MTBemil
Aktiv medlem
Kontaminerade bromsbelägg, en guide
Så dina skivbromsar har börjat gnälla, vad gör man nu?
I regel finns det två anledningar till att skivbromsar skriker, dem är överhettade, eller mer vanligt, skivan och/eller belägg är kontaminerade men olja eller dylikt. Och dem beter sig på lite olika sätt, ett par överhettade belägg gnäller endast när dem just är det (överhettade), och brukar tystna när dem svalnar igen. Så om bromsarna börjar skrika först efter en längre släpbromsning (samtidigt som att bromskraften sjunker) är dem överhettade. Detta blir lättare hänt med mindre skivor och resin eller organiska belägg. Om de däremot skriker konstant, är dem kontaminerade, och utmaningen nu blir att rengöra skivorna och beläggen. Här nedan följer mina erfarenheter av lite olika metoder.
Skivor
Rengör eller byt, och det förstnämda är starkt rekommenderat. Om skivorna inte är helt tunslitna eller tokskeva så blir det väldigt dyrt i längden att slänga dem så fort dem blivit smutsiga. För att rengöra skivorna så behövs
1. isopropanol/t-röd eller dyl lösningsmedel, brake clean funkar såklart men behövs generellt inte.
2. en trasa, papper/tyg, något som inte luddar är en fördel.
3. gasolbrännare/stormkök/ugn.
Börja med att torka av skivan med isopropanol och en trasa, ju mer skit som går bort desto bättre så detta kan ta några omgångar, låt sedan resterande isopropanol dunsta av och bränn sedan av bromsytan med valfri värmekälla (osar och ryker så görs vid välventilerat utrymme), även att slänga in dem i ugnen på högsta värme i 5-10 min funkar ( men kommer osa mycket om det är mycket skit kvar). jag brukar värma tills stålet börjar gulna (mellan 176 och 204C på diagrammet nedan) även om detta egentligen är overkill. Låt skivan svalna och torka av ytterligare en gång med isopropanol (valfritt).
Belägg
Beläggen går såklart också att byta, och om dem redan är nedslitna kan det definitivt vara värt det. Men har dem mycket bromsmaterial kvar så går det absolut att rengöra och rädda. Här finns det två metoder jag fått att fungera pålitligt.
Metod 1
Lättare och går snabbare men lämnar en gravt försämrad bromsverkan initialt, för metod 1 behövs:
1. Brakecleaner
2. SwissStop Disc Brake Silencer
Helt enkelt plocka ur belägg ur bromsoket, spreja på rikligt med brakecleaner, låt dunsta, med en trasa under beläggen skaka burken och spreja på brake silencer på bromsmaterialet, det kommer lägga sig ett skikt av grått gunk på beläggen, låt detta torka ut och montera beläggen igen.
Jag vet inte vad dem haft i burken men det funkar pålitligt iallafall, men som sagt så blir bromsverkan gravt försämrad efter så beläggen kommer behövas bromsas in igen. På cyklar med kraftfulla 4-kolvs ok och större skivor är det nog mer lämpligt än för typ lvg bromsar.
Metod 2
Mer komplicerad och tidskrävande, inte riktigt lika pålitligt, men ger inget märkbart reducerad bromsverkan. För denna metod behövs:
1. Brakecleaner
2. smärgelduk (ca 120korn)
3. gasolbrännare etc
Ta ur beläggen ur bromsoket, spreja på rikligt med brakecleaner, låt dunsta, med smärgelduken mot en plan yta slipa beläggen, när det tydligt går att se nytt okontaminerat bromsmaterial så flytta till en oanvänd del av smärgelduken, det kommer synas en färgskillnad mellan dem kontaminerade (mörka) och dem färska spånorna (ljusare). Spola av med brakecleaner igen (valfritt) och bränn sedan av beläggen med gasolbrännare, här är det svårare att bedömma temperatur, men 15-30s under lågan brukar räcka. låt svalna, montera och ut och åk :^)
jag har försökt skriva den här guiden så utförligt som möjligt baserat på min egna erfarenhet, men om ni har andra knep, tips eller frågor så skall jag försöka att se till att uppdatera den
I regel finns det två anledningar till att skivbromsar skriker, dem är överhettade, eller mer vanligt, skivan och/eller belägg är kontaminerade men olja eller dylikt. Och dem beter sig på lite olika sätt, ett par överhettade belägg gnäller endast när dem just är det (överhettade), och brukar tystna när dem svalnar igen. Så om bromsarna börjar skrika först efter en längre släpbromsning (samtidigt som att bromskraften sjunker) är dem överhettade. Detta blir lättare hänt med mindre skivor och resin eller organiska belägg. Om de däremot skriker konstant, är dem kontaminerade, och utmaningen nu blir att rengöra skivorna och beläggen. Här nedan följer mina erfarenheter av lite olika metoder.
