Konvertera från 2x8 till 1x8

Rove-Man

Aktiv medlem
Hej, jag har två stycken gravel cyklar som jag vill konvertera växlarna på från 2x8 till 1x8, alltså gå från två drev i fram till ett.
Hur gör jag detta på bästa sätt?

Frågeställningar jag hittills kommit på är:

1. Vilket typ av framdrev ska jag ha?
(Behöver det hamna mer centrerat, innebär det nytt vevparti? Narrow-wide? Något annat utöver framdrev jag ska byta?
Vill nog köra 46/48t.)

2. Bör jag ändra utväxlingen i bak? (Inte antalet drev utan snarare storleken på dreven?)

3. Om narrow-wide, innebär det att fram- och bakdreven inklusive kedja behöver bytas?

Fyll gärna på med mer tankar/ideer/tips angående detta ämne.
(Ja, jag har kört 1by innan och vet hur det är att cykla på, för min del vill jag åt fördelarna med mindre rörliga delar som kan krångla, mindre underhåll och en mindre ”komplicerad” cykel att trampa runt samt att det enligt mig ser bättre ut.)

Hjärtliga hälsningar, Sebastian ”Rove-Man”

Mata in din nuvarande utväxling i föjlande verktyg och jämför med olika konfigurationer för fram och bakdrev:

Enklaste sättet att konvertera är att sätta en nw-klinga fram. Ny kedja kan ju vara bra men du kan använda den du har om den inte gått alltför långt.

För att använda Narrow-wide behöver du bara byta framdrevet, ev behöver du någon form av distanser och/eller spacers för klingbultar. Har du t ex ett claris vevparti idag kan jag tänka mig att det är lika dyrt att köpa en nw-klinga som passar in på ett snyggt sätt.

Det blir färre rörliga delar med 1x men om du ska ha enligt mig vettig utväxling för gravel så behöver du en kassett med större största drev bak, det blir då dyrare delar. En framväxel kräver väl normalt sett minimalt med underhåll, det är väl när man byter vajer som det tar lite längre tid att byta två istället för en, lite mer att göra rent. 1x8 ger ganska glest mellan växlarna.

Jag kör 1x10 på min pendlare och 2x10 på min gravel, bra till respektive område men skulle inte byta till 1x på graveln i första taget.

Vad har du för kassett idag och vad var tanken att byta till i så fall? Finns det alternativ för 8s?

NW-klinga ser jag som ett måste och egentligen även bakväxel med clutch eller som iaf är anpassad för 1x. Jag har konverterat en cykel med 7s utan nw och kedjan hoppar och studsar hejvilt.

Vad har du för kassett idag och vad var tanken att byta till i så fall? Finns det alternativ för 8s?

NW-klinga ser jag som ett måste och egentligen även bakväxel med clutch eller som iaf är anpassad för 1x. Jag har konverterat en cykel med 7s utan nw och kedjan hoppar och studsar hejvilt.

Hur kommer det sig att det studsar mer med 1x8 än 2x8? Eller menade du så?

Mata in din nuvarande utväxling i föjlande verktyg och jämför med olika konfigurationer för fram och bakdrev:

Enklaste sättet att konvertera är att sätta en nw-klinga fram. Ny kedja kan ju vara bra men du kan använda den du har om den inte gått alltför långt.

För att använda Narrow-wide behöver du bara byta framdrevet, ev behöver du någon form av distanser och/eller spacers för klingbultar. Har du t ex ett claris vevparti idag kan jag tänka mig att det är lika dyrt att köpa en nw-klinga som passar in på ett snyggt sätt.

Det blir färre rörliga delar med 1x men om du ska ha enligt mig vettig utväxling för gravel så behöver du en kassett med större största drev bak, det blir då dyrare delar. En framväxel kräver väl normalt sett minimalt med underhåll, det är väl när man byter vajer som det tar lite längre tid att byta två istället för en, lite mer att göra rent. 1x8 ger ganska glest mellan växlarna.

Jag kör 1x10 på min pendlare och 2x10 på min gravel, bra till respektive område men skulle inte byta till 1x på graveln i första taget.

