt koll på, men men... Det som är grejen är att de används till en mängd olika saker. Idrott - konstiga mässor - konserter mm. Dessutom är delar av anläggningen öppen för allmänheten.
Tror att det kan vara en del av lösningen, att ha anläggningar som inte vänder sig till en allt för smal publik och smala aktiviteter. I alla fall när underlaget inte är jättestort. Att man kan ha en viss flexibilitet i det. Hur det rent praktiskt skulle konstrueras vet jag inte riktigt, men någon form av överlappning borde gå att ordna.

(Och Geologen: Runda hus är så gott som alltid mer materialkrävande och meckigare att bygga. Ser inte hur det skulle kunna bli billigare på något vis. Möjligen gällande uppvärmning, men det är försumbart i sammanhanget.)

Konkurs i Falun
kexpetter skrev:
>
> Det tror jag inte, det verkar långsökt att ett
> distriktsförbund investerar 50.000:- i ett
> utbildningsföretag.

Ah, jag var nog för snabb bland deras bolag. Rätt svar är nog Velo Event som i sin tur huvudsakligen ägs av Björn Stenberg och Fredrik Jansson.

Konkurs i Falun
Hannosaurus skrev:
>
> Bandyarenan i Västerås byggdes av ABB (eller var
> det Swedbank?)och ingår i ett större komplex med
> massor av olika idrottsanläggningar som till stor
> del är företagsfinansierade.

Ya Arena är faktiskt också en multisportarena. Det finns ju boulebanor i mitten.

Konkurs i Falun
Hannosaurus skrev:
> (Och Geologen: Runda hus är så gott som alltid
> mer materialkrävande och meckigare att bygga. Ser
> inte hur det skulle kunna bli billigare på något
> vis. Möjligen gällande uppvärmning, men det är
> försumbart i sammanhanget.)

Nja, i det här fallet menar jag nåt så enkelt som en tunnel som bara täcker själva banan. Bredd på 4-5 meter kanske, och ungefär samma i höjdled. Stålbalkar täckta med korrugerad plåt och med isolering på insidan. Bottenplatta i betong. Halcirkelformad eller triangelformad. Jämför det med en hall som ska rymma en hel velodrom på kanske 50x100x4 m och sen 5-10 m läktare både på höjden och bredden utanför det. Markarbetet begränsas till nästan enbart banans horisontellt projicerade yta, i stället för hela den ytan plus den inneslutna ytan som för en hel hall.

Den skulle bara vara rund i större skala. I mindre skala skulle det snarare röra sig om raka sektioner som har sneda ändar där de möter andra raka sektioner. Ungefär som man geringssågar trästycken för att få vinklade former.

Nåja, det här är ju bara lite fantasier i alla fall. Men funkar det för skidtunneln i Torsby så kanske en liknande lösning skulle funka för velodromcykling...

Konkurs i Falun
geologen skrev:

>
> Nja, i det här fallet menar jag nåt så enkelt
> som en tunnel som bara täcker själva banan.
> Bredd på 4-5 meter kanske, och ungefär samma i
> höjdled. Stålbalkar täckta med korrugerad plåt
> och med isolering på insidan. Bottenplatta i
> betong. Halcirkelformad eller triangelformad.
> Jämför det med en hall som ska rymma en hel
> velodrom på kanske 50x100x4 m och sen 5-10 m
> läktare både på höjden och bredden utanför
> det. Markarbetet begränsas till nästan enbart
> banans horisontellt projicerade yta, i stället
> för hela den ytan plus den inneslutna ytan som
> för en hel hall.
>
> Den skulle bara vara rund i större skala. I
> mindre skala skulle det snarare röra sig om raka
> sektioner som har sneda ändar där de möter
> andra raka sektioner. Ungefär som man
> geringssågar trästycken för att få vinklade
> former.
>
> Nåja, det här är ju bara lite fantasier i alla
> fall. Men funkar det för skidtunneln i Torsby så
> kanske en liknande lösning skulle funka för
> velodromcykling...

