Konsten att dra ett vajerhölje

crust

Aktiv medlem
Håller på att montera ihop min MTB, ny ram tillsammans med diverse blandad kompott av gamla och nya komponenter. Nytt är bl.a vajrar med tillhörande höljen.
Tänker jag helt fel när jag vill ha så mycket hölje som möjligt över vajrarna?
"Skårorna" i ramen (som är till höljen och vajrar) "vill" att jag ska vara utan hölje under överröret på ramen, alltså att vajern ligger naken och fryser..
Har det någon positiv inverkan att vajrarna är höljelösa där eller kan jag lika gärna köra höljen hela vägen bak och stripsa fast höljena under ramen? Tänker att ju mer vajrarna skyddas, desto bättre.
Men jag kanske tänker fel?
Kanske lika bra att påpeka att stilpoliser kan inspektera nån annan cykel under tiden vi kommer fram till något...

Det har varit en trend de senaste åren att köra heldragna höljen. Det har ingen direkt fördel ur glapp och reglerperpektiv men det skyddar vajern bättre på vintern så att den inte fryser.
Jag har själv en ram som inte är gjord för heldraget som jag tänkte borra upp fästena på. Men så hittade jag Gores vajerset som ger samma skydd som heldraget. Där går innerhöljet heldraget medan ytterhöljet är klippt och sitter snyggt i sina fästen.
Detta sparar en del jobb men ändå ger en frysskyddad cykel.
Dessa fungerar lika bra som heldraget,
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24810

Senast ändrad:
Jag tycker funktionen blir marginellt bättre med öppen dragning, men det är ju bara när det är helt nytt. Vajrarna håller längre i slutna höljen.

Ramen är mycket styvare än vajerhöljen, vilket betyder att man får en svampigare känsla, speciellt med bromsar, om man kör heldraget. Höljena komprimeras alltså med än ramen skulle göra. Jag har heldraget till skivbromsen bak, och det blir inte bra (Avid BB7) Jag överväger att byta till Nokon när jag ändå skall lägga på en ny styrlinda.

Det är ett kärt gammalt ämne. Har du "bra" höljen (finns det ens dåliga, som i komprimeringsbara, höljen längre?) skall det väl inte spela någon roll?

I och med att höljen är en så billig (typ en hundring för ett XT-set från Tyskland) och markant funktions-höjare känns det självklart att byta minst vartannat år. Om cykeln inte körs på vintern, då blir det varje år.

Byter man så ofta så är de alltid i topptrim om de inte är direkt skadade. Är det värt det? Ja, det tycker jag. Tillsammans med bra däck så är vajrar ett absolut topp prio tycker jag. Jag vet många drivlinor och växelpaket som bytts i onödan...

mattiasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Ramen är mycket styvare än vajerhöljen, vilket
> betyder att man får en svampigare känsla,
> speciellt med bromsar, om man kör heldraget.
> Höljena komprimeras alltså med än ramen skulle
> göra. Jag har heldraget till skivbromsen bak, och
> det blir inte bra (Avid BB7) Jag överväger att
> byta till Nokon när jag ändå skall lägga på
> en ny styrlinda.

Asså menar du att ramen blir mindre styv med heldragna bromsvirehöljen??? Knappast.

mattiasp skrev:
> Ramen är mycket styvare än vajerhöljen, vilket
> betyder att man får en svampigare känsla,
> speciellt med bromsar, om man kör heldraget.
> Höljena komprimeras alltså med än ramen skulle
> göra. Jag har heldraget till skivbromsen bak, och
> det blir inte bra (Avid BB7) Jag överväger att
> byta till Nokon när jag ändå skall lägga på
> en ny styrlinda.

NJA...

ogami skrev:
> mattiasp skrev:
> --------------------------------------------------
> > Ramen är mycket styvare än vajerhöljen...
>
> Asså menar du att ramen blir mindre styv med heldragna bromsvirehöljen??? Knappast.

Den där kommentaren kvalar in som årets roligaste feltolkning. =D

s skrev:
> ogami skrev:
> -----
> > mattiasp skrev:
> >
>
> > > Ramen är mycket styvare än vajerhöljen...
> >
> > Asså menar du att ramen blir mindre styv med
> heldragna bromsvirehöljen??? Knappast.
>
>
> Den där kommentaren kvalar in som årets
> roligaste feltolkning. =D

Haha... Det är möjligt. Jag läser om och om, but i still don´t get it?

