Köp av heldämpad MTB, service, underhåll och allt runt omkring

PoBErs

Medlem
Hej alla Happyriders!

Jag har hängt här ett litet tag och har bestämt mig för att köpa en heldämpad.
Jag har haft siktet på Trek Top Fuel 8 NX 2020.

Innan har jag cyklat på Specialized Rockhopper expert 29" 2018.

Jag har lite frågor angående underhållet av cykeln då jag förstår att ju fler rörliga delar ju mer underhåll och service det innebär.

Jag cyklar 3-4 pass enduro i veckan, om jag har fattat enduro rätt så är det mycket stigning och sedan downhill. Varje pass är mellan 1.5-3mil.

Vad är det för serviceintervall på en heldämpad cykel? Vad innebär det att göra service? Finns det något som heter helcykelservice, gaffelservice osv?
Vad kostar det ungefär?
Jag förstår att priserna och kvalitén på de olika servicen varierar men bara så jag vet hur mycket det kommer att kosta mig per år/månad om jag cyklar i den mängden ovannämnt?

Jag är väldigt nybörjare när det gäller att underhålla min cykel men vill såklart lära mig. Tyvärr har jag inte tagit hand om min HT och crashat den så både fram och bakhjul är vint samt lite andra saker.

Jag undrar också om det är goodwillen jag betalar för när jag köper Treken eller är det en bra cykel? Var först inne på Scott Spark 960 2020 men min storlek verkar vara slutsåld plus att jag gillar Knock Block funktionen på Trek. Voltade med min HT och på något sätt snurrade styret och mitt ben fastnade mellan ramen och styret. Så hoppas att Knock Block funktionen ska hjälpa mig där om jag kör agressivare. Så ännu en fråga är om det finns någon liknande cykel fast i lägre pris? Jag vill helst inte köpa något randommärke och få "en sämre monterad cykel" om det finns något sådant. Jag betalar gärna lite extra så jag åtminstone kan känna mig bättre om någon del eventuellt ger sig om ni förstår vad jag menar.

Jag är enligt mina egna mått nybörjare men gillar detta otroligt mycket och ska flytta till Norrköping där det finns ganska bra cykelleder som jag har hört. Min förhoppning är att det ska bli mer resande med bil till andra ställen men först måste jag bli bättre.

Förstår om det är många frågor och hoppas ni har tid att svara på dem samt om jag har missat något som ni mer erfarna riders har tänkt på.

Tack till alla som läser!

Serviceintervallen på dämpare varierar. Osäker på vad som gäller på helt nya men tidigare var det inte ovanligt med mindre service var 20:e timme. Enligt min mening är det lite overkill, men man bör hålla rent och åtminstone pytsa på olja om så behövs och samtidigt passa på att göra rent skumringar och packningar. Sen bör man väl minst en gång per säsong göra en större service och byta det som blivit för slitet (oftast minst sagda skumringar och packningar).

Cykelbutiker kan göra service men det kostar 1-2 lax (tror jag, inte servat i butik på länge).
Men rekommenderat är att göra jobbet själv. Finns dokumentation och dessutom hur många youtube-guider som helst. Du kommer behöva några specialverktyg beroende på märke, och lite olja+fett. Men sedan är det ganska enkelt.
Gäller för övrigt annan service också, och fördelen är att när något havererar har du större chans att få cykla ändå. Speciellt i tider som dessa då tydligen väntetiden på service kan vara veckor.

Jag kan ta mina fox dämpare som exempel. Oavsett var jag ringde skulle samtliga cykelaffärer ha 1600 kr för framdämparservice, samt ytterligare 1600 kr för service av bakdämparen. De hade dessutom ca 1 månads väntetid. Jag kör fox dämpare både bak och fram. Enligt Fox skall dessa dämpare ha en genomförd service efter mellan 150-200 timmar användning(vem f kollar klockan när man cyklar och hoppar och hur mycket? =) inte jag i alla fall). Jag struntade fullständigt i detta och genomförde min första dämparservice efter 3 år, det vill säga för exakt ett par dagar sedan och genomförde dessutom hela servicen själv. När jag plockade isär allt så såg också allt rent ut, inget var trasigt eller utslitet eller torrt. Jag hade egentligen inte behövt byta ut något utan bara tryckt in lite olja men eftersom jag redan köpt alla delar samt special fox olja bytte jag också ut allt. Det skall dock tilläggas att jag aldrig någonsin cyklar när det är iskallt ute, det vill säga som nu med den iskalla pissiga sommaren som pågår, samt under minusgrader och ej heller så snart det regnar och aldrig någonsin i snö. Jag fungerar som en Italienare samt en Fransman, det skall vara "hot" så inne helsike om jag skall ut & cykla =). Dessutom tvättar jag alltid av min cykel ordentligt efter varje åk och torkar den så den verkligen blir torr. Tvättar man av cykeln ordentligt efter varje åk så håller också dämparna som är min erfarenhet. Dessutom förvarar jag alla mina cyklar inomhus som kanske också påverkar att de håller länge. Många här inne har sagt att man även behöver byta gasen i bakdämparen, vilket är sant men enligt Trekk cykelaffär service i GBG(bästa cykelserviceaffären på hela västkusten) skall gas endast bytas och fyllas på om du som cyklist känner problem annars inte. Känner du inga problem räcker det att du byter packningar, gör rent och fyller på med olja. Detta genomförs riktigt lätt. Inga specialverktyg behövs. Bara specialoljor från Fox samt packningar från Fox. Gäller både fram och bakdämpare. Själv följde jag 4 videos när jag genomförde servicen på egen hand:

