Konstig fetish, bara bakbroms?

Muerto

Ny medlem
Ja precis, vad är det för konstig fetish det där med att bara ha bakbroms i.e. ingen frambroms? Är det för att kunna snurra styret 360 grader? Men det har väl bema-folket löst genom att sätta gyro eller vad det nu heter på vajrarna?

Snurra styret 360-grader kan jag göra med både fram- och bakbroms.
Visserligen kanske det inte är så snyggt med cirka 15 cm bromsslang som hänger framför styret, men sånt är livet.
Detta kanske vore en trend för Skogling och kompani, WW-folket alltså.

edit: stavning

/ Joel

Senast redigerad av en moderator:
Komigen grabbar, give him a break! (Skogling asså). Bara för att Skogling gillar lätta cyklar betyder inte att han vill ha en ofunktionell hoj, vilket han själv påpekat.

För att komma in på ämnet så undrar jag varför man inte bara kör med frambroms istället, bättre lösning enligt mig om man bara ska ha en broms.

Crossmax äger! skrev:
-------------------------------------------------------
> Komigen grabbar, give him a break! (Skogling
> asså). Bara för att Skogling gillar lätta cyklar
> betyder inte att han vill ha en ofunktionell hoj,
> vilket han själv påpekat.
>
> För att komma in på ämnet så undrar jag varför man
> inte bara kör med frambroms istället, bättre
> lösning enligt mig om man bara ska ha en broms.

Hehe, man måste ju få retas lite.
Skämt åsido.
Jag tycker också att det verkar bättre att köra med bara en frambroms eftersom man då kan dra den genom gaffelröret/styrröret och på så sätt få en broms som inte påverkas när man snurrar på styret.

/ Joel

jag kör bara bakbrom på min streethoj eftersom jag inte har råd med skivbromsar och det finns inget v-bromsfäste fram :D. Sen tror jag många plockar bort frambromsen eftersom dom inte vill skada den.

keffmonst skrev:
> jag kör bara bakbrom på min streethoj eftersom jag
> inte har råd med skivbromsar och det finns inget
> v-bromsfäste fram :D.

Klart godkänd anledning

> Sen tror jag många plockar
> bort frambromsen eftersom dom inte vill skada den.

Bra logik, varför ens ha en frambroms om man inte använder den? Så vackra är dom väl inte att man vill ha dom som prydnader i bokhyllan? Eller kanske på bordet bredvid blomvasen?

är väl mer att dom sätter den på en annan hoj/säljer den..känns lite crap att köra sönder skivor titt som tätt...räcker med växelförare och hjul :P (och skivbromsen bak om man har en sådan)

keffmonst skrev:
> är väl mer att dom sätter den på en annan
> hoj/säljer den..känns lite crap att köra sönder
> skivor titt som tätt...räcker med växelförare och
> hjul :P (och skivbromsen bak om man har en sådan)

Baah

Alltså..det är många XC-människor här va?

Att man väljer att enbart köra med bakbroms är av två anledningar. För det första så är det endast för dirtjumping man gör det(till street behöver man frambromsen) och man gör det för att man väldigt sällan bromsar över huvud taget, och det är då man speedcheckar mellan två hopp, och i landningen på ett dubbelhopp är det ingen bra idé att smälla i frambromsen direkt. Sedan så sparar det vikt i framänden(bättre att vara baktung än framtung i landningarna) och ger mindre sladdar som krånglar när man gör x-ups/barspins.

Sådär, hoppas det gav lite klarhet. Själv kommer jag från BMX, men förespråkar solklart frambroms, helst modell stor och hydraulisk.

Använder bara bakbroms på min street/dirt/skogs-maskin. Har inte saknat frambromsen alls faktiskt. Kör singlespeed så det går oftast inte så överdrivet fort heller, ens utför i skogen. Det går bra med bara bakbroms, men i Åre vill jag ha frambroms och bakbroms. :)

Thomas: Singelspeed = Snigelspeed så du är ursäktad.

TnT: Men då hade du haft en bra anledning, faktiskt.

Westman: Hmm, jag är väl ingen utpräglad XC-människa utan funderar på att bygga mig en bus HT när pengarna har förökat sig lite granna. Men jag har äändå undrat lite över varför man vill vara utan frambroms då jag själv uteslutande använder den (nåja, ibland använder jag bakbromsen för att styra...). Ditt argument med att man vill ha en lättare hoj i framänden är väl ok, även om frambromsen kanske står för 0.4% av den totala vikten hos ett 70kg (70000g) ekipage. (räknat på 300g broms). :)

Det andra argumentet att man inte använder den köper jag definitivt. Varför ha något man inte använder. Men åandrasidan tycker jag själv att man kan bromsa mer kontrollerat med frambromsen. Men jag antar att smaken är som baken. ;)

EriC: Nej, precis. Ingen vet varför man hojar i stan. Men det kanske är rätt kul ändå. (Efter att ha droppat några trappor tycker jag det iaf.) Speciellt blickarna man får när man i 30 knyck flyger ut över en 10-stegstrappa. (På en definitivt icke ändamålsenlig hoj iofs. men det vet ju inte folk i gemen.) :)

Muerto : Du har helt rätt angående vikten, jag anser att det är försumbart, men det är bara den mindre anledningen som sagt.

Den stora är fortfarande att den inte används, och ju mindre delar man har på en hoj som tar hårda smällar, desto mindre kan gå sönder. Så använder man den inte är det kanske en bra idé att ta bort den. Färre sladdar när man ska trixa också.

Själv använder jag som sagt frambromsen massor, älskar att åka på framhjulet och göra stoppies och annat tok.

Sådär, nu har jag registrerat mig också. Ursäkta om jag missbrukar detta med dubbelpostning, men jag har inte hittat någon edit-knapp ännu.

Jo, angående vikten igen, det är ju inte totalvikten som är intressant när man hoppar, utan viktfördelningen. Man vill ju ha vikten så centralt som möjligt för att flyga stabilt, och frambromsen sitter ju relativt långt fram, så den påverkar ju lite mer än vad 0.4% antyder.

Senast redigerad av en moderator:
Min kompis hade en teori om att det var loggan i belaget på snowboarden som gjorde så han fick frammåtvikt i varje hopp.
Det visade sig sen att vet var hans bakbindning som var lös och gled runt!

jag använder bara bakbromsen...kör street...vet fler an jag osm bara använder bak å kör street...borde egentligen plocka bort mina stora 8"skivor å smälla på en hs33a istället...snart smäller de...

Nån som vill köpa min cykel?

Tillbaka
Topp