Konsekvenser av fel ramstorlek?

Upplever du några problem eller svårigheter att cykla med ramen du har? Om svaret är nej så behöver du inte fundera mer. Vad storlekstabellen säger är en sak, men utöver det är det även en fråga om kroppstyp. Den som har ganska långa armar och ben ska t ex ha en större ram än tabellen säger, den som har kortare sådana ska ha en mindre. Cyklar du XC kan du ha en ganska stor ram, eftersom det då är viktigast med en snabb och stabil cykel, och mindre viktigt att kunna trixa och fixa i stökiga och tekniska spår.

Bottom line: Om ramen funkar för dig är det lugnt.

Fixat: Lyckades skicka oavsiktligt, glömde rubbet

Senast redigerad av en moderator:
en för stor ram känns klumpig och jobbig i tekniska partier, en för kort/låg ram blir mycket tröttsam för armar,ben,rygg och nacke ute på stigarna...hu, hade en för liten Green big kahuna för några år sedan.

Jag är 181 hade en 17" ram förr. Den upplevde jag som väldig rapp och smidig för xc bruk. Nu har jag en 18" med något längre hjulbas och upplever denna som tryggare och stabilare. Jag har även cyklat på en 19" men den tyckte jag var svår att kontrollera i stökiga partier.
Men har man valt en för stor eller för liten ram så kan man ofta rätta till detta med längre styrstam, setback på sadelstolpe, längre lr kortare vevarmar...

Mvh Daniel R

Hej!

Det finns säkert en massa trådar sedan tidigare om detta, men det viktiga borde i första hand vara topprörets längd och inte ramstorleken i " (tum). Detta tummått anger ju endast sittrörets längd och det är mindre väsentligt i detta fall, speciellt då man justera det mycket med sadelstolpen.

Dock var det ju inte det dubbel-a ville veta. Smurfox har rätt.

Själv kör jag med en 21"-ram och är 184 cm.

/Mattias

182cm och kör en Nishiki Cascade 19". Min sambo på 178cm kör på en 20" Univega. vi har inga problem med det. Detaljer som gaffel och styrstam påverkar mycket hur cykeln känns i skogen.

NoOne

Jämför inte ramstorleken på olika märken! Måttet är sadelrörets längd i ramen och eftersom nästan alla MTB-ramar idag är slopade (toppröret är inte vågrätt) så är detta mått ganska ointressant.

Vågrätta måttet från styrrör till förlängda sadelstolpröret är mycket mer intressant. Använd detta när ni jämför mellan olika märken istället.

Om du inte kan ställa in cykelns ergonometriska geometri som du vill ha den (med de komponenter du vill ha - sadelstolpe, styrstam, styre, vevarmar etc.) så är ramstorleken fel. Konsekvensen blir att du inte får den sittställning/trampkraft/manövrerbarhet/kontroll etc. du vill ha för din typ av åkning.
Så hur vet man vilken sittställning etc man helst vill ha? Det viktigaste är att exprimentera, men några teoretiska kunskaper i ämnet brukar underlätta. Problemet är ofta att man bara har sin egen ram att utgå ifrån och därför inte kan tweaka cykeln mer än vad den ramen tillåter.
Om du skall köpa ny ram - följ i första hand tillverkarens storleksanvisning och välj en seriös cykel med stort utbud av storlekar. Du kommer då troligtvis att märka att du kan välja mellan två storlekar t ex mellan 18" eller 19". Ett allmänt råd blir då att ta den mindre ramen (om du växt färdigt)

En MTB väljs ofta 10-12 cm lägre en en landsvägshoj. (Är du 183 cm borde väl 18" bli bra om du inte har väldigt långa ben)

Happy pedaling!

är ganska säker på att jag har en för stor ram.. har en 20" HT och är 185 lång. det funkar jättebra på asfalt och annan platt mark, men jag har problem med den i tekniska partier nedför.. den funkar nog bra för XC, men jag vill köra mer all mountain..

Har en HT-ram som är perfekt för cross country men lite för lång för all mountain för det blir svårare att halka ner bakom sadeln vid branter när ramen är lite för lång (typ 2-3cm för lång). Har funderat på att byta styrstam men har struntat i det, än så länge.
Alltså: Konsekvenserna av att ha en för stor ram är (i mitt fall) att den inte blir lika lekfull och lättcyklad i branter, men funkar väldigt bra överallt annars!

Tillbaka
Topp