Jag har idag claris på båda cyklarna. Är det svårare att få drev att passa på detta eller hur menade du? Bifogar bilder på båda cyklarna…

Bilagor

• IMG_6386.webp
    IMG_6386.webp
    427.6 KB · Besök: 61
  • IMG_6385.webp
    IMG_6385.webp
    466.4 KB · Besök: 63
  • IMG_6384.webp
    IMG_6384.webp
    417.5 KB · Besök: 62
  • IMG_6383.webp
    IMG_6383.webp
    377.4 KB · Besök: 61
NW-klinga ser jag som ett måste och egentligen även bakväxel med clutch eller som iaf är anpassad för 1x.
Clutch, bockstyre och 8s. Finns det?

Shimano GRX börjar på GRX400 10s
Shimano CUES börjar på 9s, men har väl bara clutch ifrån U6000 serien 10S
SunRace har clutch i lägre segment 9s med M9
MicroSHIFT har SpringLock clutch redan på 8s med Acolyte, men de har inga bockstyre reglage och funkar enbart med Acolyte reglage enligt MicroSHIFT
MicroSHIFT Sword har bockstyre reglage och clutch. Men är 9s & 10s.

När du ligger på en relativt hög utväxling med 1x8 så kommmer du ligga på en mindre kugg bak jämfört med om du kört 2x8. Bakväxeln kommer då ha mer kedja att ta hand om.

En annan sak att tänka på med system som inte från början är tänkta för 1x är ytterkombinationerna; med 2x (eller 3x) blir kedjelinjen snällare. Har upplevt att med vissa kombinationer av kedja och drev på 3x8 så ville det inte riktigt lira med största bak-mitten fram, vilket ju är ett krav för 1x.

Ser också ut som att du har fyrkant, då kan du laborera med kedjelinjen också utan att byta vevparti.

Nej, det blir nog ungefär samma iofs. Det jag menade var snarare att min upplevelse att köra 1x med komponenter som inte är gjorda för det inte är alls lika bra som dem som är gjorda för det. Dvs. i mitt tycke kanske inte den bästa iden, men om du vill ska du absolut köra på. Det är ju inte så att det inte funkar.

Jag vet inte hur mycket pengar du hade tänkt att lägga så kanske inte relevant men Cues kommer med bockstyrereglage snart vilket skulle kunna vara ett rimligt och inte allt för dyrt alternativ. Sen vet jag inte men Essa kanske finns som 1x?
(edit: om du vill ha officiellt 1x-kompatibla komponenter)

vet i fan om det verkligen inte är mängden kedja och inte bara kedjelinjen.
Stor / Stor till stor / 11T borde bli samma eller mindre på 1x? Eller?

Jag kollade lite mer och det verkar som att du skulle kunna köra Essa bakväxel med dina befintliga Clarisreglage och sedan byta till 11-45t kassett. Tillsammans med en ny NW-klinga skulle det nog bli en utmärkt kombo även om det kanske blir lite stora hopp mellan växlarna pga. 8s. Kedjelinje kan du som nämnts ovan justera med vevlagret som är billigt (om det ens behövs).
Bakväxel: https://www.tradeinn.com/bikeinn/en...rchant&id_producte=144709930&country=se&gQT=2
Kassett(OBS 11-40t och inte 11-45t) https://www.bike-discount.de/en/shimano-acera-cs-hg400-8-speed-cassette-1
Exempel på klinga (inte säkert att det passar) (Kanske billigare med nytt vevparti dock, men tror inte att det finns över 42t till rimliga priser)

Du kan ju testa med dina befintliga komponenter först och byta senare om du känner att det behövs.

Ta och kolla om du har short- eller mediumcage växel. Med medium kan du köra max 34t vilken ändå borde bli hyffsat. Men om du ändå måste byta hade jag nog satsat på Essakomponenterna ovan. Tänk också på att du bör byta kedja om du byter kassett.

vet i fan om det verkligen inte är mängden kedja och inte bara kedjelinjen.
Stor / Stor till stor / 11T borde bli samma eller mindre på 1x? Eller?
Jo nu blir jag osäker på mitt resonemang. Men jag tänkte såhär:

Man kapar kedjan så att den klarar Stor / Stor i vilket fall. Växlar man sen till 11:an bak så behöver bakväxeln ta in diffen mot vad största var bak, och i 1x fallet kommer man ha en större kassett.

Sen blir det mer komplicerat: skulle jag byta till 1x på min CX skulle jag inte kunna köra den shortcage-växel jag kör nu, byter man till längre cage lär det också påverka.

Jo nu blir jag osäker på mitt resonemang. Men jag tänkte såhär:

Man kapar kedjan så att den klarar Stor / Stor i vilket fall. Växlar man sen till 11:an bak så behöver bakväxeln ta in diffen mot vad största var bak, och i 1x fallet kommer man ha en större kassett.

Sen blir det mer komplicerat: skulle jag byta till 1x på min CX skulle jag inte kunna köra den shortcage-växel jag kör nu, byter man till längre cage lär det också påverka.
Jag blir yr. Intuitivt säger jag att bara kedjelinje blir sämre - men Intuition är logikens fiende.
Man får skaffa kritor och rita upp det.

Hej, jag har två stycken gravel cyklar som jag vill konvertera växlarna på från 2x8 till 1x8, alltså gå från två drev i fram till ett.
Hur gör jag detta på bästa sätt?

Frågeställningar jag hittills kommit på är:

1. Vilket typ av framdrev ska jag ha?
(Behöver det hamna mer centrerat, innebär det nytt vevparti? Narrow-wide? Något annat utöver framdrev jag ska byta?
Vill nog köra 46/48t.)

2. Bör jag ändra utväxlingen i bak? (Inte antalet drev utan snarare storleken på dreven?)

3. Om narrow-wide, innebär det att fram- och bakdreven inklusive kedja behöver bytas?

Fyll gärna på med mer tankar/ideer/tips angående detta ämne.
(Ja, jag har kört 1by innan och vet hur det är att cykla på, för min del vill jag åt fördelarna med mindre rörliga delar som kan krångla, mindre underhåll och en mindre ”komplicerad” cykel att trampa runt samt att det enligt mig ser bättre ut.)

Hjärtliga hälsningar, Sebastian ”Rove-Man”
jag gjorde samma sak som du på min första gruscykel, av samma anledningar. men det blev bara sämre och mer slitage och underhåll, eftersom jag låg mer på småkuggen bak som slits mer. sen insåg jag vilken grej det är med 2x på gruscykel: framväxeln är en chainguard som gör att du slipper narrow wide, clutch och en dedikerad chainguard fram. framväxeln gör också att du kan trimma kedjelinjen, och du kan köra större klinga fram och ligga på större drev bak, vilket minskar drivlineförlusterna och slitaget.

narrow wide är realistiskt sett ett måste på grus om du inte vill tappa kedjan ibland. sen kan du väl i teorin välja mellan clutch-bakväxel eller chainguard fram, men i slutändan kanske du ändå landar på att köra både och. narrow wide kommer förmodligen göra att drivlinan låter mer och blir trögare, särskilt i ytterlägena på kassetten (som är lägen du kommer ligga mer på med 1x) och särskilt i början innan framklingan slitit in sig.

men om du verkligen har bestämt dig så skulle jag bara skaffa en narrow wide-klinga för en hundring och en chainguard för en femtilapp från aliexpress, och behållt allt annat precis som det är, inte bytt kedja eller kassett om det inte är slitet, och bara accepterat lite mindre omfång på växlarna. jag skulle definitivt satt klingan på yttre positonen och accepterat kass kedjelinje på lätta växlarna. jag skulle också behållt de gamla grejerna i händelse av ånger :)

jag gjorde samma sak som du på min första gruscykel, av samma anledningar. men det blev bara sämre och mer slitage och underhåll, eftersom jag låg mer på småkuggen bak som slits mer. sen insåg jag vilken grej det är med 2x på gruscykel: framväxeln är en chainguard som gör att du slipper narrow wide, clutch och en dedikerad chainguard fram. framväxeln gör också att du kan trimma kedjelinjen, och du kan köra större klinga fram och ligga på större drev bak, vilket minskar drivlineförlusterna och slitaget.

Det berör på vilken utväxling man använder och vad man har. På en lvgcykel cyklar jag oftast på utväxling precis där man byter drev fram. Så det blir ofta små drev fram och bak eller stor drev fram och bak, så skev kedja. Med 1x hamnar jag oftast på drev nära mitten bak, så nästan rak kedjelinjen. För att verkligen har mindre slitage kan det dock behövas en kassett med större drev. Jag är riktigt nöjd med 1x på gruscykeln.