Förstår inte hur ni tänker.
Långa wirehöljen är en styggelse. ett hölje flexar och ger oprecis växling och svampiga bromsar. Jag fick kosta på mig XTR-höljen till mina BB7-or för att få en acceptabel broms.
Att ett långt hölje skulle skydda bättre mot fastfrysning är helt fel. Kapillärkrafterna gör att fukt sugs in i höljet och fryser på en längre sträcka, ett fenomen, välkänt bland Nexusägare.

Martin O skrev:
> Förstår inte hur ni tänker.
> Långa wirehöljen är en styggelse. ett hölje
> flexar och ger oprecis växling och svampiga
> bromsar. Jag fick kosta på mig XTR-höljen till
> mina BB7-or för att få en acceptabel broms.
> Att ett långt hölje skulle skydda bättre mot
> fastfrysning är helt fel. Kapillärkrafterna gör
> att fukt sugs in i höljet och fryser på en
> längre sträcka, ett fenomen, välkänt bland
> Nexusägare.

+1. Eller ska du dra en el-slinga runt/i höljet, som värmekälla. Då, men endast då, kan höljet skydda vajern från kyla. Ja om vi inte pratar om typ 0.1 grad eller så. Om ni nu inte har någon typ av superhölje. Om ni har det tro jag "byggsektorn" är intresserad av detta material.

Sen har vi troligen en vinnare i feltolkning i tråden. Ramen är styvare än höljet. Inte att ramen blir mindre styv med ett helt hölje. Ram styv flexar mindre. Hölje inte lika "styvt" flexar mer.

Pebben skrev:

>
> Sen har vi troligen en vinnare i feltolkning i
> tråden. Ramen är styvare än höljet. Inte att
> ramen blir mindre styv med ett helt hölje. Ram
> styv flexar mindre. Hölje inte lika "styvt"
> flexar mer.

I det här fallet måste jag faktiskt säga att jag förstod exakt vad Mattiasp avsåg, men nu förstår jag inte alls vad som avses. Har jag feltolkat?

Martin O skrev:
> Förstår inte hur ni tänker.
> Långa wirehöljen är en styggelse. ett hölje
> flexar och ger oprecis växling och svampiga
> bromsar.

Bromsarna påverkas ja. Inte växlingarna. Växelvajern är förspänd och därmed är höljet redan komprimerat. I dom sektioner där vajern traditionellt går utan hölje så är dragningen alltid spikrak. Den extra friktion som uppstår mot höljet i dessa sektioner är helt försumbar jämför med böjarna, som ju ser exakt likadana ut oavsett om man kör heldraget eller inte.

42Hz skrev:
> Heldraget alla dagar i veckan!

+1 Har kört hela vintern med heldraget med bb7'or. -37 som kallast. Aldrig haft frusna bromsar. Aldrig haft för lite bromseffekt. :)

fredrikw skrev:
> Har kört hela vintern med BB7:or utan heldraget,
> inte haft frusna bromsar eller problem med
> bromskraften.
>
> Hur gör vi nu?

Vi anmäler varandras inlägg till moderatorerna såklart.

s skrev:
> Vi anmäler varandras inlägg till moderatorerna
> såklart.

bra idé, de borde kunna avgöra detta åt oss.

Är det nu jag ska gå in och avgöra? Jag är kluven, tycker båda funkar ungefär lika bra. Men om man ska köra heldragna höljen tycker jag att man ska fetta in vajern rejält.

Heldragna Nokon är kanon - finns inga nackdelar. Höljet går att köpa i löpmeter om vajerdragningen längre än "standard"

Oskar skrev:
> Men blir inte cykeln tyngre med heldragna
> vajerhöljen?

Självklart. Ekipaget blir ju hela 0,00058824 % tyngre.

Oskar skrev:
> vajerhöljen?

Ja, dessutom kan det lätt bli svampigt om man använder dåliga höljen, och då inkl vanliga Shimano 4mm med. Skall man ha heldraget tycker jag att man borde satsa på styvare höljen. Snackar vi mekaniska skivbromsar är det ett måste om man inte vill få sunkiga bromsar.

Oskar skrev:
> vajerhöljen?

Du ska vara tyst, mozeratorerna har stämgt av dig för att du är dum mot Oskar!

Aron skrev:
> Oskar skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Men blir inte cykeln tyngre med heldragna
> > vajerhöljen?
>
> Självklart. Ekipaget blir ju hela 0,00058824 %
> tyngre.