Det låter som en mer eller mindre livsfarlig konstruktion med tanke på avåkningar och krascher. Svårt att övervaka träningar, se övriga cyklister osv.
En enkel och rak fyrkant blir billigare eftersom det är en standardkonstruktion och få saker behöver fixas och modifieras.
Det är klart att det går att bygga, men det är långt från det enklaste alternativet.
Själva materialkostnaden för en enklare byggnad (om vi bara pratar om själva skalet) är bara en del av byggkostnaden. Det lilla man kan spara på plåt skulle jag gissa att man får betala flera gånger om i mantimmar.

Konkurs i Falun
Har inte skidtunneln årliga driftkostnader på mer en velodromens totala byggpris, 35000 årliga besöker bara för täcka dessa kostnader har jag för mig.
När det gäller bandy tycker jag det största problemet med dessa hallar är att det var trevligare när matcherna var utomhus. Nu går jag inte ofta på bandy men när jag gör det undviker jag inomhushallar...

Senast redigerad av en moderator:
Konkurs i Falun
Tille skrev:

> Ya Arena är faktiskt också en multisportarena.
> Det finns ju boulebanor i mitten.

Åh, på så vis. Fast boule är kanske inte den idrott som drar mest folk och intäkter? I min värld är det söta farbröder i parken som spelar boule :)

Konkurs i Falun
Bygga en arena för kanotslalom finns det tydligen en del pengar till
Planerna på att bygga en forsarena för kanoter i Falun är ett steg närmare realisering. 15 av de 50 miljoner kronor som projektet kostar har säkrats.
– Vi har som mål att ha 20 miljoner i riskkapital innan vi kör i gång, säger projektledaren Bo-Marcus Lidström, som har gott hopp om att föra planerna i hamn, till Dala-Demokraten.

Den konstgjorda forsen är i första hand en turistanläggning, men skulle också kunna fungera som VM-arena för kanotslalom.

Konkurs i Falun
> oxr: "Idag vet jag inte, att idrottandet organiseras i folkrörelseform har väl någonstans mellan 100 och 150 år på nacken. Det är väl snarare på senare tid som det blivit en blandning mellan det ideella och företagande."

Problem med velodrom, styrelseledamötter som bråkar och tvingas avgår eller hoppar av, föreningar som hotar att dra sig ur förbundet. Vinstdrivandeföretag blandat med det ideella.

Låter det bekant? Åren 2000-2011?

Nix Nix Nix.

En snart 100 år tradition i Svenska Cykelförbundet...........

En liten plock ur Svenska Cykelförbundets historia. (Det finns mer).

1923 fick styrelsen ej ansvarsfrihet på grund av oklarheter i ekonomiska mellanhavanden med AB Velodromen. Problemen blir till följetong i dåvarande press och journalisterna är inte nådiga mot förbundets dåvarande ordförande Ruben Ljungberg och hans broder Paul Ljungberg som är sekreterare i förbundet. Att dessa herrar också har avlönade poster i AB Velodromen gör inte saken bättre.

Sveriges bästa bancyklist, Erik Bjurberg, diskvalificeras 6 månader år 1926 då han, trots anmälan, vägrat starta vid bantävlingar på Velodromen. Bjurberg ville ha bättre priser och fribiljetter till sin familj.

År 1945 diskas Harry Snell och Svängis för att de uppträtt osportsligt vid Smålands Grand Prix i Jönköping. Snell ville ha dubbla traktamenten och särskilt pris (en matta), vilket han blev lovad. Trots detta kom han ej till start. Svängis bröt tävlingen, demonstrativt efter ett par varv.

Förbundets sekreterare år 1915 entledigas från sitt uppdrag på grund av han ej kunnat fullgöra sina ekonomiska åligganden mot förbundet. Han vägrar dock att lämna tillbaka förbundets pärmar, men senare ”kastar han dem huller om buller i en klädkorg” till en styrelseledamot. Samma år utesluts en tidigare svensk kassör för all framtid ur NCF på grund av ej redovisade ekonomiska transaktioner med NCF.

