Konverterings tabell Parktool TM-1 ekertensiometer

yasheeve

Ny medlem
Jag bygger just nu ett hjul med vanliga reduserade DT Comp. ekrar på en mavic 717 fälg. (4-kors, 36 ekrar)
DT Comp är väl 2/1.8 mm om jag inte minns helt fel.

Med ekertensiometern finns en konverteringstabell för att översätta verktygets skala till Newton (Kgf).
Det slog mig precis att jag inte vet om jag skall köra på 2.0mm eller 1,8mm kolumnen för de ekrar jag använder.
Någon som sitter på info som kanske kan hjälpa mig?

Och hur tusan hittar jag lämplig ekerspänning? Har fälgen någon max kraft man skall ligga och tangera? Vill ju inte behöva dra det så långt att jag får fälgen till en 8:a.

Hej!

Gå efter minsta diametern. Rekomenderad ekerspänning för Mavic 517/717 är 70-90 "Kgf". Detta ger att du bör ligga mellan "18" och "20" på mätaren.

/Håkan

Senast redigerad av en moderator:
Håkan,

Var fins Din källa för rekommenderad ekerspänning för Mavics olika fälgtyper? Jag har sökt, men inte ens i Mavics Technical manual kunde jag finna dem.

/Olle

Källan är muntlig, jag ringde upp dåvarande generalagenten (QUALITY BIKE AB) och frågade då jag gick bet på att hitta uppgifterna på nätet. Gissar att det är VARTEX som gäller idag för liknande frågor.

/Håkan

Tack för svaret.

Nog är det märkligt att Mavic inte öppet tillhandahåller slutkunderna denna typ av uppgifter. Vissa andra fälgdata återfinns i Mavics Technical Manual, www.tech-manual.com , men denna manual är avsedd "for dealers only", och kräver därför inloggning med lösenord.

För att kunna beräkna rätt ekerlängd bad jag Cykelcity i Stockholm om fäldiameter (spoke support diameter) för en Mavicfälg som jag planerade köpa i butiken. Expediten påstod då att Cykelcity inte har lösenord för Mavics Technical Manual, och inte heller tänkte be grossisten om lösenord eller på annat sätt ta reda på uppgiften. Jag ombads istället att i ärendet själv kontakta den svenska grossisten. Anser Mavic och Cykelcity att detta är en rationell metod och exempel på god service?

Efter denna erfarenhet köper jag inte längre fälgar av Cykelcity.

araperia skrev:
-------------------------------------------------------
> Nog är det märkligt att Mavic inte öppet
> tillhandahåller slutkunderna denna typ av
> uppgifter. Vissa andra fälgdata återfinns i
> Mavics Technical Manual, www.tech-manual.com , men
> denna manual är avsedd "for dealers only", och
> kräver därför inloggning med lösenord.

tur att happy har perfekt service:
http://manualer.happymtb.org/mavic/Mavic Dealer login.txt

Jotack, det är tur att det går att få tag på lösenord på "icke-officellt" sätt.

Frågan är därför: varför försöker Mavic hemlighålla innehållet i Technical Manual för slutkunderna? Vad jag kan se finns inget i manualen som kan betecknas som företagshemligheter, t.ex. uppgifter om hållfasthetsvärden och fälgstyvheter.

Att en förmodat seriös återförsäljare som Cykelcity inte anser sig kunna hjälpa en kund som ber om ett enkelt fälgmått är ett dåligt tecken. Kanske finns det anledning för Mavic att ompröva sin lösenordspolicy?

När du mäter på reducerade ekrar så är det bra att se till att bägge pinnarna på mätverktyget ligger på den reducerade delen av ekern...

/rikard

araperia skrev:

> Frågan är därför: varför försöker Mavic
> hemlighålla innehållet i Technical Manual för
> slutkunderna?
Fast det är ju inte så hemligt. De har ju haft samma lösenord sen andra världskriget och det tar ungefär två sekunder att googla det. De måste ju vara veta om att alla kan deras lösenord, så kanske finns det någon juridisk anledning? Till exempel att de inte vill bli stämda av privatpersoner som meckar sönder hjulen och hänvisar till att de hade manualen?