Skivor
Rengör eller byt, och det förstnämda är starkt rekommenderat. Om skivorna inte är helt tunslitna eller tokskeva så blir det väldigt dyrt i längden att slänga dem så fort dem blivit smutsiga. För att rengöra skivorna så behövs
1. isopropanol/t-röd eller dyl lösningsmedel, brake clean funkar såklart men behövs generellt inte.
2. en trasa, papper/tyg, något som inte luddar är en fördel.
3. gasolbrännare/stormkök/ugn.
Börja med att torka av skivan med isopropanol och en trasa, ju mer skit som går bort desto bättre så detta kan ta några omgångar, låt sedan resterande isopropanol dunsta av och bränn sedan av bromsytan med valfri värmekälla (osar och ryker så görs vid välventilerat utrymme), även att slänga in dem i ugnen på högsta värme i 5-10 min funkar ( men kommer osa mycket om det är mycket skit kvar). jag brukar värma tills stålet börjar gulna (mellan 176 och 204C på diagrammet nedan) även om detta egentligen är overkill. Låt skivan svalna och torka av ytterligare en gång med isopropanol (valfritt).
Belägg
Beläggen går såklart också att byta, och om dem redan är nedslitna kan det definitivt vara värt det. Men har dem mycket bromsmaterial kvar så går det absolut att rengöra och rädda. Här finns det två metoder jag fått att fungera pålitligt.
Metod 1
Lättare och går snabbare men lämnar en gravt försämrad bromsverkan initialt, för metod 1 behövs:
1. Brakecleaner
2. SwissStop Disc Brake Silencer
Helt enkelt plocka ur belägg ur bromsoket, spreja på rikligt med brakecleaner, låt dunsta, med en trasa under beläggen skaka burken och spreja på brake silencer på bromsmaterialet, det kommer lägga sig ett skikt av grått gunk på beläggen, låt detta torka ut och montera beläggen igen.
Jag vet inte vad dem haft i burken men det funkar pålitligt iallafall, men som sagt så blir bromsverkan gravt försämrad efter så beläggen kommer behövas bromsas in igen. På cyklar med kraftfulla 4-kolvs ok och större skivor är det nog mer lämpligt än för typ lvg bromsar.
Metod 2
Mer komplicerad och tidskrävande, inte riktigt lika pålitligt, men ger inget märkbart reducerad bromsverkan. För denna metod behövs:
1. Brakecleaner
2. smärgelduk (ca 120korn)
3. gasolbrännare etc
Ta ur beläggen ur bromsoket, spreja på rikligt med brakecleaner, låt dunsta, med smärgelduken mot en plan yta slipa beläggen, när det tydligt går att se nytt okontaminerat bromsmaterial så flytta till en oanvänd del av smärgelduken, det kommer synas en färgskillnad mellan dem kontaminerade (mörka) och dem färska spånorna (ljusare). Spola av med brakecleaner igen (valfritt) och bränn sedan av beläggen med gasolbrännare, här är det svårare att bedömma temperatur, men 15-30s under lågan brukar räcka. låt svalna, montera och ut och åk :^)
jag har försökt skriva den här guiden så utförligt som möjligt baserat på min egna erfarenhet, men om ni har andra knep, tips eller frågor så skall jag försöka att se till att uppdatera den