Förbundet ordförande år 1924, R Ljungberg, föreslås av revisorerna ej få ansvarsfrihet på grund av personliga skulder till förbundet. Då skulden, 4.204:25, ej betalas föreslås han bli diskvalificerad från all idrott för all framtid.

År 1927 har förbundet samma problem med en personlig fordran på styrelseledamoten Henning Ehn. Samma år vill ordföranden entlediga sekreteraren ”då han ej fullgjort sina åliggande till belåtenhet ….”.

Ett stort antal klubbar diskuterar 1924 att bryta sig ur SCF, vilket tidningarna uppmärksammar. Det hela har sin upprinnelse i att R Ljungberg vid ett internationellt cykelmöte pläderar för bildande av en professionell sammanslutning i Sverige, alltså en förening ”som bleve ägnad att närmast slå ihjäl det förbund han representerade”. Det hela lugnar dock ner sig och inget händer.

1935 diskas VM-deltagarna på 3 – 6 månader för mycket olämpligt uppträdande i samband hemresan från VM.

1941 diskas 3 cyklister på 2 månader – 1 år för olämpligt uppträdande vid hemresan från SM detta år (berusade, slagsmål och smädande av passagerare på tåg).

Problembarnet ”Svängis” avstängs 1942 från landslaget efter dom på 2 månaders fängelse för egendomsbrott. Förbundet kräver honom på absolutism under hans fortsatta karriär. Nästkommande år, 1943, accepteras han i landslaget igen.

K E Ruthberg diskas år 1944 i 9 månader för att han i samband med tävlingar i Danmark i berusat tillstånd tagit sig in på ett hotellrum och därvid förfarit otillständigt mot en dam.

Konkurs i Falun
Miss Lycka, i så fall de andra hederliga som har stått vid sidan om med en brinnande lust för att bidrar med ideér, tid, lust. De som har lyssnat på cyklisterna, blivande cyklister och icke-cyklister för att utveckla och rekrytera.

Konkurs i Falun
HP skrev:
> Såhär går det i Lund:
>
> http://www.sydsvenskan.se/lund/article1378899/Aren
> an-behover-skattemiljoner.html

Skrämmande, reagerade särskilt på följande uttalande:

"-Jag tycker det var kloka människor som drev fram att vi fick en arena och gjorde lite glädjekalkyler, annars hade vi inte varit här, säger Berne Nilsson med ett skratt."

Hade dom inte medvetet lurat folk med kalkyler som dom visste inte höll så hade dom inte fått sin arena! Man upphör aldrig att förvånas...

Konkurs i Falun
kexpetter skrev:
>
> Det tror jag inte, det verkar långsökt att ett
> distriktsförbund investerar 50.000:- i ett
> utbildningsföretag.
tille skrev:¨
-------------------------------------------------

Ah, jag var nog för snabb bland deras bolag. Rätt svar är nog Velo Event som i sin tur huvudsakligen ägs av Björn Stenberg och Fredrik Jansson

Då betyder det att Dalarnas CF är delägare i Velo Event AB och är med och arrangerar Cykeldagarna och Cykelmässan, det är ju ganska långt ifrån vad Garry Jones har skrivit angående velodromen.

Konkurs i Falun
Life goes on.....

Jag tog denna film för 10 minuter sedan. Vi har årsmöte i Dalarnas CF här idag. Den här gruppen är bl a en cykelbudsföretag från Stockholm som är här för att gå kursen.

Konkurs i Falun
åkte precis förbi bygget av swedbank arena i solna, jag undrar hur många miljoner svenskla fotbollförbundet har valt att finansiera det bygget med. någon som vill gissa?

Konkurs i Falun
fredrikw skrev:
> åkte precis förbi bygget av swedbank arena i
> solna, jag undrar hur många miljoner svenskla
> fotbollförbundet har valt att finansiera det
> bygget med. någon som vill gissa?