Snarare ca 0,5%. :-)

Jag är lite nyfiken. Sitter någon på faktiska uppgifter på vad de där små slangstumparna som skiljer hel- från halvdraget egentligen väger?

happymtb.fr skrev:
> Någonting som borde förena båda sidor: Sram
> flat Jacket
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=2645
> Jag har använt det i flera år och är
> jättenöjd, bl.a går det att tvätta cykeln som
> om kablarna var heldragna och man behöver inte
> modda sin ram.
> Det är typ bästa produkten jag har sett hittills
> från Sram! ;-)
> /E

Gores lösning är snäppet bättre med heldraget innerhölje istället. Hade stora frysproblem med Flack jacket min Giant Reign (knäpp vajer dragning, vattnet rinner inte ur).
De är dock de höljena som har tålt mest stryk.
Gores är värdelösa på att tåla yttre slitage. Det blir nog Goodridge nästa gång.
Ett annat problem med Flak Jacket är att trådarna kan komma ur höljena och gå in i reglagen och störa växlingen.

ogami skrev:
> mattiasp skrev:
> -----
> > Ramen är mycket styvare än vajerhöljen,
> vilket
> > betyder att man får en svampigare känsla,
> > speciellt med bromsar, om man kör heldraget.
> > Höljena komprimeras alltså med än ramen
> skulle
> > göra. Jag har heldraget till skivbromsen bak,
> och
> > det blir inte bra (Avid BB7) Jag överväger
> att
> > byta till Nokon när jag ändå skall lägga
> på
> > en ny styrlinda.
>
>
> Asså menar du att ramen blir mindre styv med
> heldragna bromsvirehöljen??? Knappast.

Jag uttryckte mig nog en smula otydligt. Jag har heldragna höljen hela vägen från handtagen till de mekaniska skivbromsarna. Eftersom jag blev besviken, främst över bakbromsens svampighet, började jag fundera över fenomenet. Detta är mina reflektioner:

När man drar i handtagen kommer det att uppstå en dragande kraft i vajern. Det gör att man får en spänning i vajern, och den förlängs elastiskt. Det är den första komponenten i svampigheten.

Kraften i vajern måste balanseras av en motverkande kraft. Vid heldragna höljen kommer hela den kraften att upptas av höljet. Detta kommer då att deformeras elastiskt så att det blir kortare. Detta är den andra komponenten i svampigheten.

Om man inte har haldragna höljen, utan låter vajern löpa fritt mellan mothåll som är fästade på ramen, kommer den tryckande kraften att upptas av ramen över den aktuella sträckan.

Med styvheten i en mekanisk komponent menar jag hur mycket komponenten deformeras elastiskt när man lägger på en kraft.

De flesta ramar är, ur ett makroskopiskt komponentperspektiv, styvare än de flesta vajerhöljen.

Därför är det en fördel att låta vajern löpa utan höljen, längs ramens rör, så så lång sträcka som möjligt. Om det är svampigheten man vill ha bort. Självklart kan man laborera med andra parametrar också, tex styvare vajerhöljen och grövre vajer, även om jag tror att det senare har en ytterst marginell effekt.

Senast ändrad:
Eftersom jag inte fick något svar på min fråga gjorde jag mig omaket att undersöka saken själv.

Vajerhöljen av modell Shimano SP41 väger 0,057 g/mm.
Cykeln jag mätte upp hade ramdragna växelvajrar med en sammanlagd längd av 992 mm.
Totalvikten för dessa höljen blir alltså 56,544 g

Darn! Insåg just att jag glömt väga kabelstoppen. Vikten för sex av dessa samt eventuella vajertätningar ska ju adderas till det ramdragna alternativet.

Har lite problem med växelvajern på crossen. Det är höljet nere vid växeln som verkar suga in all skit som finns. Cykeln är knappt 2 mån och jag har redan bytt en gång och kommer snart byta igen. Funderar på att testa heldraget mellan växel och toppröret, där går vajern intert. Sökt och googlat en massa men inte hittat någon bra lösning hur man gör detta bäst. Ska man bara göra det lätt för sig och köra med buntband? Eller finns det någon snyggare lösning. Har ingen lust att borra upp "hållarna"?. Såg iof Gore´s med vad jag förstår dubbla höljen, funkar det att dela det yttre och klämma ner resten i skåran i hållaren.
Tacksam för tips.

Tillbaka
Topp