Kontorstol på cykeln..

freddan

Ny medlem
Kontorstol på cykeln..
Varför inte tidigare??? :)

Maverick Seatpost - not a suspension seatpost, but an air filled, telescoping post. The easiest way is to think that it's just like a pneumatic office chair. Rather than continually stopping to move your seatpost, you simply reach under the nose of the saddle to the blue lever, which sits out of harm's way, your weight lowers the saddle out of the way. When you want to climb again, press the lever and unweight and the saddle will spring back to where it was - and because it's air sprung, it doesn't weigh much more than a regular post.

1477-12.jpg

Kontorstol på cykeln..
Livsfarligt att fippla med handen under sadeln när man kör och få en sladdrig sadelstolpe tills man släppt. Finns ju såna som man styr med en spak från styret. Dom borde vara iaf en aning bättre.

Kontorstol på cykeln..
Har =David sådan tur att han aldrig suttit på en kontorsstol? Släpper man spaken är sadelhöjden låst i det läget den var när man släppte spaken. Om analogin är korrekt.

Kontorstol på cykeln..
Nej sån tur har jag knappast.. Jag skrev ju att den skulle vara sladdrig tills man släppt. Höja sadeln i farten med en hand på styret är inget jag längtrar efter iaf.

Kontorstol på cykeln..
Nej, i så fall verkar Gravity Droppern bra mycket mer funktionell. Men den är väl säkert ett snäpp dyrare också? :)

DSC_3030.jpg

Kontorstol på cykeln..
Vilken bra grej!

Förresten: den där cykeln, den skulle jag kunna ta rakt av. Utan att ändra en endaste komponent =) (kan man göra en dräglande smiley?)

/Zeb

Kontorstol på cykeln..
lite fiffig var dn jö, men själv gillade jag tomacs gammla tioga stolpe. hehe, den som såg ut som en robot arm, det var grejjer det

Kontorstol på cykeln..
Tycker inte att den var så dum. Skulle behöva något likande då det inte går att sänka sadeln mer än ett par cm på min hoj. Synd med en sån ful infästning för sadeln på en i övrigt snygg produkt.

Kontorstol på cykeln..
Peter, Titec har en teleskopisk sadelstolpe som kanske kan intressera dig. Tämligen tung men funkar mkt bra, Scott har haft den på sina Octane och Nitrous 2004 om jag inte har fel.

Kontorstol på cykeln..
jo, jag har faktiskt funtat på en sån. Väger dubbelt så mycket som min Thomson. Ska prata med Titus och höra hur mycket sadelstolpe de vill att jag ska ha i ramen. Kanske kan jag kapa ett par cm. Thomson nöjer sig med 63.5 mm men jag kan tänka mig att Titus rekomenderar mer.

Kontorstol på cykeln..
Höja och sänka kan man göra i farten med en vanlig stolpe och QR, bara man tränat lite på det. Lucy i Verbier var bra på det. :-)

/Leo

Kontorstol på cykeln..
Man kan göra det mesta i farten, bara man tränar tillräckligt. Mitt favorittrick är att byta styrstam beroende på om det går upp eller ner :-)

Nu när man snart kan justera allt på sin cykel efter vilken terräng man cyklar i borde nästa naturliga steg för cykelindustrin bli "den intelligenta cykeln" som helt automatiskt känner av om det går upp eller ner, är stökigt eller slätt, om man är på hugget eller om man bara vill slököra lite osv och sedan justera slaglängd på dämpare och gaffel, ramgeometri, bromsverkan, höjd på sadel etc on the fly. That, my friends, would be something.

/Per

Kontorstol på cykeln..
Jag fattar inte....är ju ny i gemet så jag undrar varför man ska behöva variera sadelns höjd i farten. Eller överhuvud taget? Har man en gång ställt in sadeln perfekt så varför ändra? Åh, fattar inte!!!

/EMMA

Kontorstol på cykeln..
Emman: Det är en fjädrande sadel som man kan sänka vid knixiga partier så inte sadeleländet är i vägen. Tex vid mycket branta passager är det gött att komma så långt bak med kroppen som möjligt och då är det inte fel att sänka sadeln tillfälligt.

Kontorstol på cykeln..
Att sänka sadeln är guld värt när det börjar bli brant på riktigt och man hänger långt bak på cykeln (tänk dubbspår på byxorna).

Kontorstol på cykeln..
Emman: Jag (inte alla) justerar höjden på sadeln efter vad jag ska göra. Jag har gjort några små märken på sadelstolpen som riktmärken. Ska jag köra en lång XC-tur vill jag ha sadeln ganska högt, ska jag ut och lattjoköra i skogen så har jag den lite lägre och ska jag åka och hoppa eller bara köra utför så har jag den väldigt lågt. När man tex kör downhill används i princip bara sadeln till det regelrätta chillandet efter mållinjen...

/Per

Kontorstol på cykeln..
Pampero -

Vet inte hur näre det är till produktion. Jag lovar att tala om för dig så snart jag får veta själv. (Har inte fått prisinfo för ML-8 heller!)

Kontorstol på cykeln..
Det där måste vara den enskilt bästa uppgraderingen man kan tänka sig för oss som gillar cykling i VARIERAD terräng. Kan man dessutom kombinera den med, säg 20-30mm, dämpning så är det ju optimalt. Vet inte hur många ggr jag stannat o petat ned sadelstolpen i botten iför en tokbrant. Grymt skönt o slippa det.

Alternativet är att köra "Ville style" med sadeln ständigt i botten. Detta innebär dock i mitt fall mjölksyra efter 200meter då man måste stå upp o trampa hela tiden.

Har även provat en tredje mellanvariant att köra med varierande grader av "för låg" sadel hela turen, men det frestar för mkt på mina knän.

Tillbaka
Topp