Konvertera DT Swiss 240s nav till Boost

beachlife

Medlem
Jag har ett DT Swiss XM 1501 Spline One 29" framhjul som jag behöver konvertera till 15x110 mm Boost.

Jag har provat MRP Better Boost Front Adapter för DT 240s OS 6-bult (Artikelnummer: WB-17-5205), men dessvärre passade inte detta kit – den inre diametern på endcapen var cirka 0,5 mm för stor. Det innebär att den inte fäster på den genomgående axeln (röret) i navet.
Är det så att DT Swiss Naven på 1501-hjulen använde unik standard?

Skulle ni kunna hjälpa mig och rekommendera ett adapterkit som passar mitt nav?

IMG_1942.webp

Det här ett 1501 SPLINE one fast i 27,5 det är nån oversizeaxel inuti men vanlig boost 15mm axel på gaffeln .
Jag använder ett kit från NOW8 https://r2-bike.com/bike-end-caps-conversion-kits

Jag förstår ditt problem inte riktigt. Endcapen borde inte fästa på genomgående axeln. Men genomgående axeln är inte en del av navet.

Jag förstår ditt problem inte riktigt. Endcapen borde inte fästa på genomgående axeln. Men genomgående axeln är inte en del av navet.
Mina nuvarande endkapslar fäster på den genomgående axeln och snurrar således med hjulet. Det verkar som att det är så det är tänkt. Dem jag skaffade gjorde inte det och medförde att den genomgående axeln snurrade en aning

Mina nuvarande endkapslar fäster på den genomgående axeln och snurrar således med hjulet. Det verkar som att det är så det är tänkt. Dem jag skaffade gjorde inte det och medförde att den genomgående axeln snurrade en aning

Jag förstår inte alls vad du menar. Endkapslar fäster man på navkroppen. Genomgående axeln sticker man genom navkroppen efter att man har monterat hjulet i gaffeln.

Jag förstår inte alls vad du menar. Endkapslar fäster man på navkroppen. Genomgående axeln sticker man genom navkroppen efter att man har monterat hjulet i gaffeln.
Brukar även sitta en axel i navet som sedan TAn går genom. Gissar på att det är den förstnämnda som TS menar.

På en DT framnav brukar ändkapseln dock bara klickas in i navkroppen. Axeln i navkroppen sticker inte så lång ut.
Jag tror DT 240 har normalt lång axel. Har sett att det skiljer från 350 framnav i alla fall. Funderar på om det är någon nackdel med 350-konstruktionen jämfört normalt lång axel.

"Thru Axle" tycker jag är ett förvirrande namn på skruven som går igenom axeln + end caps och fäster navet i cykeln. Det är alltså en "Genom Axel"-skruv, det vill säga ett namn på en skruv.

Jag tror DT 240 har normalt lång axel. Har sett att det skiljer från 350 framnav i alla fall. Funderar på om det är någon nackdel med 350-konstruktionen jämfört normalt lång axel.

Det skulle förklara det. Jag har själva bara flera 350 framnav (och en 240 baknav).

"Thru Axle" tycker jag är ett förvirrande namn på skruven som går igenom axeln + end caps och fäster navet i cykeln. Det är alltså en "Genom Axel"-skruv, det vill säga ett namn på en skruv.

Hjulet stöder faktiskt på genomgående axeln (en QR-skewer fyller inte samma funktion). De flesta nav har intern en till axel, men det finns faktiskt nav (t.ex. från Specialized) där kullager i navkroppen sitter direkt på genomgående axeln.

Det skulle förklara det. Jag har själva bara flera 350 framnav (och en 240 baknav).

Hjulet stöder faktiskt på genomgående axeln (en QR-skewer fyller inte samma funktion). De flesta nav har intern en till axel, men det finns faktiskt nav (t.ex. från Specialized) där kullager i navkroppen sitter direkt på genomgående axeln.
Verkar vara ett sätt för tillverkare att vara snåla på bekostnad av säkerhet, hållbarhet och stabilitet. Jag undviker nog helst nav utan normallång axel eller som bara har Thru Axle-skruv som axel. Thru Axle är ju inte testad med navet, är mer utsatt vid hjulbyten och hänger ofta med cykelns hela livslängd.

Verkar vara ett sätt för tillverkare att vara snåla på bekostnad av säkerhet, hållbarhet och stabilitet. Jag undviker nog helst nav utan normallång axel eller som bara har Thru Axle-skruv som axel. Thru Axle är ju inte testad med navet, är mer utsatt vid hjulbyten och hänger ofta med cykelns hela livslängd.

Men navet stöder inte direkt i ramen, det är genomgående axel som tar vertikala krafterna. En längre axel inne i navet get inte direkt mer stöd.

Jag har gjort typ samma konvertering på ett gammalt 350 qr till ta. Ta bort axeln och byt lager med rätt innerdiameter så passar endcapsen sen.

Men navet stöder inte direkt i ramen, det är genomgående axel som tar vertikala krafterna. En längre axel inne i navet get inte direkt mer stöd.

AI:n verkar inte hålla med dig, men den kanske hallucinerar:

"Det är alltså navets egna axel + end caps som står för vertikal lastbärning. Thru axeln håller allt ihop, minskar flex, och säkrar inriktning – särskilt i sidled."

Du visade ju själv @Berk hur brett ett navinfästning var i en annan tråd. Om det bara var den genomgående axeln som tog alla krafter så hade väl inte det spelat någon roll?

Hej och tack för all input. Efter att ha pratat runt en del med olika butiker, företag och själv funderat på olika alternativ så landade jag till slut i att köpa ett nytt framhjul. Det blev ett HollowGram XC-S 27 Kolfiberhjul MTB | Framhjul 29 tum | 15x110mm Boost för 2900kr från TCM cykel.

Du visade ju själv @Berk hur brett ett navinfästning var i en annan tråd. Om det bara var den genomgående axeln som tog alla krafter så hade väl inte det spelat någon roll?

Man klämmer ihop nav med ändkapslen för att får mer styvhet i systemet och fånga upp sidokrafter. Här en bild på en Roval Control SL framnav. Navlager sitter direkt på genomgående axel. "Axeln" i mitten på bilden är bara det för att fördela sidokrafter.

Roval-Control-SL-Team-hubs.webp

Man klämmer ihop nav med ändkapslen för att får mer styvhet i systemet och fånga upp sidokrafter. Här en bild på en Roval Control SL framnav. Navlager sitter direkt på genomgående axel. "Axeln" i mitten på bilden är bara det för att fördela sidokrafter.

Visa bilaga 774604

Kollade två av mina nav (båda med normallång navaxel). TA och nav passar inte perfekt, utan det finns ett litet glapp vertikalt. Bör därför vara friktion mellan navdelar och gaffel/ram som ska ta upp vertikala krafter, inte TA.

Nav där kullager sitter direkt mot TA använder troligen friktion mellan inre lagerring och angränsande navdelar i sidled för att ta upp vertikal kraft. På samma sätt som friktion håller fast nav i gaffel och ram.

Video nedan visar att TA främst är designad att skapa klämkraft och att den behöver dras med rätt moment (>11 Nm ?) för att fungera utan glapp och flex. Videon visar även hur glappigt ett DT 350 framnav är med en lös TA.

Tillbaka
Topp