Konvertera hjul till fixed

Marcu9

Medlem
Hallå!

Mitt första inlägg på forumet, har kikat omkring lite då och då men nu var det dags att registrera sig, så passar på här att säga hej till alla, Hej hej!

Har kommit över en fin gammal Crescent världsmästarcykel från nån gång på 70-talet. Det jag håller på med nu är att bygga om den till en fixie. Har kommit en bit på vägen men nu när det kommer till den viktigaste delen står jag mest och kliar mig i huvudet..

Hur gör man om ett oväxlat bakhjul med broms till ett fixed? Tar för givet att det går på något sätt (har jag fel?). Tänker mig att det bara är att svetsa fast drevet mot navet, men är det så enkelt?

Har inte stor lust att köpa ännu ett nytt bakhjul..

Mvh
Marcus

Absolut!

Två gånger faktiskt, så att jag inte skulle missa något viktigt :)

Det är klart att du kan svetsa fast drevet i navet och få följande potentiella problem:

* Godset i navet är tunt och när svetsen förr eller senare släpper så har du ingen broms, eftersom du förmodligen i monterat bromsarmen. Delar av ditt fotbromsnav är konstruerade för att sitta still och ej rotera. Och om du gör det så är förmodligen inte kedjestagen dimensionerade för att hantera den kraften. Farligt.

* Du kommer inte att kunna byta drev. Du kommer att vilja kunna byta drev för att hitta rätt utväxling.

* Tungt

* Fult

Ditt fotbromshjul är förmodligen feldishat för din ram

Senast ändrad:
Okej tack! Jag förstår att denna metoden är långt ifrån optimal, men jag vill mest testa att köra fixie då jag aldrig gjort det innan. Självklart lägger jag lite mer pengar på projektet eller eventuellt köper en ny cykel ifall jag får smak för det. Kan tillägga att jag har en fungerande frambroms och att jag inte kommer köra fort eller hårt med den.

Så det räcker alltså att svetsa fast drevet för att få det att fungera?

Alltså, om du köper ett begagnat fixie/flip-flophjul, eller kanske en hel cykel, så kan du antagligen sälja det/den vidare till samma peng om du inte gillar det. Men den enda som lär visa ngt som helst intresse för ett fulsvetsat bakhjul är metallåtervinningen. Ett fungerande fotbromsnav däremot har ett visst värde, vissa gillar footies.

Sen kommer jag gissa lite, för jag har inget nav framför mig just nu. Men jag skulle nog vilja plocka ur så mycket som möjligt av bromsen, för jag vet inte hur den skulle reagera på en ESAB-fixie. Och ta av bromsarmen.
Sen är väl de här naven ofta byggda i en cylindrisk navhylsa, utan fasta gavlar. Så det räcker inte med att fästa drevet på gaveln, du måste också fästa gaveln på navhylsan. Vete sjutton vad som händer med lagerjusteringen då.

Att svetsa i själva drevet har jag svårt att se hur det skulle hjälpa, drevet sitter ju redan fast i sitt drevfäste (undrar vad det korrekta namnet på den delen är?) frihjulssnurret sitter inuti på ett fotbromsnav.
Världen är full av hjul som lämpar sig för projektet, kan du inte ta ett av dem istället?
Det ska vara ett sånt här: http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Falg/Bakhjul-for-gangad-frikrans-1821-vaxlar-270029/
Bor du i göteborg kan jag nog ha något över.

Sen undrar jag var alla fixies har hamnat, de som var i trafik för några år sen? Borde gå o hitta billigt?

Biltemahjulet är visserligen ett bra mycket bättre val än en fullösning med ett gammalt fotbromsnav. Men det är fortfarande en fullösning då hjulet saknar gängor för vänstergängad låsring. Visst går det att smeta in gängorna med valfri fetstarka gänglåsning och hoppas att det inte släpper på fel ställe, men då har du fortfarande problem med att det inte är helt lätt att byta utväxling. Lägg en köpes annons på fixedgear.se istället. Borde gå att hitta ett riktigt bakhjul för 500ingen.

MVH
Magnus

Blir det bra ifall man kör biltema hjulet och vänder på det. Då ska det väl inte släppa i första taget? Sen vad är det för drev som fungerar till det?

Marcu9 skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir det bra ifall man kör biltema hjulet och
> vänder på det. Då ska det väl inte släppa i
> första taget? Sen vad är det för drev som
> fungerar till det?

Du ska ha ett gängat drev, "track cog". Det är smart att vända på hjulet, eftersom det är värre om drevet lossnar när du bromsar än när du trampar.

Kanske bäst att köra på någon färdig lösning. Jag och mina dumma idéer, är man uppväxt i en liten byhåla så kommer "köpa nytt" långt efter vinkelslip och silvertape.

Men vad tror ni då om det här? http://www.cykelgear.se/hjul/fixie-single-speed-hjul/fixie-hjulsaet-inkl-daek-slange-sort. Verkar som det hänger med allt man kan tänkas behöva. Men vad hindrar drevet från att gänga ur sig? Går inte låsringen och drevet åt samma håll?

nej, låsringen går åt andra hållet(sitter på en lite mindre gänga utanför drevet), dvs drar du av drevet så drar du åt låsringen

halo aerorage som länkades till har jag kört på i 5 år. riktigt bra fixiehjul,starka å fina!
sen tillkommer drev och låsring

har köpt en del fixieprylar här: http://www.velosolo.co.uk/intro.html
bra sida!

Då förstår jag att det är vettigare med ett riktigt fixed hjul istället för loctite och svets..

Är det vänstergänga på drevet och höger på låsringen? Känns ju som att det lättare släpper när man bromsar är trampar framåt.

Rätt stor prisskillnad på Halo hjulet mot det jag länkade. Men är det så att den billigare kommer braka sönder så fort jag rullar ur garaget får jag väl titta lite längre ner i plånboken.

Har letat en del efter 26" fixed hjul förgäves, hittar bara en massa 700cc. Nu går jag i tankarna på att bara köpa ett nytt nav då jag har ett fräscht 26" liggandes.

Så nu söker jag ett 120mm flipflop nav och antaligen ekrar, för jag antar att man inte kan återanvända dom? Vet inte om det är jag som är kass på att leta, men hittar verkligen inget sådant nav.

Ni märker hur lite jag kan om sånt här.. =)

Jag kan inget om världsmästarcyklarna men tror inte riktigt på 559mm. Snarare 26x1½" - 584mm. Kan du lägga en måttstock över hjulet och ta en bild?

622mm (700c) är bara två centimeter större än 584mmm. Ramen ser rymlig ut. Räkna lite, och tänk smalare däck.

Eller börja bända i baktriangeln för att få in ett riktigt nav. Det är mindre än 8mm per sida som saknas för att få in ett vanligt 135mm skivbromsnav med SS-kit på ena sidan och skivbrom→track på andra.
SKOOSSKK_P1.jpg

dscn4365a.jpg

Det finns också kone- och axelkit för att konvertera Shimanoskivbromsframhjul till 120mm track, men de jag sett var dyra.
Ett alternativ är alltid att ge upp och skaffa ett bättre fixieobjekt...

Tillbaka
Topp