Håller dock med att det blir sämre än 2x om man inte byter till NW, bakväxel med clutch och kanske kassett med större drev.

Det berör på vilken utväxling man använder och vad man har. På en lvgcykel cyklar jag oftast på utväxling precis där man byter drev fram. Så det blir ofta små drev fram och bak eller stor drev fram och bak, så skev kedja. Med 1x hamnar jag oftast på drev nära mitten bak, så nästan rak kedjelinjen. För att verkligen har mindre slitage kan det dock behövas en kassett med större drev. Jag är riktigt nöjd med 1x på gruscykeln.

Håller dock med att det blir sämre än 2x om man inte byter till NW, bakväxel med clutch och kanske kassett med större drev.
du ska köra en ganska platt runda med rätt så optimerad utväxling för just den rundan för att du ska kunna snacka bort kedjelinjefördelarna med 2x, oavsett storlek på kassett. men visst, förstår att vissa är nöjda.

Har kört 1x flera år utan vare sig clutch eller chainguard och tappar aldrig kedjan. Jag kanske gör något fel.
Varför så stor framklinga (46 el 48)? Är det viktigt att kunna hålla 50+ km/h med gruscyklarna?

Byggde ihop en pendlare för en del år sedan som fick 1x8. Bakväxel Deore för 8-9-delat och fram ett Alfine vevparti. Inga specialdrev. Tappar inte kedjan, inte heller på grusväg. Man behöver inte krångla till det.

Har kört 1x flera år utan vare sig clutch eller chainguard och tappar aldrig kedjan. Jag kanske gör något fel.
Varför så stor framklinga (46 el 48)? Är det viktigt att kunna hålla 50+ km/h med gruscyklarna?

Jag har under mina senaste aktiva cykelår funnit mig själv cyklande till 99% i det stora drevet fram 46-50t, för mig har jag sällan velat gå ner till innerdrevet fram. Antingen är jag väldigt stark eller så cyklar jag på ställen som inte har många berg.

Jag har under mina senaste aktiva cykelår funnit mig själv cyklande till 99% i det stora drevet fram 46-50t, för mig har jag sällan velat gå ner till innerdrevet fram. Antingen är jag väldigt stark eller så cyklar jag på ställen som inte har många berg.

Eller så cyklar du med lägre kadens än de flesta.

Med då kan du enkelt prova att tar bort framväxeln. Om kedjan inte ramlar av så är du klar, förutom att du troligtvis vill tar bort innerdrevet. Då behöver du kankse några distanser. Om kedjan ramlar av så kan du byta till NW drev fram eller t.ex. en SunRace bakväxel, som har clutch.

Eller så cyklar du med lägre kadens än de flesta.

Med då kan du enkelt prova att tar bort framväxeln. Om kedjan inte ramlar av så är du klar, förutom att du troligtvis vill tar bort innerdrevet. Då behöver du kankse några distanser. Om kedjan ramlar av så kan du byta till NW drev fram eller t.ex. en SunRace bakväxel, som har clutch.

Jag kan både cykla med hög kadens samt låg kadens med ett 46-50 drev i fram. Jag får se om jag vågar prova konvertera.

Jag har idag claris på båda cyklarna. Är det svårare att få drev att passa på detta eller hur menade du? Bifogar bilder på båda cyklarna…
Du har inte ett claris vevparti, om du haft det hade det varit svårare att hitta en klinga som passar estetiskt, men det ser inte ut att vara något problem med det vevparti du har.

Edit: eller ja bild nr 2 kanske kan vara ett gammalt claris, men det jag syftade på var om du haft ett nyare claris vevparti.

Nej, det blir nog ungefär samma iofs. Det jag menade var snarare att min upplevelse att köra 1x med komponenter som inte är gjorda för det inte är alls lika bra som dem som är gjorda för det. Dvs. i mitt tycke kanske inte den bästa iden, men om du vill ska du absolut köra på. Det är ju inte så att det inte funkar.

Jag vet inte hur mycket pengar du hade tänkt att lägga så kanske inte relevant men Cues kommer med bockstyrereglage snart vilket skulle kunna vara ett rimligt och inte allt för dyrt alternativ. Sen vet jag inte men Essa kanske finns som 1x?
(edit: om du vill ha officiellt 1x-kompatibla komponenter)

Tillbaka
Topp