Kontramutterns korrekta placering.

menelik

Medlem
Hej cykelvänner! Vilken är kontramutterns korrekta placering i ett vanligt baknav med frihjulskrans? Somliga påstår bestämt att kontramuttrarna ska ligga an direkt mot lagerkonan. Andra vet lika bestämt att kontramuttrarna ska skruvas på axeln först sedan "distanserna" är på plats. Avslutningsvis - vad är den korrekta benämningen på de korta metallrören, som ligger på axeln inne i frihjulskransen och inne i gummipackningen som tätar mot fukt och damm på navets andra sida? Jag kallar dem för "distanserna".

För att stabilisera kullagrets kona, så att den inte skruvar upp sig eller skruvar ihop sig hårdare, används en kontramutter. Jag undrar över, om kontramuttern måste skruvas på axeln direkt mot konan, eller om distanserna ( i baknav) kan ligga mellan kona och kontramutter.

På vissa nav så ska det sitta en bricka mellan konan och kontramuttern. Vad är det för nav som du håller på med?

när väl konan och låsmuttern satts fast mot varandra tror jag inte det spelar någon roll om det sitter en bricka emellan eller inte.

men brickan underlättar att inte konan följer med in när man drar åt, särskilt om det som i vissa fall sitter en tagg eller avfasning som hindrar brickan att rotera.

Den riktigt kniviga frågan är åt vilket håll kontramuttrarna skall sitta. Ena sidan av muttern brukar vara ha lite avfasade kanter och andra sidan skarpa och jag har sett de monterade åt båda hållen på nav som kommer direkt från fabrik.

ett mindre glapp skadar mycket mindre än om lagren dragits för hårt.
Håller helt med och här tycker jag Sheldons hemsida (Steve Jobs) har helt fel. Till och med SKF anger att lager bör justeras till ett litet glapp för att inte riskera att det blir för hårt spänt med kraftigt reducerad livslängd som följd.

Fast bolt-on har inte ihålig axel.
det pressar iaf. och det är knappast så att en klen qr lyckas komprimera själva axeln, utan det sker gissar jag i gängen mellan kona och axel.

hursomhelst sker det.

en annan sak att tänka på är att glappet inte alltid är samma varvet runt. slitage, inkongruens, lite glapp där konan sitter på axeln, whathaveyou.

så ställ det minimala glappet efter trängsta stället. särskilt gäller det justerbara gamla vevpartier.

Tillbaka
Topp