Konstiga Funderingar kring SS, 29tum, gafflar och dämpning

Rippa

Ny medlem
Bear with me...

Om man nu kör SS i skogen på stig så blir det en annan körteknik i uppförsbackarna. Istället för att växla ned, sitta ned och rulla upp med en jämn och ryckfri kadens så blir det till att ställa sig upp, bryta o bända i styret och ta i för knug o fosterland. Detta funkar ganska bra Men vad jag inte vill ha i en sådan situation är en plush 120 + gaffel som åker hiss upp och ned i takt med att jag bryter mig upp med våld. Jaha, men stel gaffel då? Jo det funkar iofs men då infinner sig andra problem:

- Min nuvarande ram är designad kring en 120 gaffel och med en stel (kortare) gaffel blir det konstig vinkel på styrhuvudet.
- Det är faktiskt skönt att ha dämpning.

Ok, låt oss då säga att jag skaffar en gaffel med kortare slaglängd, säg 60 – 80 mm för att slippa ”hissen” men samtidigt ta bort de värsta stötarna. Ja, då infinner sig samma problematik. Dessa gafflar har för kort A/C mått för min ram. Hmm.. men om man då köper en gaffel som är gjord för 29 tums hjul och som har relativt kort slaglängd, säg 80 mm, så borde det totala A/C måttet motsvara ungefär en 120mm gaffel för 26tums cykel. Skulle detta kanske vara den ultimata SS konfigurationen på en 26tums ram som från början är designad för långslagiga SC gafflar?

Feel free to elaborate...

Disclaimer: Jag har för lite praktisk erfarenhet av den här typen av cykling. Samtliga funderingar baserar sig på teoretiska tankar och inget annat.

Men alltså.. jag vill ha en kortslagig gaffel som bygger lika mkt i höjd som en långslagig, typ.

En maveric DUC går att korta slaget på så att den blir 29-kompatibel. Då har du en bra och relativt lätt gaffel med 80mm slag som du kan konvertera till 150mm om du känner för att stöka till det lite.

Men lockout är väl den uppenbara lösningen eller? Jag har nog inte fattat problemet.

Inte ska man köra med lockout i terräng?

Skaffa nytt istället!
dscn00259it.jpg

mcclung45qf.jpg

rigbfront3sd.jpg

Det var ju en snubbe på MTBR 29'er forumet som tillverkade en distans att ha under styrlagret för att förlänga AC på en kortslagig gaffel.

Det finns ju moderna stela gafflar som är långa för att styrvinkeln inte ska vara förändrad. Boe har väl redovisat några stycken här ovan. Ä du´nte nöjd??;)

Det ser ut att vara en Hopey styrdämpare på bilden.

<http://www.merchantmanager.com/timhopey/>

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> En maveric DUC går att korta slaget på så att den
> blir 29-kompatibel. Då har du en bra och relativt
> lätt gaffel med 80mm slag som du kan konvertera
> till 150mm om du känner för att stöka till det
> lite.
>
> Men lockout är väl den uppenbara lösningen eller?
> Jag har nog inte fattat problemet.
>
> --
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> will build wheels for food

När man kortar slaget på en DUC eller SC blir gaffeln inte kortare, det är bara så att det komprimeras till en mindre grad.

Jag tycker att Fox F100X är den bästa SS gaffel jag har provat än så länge, önskar bara att det kom i 29'er utförande.

En annan som är mycket väl värd en titt är Pace RC41 XCAM.

Bara för att gaffeln har längre slag måste den ju nödvändigtvis inte fjädra mer när du står upp och stånkar. Jag tror du vill ha någon spv eller en sån fox-x som daner föreslog.

Rippa , nä det var väl inte så konstigt. SS är väl hyfsat naturligt och möjligen också en dämpare. Men nä kanske dämpning på en rejäl 29 med feta däck blir väl mycket. HURSOMHELST.
Idag och är inte internet underbart - får jag ett mail från 29ers - och de har gjort en helt ny stålgaffel för riktiga 29 cyklar som är gjorda för skogsåkning och är ss.
Nu skall jag bara försöka det här med bilder också....
Funkar inte det så här kommer webadressen www.ninerbikes.com
Maila dom och du får ett svar imorgon

Det var väl bara f-n att det kan gå så fort....Jo precis det var den jag menade och skulle precis meddela att jag ju hade sett den under en annan tråd .......
Men är den inte snygg va. Priset låg på den med dämpare runt 1600 USD inklusive allt om jag inte minns fel. Men man kan bara köpa gaffeln. Men vill man ha en gaffel för 29" har även surly en helstel variant.

Dear 29er Riders,

Thank you all for your support and nice comments about our One 9 frame. As
you know Steve and I have been working hard on perfecting a steel hardtail
29er. The new frame called the S.I.R. 9 will be made from Reynolds 853
tubing and can be run as a geared bike or singlespeed. Enclosed are pictures
of our second generation prototypes with the new steel fork. We would like
to thank the engineers at Reynolds for their help in developing these two
new products.

The S.I.R. 9 and fork will be ready for sale later this year. We have not
gone to production yet so pricing has not been set. The fork will work with
our One 9 frame and will be painted to match. We will be taking pre-orders
on the frame and forks soon.

As a reminder, we have all colors and sizes now available of the One 9. We
were sold out of many colors and sizes but had another production run finish
last week and we have them ready to ship.

Thank you again for the positive comments and we wish to keep making
products exclusively for the 29er market.

Chris
Niner Bikes

White Brothers kommer med en ny gaffel nu i höst som har en ny form av SPV som tydligen ska funka kalasbra... mkt bättre än Fox varianten tydligen... WB gaffeln har magnetlås istället för bronstyngd som Foxgafflarna... ska bli mkt intressant o se vad det blir av den gaffeln...

Annars så är det ju bara att sätta på en stel gaffel som är korrigerad för långt slag... eller om du tycker att den är för kort testa en 29" stel gaffel de är ju ännu längre... jag trivs mkt bra med min 100mm korrigerade stela gaffel o Gazza 3.0...

Inte för att jag har provat, men här är en idé!

Ta valfti Marzocchi gaffel med lämpligt a-c mått.
Höj oljenivån med lika många mm som du vill korta slaglängden. (+ lite till...)

Den borde bli betydligt svårare att bottna ut. Och eftersom luftkammaren blir
mindre, blir den väl lite styvare också.

Nog lämpligt att köra på tjockare olja också, för långsammare retur...

Kanske funkar, eller så skjuter du packboxarna. :)

Eller tag valfri fjäder-gaffel.

Skaffa fjädrar tillhörande gaffel-modell med mindre slag från samma tillverkare.
Släng bort originalfjädrarna och montera dit de "nya" + distanser. Anpassa oljenivå
och inställningar så att dämpningen blir bra.

Har inte provat själv men läst om folk som testat. De har kört med hårdare fjädrar
av "den kortare modellen" enligt vad jag läst.

Vore kul att testa! :)

Tillbaka
Topp