Kontrollera om ramen är skev

Cuprinol

Aktiv medlem
Någon som vet om det finns någon butik i Sthlm som har expertis/verktyg att kontrollera om ramen är rak och fin?

Retar mig på att bakhjulet inte är perfekt centrerat (vanlig qr) men det är svår att kontrollmäta själv. Har sett att det finns specialverktyg för ändamålet (syns i life cycles bl.a ;)
Ramen i fråga har lösa dropouts, så att fila bort 0,5mm gods vore isf en enkel lösning.

Hilfe bitte!

Vänd på bakhjulet.

Är det ocentrerat..
1. ..åt samma håll, då är ramen sned.
2. ..åt andra hållet, då är inte ramen sned utan fälgen behöver centreras i sidled.

Senast ändrad:
Valhalla_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Vänd på bakhjulet.
>
> Är det ocentrerat..
> 1. ..åt samma håll, då är ramen sned.
> 2. ..åt andra hållet, då är inte ramen sned
> utan fälgen behöver centreras i sidled.

Eller en kombination av de två! :D

Nu när jag mäter så verkar hjulet vara centrerat och mysigt, även om jag vänder på det. Kanske glider qr´en runt i dropoutsen... Ska testa en annan qr i stål så får vi se. Som flickan sa.

Det kan också vara så att hjulet ligger snett uppe i förhållande till ram och bromsar på grund av att gaffeländarna är på lite olika höjd, På dagens vertikala gaffeländor ska djupet på "hjulskåran" vara exakt rätt annars står hjulet snett i ramen. 1mm diff på anläggningsytan ger 2-3 mm offset uppe vid bromsarna och övre gaffelröret.

Cuprinol skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för snabba svar! Först vända på hjulet,
> sen se om jag har snöre hemma och börja
> triangulera ramen :) Återkommer...

Hur gick det? Mätte du upp med snöre?
Förstod det som att snöret ska gå på utsidan av dropout:sen lika mycket? Måste kolla ramen nu efter den har varit "på äventyr".

Någon som har fler tips?

På min snea ram är avståndet mellan vevarm - kedjestsg mycket mindre på ena sidan. Bar a för att det inte är det så betyder det ju såklart inte att ramen är rak, men det går snabbt att kolla.

Tillbaka
Topp