Rove-Man
Aktiv medlem
Konvertera från 2x8 till 1x8
Hej, jag har två stycken gravel cyklar som jag vill konvertera växlarna på från 2x8 till 1x8, alltså gå från två drev i fram till ett.
Hur gör jag detta på bästa sätt?
Frågeställningar jag hittills kommit på är:
1. Vilket typ av framdrev ska jag ha?
(Behöver det hamna mer centrerat, innebär det nytt vevparti? Narrow-wide? Något annat utöver framdrev jag ska byta?
Vill nog köra 46/48t.)
2. Bör jag ändra utväxlingen i bak? (Inte antalet drev utan snarare storleken på dreven?)
3. Om narrow-wide, innebär det att fram- och bakdreven inklusive kedja behöver bytas?
Fyll gärna på med mer tankar/ideer/tips angående detta ämne.
(Ja, jag har kört 1by innan och vet hur det är att cykla på, för min del vill jag åt fördelarna med mindre rörliga delar som kan krångla, mindre underhåll och en mindre ”komplicerad” cykel att trampa runt samt att det enligt mig ser bättre ut.)
Hjärtliga hälsningar, Sebastian ”Rove-Man”
Hur gör jag detta på bästa sätt?
Frågeställningar jag hittills kommit på är:
1. Vilket typ av framdrev ska jag ha?
(Behöver det hamna mer centrerat, innebär det nytt vevparti? Narrow-wide? Något annat utöver framdrev jag ska byta?
Vill nog köra 46/48t.)
2. Bör jag ändra utväxlingen i bak? (Inte antalet drev utan snarare storleken på dreven?)
3. Om narrow-wide, innebär det att fram- och bakdreven inklusive kedja behöver bytas?
Fyll gärna på med mer tankar/ideer/tips angående detta ämne.
(Ja, jag har kört 1by innan och vet hur det är att cykla på, för min del vill jag åt fördelarna med mindre rörliga delar som kan krångla, mindre underhåll och en mindre ”komplicerad” cykel att trampa runt samt att det enligt mig ser bättre ut.)
Hjärtliga hälsningar, Sebastian ”Rove-Man”