Konvertera shimano 5800 till 1x11

Tommy N

Aktiv medlem
Halloj,

Jobbpendlar med på min cyclocross med shimano 5800 grupp på.

Är ofantligt less på framväxeln som ständigt bökar och är jobbig mest så har börjat fundera på om jag skulle konvertera till enkel klinga fram.

Hittade till denna sida som verkar sälja bra framklingor. Är det någon som har erfarenhet av dessa?
http://www.wolftoothcomponents.com/.../110-bcd-asymmetric-4-bolt-for-shimano-cranks

Sen velar jag på storleken på framklingan. Valde 11-28 bak när jag köpte cykeln så vet inte om jag vågar gå upp till en 44a fram, eller är det bättre med en 42a tror ni? Är i nuläget innen på att gå på en 44a och om jag tappar för många lätta växlar så får jag lägga om till en 11-32 bak eller något.

Har du gjort liknande resa, vore det superintressant att höra dina tankar kring detta.

Är eld och lågor att jag ska få snickra lite på cykeln igen, det är alltid kul. I allafall fram tills att man sätter igång ;)

//Tommy

Om du _bara_ ska jobbpendla ska det vara rätt rejält stökigt för att det ska _behövas_ en NW-klinga, t.ex en dedikerad SS-klinga funkar IMHO lika bra, kruxet är väl bara att dessa kan vara svåra att hitta för assymetrisk 4-armsinfästning.

Pendlar själv ibland på något "CX-liknande" där det sitter en 42T 1XCX från Praxis Works (https://www.praxiscycles.com/product/cx-1x/) fram och 12-25 (9-delat) bak, det blir lite snurrigt på vevarna över 44 km/h men där är jag sällan när jag bara pendlar. Körde tidigare med Surlys SS-drev i 48T (sommar) eller 42T (vinter) men det var för 130 mm BCD och den veven gick i pension för något år sedan.

Toppen,

Är det någon nackdel med NW-klinga i övrigt eller är det bara att singlespeed är billigare? Jag tycker jag landar runt 500-700kr oavsett.

Om du har en 42a på 12-25 och klarar dig upp till 44km/h så är det nog där jag ska lägga mig också. Om man ska överleva över tid i stockholmstrafiken så borde man inte köra så mycket snabbare ;)

Precis denna typ av input jag hoppades på. Tack

//Tommy

42 blir bra med 11-28, så kan du komma upp för ganska branta backar också. Till att cykla cx skulle jag säga 38, men då får man spinna snabbt på asfalt i medvind och nerförsbacke.

Jag har vargtandsklinga fram, minns inte hur många T men typ 40-42.
Cykelpendlar på CAADX med rätt stort spann på kassetten.
Nöjd, har aldrig tappat kedjan med vargtandsklingan. Det hände ganska ofta tidigare, då körde jag med vanlig singelklinga fram.
Opererade först bort 2 x 10 till bara 1 x 10.

Fan min pendlarcykel har legat på operationsbordet ganska ofta..!

Efter att ha kört 1*8 (38t, 11-25) ett tag på pendlarcykeln byggde jag om nyss om till 1*10 (42t, 12-28) för Stockholmspendling. Efter att ha haft några kedjetapp på gamla lösningen köpte jag en Raceface NW-klinga. Funkar bra för mig. Det är bara bra att få träna på kadensen de få gånger man är uppe i 45+.

Då blir det en NW-klinga låter det som. Raceface va rätt snygga också.

Det verkar vara många som precis som jag ledsnat på den där jäklar front växeln. Usch va skönt det ska bli att skippa den.

Om man nu inte gillar framväxel varför inte bara låta bli att använda den?
Och möjligen ha den som kedjestyrare om man har extremt kassa vägar hemmavid.

[Personligen har jag väldigt svårt att tro att en framväxel för 46/36 eller 46/38 skulle orsaka något som helst problem, men det finns tydligen andra erfarenheter :-) ]

Jag har lite svårt att se att det är så svårt att få en framväxel att fungera bra. Och själv gillar jag att få både range och tämligen små steg som det går få med framväxel och lämpligt vald kassett.

Men men vet en som kör singelklinga och 53t 14-25 kassett. På pendelcykel.... så allt, även till synes konstiga saker går ju göra.

Yes, problemet är att jag har 5800seriens kompatdrev som är 50-34 om jag inte minns fel. Så roten till problemet är nog att jag oftast vill ligga väldigt kryssat med kedjan. Det är i mitten där jag cyklar. Hade jag haft en framklinga som var i närheten så hade jag absolut kunnat bara hoppa att använda det handtaget.
MEN iof så tycker jag det är jäkligt snyggt också med enkel klinga fram :)

Sätt på 36/46 (eller 36/48) och ställ in växeln och du har en mer användbar pendlare.
Nu är ju Shimano 4-ekrat PIA att hitta andra drev till än standard, så man kan ju förstå lockelsen i någon NW

Jag har amputerat bort framväxeln på en gammal Merida jag har som pendel/stadscykel, satte på ett 48drev fram, utan nån som helst kedjestyrning, den hoppar iof av var sjätte palmsöndag (men aldrig på de lättaste växlarna). Sen nåt år när jag satte på en 11-30 kassett så är jag väldigt nöjd med den. Jag hade den ett tag hemma på landet och träningscyklade på den, har en BRANT backe nästan hemma, den var jobbig med 13-27 men 30an gör den överkomlig. Har nog aldrig varit med om en sån backe på något pendlingstråk.

Har ju en Crux där jag bytte orginalklingan 40T mot en 44T kör med 11-32 kassett (11s) Funkar perfekt både i branta backar och för lite snabbare pendling. Saknar absolut inte en lillklinga fram.

Bilagor

• IMGP8174.JPG
    IMGP8174.JPG
    409 KB · Besök: 19
5800/6800 framväxeln är ju typ det bästa jag testat.. Är ju enorm skillnad från typ 5700/6700 och har aldrig lyckats få den att strula..

Då har jag ändå kört i all misär inkl 20 minus grader. Så nått fel gör du nog.

Tillbaka
Topp