Arenan som ingen annan än Solna Stad verkar vilja ha? :-/ T

Konkurs i Falun
Hej, hej!

Ville bara föra ett par detaljer till protokollet så att de som jag och mitt nya företag avtal med inte blir oroliga. Jag och Björn Stenberg har sedan förra veckan inget bolag ihop längre.

Jag har i mitt nya bolag har övertagit Cykelklubben.se och den reseverksamhet som bedrevs i Velo Event. En ny resegaranti är också ställd hos Kammarkollegiet så att alla våra resenärer är skyddade i enlighet med Svensk lag.

Jag har sedan förra veckan inget ägande i Velo Event eller Velodrom & Mästarfabriken och sitter heller inte längre i styrelsen för något av bolagen.

Hälsningar
Fredrik Jansson
www.cykelklubben.se

Konkurs i Falun
fredrikw skrev:

2,2 miljarder

Konkurs i Falun
nolltid skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > åkte precis förbi bygget av swedbank arena i
> > solna, jag undrar hur många miljoner svenskla
> > fotbollförbundet har valt att finansiera det
> > bygget med. någon som vill gissa?
>
>
> 2,2 miljarder

Menar du att Svenska Fotbollförbundet har gått in med 2,2 miljarder? Antingen missade du vad jag skrev, eller så är bygget helt astronomiskt dyrt med tanke på hur mycket mer Swedbank måste ha pungat ut med för att få namnge spektaklet :)

Konkurs i Falun
GarryJones skrev:

>
> En snart 100 år tradition i Svenska
> Cykelförbundet...........
>
> En liten plock ur Svenska Cykelförbundets
> historia. (Det finns mer).
>
> 1923 ....

Jag hade en chef en gång som kallade vissa människor för eländesforskare. Men här tror jag att vi måste mynta begreppet eländesarkeolog!

Konkurs i Falun
kexpetter skrev:
> kexpetter skrev:
> -----
> >
> > Det tror jag inte, det verkar långsökt att ett
>
> > distriktsförbund investerar 50.000:- i ett
> > utbildningsföretag.
> tille skrev:¨
> -------------------------------------------------
>
> Ah, jag var nog för snabb bland deras bolag.
> Rätt svar är nog Velo Event som i sin tur
> huvudsakligen ägs av Björn Stenberg och Fredrik
> Jansson
>
>
> Då betyder det att Dalarnas CF är delägare i
> Velo Event AB och är med och arrangerar
> Cykeldagarna och Cykelmässan, det är ju ganska
> långt ifrån vad Garry Jones har skrivit
> angående velodromen.

Lite intressant om Dalarnas CF röstade om att gå in med 50k i velodrombygget och så hamnade pengarna i Stenbergs ficka

Konkurs i Falun
> Jag hade en chef en gång som kallade vissa människor för eländesforskare. Men här tror jag att vi måste mynta begreppet eländesarkeolog!

Forskare/Arkelog, nej, jag satt med i SCF styrelsen och ville ha koll på det som står på hemsidan. Allt detta finns under förbundsinfo på www.scf.se, jubileumsboken. Du citerar mig "out of context" - min post var för att visa någon som påstått att det var ett nytt fenomonen att man blandar företare med det ideella.

Dalarnas CF styrelse vill inte ta ställning till att satsa 50 000 kr i bolaget. Pengarna tillhöra föreningarna i Dalarna. Vi kallade därför till ett extra årsmöte. Varje förening hade en röst va. (17 stycken). Vid extra årsmöte får inte vi som sitta/satt i styrelsen rösta. Vi lämnade inte hellre någon indikation på hur vi tänkte. Vi överlåt ärendet till extraårsmötet. Extraårsmötesbeslut var att satsa 50 000 i moderbolaget. Vid denna tidpunkt var jag ordföranden och Björn vice-ordföranden i Dalarnas CF. Styrelsen fick dessutom ansvarsfrihet för verksamhetsåret. -

