k̶o̶n̶t̶a̶m̶i̶n̶e̶r̶a̶d̶ bromsvätska och kallgrader

MTBemil

Aktiv medlem
Jag har nu kört mina hope bromsar med DOT 5.1 vätska i strax över 2 år. Och då dem inte strulat något så har jag inte luftat dem förrens slutet på hösten då jag behövde byta frambromsens slang varpå den även fick ny bromsvätska. Därefter så har jag under dem kallare vinteråken upplevt att bakbromsen betett sig mycket underligt, man känner att man har tryck i systemet men man får pumpa bromsen någon gång innan bromsen faktiskt tar. Eftersom att det bara är bakbromsen som betett sig så så gissar jag att bromsvätskan dragit åt sig vatten och höjt frys(?)punkten. Något av åken var det även andra som hade problem med mineralolja, men jag tänker att den hydrofobiska mineraloljans kokpunkt inte borde ändras om det är vatten som kommit in. Är det vatten som sannolikt är boven för mineraloljan eller handlar det om andra kontaminationer? Samt hur mycket ändras frys och kokpunkter för respektive bromsvätska med kontamination?

I bromsar med mineralolja borde ev vatten i systemet leta sig mot botten tänker jag, dvs oket. Och det är där det blir varmt.

här aktuella dot 5.1 är glykolbaserad och inte mineraloljebaserad. eventuellt vatten löser sig jämnt i produkten.

nyligen bytt bromsvätska bör inte innehålla vatten i någon omfattning. om inte flaskan blivit stående länge. sänkning av kokpunkten på grund av vatteninblandning är alltså här osannolik, och att vätskan skulle koka i just bakre oket ännu osannolikare.

troligaste förklaringen till problemet är kvarvarande luft i handtaget.

jag brukar byta bromsvätska (och samtidigt lufta) bara åt ena hållet; pumpar in vätskan nere vid oket där det ändå inte finns någon luft. släpper ut i en monterad spruta vid handtaget. samtidigt som injektionen av bromsvätska sker nere vid oket vrider och vänder jag på det lossmonterade handtaget tills bubblor slutar komma. strax senare kommer det ut fräsch bromsvätska och allt är klart.

operationen tar något tiotal sekunder.

Att det skulle vara luft kvar kan jag definitivt utesluta. Det vet jag väl beteendet av, och det är stor skillnad från problemen jag har märkt. Till exempel har det endast blivit problem vid ungefär -5 grader eller lägre. Att kokpunkten ändras av vattenkontamination är ju väldokumenterat, men jag har inte lyckats hitta några jämförelser på hur DOT presterar i kyla torr och våt. Men om kokpunkten ändras så bör ju viskositeten vid kallgrader även förändras

Att det skulle vara luft kvar kan jag definitivt utesluta. Det vet jag väl beteendet av, och det är stor skillnad från problemen jag har märkt. Till exempel har det endast blivit problem vid ungefär -5 grader eller lägre. Att kokpunkten ändras av vattenkontamination är ju väldokumenterat, men jag har inte lyckats hitta några jämförelser på hur DOT presterar i kyla torr och våt. Men om kokpunkten ändras så bör ju viskositeten vid kallgrader även förändras
Ja då är det väl bara att byta vätskan då om du kan utesluta luft.

Untitled-1copy(4).jpg

Skärmbild 2022-02-26 095137.png

lite tabeller från hopes hemsida och wikipedia om bromsvätskor. Det måste ju finnas studier på bromsvätskor och hur dem funkar i kylan, men om ingen vet så får jag väl bara testa det själv. bara lämna några olika behållare med förbrukad bromsvätska i frysen och se vad som händer

Varför hålla på och testa? Byt vätskan bara istället så behöver du inte fundera. Det är inte precis dyrt eller svårt att få tag på DOT4 eller 5.1

glykol som frostskydd i bilmotorer är känt för att ge bäst frysskydd vid inblandning av vatten, snarare än ren produkt.

glykolerna i bromsvätska har möjligen annan och helst lägre frystemperatur i rent tillstånd, men principen att vatteninblandning sänker den får man gissa är likartad?

ta loss handtaget och lufta om är fortfarande mitt förslag:)

44DA2567-0113-44CC-8DEF-08B437A78CCC.jpeg

Test på gång!
IMG_20220226_143048.jpg

Jag rotade bland slattarna som fanns i förrådet och hällde upp lite olika blandningar.
1. Ny och ren DOT 5.1
2. Ny DOT 5.1 med 4 vol% vatten
3. Vätskan som gått i mina bromsar i 2 år
4. riktigt muggig shimano olja
5. srams DOT 5.1 som stått många år med någon andel använd olja
Skickade in alla i frysen så får vi se om mina teorier funkar

kanske börja i kylen. någon av dem kan ju flockulera redan där. som olivolja gör?

-18 och alla är fortfarande lättflytande, testade även med en större andel vatten.

...

får alltså komma på några nya hypoteser...

Det är alltid modigt att direkt våga utesluta luft i ett system samtidigt som man beskriver hur det beter sig som ett system med luft i sig.

Fungerar bromsen bättre efter att du bytte bromsvätskan?

Det är alltid modigt att direkt våga utesluta luft i ett system samtidigt som man beskriver hur det beter sig som ett system med luft i sig.

Fungerar bromsen bättre efter att du bytte bromsvätskan?
Jo jag vet att det är en rätt lik beskrivning av problem, men känslan är helt annorlunda.
Bromsar med luft i har i min erfarenhet kännts svampiga (främst sram) eller haft en flytande bite point (främst shimano) och brukar uppstå oavsett temperatur, och oftare i början på en tur.
Det jag försökt beskriva har endast uppstått när det varit ca -5 (inte +-0) och först dykt upp en bit in på turen. Om man går på känslan i handtaget så känns det som att man bromsar (bite point är där den ska vara och med samma motstånd som man förväntar sig) men den tar verkligen inte alls.
Det som fick mig att tro att det var vätskan var att det bara var bak efter att jag bytt vätska fram (jag har något vagt minne av att bägge bromsarna strulade innan men det kanske jag inbillade mig).
Jag har svårt att tro att det skulle vara skivorna eller beläggen som är problemen eftersom dem är lika och borde utsättas för samma fenomen.

jag har även hört (lika anekdotiska) erfarenheter om hydrauliska bromsar som slutar funka i kylan, men jag har verkligen svårt att förstå vad det skulle kunna bero på. Om det är mineralolja med vatten i systemet så kan jag tänka mig att vattnet skulle frysa, men det verkar ju totalt motbevisat med DOT.

Jag kör Hope och kan nog erinra mig att jag haft samma fenomen.

Om jag minns rätt så tog jag isär oket och rengjorde och ”smorde” upp allt som behöver vara det. I samma veva så lufta jag bromsen men fick lufta om den flera ggr för att få till en konstant känsla i handtaget. Likt dig så hade jag bara detta problem på bakbromsen.

Så ge inte upp tanken med luft plus kolla så oket är i bra skick.

Packningar skulle det kunna vara, vissa äldre shimanobromsar verkar haft stora problem med just packningarna i kylan. Men det kanske i detta fallet bara är att något fryser vid kolvarna och inte att dem läcker. Att smörja kolvarna och packningarna borde ju definitivt motverka intrång av fukt.
Hittils har jag inte hunnit testa bromsen grundlig efter luftningen men om det kvarstår kanske jag får serva oket också.

Tillbaka
Topp