Cykelcitys bemötande var ju dock rätt märkligt.

rikard skrev:
> När du mäter på reducerade ekrar så är det
> bra att se till att bägge pinnarna på
> mätverktyget ligger på den reducerade delen av
> ekern...
>
> /rikard

Mjo.. Det slog mig när jag skulle somna igår.
Att se till att man får en jämn spänning är ju en sak.
Att veta vilken spänning man har är en helt annan eftersom det är en reducerad eker.
Jag körde efter 1,8mm kolumnen igår. men det skulle inte förvåna mig om jag mätte för långt ut så jag även fick med den oreducerade delen.

Tyvärr har jag inte hjulen framför mig. Men nu när jag tänker på det så är jag rädd för att det 4:de korset helt enkelt gör det svårt att få in hela verktyget på den reducerade delen av ekern.
Och vad gör man i sådana fall?

tfsstt.. får checka när jag kommer hem ikväll.

På de hjul som jag har byggt med 517/717 fälgar har jag använt mig av 900-1000 N på framhjulet och 1050-1150 på bakhjulets högersida. 717 ska ju också ha hållbarare ekerhål än 517 och därmed tåla högre ekerspänning. För 517 rekommenderar DT:s hjulbyggare Gerd Schraner 900-1000 N på framhjul och 1000-1100 på bakhjulets högersida.

Mange

yasheeve skrev:
> Och vad gör man i sådana fall?

bygger trekors? Spänn up en lika lång eker av samma sort nån annan stans och mät på den. Sen så kollar du att hjulet har samma ton =)

Skämt å sido så brukar det gå att mäta även då, men får bara hålla mätaren mot hjulet istället för att sticka in den mellan ekrarna...

rikard skrev:
> yasheeve skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och vad gör man i sådana fall?
>
> bygger trekors? Spänn up en lika lång eker av
> samma sort nån annan stans och mät på den. Sen
> så kollar du att hjulet har samma ton =)
>
> Skämt å sido så brukar det gå att mäta även
> då, men får bara hålla mätaren mot hjulet
> istället för att sticka in den mellan ekrarna...

Exakt hur menar du med att "hålla mätaren mot hjulet istället för att sticka in den mellan ekrarna" ?
Givetvis så är det tight som tusan att mäta.. Mäter jag ekrarna på högersida i ordning så får vända på hjulet mellan varje mätning och alternera mellan att mäta från vänster och höger sida.

Jag kan inte se hur man skulle kunna mäta på något annat sätt med detta verktyg.

Det är svårt att förklara, men det brukar gå att trixa lite så man får en "ren" mätning. Om man håller ekertensiometern så att ekern inte böjs mot korsen utan längs med korsningarna så brukar det gå att mäta även om det är trångt. Var det en bättre eller sämre förklaring? Eller du kanske bygger BMXhjul?

Nu är jag med på vad du menar.

Tack för hjälpen. Jag får helt enkelt vända och vrida på mina hjul så jag kan få rena mätningar.

Med risk för att verka dryg/dum, har ni någon nytta av att mäta detta så exakt? Jag har byggt ett antal hjul vid det här laget. Sist "fulbyggde" jag ett hjul till vinterhojen med bromsklossarna som riktställ (referenspunkt) samt lite tålamod medan jag såg helgonet. Det hjulet har hållt för stök och brök-cykling i en månad utan ens efterjustering. Sista framhjuelt jag byggde har inte riktats på tre år...

Jag köper helt klart argumentet att ju mer noggrann man är, dessto bättre blir resultatet. Min fråga är väl mest om det verkligen ger något mervärde att använda en tensiometer? Jag tvivlar på att det är min otroliga fingertoppskänsla som ger perfekta hjul...

Tillbaka
Topp