Konvertering av 29" till Monstercross.

MEL F.AT

Aktiv medlem
Har en 29" med XT växlar och drivlina 1X 10 delat. Ramen är en hartail med142 axel och gaffel
med 15mm axel. Bromsar/ok är Formula RX med 160mm skivor (Bromsen bak har integrerad bromsslang)
Planerar att använda befintliga hjul men byta till racerstyre och kortare styrstam.
Hittade ett set med Rival Hydro 1X11 delat bestående av handtag+ok, kassett+kedja och bakväxel.
En önskan att det ska vara lätt att byta mellan Monstercross setupp och XC setupp.
1: Vad är den bästa lösningen för att slippa köpa på sig för mycket delar?
2: Vilka delar bäst tillsammans som body/kasset/vxl handtag och bakväxel.
3: Förslag på alternativa lösningar mottages tacksamt.

Bilagor

• BLÄCK test 002.JPG
    BLÄCK test 002.JPG
    523.5 KB · Besök: 27
Alla gamla 29"-ramar som har "omodern geometri"(som det tydligen heter numer) och lite kort reach borde ju vara helt perfekta objekt att bygga monstercross på.

att de ska va lätt o switcha mellan xc o monstercross kan du ju direkt räkna bort med integrerad slang alternativet e väl o fästa slangen utanpå ramen med buntband sen blir de ju trä om växelvajern o justera om bakväxel vid varje byte låter extremt omständigt

Nu blev jag intresserad. Vad finns det för skivbromsreglage för räcerstyre numer? Finns det något "prisvärt"

MEL F.AT sa:
Har en 29" med XT växlar och drivlina 1X 10 delat. Ramen är en hartail med142 axel och gaffel
med 15mm axel. Bromsar/ok är Formula RX med 160mm skivor (Bromsen bak har integrerad bromsslang)
Planerar att använda befintliga hjul men byta till racerstyre och kortare styrstam.
Hittade ett set med Rival Hydro 1X11 delat bestående av handtag+ok, kassett+kedja och bakväxel.
En önskan att det ska vara lätt att byta mellan Monstercross setupp och XC setupp.
1: Vad är den bästa lösningen för att slippa köpa på sig för mycket delar?
2: Vilka delar bäst tillsammans som body/kasset/vxl handtag och bakväxel.
3: Förslag på alternativa lösningar mottages tacksamt.

Jag hade försökt bibehålla mtb växlarna och vevpariet, där jag eventuellt hade satt på ett större drev.
http://www.wolftoothcomponents.com/products/tanpan Skulle kunna funkar för att kompensera för vajerdragningen. Är dock inte insatt i hur det ligger till med sram.

Kan du få det att funka med befintlig drivlina så är det egentliga bara sti reglage och bromsar du behöver. Hypotetiskt sätt kan du behålla befintliga broms ok beroeende på om du har sram eller shimano..

Ska bli kul att följa, hade samma byggtankar på min HT, men satta på en lauf gaffel coh använder den som vinter hoj istället.

Att bibehålla hjulen gör du helt rätt i, mtb hjul är oftast lite bredare och det är knappast en nackdel till cross.
Skulle jag idag byggt en CX hade jag nog byggt den med lite bredare mtb hjul.

Titta här:) min Monstercross tråd:

https://happyride.se/forum/read.php/1/3056899

Kör rival 2x11 grupp med force bakväxel (kan ta upp till 42:a kassett) , framväxelreglaget moddat för att styra en dropper. Mtb vevparti med 38 ovalklinga fram är tanken!

Ska snart uppdatera tråden framöver så det bör dimpa in mer paket snart!

Mvh/Daniel

Oggler sa:
Nu blev jag intresserad. Vad finns det för skivbromsreglage för räcerstyre numer? Finns det något "prisvärt"

Jag köpte sram rival 2x11 reglage med hydrauliska ok fram och bak för 2100kr på ebay, hade tur med rea som pågick.

Sram apex serien under rival brukar ligga nånstans där under annars.

Mvh/Daniel

Jag hade liknande idéer om två olika setups när jag byggde om min Inbred till monstercross, men efter ett halvår sålde jag av mtb-prylarna då jag inte ens sneglat på dem efter att dirt drop-styret hamnat på plats.

Mitt tips är att fokusera på att monstercross-utförandet blir bra, efter det kan du utvärdera om det blir aktuellt med rakt styre igen.

AlfaAlfa sa:

Kör rival 2x11 grupp med force bakväxel (kan ta upp till 42:a kassett) , framväxelreglaget moddat för att styra en dropper. Mtb vevparti med 38 ovalklinga fram är tanken!

Mvh/Daniel
Sneglade på ditt bygge, ser lovande ut.

velovin sa:
Jag hade liknande idéer om två olika setups när jag byggde om min Inbred till monstercross, men efter ett halvår sålde jag av mtb-prylarna då jag inte ens sneglat på dem efter att dirt drop-styret hamnat på plats.

Mitt tips är att fokusera på att monstercross-utförandet blir bra, efter det kan du utvärdera om det blir aktuellt med rakt styre igen.
Anledningen till att bygga en Monstercross är att inte få ytterligare an hoj i stallet och att köra ett 120 km lopp i Danmark, Hansens cykellöp.

