Konvertera till singlespeed

duddle

Ny medlem
Hejsan!
Jag fick min kompis gamla MTB som han försökt att bygga om till Singlespeed. Det han gjorde var endast att korta ner kedjan så den passade till de dreven han ville ha. Men när man sedan cyklar på den hoppar kedjan upp till ett annat drev. När den hoppar upp till det större drevet så spänns kedjan så hårt att det knappt går att trampa.

Jag hade tänkt att köpa ett 'Singlespeed kit' och försöka mig på att lyckas med hans lilla projekt, fast jag är relativt okunnig inom området. Jag har nu lite frågor och undringar som jag skulle vilja ha hjälp med, andra tips och tricks är väldigt välkomna också!

Om jag nu skulle köpa följande Singlespeed Kit; http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=16101
Är det bara att ta av de gamla dreven, och sätta dit detta? Och ifall inte kedjan är spänd nog, byta ut den och slänga in en Kedjesträckare/spännare?

Antar att distanserna/spacers är för att fylla ut platsen där de andra dreven har suttit, men vad är "Shimanobody"?
Är det något särskilt märke eller dylikt man ska prioritera/undvika?
Hur svårt är det här egentligen att fullfölja?

Tack på förhand!

Det där fixar du, hur svårt kan det vara?

Är det Shimano växlar som sitter på idag? Om det är det och det är 9-delat (9 drev bak) borde kitet från crc passa.

Bodyn är den del av navet som kassetten (paketet med drev bak) sitter på.

Jag skulle göra på följande vis.

1. Ta bort den befintliga kassetten och montera dit kitet från crc.
2. Gå in på Da Bombs hemsida och sök efter information om vilken kedjelinje kitet ger. Kedjelinjen är avståndet från centrum på navet till drevet. Jag skulle gissa att kitet ger en kedjelinjen om 46 mm, 50 mm eller 54 mm vilket motsvarar innerdrevet, mellandrevet och yttre drevet på ett 3-delat mtb-vevparti.
3. När du vet vilken kedjelinje kitet ger monterar du kedjan på den klinga fram som "passar bak".
4. Demontera de två klingor fram som inte används.
4. Korta kedjan till passande längd.

Du kommer kanske att behöva en kedjesträckare som du monterar i befintligt växelöra (delen där bakre växelföraren sitter monterad). Alternativt kan du testa med en halvlänk (en "kortare" kedjelänk) och se om du kan få till en acceptabel kedjespänning utan kedjesträckare. Har du rätt kedjelinje och inte kör i för stökig terräng spelar det inte så stor roll om kedjan slackar lite.

Tuta och kör!

Shimanobodyn är lika för sju till tiodelat.

Det finns en äldre enbart sjudelad body, som är något smalare.

Det finns en ännu äldre (mycket ovanlig) sex-sjudelad body som är delvis kompatibel. (uniglide)

Har du en HG (hyperglide) body så är det inga som hels problem, den sjudelade är begränsad till max sju drev, men du skall ju ha bara ett. Har man sju-tio bodyn och sjudelad kasett sitter det en distans istället för åttonde drevet.

Har du en Uniglide-body (cykel från åttiotalet) så är det troligt att singelspeed-drevet passar.

Skilnaden mellan UG och HG är att HG har ett splinespår med avvikande bredd, som gör att en UG-kasett passar på en HG-body, men inte omvänt. Och dessutom är det en annan typ av låsring (UG har minsta drevet som låsring)

Orsaken är att HG- kasetternas drev skall vara rätt indexerade i förhållande till varandra.

Tillverkar man ett singeldrev borde det inte finnas orsak att ha HG-indexeringen på det, men det finns viss risk att drevet är ett HG-drev från en vanlig kasett.

Ddrevet i kittet som länkats till saknar HG specifik indexering, och passar därmed oavsett. Men då fär du använda minsta frev från gamla bodyn som låsring.

I vilket fall är en UG-body ovanlig, och de försvann ur produktionen kring 1990.

Senast ändrad:
Har du nitat vevparti kan du alltid borra ur nitarna och ersätta dem med skruv, eller köra med alla drev kvar.

Själv har jag vid något tillfälle slipat bort tänderna på storklingan och använt den som basch.

Eller så byter du vevparti.

De gamla Shimano UG kasetthusen hade sista (minsta) kuggen gängad, så den användes som låsring också.
Har byggt några budget-singelspeeds med sådana genom att använda shimanos distansbrickor från utslitna kassetter för att få rätt kedjelinje till UG kuggen och så den sista låsringskuggen bara som låsring.
En kedjespännare/kedjestyrare minskar risken att kedjan hoppar av i farten vid guppar och hopp.
Har din ram korta eller såkallade "vertikal dropout" gaffeländar så brukar inte ens halvlänkar alltid kunna åstadkomma rätt längd på kedjan till den drevkombination du vill cykla med.

Tillbaka
Topp