Köp av Downhill cykel i alu.

Hej.
Vilka aluminium downhill cyklar är att rekommendera?
Jag var i Åre och Järvsö i somras. Hyrde downhill cyklar. Kör på ganska bra, klarar alla stora hopp på båda ställena men precis börjat och tycker det är tokroligt! (Shimano, twist twist, lite för liten).
Hur som. Vad tror ni passar? Kör annars enduro, Trek slash.
Kör mest Vallåsen bike park. Tyvärr mindre hopp och mer rötter här.

Jag tittar på:
Trek session 8 alu 2018.
Specialized demo 8 2017.
Canyon sender 2019, men lite snål just nu.

Just nu lutar det åt session, då jag är lite in to Trek:). Men hur är den...? Jag körde den i Åre, men inte kört andra märken direkt, visserligen Ns, eller vad de hette i Järvsö, gillade inte de alls.

Himla kul om det finns några råd över till mig:)

Vh

Om det är hoppleder som gäller så borde din slash vara bättre än de cyklar du specar. Jag har en Sender och en Capra och Capran är bättre i de leder du nämner.

Håller med, behöver du en DH-hoj om du har en Slash och dessutom ska köra just ganska släta hoppleder? Är väl roligare med 160mm?

Fördelen med dh hoj är att de är mer förlåtande. Läskigare att hoppa med trail/endurohoj i mitt tycke, ens kassa teknik straffar sig mer.

Jo, mer fuckup-marginal.

Annars är ju poängen att kunna cykla fort i herrejösses-svarta spår typ riktiga DH-banor.

Senast ändrad:
Westman sa:
Jo, mer fuckup-marginal.

Annars är ju poängen att kunna cykla fort i herrejösses-svarta spår typ riktiga DH-banor.
Mm precis. Hällrajd var nu en helt annan grej till och med med en tio år gammal DH. Jag är såld. I Shimano, de få gånger jag hamnat där av misstag, känns det inte alls lika givet.

mikaeljc sa:
Om det är hoppleder som gäller så borde din slash vara bättre än de cyklar du specar. Jag har en Sender och en Capra och Capran är bättre i de leder du nämner.

Jo säkert! Som någon mer nämner, en mer förlåtande cykel. Slash kommer jag absolut inte sluta köra?!

Satt mig på lista till en trek session 8 2018 ifrån Årenissarna, men vad jag hittar, så har den fått dåliga recensioner, el?

Det var nog ett dåligt exempel att härleda till hopp;).
Ja, säkert sant att Slashen är bättre i hoppen alla dagar! Men det har jag inte testar än;).

Om vi säger så här då. Cykel som är mer förlåtande, mjukare i svarta leder och räddar mig när jag landar lite fel i hoppen;).

Är Trek Session 8 Ok?

Tillbaka
Topp