Köp av heldämpad MTB, service, underhåll och allt runt omkring

PoBErs

Medlem
Hej alla Happyriders!

Jag har hängt här ett litet tag och har bestämt mig för att köpa en heldämpad.
Jag har haft siktet på Trek Top Fuel 8 NX 2020.

Innan har jag cyklat på Specialized Rockhopper expert 29" 2018.

Jag har lite frågor angående underhållet av cykeln då jag förstår att ju fler rörliga delar ju mer underhåll och service det innebär.

Jag cyklar 3-4 pass enduro i veckan, om jag har fattat enduro rätt så är det mycket stigning och sedan downhill. Varje pass är mellan 1.5-3mil.

Vad är det för serviceintervall på en heldämpad cykel? Vad innebär det att göra service? Finns det något som heter helcykelservice, gaffelservice osv?
Vad kostar det ungefär?
Jag förstår att priserna och kvalitén på de olika servicen varierar men bara så jag vet hur mycket det kommer att kosta mig per år/månad om jag cyklar i den mängden ovannämnt?

Jag är väldigt nybörjare när det gäller att underhålla min cykel men vill såklart lära mig. Tyvärr har jag inte tagit hand om min HT och crashat den så både fram och bakhjul är vint samt lite andra saker.

Jag undrar också om det är goodwillen jag betalar för när jag köper Treken eller är det en bra cykel? Var först inne på Scott Spark 960 2020 men min storlek verkar vara slutsåld plus att jag gillar Knock Block funktionen på Trek. Voltade med min HT och på något sätt snurrade styret och mitt ben fastnade mellan ramen och styret. Så hoppas att Knock Block funktionen ska hjälpa mig där om jag kör agressivare. Så ännu en fråga är om det finns någon liknande cykel fast i lägre pris? Jag vill helst inte köpa något randommärke och få "en sämre monterad cykel" om det finns något sådant. Jag betalar gärna lite extra så jag åtminstone kan känna mig bättre om någon del eventuellt ger sig om ni förstår vad jag menar.