Konvertera track/fixiecykel till singlespeed (Se bilder)

OFFTHEGOOP

Ny medlem
Hej Happyride!

Skulle behöva vägledning vid konvertering av fixie till singlespeed och ni får gärna beskriva det som om jag vore fem år gammal.

Har köpt mig en begagnad Cinelli Vigorelli i nyskick som då är fixed gear. Efter att ha cyklat lite så har jag kommit till insikten att det är singlespeed som gäller för mig, så jag behöver er hjälp vid köp av delar då den i nuvarande skick är rätt så naken.
  • Vad behöver jag göra, köpa och pilla på för att få till singlespeed?
  • Har tänkt köra på fälgbroms (fram) men jag har aero drop bars och undrar om jag behöver tänka till vid köp av broms?
  • Tips på stilrena reflexer och lyktor och allt annat trams som krävs för att undvika böter

Länkar till produkter vore toppen!

Vänligen,

278203693_3001506080139893_5789196521445752690_n.jpg

277692117_657730271979698_328810477606502379_n.jpg

Spacekitty

Aktiv medlem
Ta av hjulet, skruva på ett frihjul på sidan med tomma gängan, sätt tillbaka hjulet med frihulet vänt mot kedjan.

Senast ändrad:

OFFTHEGOOP

Ny medlem
Ta av hjulet, skruva på ett frihjul på sidan med tomma gängan, sätt tillbaka hjulet med frihulet vänt mot kedjan.

Lätt som en sommarfjäril! Antalet tänder är bara min egna preferens antar jag?

DarkMatter

Aktiv medlem
Intressant. Jag trodde också att cyklar ska ha två oberoende bromsar men det verkar inte gälla vanliga cyklar.
"Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms [...]"
"Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel
med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende
färdbromssystem."

Källa:

Steel is Real

Aktiv medlem
Har tidigare kört SS i två år med enbart frambroms, gick hur bra som helst. Det är väl bara lag på ”broms” inte specifikt två styck?
Då har du troligen aldrig hamnat i en situation där du behövt panikbromsa stenhårt. För i så fall hade du fått en rejäl flygtur över styret

Rekommenderar starkt att köra Vigorellin fixed. Men sätt på an frambroms så är du helt safe. När du väl har vant dig att köra fixed kommer du älska det!

Eller kör med två bromsar om du vill köra ss.

claess

Medlem
Jag kör också fort, utan bromsar! Men det är inte att rekommendera, har hamnat i både diken och bilsidor. Kör du fixed är det bra med en broms, kör du ss är det skönt med två, sliter mycket bromsbelägg att bara ha en broms enligt min erfarenhet.

Berk

Aktiv medlem
Intressant. Jag trodde också att cyklar ska ha två oberoende bromsar men det verkar inte gälla vanliga cyklar.
"Cykel ska ha ett bromssystem för färdbroms [...]"
"Tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel
med tillkopplat fordon ska dock ha två av varandra oberoende
färdbromssystem."

Källa:

Bra att veta!

Jag trodde man behövde frambroms. Men trodde det bara för att man säger att sätta frambroms på en SS för att får den lagligt.

Men då är min stigcykel med bara bakbroms alltså lagligt.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
När du väl har vant dig att köra fixed kommer du älska det!
det där hände inte för mig på 112 mil i alla fall. fixie stressade mig och jag utvecklade en orolig frihjulstvekan när jag cyklade på cyklar med frihjul. den börjar först nu lägga sig efter nio månader med trasig fixieram. tyvärr fick jag ramen lagad i veckan, så nu måste jag köpa ett frihjul till den.

håller dicta-frihjulen? priset på white avskräcker, men trasigt frihjul fem mil hemifrån ännu mer.

OFFTHEGOOP

Ny medlem
Har nu piskat asfalt helt fixie sedan inköp men jag tror att det är dags att en broms åker på.

Styret som sitter på är ett Cinelli Ram3 med möjlighet till intern kabeldragning
cinelli_integrated_drop_bar_1580386346_5935cacd_progressive.jpeg

Vad har ni för tips på bromsar att gå på? Vilka delar behöver köpas? Tänker mig nog en fälgbroms

Topp