[Konstig Cykel] Alenax TRB 1000

MoeJoe

Aktiv medlem
Nästan överkvalificerad för "Fula Hojjar"-tråden och rejält udda, presenterar jag här en cykel som hänger i min dams fars garage: Alenax TRB 1000..

Först kan man tro att det är någon slags rehab-konstruktion för knäsvaga, men det är nog snarare en uppfinnarjocke som tänkt till lite för mycket. Troligen inte en f.d. Tour de France-vinnare vågar jag gissa..

För att den skulle bli helt orginal och fräsch borde den återfå en racer-sadel a' 1985, sänkt styre, fräscha styrlindor samt nya däck och bromsar. Reflexerna bör också bort helst. Och pedalerna bör väl ha gammaldags korgar.

Omnämns förstås på "Weird Bike Stuff" - http://sonic.net/~ckelly/Seekay/weird_bike_stuff.htm

Håll till godo:

P5110599.JPG ht=544

P5110600.JPG ht=544

P5110601.JPG ht=544

P5110602.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Halloj!

Superkul uddahoj! Samma hävarmsprincip som gamla Svea-cykeln med flera. Principen har återuppfunnits och övergivits flera gånger de senaste 125 åren, eller så. Hopplös men charmig. Om den går att fixa skall du definitivt ha den som söndagscykel och spara och putsa.

Några filmer med provcykling av underverket. Skum känsla helt klart, men den funkar ju, bättre än man kan tro. "Dubbelnavet" spinner som en katt, rätt fräckt..

Kan tänka mig att den där typen av trampning passar bäst med en sittställning som på en traditionell brukscykel, styret i höfthöjd någonstans. Synd att den där ramen är så liten.

Jag måste ta och försöka titta närmare på den där Sveacykeln från början av 1900-talet någon gång. Tydligen hade den pneumatisk växling, man växlade genom att klämma på ett par gummitutor.

Hur fungerar växlingen på den där? Jag tycker det ser ut att behövas en ordentlig uppväxling av vajerrörelsen från växelreglaget? Kedjans infästning på hävarmen måste ju flytta sig ca 20 cm ser det ut som. Och hur sitter den fast, varför glider den inte när den belastas?

Hur växlingen funkar, ja du.. Den funkar i alla fall, finns 5 eller fler fasta lägen, smattrar/smäller lite när man växlar men de går på plats som de ska. Rangen motsvarar åtminstone en vanlig 5-8 delad kassett skulle jag tro.

Tillbaka
Topp