Konsten att dra ett vajerhölje

Om jag hade haft den typen av fästen på en mtb hade jag bara borrat upp dom och använt dom som guider för heldragen vajer. Stilrent, funktionellt och tufft. +1 för irreversibelt fulmeck.

Testar med buntband innan det bli fulmek. Hade ju varit perfekt om det funnits nån adapter som fästs i vajerhållaren som man sen fäster den heldragna i.

Jag har heldraget till BB7 på min vintercykel. Inga som helst problem. Bra bromskraft bak, aldrig frusit. Men så är ändarna inte heller exponerade för elementen. Att inte ha heldraget ser jag som att be om problem. Då MÅSTE man ha öppningar som vatten får fri tillgång till. Det slipper man med heldraget. Känslan påverkas inte märkbart. Samma bromskänsla fram och bak.

Man får väl göra som man vill.

Själv kör jag öppet på överröret men valt heldraget ned längs sadelstaget trots fästen för att köra öppet. Det stänker så pass mycket skit upp på sadelröret att det lätt kärvar där om man kör öppet.

Körde Gores ride on vajrar för länge sedan och de är grymma men dyra i jämförelse. En väloljad vanlig vajer i vanliga höljen funkar rätt bra det med och har aldrig frusit för mig.

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Gäller heldraget även för elväxlar? Tänker
> att ngn slags trådlös överföring borde vara
> modernare.

Trådlöst är nog för störningskänsligt. Att pulsdata tappas nån sekund är inte så besvärligt, men att helt plötsligt inte kunna växla skulle bli störande!
Fast det främsta skälet är förmodligen att trådlöst drar enormt mycket mer el. Trådbundet är extremt energisnålt i jämförelse!

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gäller heldraget även för elväxlar? Tänker
> > att ngn slags trådlös överföring borde vara
> > modernare.
>
> Trådlöst är nog för störningskänsligt. Att
> pulsdata tappas nån sekund är inte så
> besvärligt, men att helt plötsligt inte kunna
> växla skulle bli störande!
> Fast det främsta skälet är förmodligen att
> trådlöst drar enormt mycket mer el. Trådbundet
> är extremt energisnålt i jämförelse!

Det har du ju helt rätt i, men som framtidsspaning?

Tar man ytterligare ett steg kan man tänka sig en app som styr alla bromsningar och växlingar. Först ritar man in turen på sin smartfån, Sedan är det bara att tuta och köra. Luren styr trådlöst och håller hela tiden reda på när det är dags för broms/växling via gps.

Ett mera effektivt sätt att ta kål på cykelglädjen med hjälp av ny spännande teknik är svårt att finna.

Nu blev drt lite ot. ..säkta

Tillbaka
Topp