Det här med att enkelt skunna skifta setup mellan monstercross och XC. Fallen inte det på att man troligen vill ha ganska mkt mera längre reach på en CX-ram? Räcerstyret och hoodsen bygger ju väldigt mycket i längd.

Just pga att racerstyret och racerreglagen bygger så mkt i längd borde man väl vilja ha kortare reach på en CX-RAM?

/Håkan

AlfaAlfa sa:

Mvh/Daniel

Rival gruppen skulle ju då kunna vara samma som deras MTB så om man nu skulle vilja köra med raktstyre så byter man bromsar och växelrelgage?

kimkimano sa:
AlfaAlfa sa:

Mvh/Daniel

Rival gruppen skulle ju då kunna vara samma som deras MTB så om man nu skulle vilja köra med raktstyre så byter man bromsar och växelrelgage?

Tyvärr nej, jag åkte själv dit på det i mitt bygge. Srams mtb prylar använder en teknik som heter x-actuation och landsvägsprylarna exact-actuation, skillnaden är hur mycket vajer växelreglagen drar, du kommer kunna växla, men det kommer inte va så smooth och rapt som det skall vara. Exact actuation drar 3.1mm kabel och X-actuation drar 3.48 mm.

Dock så kan du använda en shiftmate som ändrar utväxlingen på kabeldragningen. Men att använda rätt grejjer från början verkar smidigast. I mitt bygge tänkte jag att 11-42 kassett och 38t drev fram blir en bra "utväxling" för allt-i-allo. Det borde täcka xc till landsväg, även om det blir en kompromiss!

MEN! Sram apex serien har vanliga thumb shifter reglage som du kan ha när du kör med rakt styre så då går du ju runt problemet!
https://www.sram.com/sram/road/products/sram-apex-1-11-speed-flat-bar-shifter

Din inköpslista bör alltså bli:

Bakväxel: apex/rival/force som kan ta upp till 11-42 kassett.
Broms/Växelreglage CYCLOCROSS: /rival/force landsvägsreglage med hydrauliska bromsok
Broms/Växelreglage MTB: apex tumreglage + valfria bromsar
Kassett: 11-42 landsväg

Vart det klarare eller snurrigare?:)

Mvh/Daniel

Senast ändrad:
AlfaAlfa sa:
kimkimano sa:
AlfaAlfa sa:

Mvh/Daniel

Tyvärr nej, jag åkte själv dit på det i mitt bygge. Srams mtb prylar använder en teknik som heter x-actuation och landsvägsprylarna exact-actuation, skillnaden är hur mycket vajer växelreglagen drar, du kommer kunna växla, men det kommer inte va så smooth och rapt som det skall vara. Exact actuation drar 3.1mm kabel och X-actuation drar 3.48 mm.

Dock så kan du använda en shiftmate som ändrar utväxlingen på kabeldragningen. Men att använda rätt grejjer från början verkar smidigast. I mitt bygge tänkte jag att 11-42 kassett och 38t drev fram blir en bra "utväxling" för allt-i-allo. Det borde täcka xc till landsväg, även om det blir en kompromiss!

MEN! Sram apex serien har vanliga thumb shifter reglage som du kan ha när du kör med rakt styre så då går du ju runt problemet!

Broms/Växelreglage CYCLOCROSS: /rival/force landsvägsreglage med hydrauliska bromsok

Mvh/Daniel
Okey bra förslag, men passar 11-42 kassetten till mitt baknav som är ett BHS 270 nav med Shimano body?

MEL F.AT sa:
AlfaAlfa sa:
kimkimano sa:
AlfaAlfa sa:

Mvh/Daniel

Mvh/Daniel
Okey bra förslag, men passar 11-42 kassetten till mitt baknav som är ett BHS 270 nav med Shimano body?

Sram har kassetter för vanliga nav också, här t.ex http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/sram-pg1130-11-speed-cassette/rp-prod150696

emmer sa:
MEL F.AT sa:
Kom på en sak till som behövs för att montera flat mount bromsar på post mountfästen. En adapter.
Trodde bara tvärt om var möjligt...
Du har rätt. Måttet är 70mm cc på adaptern som sitter monterad på frambromsens ok. På Post mount är cc 75mm.
Ska jag fräsa 2.5mm+ på varje hål eller använda andra ok avsedda för MTB:s PM fästen?
Det är Shimano 105 ST- RS505 med BR-RS505 som jag köpt.

Bilagor

• SAM_1990.JPG
    SAM_1990.JPG
    123.7 KB · Besök: 15
Nu sitter dom ju inte lika avstånd från centrum, eller lika vinkel, heller så även om du fräser och får dit det så kommer det hamna väldigt konstigt (och det blir en konstig skivdiameter och beläggen konstigt slitna).
Så nä....
Inte vara mycket bra idé.

Eller vad fan - fräs och upptäck att de inte är mycket värda när du ska sälja dom och köpa sådana som passar på PM.

Tillbaka
Topp