Konkurs i Falun
Miss Lycka, Jag läser ironi i dina ord - Det stodd i vår makt att satsa 50 000 i bolaget. Men vi ville inte ta ställning. Det är därför man kan kallade till ett extra årsmöte. Då ALLA 17 föreningar hade rösträtt så är det helt klart att det har gått rätt till. Att föreningar i Småland t ex inte röstade om detta kan ha sin förklaring att Velodromen ger cyklisterna och föreningar här LOKALA möjliheter.

Konkurs i Falun
Garry Jones skrev:

Dalarnas CF styrelse vill inte ta ställning till att satsa 50 000 kr i bolaget. Pengarna tillhöra föreningarna i Dalarna. Vi kallade därför till ett extra årsmöte. Varje förening hade en röst va. (17 stycken). Vid extra årsmöte får inte vi som sitta/satt i styrelsen rösta. Vi lämnade inte hellre någon indikation på hur vi tänkte. Vi överlåt ärendet till extraårsmötet. Extraårsmötesbeslut var att satsa 50 000 i moderbolaget. Vid denna tidpunkt var jag ordföranden och Björn vice-ordföranden i Dalarnas CF. Styrelsen fick dessutom ansvarsfrihet för verksamhetsåret.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Så du menar på fullaste allvar att samtliga 17 föreningar var representerade och röstade, så har jag hört att det inte gick till, försök att hålla dig till sanningen för en gångs skull!

Konkurs i Falun
Aron skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Vad är det som händer?
>
> En catfight.

misslycka har väl en tradition att ge sig på gary
anledningen framkommer dock inte

Konkurs i Falun
fredrikw skrev:

Jag irriterar mig mest över att de kallar sig Svenska Fotbollförbundet. Det är ricktitt dåli svennska.

Konkurs i Falun
Oskar skrev:
> fredrikw skrev:
> > åkte precis förbi bygget av swedbank arena i
> > solna, jag undrar hur många miljoner svenskla
> > fotbollförbundet har valt att finansiera det
> > bygget med. någon som vill gissa?
>
>
> Jag irriterar mig mest över att de kallar sig
> Svenska Fotbollförbundet. Det är ricktitt dåli
> svennska.

Ja, det rycker i vänster ringfinger varje gång man skriver det namnet, men eftersom det är ett namn får man bita ihop och skriva som de vill.

Konkurs i Falun
En liten iaktagelse: Många här på Happy ser rött så fort Garry visar sig. Dessa personer har kanske anledning till detta, men det är lite tröttsamt med "hackandet". Kan ni inte bara låta bli att försöka förstöra alla hans trådar?

Jag känner inga inblandade. Men all heder åt Garry för att han inte låter sig provoceras, utan fortsätter framföra sitt budskap. Och är öppen och ärlig med vem han är och sin agenda. Tillskillnad från flera kritiker. :-(

Konkurs i Falun
Jag känner faktiskt ett större stöd nu än för 3-4 år sedan då jag var här och propagerade för SCF och de sanktionerade loppen. Jag blev busringt mitt i natten under en period av några medlemmar här (3.00 - 4.00) mitt i natten. Sedan blev jag dödshotat. Sökte stöd från SCF som sade ifrån och att styrelseledamötter ska inte uttala sig på nätet i forum.

Sanningen. I god tid skickades ut en kallelse till alla 17 föreningar inför det extra årsmöte. Mer kunde vi inte göra. Alla hade en röst. Jag har inte skrivit mer eller mindre. Vår 50 000 FINNS KVAR idag i moderbolaget i aktievärde så det påverka inte våra tillgångar. Svenska Cykelförbundet har placeringar på diverse fonder och aktier. (4-5 miljoner). Man måste fråga sig om SCF ska vara en fondbolag eller använder pengarna inom verksamheten. (Eller en del därav).

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp