Konsumenträtt EU. Vad gäller?

kaffeaffe

Aktiv medlem
Jag har beställt en cykel från det tyska företaget Canyon. På deras hemsida fanns priset angivet i kronor. Senare fick jag en förskottsfaktura på svenska med priset angivet i kronor och med alla kostnader specificerade till totalt 8 700 kr.

Därefter ringde jag deras svenske representant och lämnade mina kreditkortsuppgifter. Jag förväntade mig att de skulle dra det pris de angett i kronor från mitt konto. Istället så drog de 10 100 kr, vilket är ca 1 400 kr mer än vad de uppget från början. Har de rätt att göra dra en högre summa än de uppgett på förskottsfakturan?

Jag har hela tiden fått priset angett i kronor så jag kan inte se att det skulle handla om valutakursens förändring.

Edit av the_TnT: Canyon är inte OT.

Senast redigerad av en moderator:
Vad står i avtalet? Finns det en valutaklausul? Typ något sånt här:

x.x Ändring av priset
Priset får höjas endast på grund av kostnadsökningar som beror på:
1. ändringar i transportkostnader,
2. ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan, eller
3. ändringar i växelkurser som påverkar säljaren kostnader för produkten.
Rätt till prishöjning enligt 1 och 3 ovan föreligger endast om kostnadsökningen överstiger 60 SEK.
Säljaren ska så snart som möjligt underrätta köparen om prisförändringarna...

Angående konsumenträtt i Europa:
http://www.konsumenteuropa.se/

Det är väl dock vanliga svenska reglerna som gäller, du har beställt och betalt till ett svenskt företag vad jag kan se på hemsidan. Dom kan inte dra mer än ni kommit överns om, skulle det finnas någon valuta klausul så måste dom meddela att priset gått upp innan dom dra pengarna.

Jag kan inte finna någon klausul som gäller valutaändringar och pris.

De uppger följande om pris på hemsidan:
"5. Pris/leveranskostnader
De i katalogen nämnda priserna inkluderar lagstadgad moms och gäller till och med 2009-12-31. Vid leverans till icke-EU-länder fakturerar priserna utan moms."

Sen så skriver de att man ska betala det totala pris som anges på fakturan d v s i mitt fall 8 700 kr.

Kung Ankan skrev:
-------------------------------------------------------
> Ring dom?

Jag har gjort det, men deras svenske representant som för i övrigt otroligt hjälpsam och trevlig har semester. Jag har skrivit till dem nu och avvaktar svar. Tyvärr så har jag problem med argumentera om sånt här på tyska och engelska med deras kundtjänst. Inget ont om företaget alltså. Jag ville veta om någon visste vad som gäller.

kaffeaffe skrev:
> "5. Pris/leveranskostnader
> De i katalogen nämnda priserna inkluderar
> lagstadgad moms och gäller till och med
> 2009-12-31. Vid leverans till icke-EU-länder
> fakturerar priserna utan moms."

Det verkar som de har glömt att lägga till det där om valutapåverkan...

Är avtalsparten verkligen Sverige?
Se nedan saxat från hemsida:
1. Slutande av avtal
Er avtalspartner för alla beställningar är Canyon Bicycles GmbH, Verkställande Direktör Roman Arnold, Karl-Tesche-Straße 12, DE-56073 Koblenz, Tyskland. Köpeavtalet kommer till stånd genom Canyons fullgörande av detsamma, och detta sker först vid överlämnandet av varan enligt följesedel. Vid beställning via katalog, telefon och Internet kommer ni att erhålla skriftlig information (på papper) om mottagandet av er beställning och om avtalets detaljer.

Hm ..

Canyon Yellostone 3.0 kostar 499€ eller 7099kr dvs växlingskurs 14,23
Canyon Nerve 9.0 kostar 2499€ eller 26799kr dvs en växlingskurs 10,72
så det verkar ju inte var en enhetlig uppdatering av priser.

Vad står det på canyons hemsida avseende den cykel du har köpt?

Börja inte snacka valuta med dem. det ger dem bara ursäkter. Du har fått en faktura på 8700 SEK och blivit debiterad 10100 SEK. Det bör vara ditt utgångsläge. Försöker de sen komma med valutaursäkter så får de väl hitta nån avtalstext som ger dem sådana rättigheter. Att höja ett avtalat pris 16% kan man inte göra hursomhelst.

Det fanns väl något sista betalningsdatum på förskottsfakturan antar jag, så länge skall du kunna förvänta dig att priset är giltigt.

"Köpeavtalet kommer till stånd genom Canyons fullgörande av detsamma, och detta sker först vid överlämnandet av varan enligt följesedel."

Är det så illa som det låter? Antagligen.

"Hej domstol!"

Kan det vara så enkelt som att Canyon har dragit det pris som står på hemsidan i euro, varefter banken sedan har tagit sin växlingskurs på beloppet i kronor?

Men om du redan har fått en faktura i kronor så ska de ju dra i kronor och inte i euro. Verkar som om den som dragit beloppet inte varit medveten om det.

Ska väl också tillägga, att om du har blivit fakturerad är det det pris som står i fakturan som gäller till det datum fakturan löper ut dvs. senaste betaldatum. Om fakturaställaren vill gardera sig mot svängiga valutor skriver han en kort betalningstid/senaste betaldatum, har den passerat gäller inte fakturan längre.

Däremot är det skillnad om du skulle ha kommit överens om pris på annat sätt, dvs innan fakturering. I ett sådant avtal kan det finnas klausuler om valutakurser.

Buster_1 skrev:
> Hm ..
>
> Canyon Yellostone 3.0 kostar 499€ eller 7099kr
> dvs växlingskurs 14,23
> Canyon Nerve 9.0 kostar 2499€ eller 26799kr dvs
> en växlingskurs 10,72
> så det verkar ju inte var en enhetlig uppdatering
> av priser.
>
> Vad står det på canyons hemsida avseende den
> cykel du har köpt?

Jag köpte cykeln från deras outlet, så den finns inte kvar. Där stod priset angivet till 8.149,80 kr inklusive skatter.

Jag vill understryka att jag inte är ute efter att hacka på Canyon, utan jag undrade om någon hade lite koll på eu-konsumenträtt. Tack för era svar!

Buster_1 skrev:
> kaffeaffe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "5. Pris/leveranskostnader
> > De i katalogen nämnda priserna inkluderar
> > lagstadgad moms och gäller till och med
> > 2009-12-31. Vid leverans till icke-EU-länder
> > fakturerar priserna utan moms."
>
> Det verkar som de har glömt att lägga till det
> där om valutapåverkan...
>
> Är avtalsparten verkligen Sverige?
> Se nedan saxat från hemsida:
> 1. Slutande av avtal
> Er avtalspartner för alla beställningar är
> Canyon Bicycles GmbH, Verkställande Direktör
> Roman Arnold, Karl-Tesche-Straße 12, DE-56073
> Koblenz, Tyskland. Köpeavtalet kommer till stånd
> genom Canyons fullgörande av detsamma, och detta
> sker först vid överlämnandet av varan enligt
> följesedel. Vid beställning via katalog, telefon
> och Internet kommer ni att erhålla skriftlig
> information (på papper) om mottagandet av er
> beställning och om avtalets detaljer.

Dom gör på samma sätt som ökända pixmania, hemsida som ger sken av att det är ett svenskt företag fast det inte är det. Då räknars dom som svenkt om man skulle behöva driva något den rättsliga vägen, svensk konsumenträtt gäller.

Det måste vara ett misstag. Valutan rör ju alltid lite på sig, om de alltid drog priset i euro fast skyltade med priser i SEK så skulle forumet vara fullt av trådar som denna. Det kommer säkert lösa sig.

jomper skrev:
> Det måste vara ett misstag. Valutan rör ju
> alltid lite på sig, om de alltid drog priset i
> euro fast skyltade med priser i SEK så skulle
> forumet vara fullt av trådar som denna. Det
> kommer säkert lösa sig.

Jag tror också att det rör sig om ett misstag. Jag avvaktar dock besked. Bemötandet från deras svenska enmanskundtjänst har varit förstklassigt. Han som tar deras svenska förfrågningar är supertrevlig och snabb att svara.

På gott och ont tycker jag att det är väldigt lätt att dra igång en klagokör om olika företeelser i ett sånt här forum exempelvis om tyska e-handelsföretag och kvinnor som får stenar i skallen när de cyklar genom Afrika. Den bra sidan är att det blir roliga diskussioner och den negativa sidan är att man kan vara för snabb att döma(som jag själv till exempel).

edit x 2: odrbnild

Idag fick jag svar av Canyons svenske representant Stefan att de sätter in pengarna de dragit för mycket på mitt konto. Det rörde sig om ett rent misstag. För att summera min enda erfarenhet av Canyon:

Den 1 mars 2009 beställde jag min cykel. Idag 16 mars är den i Helsingborg i väntan på att levereras till mig i Stockholm. Cykeln som jag beställde var från deras outlet och fanns i lager. Det kommer att ha tagit knappt 2½ vecka när den kommit fram. Cykeln som var en shimano 105 utrustad lvg skulle ha kostat minst 13 000 sek i svensk fysisk butik. Bortsett från att de råkade dra för mycket pengar så har det funkat utmärkt att handla från dem. Jag har blivit försklassigt bemött av dem. Jag fick en hyfsad nybörjarcykel lvg nästan 4 000 kr billigare jämfört med vad den skulle ha kostat i Sverige. Summa summarum är tummen upp för Canyon!

moody skrev:
> Härligt att höra.
> Det blir provtur till helgen då?
>
> /E

Ja det blir jungfrutur i helgen. Den första på en racer faktiskt. :)

kaffeaffe skrev:
> Summa summarum är tummen upp för Canyon!

