Konvertera en mini smartphone till cykeldator/gps/remote för kamera

hellstream

Aktiv medlem
Varning för massor av text som med fördel läses på platta eller datorskärm ;)

Jag har en "gammal" HTC One Mini liggandes och funderade på om den kan göra nytta som huvudenhet på cykeln, dvs om det finns bra appar och trådlösa tillbehör tillgängliga.

Skydd mot väta är åtgärdat, men tål denna modell de vibrationer och skakande som inte kan undvikas på stigar? Ska jag fundera på att tillverka en skakdämpad hållare om det inte redan finns?

Vilka appar och tillbehör får en Android att allra bäst emulera en "cykeldator"?
Kan jag t ex länka kadens- och pulsmätare, typ Sigmas eller Polars, trådlöst till den via blåtand eller NFC?

Vilken trådlös teknik drar minst på telefonens batteri - blåtand, NFC eller Wi-Fi?

Ett stort plus vore om den kunde användas som kontrollenhet för en liten och prisvärd action cam med blåtand el NFC, men jag har inte hittat många bra kameror som skulle passa. (Panasonics HX-A1ME är den som liknar det jag är ute efter pris- och formgivningsmässigt men den ansluts iofs Wi-Fi.)

Btw, ni behöver inte föreslå GoPro. Jag vet att den är bäst som kamera, men priset med rekommenderade tillbehör är åt skogen för högt och den måste trots all kompletteras med separat cykeldator...

Edit: korrigering från HTC till smartphone i förhoppning att fler läser...

Senast ändrad:
IpBike är bästa cykeldatorappen, tycker jag. Den är ganska vancerad, och det tar ett tag innan man fått till inställningarna som man vill. Den är från början kodad för ANT+, men det finns betaversioner för Bluetooth LE (för Android 4.3 och över). Den appen stöder de vanliga sensorerna (fart, kadens, puls, effekt).

Nog tror jag luren tål det mesta även om den inte är oförstörbar, frågan är om får till ett fäste som håller den tillräckligt. Det fäste jag skaffade till min lur (av annan modell funkar på racern, men inte i skogen. Det finns säkert bättre, dock.

Dina övriga bra frågor överlåter till andra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp