Konvertera Hb nav ? Slippa kulor.

nordtrek

Aktiv medlem
Tjena Tjena Sverige Trevligaste Cykel forum :0)

Ja jag har idag bytt kullager (lösa) fram på min hardtail å alltså jag bytte dehär för några veckor sedan å nu var de helt slut ovala små kullager där inne ? Axeln har ju gängspår in på lagerbanan helt sjukt i mina ögon .

Men går inte dethär att komma ifrån med kassett kullager ? Å bara trycka in navet?

Någon måste ha väl stött på liknande problem som mig ? Det kan int vara menat att man ska byta kullager efter 3v cyklande .

Är det bara microspline å srams microvariant som har lager som pressas in ?

Hitta några axlar med alla detaljer för en spottstyver som ser bättre ut än det jag har i nuläget .

Bilagor

• Screenshot_20260525-163617.webp
    Screenshot_20260525-163617.webp
    74.2 KB · Besök: 8
Tjena Tjena Sverige Trevligaste Cykel forum :0)

Ja jag har idag bytt kullager (lösa) fram på min hardtail å alltså jag bytte dehär för några veckor sedan å nu var de helt slut ovala små kullager där inne ? Axeln har ju gängspår in på lagerbanan helt sjukt i mina ögon .

Men går inte dethär att komma ifrån med kassett kullager ? Å bara trycka in navet?

Någon måste ha väl stött på liknande problem som mig ? Det kan int vara menat att man ska byta kullager efter 3v cyklande .

Är det bara microspline å srams microvariant som har lager som pressas in ?

Hitta några axlar med alla detaljer för en spottstyver som ser bättre ut än det jag har i nuläget .
Nej, det har inte med bodyn att göra. Köp nav med maskinlager om du vill ha det.

Men det hjälper nog inte mot att slita ut hjul på 3v

Det går tyvärr inte.

Du har med stor sannolikhet haft ett lager med för hög spänning. Eventuellt är lagerbanorna körda och slitaget högt även framöver även med rätt spänning.

Lösa kulor är jättebra såvida navet är av god kvalitet. Shimano har sålt nav med lösa kulor på sina finaste komponenter tills nyligen. Det krävs rätt handhavande för att få det att lira helt enkelt. Sealed cartiridge bearings är mer det and forget men kräver specialverktyg när de ska bytas.

Tillbaka
Topp