Jag tycker att Canyon på många sätt har ett dåligt sätt att infa mig/oss konsumenter, ffa map hur orderna behandlas (och ev förseningar)
Handlare som Cyclecomponents och tom DX är klart bättre.

Men samtidgt verkar alla Canyon-ägare var nöjd med sina cyklar. Produkten borde ju vara viktigare än leveransen av den.

Jag är en väldigt nöjd Canyon-användare
normal_13-04-08_1513.jpg

Jag är tom såpass nöjd med min nuv Canyon att jag har ytterligare en på ingång vilken dag som helst nu.
(Iofs är det då tänkt att en cykel skall ersätta två)

/Håkan

Ska bli intressant att se hur de hanterar forsättningen. Canyon ligger ju på plus än så länge.
Har du kontaktat dem än angående bucklan ?

Vad har du gjort för att förtjäna allt strul?

Buster_1 skrev:
> Ska bli intressant att se hur de hanterar
> forsättningen. Canyon ligger ju på plus än så
> länge.
> Har du kontaktat dem än angående bucklan ?
Jag har skickat en reklamation angående bucklan.

> Vad har du gjort för att förtjäna allt strul?
Jag har offrat kattungar till satan, lyssnat på Black Sabbath, rökt gräs och cyklat fixed. Eller så beror det på att jag har glasögon?

lol lyck till sucker! canyon har blåst ännu en kund :P
Har du fått tidigare prisuppgifter skriftligen? annars är det rätt kört för dig att få rätt. Och C´s support i DE svarar inte på mail härifrån.. så hmm.. lycka till iaf.

olzone skrev:
> lol lyck till sucker! canyon har blåst ännu en
> kund :P
> Har du fått tidigare prisuppgifter skriftligen?
> annars är det rätt kört för dig att få rätt.
> Och C´s support i DE svarar inte på mail
> härifrån.. så hmm.. lycka till iaf.

Kanske ska läsa lite mer i tråden...

kaffeaffe skrev:
> Idag fick jag svar av Canyons svenske representant
> Stefan att de sätter in pengarna de dragit för
> mycket på mitt konto. Det rörde sig om ett rent
> misstag.

Jag drabbades lite av samma sak vid köp av en canyonräser precis, faktura i SEK men draget Eur på kortet, skickade ett mail till Canyon sverige och fick svar idag (på en söndag!!) att det var fel och att mellanskillnaden skulle sättas in på mitt konto. Det kallar jag service:)

/Patrik

Även jag drabbades av att Canyon, pga kronfallet, drog för mkt.
Men även för mig fick jag snabbt svar på MAIL och löfte om återbetalning av de överdebiterade 2641,25.

I går kom pengarana tillbaka, och denna gång har valutaförändringarna svängt i min riktning.
Canyon betalade tillbaka 2963,17.

Min cykel blev alltså >320:- billigare!

Inga stora summor, men lite plåster på såren känns det som i dessa kronfallstider....

/Håkan

Dags för vadslagning kanske?
Vad kommer att ske först?
-Canyon sätter priserna i lokal valuta 'på riktigt'?
eller
-Sverige inför Euron?

/Håkan

HåkanC skrev:
> Dags för vadslagning kanske?
> Vad kommer att ske först?
> -Canyon sätter priserna i lokal valuta 'på
> riktigt'?
> eller
> -Sverige inför Euron?
>
>
> /Håkan

Jag hoppas på det senare. Röstade "ja" 2003, men det sket sig ju ändå... :(

Jag kommer nog att handla från dem igen om cykeln(med buckla och allt) håller vad den lovar. Men jag kommer nog att försöka vara ute i god tid. Fast jag tror nog att hojen som jag köpte räcker mer än väl för en nybörjarmotionär med begynnande fyrtioårsångest. Jag tycker dock att de borde ange priserna i euro för att undvika missförstånd.

kaffeaffe skrev:
> Jag tycker dock
> att de borde ange priserna i euro för att undvika
> missförstånd.

Jag håller med dig, men i praktiken skulle Canyon Sverige då få många fler frågor.
Detta eftersom det säljs så mån Canyon/år i Sverige att de enl EU-reglerna är tvungna att lägga på svensk moms istf tysk.

Det skulle alltså stå olika Euro-belopp på svenska sidan jmf med sidorna för de 'riktiga' Euro-länderna.

/Håkan

Tillbaka
Topp