Konstig indexering på min dura ace 7900 bakväxel

plything

Medlem
Hej!

Jag har en gammal 10-växlad dura ace (7900), som beter sig lite konstigt. Växling från den stora ringen och nedåt indexerar perfekt hela vägen. Från lilla ringen till stora är den "trög i starten". Jag måste klicka två gånger innan kedjan flyttar från minsta till nästa kugg. Om jag ställer in så att den faktiskt växlar upp på första klicket, så funkar inte resten av indexeringen alls. Det är som att första klicket flyttar växelföraren alldeles för lite.

Det sitter en ny shimano-kedja på, men "felet" fanns även med tidigare kedja. Kedjan är korrekt spänd, men jag har även testat att köra en länk längre, med samma problem. Växelreglage är Ultegra.

Någon som vet vad det kan bero på?

Vänliga hälsningar,

I MTB växelreglage blir fettet trög efter nästan precis 12 år. Då är lösningen att spruta i lite fett genom ett hål. Mina 20 år gamla Ultregra växelreglage funkar dock fortfarande perfekt utan underhåll. Men kanske är det trög fett som orsaker problemet?

I MTB växelreglage blir fettet trög efter nästan precis 12 år. Då är lösningen att spruta i lite fett genom ett hål. Mina 20 år gamla Ultregra växelreglage funkar dock fortfarande perfekt utan underhåll. Men kanske är det trög fett som orsaker problemet?
Intressant. Värt att testa.

När du ställer in bakväxlarna måste kedjan ligga på den kombination vid vilken kedjans spänning är som lägst, vanligen lilla fram och mitten bak. Man kan sällan få det rätt om man justerar vajern i något annat läge, så det är ogjort arbete. Å andra sidan funkar alla växlar bra eller acceptabelt om du får det rätt där.

För arkeologerna svarar jag på min egen post. Problemet uppstod för att jag (är dum i huvudet, men åter till berättelsen) under en skogrunda för ett tag sedan tog till ett buntband (jag vet!) för att säkra en lös del. Sagda buntband lyckades jag i tumultet sätta så att växelvajern hamnade under buntbandet. Sedan föll det i glömska tills jag idag ägnade en lång stund åt att felsöka. Men, slutet gott allting gott i alla fall. Med buntbandet avlägsnat så funkar indexeringen perfekt. Tack för alla förslag!

Tillbaka
Topp