Framdämpare:
samt

bakdämpare:
samt

Dessutom fyllde jag i fox serie nr på fox hemsida för att få reda på hur mycket olja som skall in i dämparna, samt vilken sort: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&ref=topnav

Jag är nöjd att jag klarade av 1600 x 2 services på egen hand och allt blev perfekt. Körde därefter 40 km enduro med hopp & blandat samt med XC och cykeln samt dämparna höll och jag med. Så ja, jag är nöjd. Det enda man kanske behöver är en 6 kantig hylsnyckel för framdämparen som man köper på Biltema för 35 kr i storleken 26 eller större beroende på dämpare. Resten löser du med standardverktyg. Hylsnyckeln säger de flesta på happyride att man skall slipa ner men det behövs inte om man är försiktig. Skruven sitter lite hårdare än om du drog åt den endast med handkraft. Så mycket kraft behövs inte för att få loss den och inte heller när du skall skruva åt den efter genomförd service.

Lowerleg/air can, brukar bli fyra gången per år. Sen en dämparservice per år, kostade 2000 för gaffel och bakdämpare. Skruva isär hela cykeln och kolla lager en gång om året, ibland två om jag kört hårt.

Tack för återkomst. Allt handlar om att vara försiktig men att det är genomförbart själv känns skönt. Det med intervaller och hur ofta får jag väl försöka hitta mer om blandat med vad ni har sagt här.

Vad säger ni om cykel? Jag förstår att fråga om cykel är väl att fråga vilken öl som är godast. Men om någon vet en cykel som är likvärdig eller ännu bättre än Trek Top Fuel 8 2020 så är jag väldigt öppen för förslag. Kom gärna med förslag på cyklar som ni hade köpt om ni skulle köpa en ny cykel nu. I samma prisklass eller lägre, klarar inte lägga mer än det som Trekken kostar =).

Om du är mer inne på enduro och stigcykling så bör ju t ex Fuel EX 8 vara ett bättre val. Orbea Occam har jag själv, mkt nöjd. En klarar allt cykel. Det finns massor av fina cyklar i trailkategorin.

Om du är mer inne på enduro och stigcykling så bör ju t ex Fuel EX 8 vara ett bättre val. Orbea Occam har jag själv, mkt nöjd. En klarar allt cykel. Det finns massor av fina cyklar i trailkategorin.

Tack för din input, hade totalt missat EX och givetvis är EX det jag behöver istället för NX. Dock om det blir en Trek så får det bli 7:an istället för 8:an då den tyvärr spränger min budget.
Jag har kollat på Orbea Occam och ska kolla in mer på dem! Uppskattar detta väldigt mycket! Nära ett köp av cykel men vill bara se till att jag köper rätt cykel =).

Hur lång är du?

Den här ser roligare ut än Fuel EX men finns bara i M som det ser ut: https://www.bike24.com/p2355393.html?menu=1000,173,87

Jag är 1,70m med innerbensmått på 78cm så jag skulle behöva L om jag förstår måttet rätt på bikester. Jag har läst och sett denna innan och är faktiskt sugen på den men synd att det inte finns rätt storlek.

EDIT: Jag reviderade mitt innerbensmått och köpte mig en M. Tack för att du tipsade om den! Tack till er alla som hjälpt till!

Senast ändrad:
Jag är 1,70m med innerbensmått på 78cm så jag skulle behöva L om jag förstår måttet rätt på bikester. Jag har läst och sett denna innan och är faktiskt sugen på den men synd att det inte finns rätt storlek.

EDIT: Jag reviderade mitt innerbensmått och köpte mig en M. Tack för att du tipsade om den! Tack till er alla som hjälpt till!
Bra köp, verkar riktigt fin.

Tack för återkomst. Allt handlar om att vara försiktig men att det är genomförbart själv känns skönt. Det med intervaller och hur ofta får jag väl försöka hitta mer om blandat med vad ni har sagt här.

Vad säger ni om cykel? Jag förstår att fråga om cykel är väl att fråga vilken öl som är godast. Men om någon vet en cykel som är likvärdig eller ännu bättre än Trek Top Fuel 8 2020 så är jag väldigt öppen för förslag. Kom gärna med förslag på cyklar som ni hade köpt om ni skulle köpa en ny cykel nu. I samma prisklass eller lägre, klarar inte lägga mer än det som Trekken kostar =).
Jag hade satsat allt på Cube, Bianchi, Orbea eller annan europeisk cykeltillverkare. Fast jag är jäv, då jag föredrar europeiskt över amerikanskt med självklart Japanska Shimano växelsystem rätt igenom. =)

Jag hade satsat allt på Cube, Bianchi, Orbea eller annan europeisk cykeltillverkare. Fast jag är jäv, då jag föredrar europeiskt över amerikanskt med självklart Japanska Shimano växelsystem rätt igenom. =)

Nu blev det en Kanadensisk cykel som det ser ut, men det är kanske för nära Amerikanskt territorium för att duga?

Konstig anledning att utesluta typ många av de finare konstruktionerna bara för att de råkar komma från "fel" ställe på Jordklotet. :)

Nu blev det en Kanadensisk cykel som det ser ut, men det är kanske för nära Amerikanskt territorium för att duga?

Konstig anledning att utesluta typ många av de finare konstruktionerna bara för att de råkar komma från "fel" ställe på Jordklotet. :)
Ännu konstigare blir det med tanke på att de flesta märkenas ramar (och mycket annat, eller snarare det mesta) ändå tillverkas i Asien.

Tillbaka
Topp