Kontinuerligt koffeinintag

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Intag av koffein vid uthållighetsaktiveter har studerats ingående men de flesta studier handlar om relativt kortvariga prestationer och engångsintag på runt 3-4 mg/kg kroppsvikt. Men hur ser det ut för längre insatser typ 6/12/18/24h och kontinuerligt intag, ska man dosera för att hålla en konstant förhöjd nivå eller vänta tills det börjar gå trögt innan man supplementerar? Någon som läst/hört något intressant?

Random studie från NCBI https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9030507/

Under dagen får jag i mig runt 200-250 mg koffein fördelat på 80-85 kg. Fördelat under dagen så märks det ingen skillnad men allt på en gång gör mig lite speedad i någon timme. Misstänker att det ger ökad prestationsnivå, oklart hur mkt.

Tommy & Simon har avhandlat detta många gånger och rekommenderar kontinuerligt intag. Inga nobelpristsgare med iaf biomedicinare.
Om du mot förmodan missat det så ät det nog relativt lättfunnet.
#presteramerapodden

Det ska erkännas att jag tidigare lyssnat till nyss nämnda herrar men deras format och presentationsteknik fallet mig inte riktigt i smaken. Men ska kika igenom avsnitten för att de om de har länkat till läsvärt material

det jag läst på ställen som befolkas sas mer från vetenskapssidan har koffein bäst prestationshöjande effekt hos personer som normalt sett inte intar kaffe.

Under så långa prestationer som du pratar om så tror jag inte det finns något / särskilt mycket relevant publicerat och blir dessutom en väldigt individuell frågeställning.

Mitt bästa tips, prova själv. Personligen vet jag att jag blir illamående, kallsvettig och skakis av för mycket koffein. Så för egen del handlar det om att strategiskt nyttja koffeinet, t.ex. om man vet att det kommer en dipp timme fyra, då kanske ett strategiskt koffeinintag en timme tidigare kan hjälpa mig mota tröttheten, respektive att man väntar med att spela "koffeinkortet" tills man har en rejäl dipp. Men säg på en tiotimmars cykeltur har jag endast ett par koffeinkort att spela innan jag får negativa bieffekter men folk metaboliserar koffein olika så man får nog experimentera själv bäst.

Ungefär som Alkohol då.
Förutom att alkohol aldrig visat sig vara vidare prestationshöjande (och nu kommer nån komma med en studie som visar en skytt eller dylikt som blev lugnare av ett glas och sköt bättre?).

Finns gott om evidens att koffein är prestationshöjande även om man är van brukare. Däremot verkar det inte finnas någon vits med att köra "avvänjning" under en period inför en prestation för att sen få förbättrad effekt.

Min egen erfarenhet av koffein inför cykling är att jag ofta presterar bättre än jag egentligen har energi för, vilket leder till kraftig huvudvärk i stil med migrän efteråt. Så det är säkert prestationshöjande, men man ska komma ihåg att det inte är samma sak som energi.

har även jag sett det där om avvänjning, men är den lång bör det rimligtvis jämförelsevis närma sig jungfrudrickarna. kan man förmoda.

kaffe är rätt effektivt mot migrän vilket brukar tillskrivas en blodtryckshöjande effekt.

När jag körde Lida 24h fick jag rådet att inte inta koffein kontinuerligt utan snarare en bit in i loppet. För mig blev det att jag tog en koffeintablett på 200mg ca 6 timmar in i loppet, sedan 50mg via gel de sista timmarna. Oklart om detta var optimalt eller inte, men det funkade bra för mig. Bakgrunden var att det under så många timmar kan bli väldigt mycket koffein, och det faller då tillbaka på hur man reagerar på de mängderna, plus att det tar väldigt lång tid för all koffein att brytas ner om man intar för stora mängder (halveringstiden är ju cirka 5 timmar). Dessutom under ett såpass långt lopp blir ju inte tröttheten så stor inledningsvis om man jämför med kortare ansträngningar, så behovet av trötthetshantering är inte lika stort.

Har inga studier att backa upp detta med, men rådet kom från en numera doktor i idrottsvetenskap.

Har inga studier att backa upp detta med, men rådet kom från en numera doktor i idrottsvetenskap.

Lex Flockhart?
Det är så jag ser det också. Strategiskt koffeinintag för att hålla totalen inom gränsen för när de otrevliga biverkningarna börjar dyka upp. En klassiker är att folk trycker koffeingel på slutet av en prestation, som sen tar en timme eller så att ge maxeffekt så lagom tills det är över och de kan vila är de as speedade istället?

Tänker man ett rando eller dylikt med nattkörning så är ju tröttheten biologiskt ofta som värst där vid 3-5 tiden ish, och då kan det hjälpa att trycka t.ex. en koffeingel vid 2 i förebyggande syfte. När sen solen går upp och det blir varmare brukar man ju bli piggare också så då kan man klara sig några timmar och bryta ner koffeinet för att sen ta nästa skjuts en bit in på morgonen osv.

Senast ändrad:
När jag körde Lida 24h fick jag rådet att inte inta koffein kontinuerligt utan snarare en bit in i loppet. För mig blev det att jag tog en koffeintablett på 200mg ca 6 timmar in i loppet, sedan 50mg via gel de sista timmarna. Oklart om detta var optimalt eller inte, men det funkade bra för mig. Bakgrunden var att det under så många timmar kan bli väldigt mycket koffein, och det faller då tillbaka på hur man reagerar på de mängderna, plus att det tar väldigt lång tid för all koffein att brytas ner om man intar för stora mängder (halveringstiden är ju cirka 5 timmar). Dessutom under ett såpass långt lopp blir ju inte tröttheten så stor inledningsvis om man jämför med kortare ansträngningar, så behovet av trötthetshantering är inte lika stort.
Precis så tänker jag också, man kan såklart smälla på med 4 mg/kg från start och sen 2 mg/kg var fjärde timma men det blir i slutändan gaska stor total dos om man är aktiv i mer än 12 h.

Som referens kördes en lite längre runda förra helgen där, förutom morgonkaffet om 2 muggar bryggkaffe, första koffeinladdningen på 225 mg kom efter 23 mil/7.5 h, sen en till 225 mg efter 43 mil/15h, och därefter mer intensivt under natten med 225&200 mg efter 17 & 19 timmar fram till målgång efter 21.5 h. Var aldrig trött i skallen under natten, men kände heller ingen "speed". Skulle det blivit annorlunda med mer eller mindre? Ja, troligen men hur?

en sak att förhålla sig till är att ett raskt koffeinintag tenderar leda till tarmtömning.

kan ju även användas till sin fördel.

Min upplevelse på längre dagar, typ touring och 24-timmars aktivitet är att koffein passar bäst med måltiderna. Matsmältning brukar göra mig bra mycket segare än normalt, och en kaffe på maten är ju bevisligen ganska trevligt. Och någon extra under natten eller tidig morgon för att inte däcka ihop helt.

Tillbaka
Topp