Köp av ny racer för ca 20k

Endurace CF SL Disc 7.0 .

Jag har en cf slx och är helnöjd, med smala däck lika styv som värsingracern fast bekvämare och med bredare däck som en skinnsoffa,. Vet dock inte hur mkt mindre styv denna är .
Nja, i verkligheten är det troligen tvärtom; CF SL är styvare än CF SLX, detta för att den lägre vikten hos CF SLX kommer från färre lager kolfiberväv+då även mindre mängd epoxi
Kolfibern i CF SLX är starkare (det måste den vara för att ramen skall hålla) men den är inte styvare, tvärtom
Det ser man även i de tester som finns, tex de gjorda av tidningen Roadbike https://www.roadbike.de

Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2
rb-0518-disc-tourer-profil-canyon-endurace-cf-sl-disc-80-di2-jpg--inlineImageCOdc-b77c690a-1578003.jpg

Canyon Endurace CF SLX 8.0 Di2
rb-0117-canyon-endurace-cf-slx-8-punkt-0-di2-profil-roadbike-jpg--inlineImageCOdc-92f9e24f-1579135.jpg

Men om skillnaden är så pass stor att den är märkbar i praktiken har jag ingen aning om, men jag är tveksam,
precis som jag är tveksam till att viktskillnaden märks i praktiken
Men eftersom TS behöver en 60cm ram är en styvare ram ingen nackdel, tvärtom (detta pga det ökade flexet hos ett längre rör)

TS
Du skriver att du behöver en 60 cm Trek Emonda alr 5 disc https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/.../émonda/émonda-alr/émonda-alr-5-disc/p/24166/
Dens strl (dvs stack o reach) är inom 5mm från Canyon Endurace CF SL 7.0: https://www.canyon.com/sv-se/road-bikes/komfortracers/endurace/endurace-cf-7.0/2508.html

Både Canyon Endurace CF SLX och Canyon Endurace CF SL har fått riktigt bra resultat i både tester och recensioner
Skulle jag ha en enda racercykel och den skulle vara från Canyon, skulle jag välja en Canyon Endurace CF SL,
jag skulle dessutom hellre välja att lägga pengarna på Di2 och flera hjul istf på den dyrare Endurace CF SLX-ramen.
Men det är jag det

/Håkan

Varför är skivbromsar ett krav? Den ända fördel är att de bromsar lite bättre men har man bra fälgbromsar och bra bromsbelägg, har man mer bromskraft än vad man behöver, även när det är blött. Däremot har skivbroms en massor med nackdelar. Den störste nackdel tycker jag är att skivbromsar låter som en pepparkvarn så fort det blir blött på vägen och att det krävs mycket underhåll för att hålla de tysta när man bromsar. Så fort skivan eller belägg blir förorenad, skriker de som F##. Sen är det hopplöst om man har flera hjulpar eller transporterar cykeln ofta utan (fram) hjul. Dessutom får du en lättare cykel med fälgbromsar. Visst kan man få en lätt cykel med skivbromsar men till en betydlig högre pris. Jämför man samma prisklass, är det alltid minst 500gr extra vikt.
Och så måste man serva naven eftersom fälgarna inte bromsas sönder!

Kul att TS hittade en cykel.
Det är en sak att man har olika åsikter om skivbromsars förträfflighet, men att bli provocerad av att någon föredrar skivbromsar, är inte det lite ...konstigt?
Det verkar vara många som blir provocerade av att det finns de som föredrar fälgbroms också, är inte det lika.... konstigt?
Själv kan jag tycka det är intressant att ställa frågan varför nån sätter ditten och datten som "krav". Många gånger visar det dig att det inte finns nån genomtänkt anledning bakom, utan man har bara hört att det skall vara så eller man har bara fått för sig att det skall vara på ett visst sätt.

Det verkar vara många som blir provocerade av att det finns de som föredrar fälgbroms också, är inte det lika.... konstigt?
Själv kan jag tycka det är intressant att ställa frågan varför nån sätter ditten och datten som "krav". Många gånger visar det dig att det inte finns nån genomtänkt anledning bakom, utan man har bara hört att det skall vara så eller man har bara fått för sig att det skall vara på ett visst sätt.
Bra att du engagerar dig! Finns nog många som har fel krav utan att veta om det.
EDIT:
Med tanke på gillandet så behöver jag nog klargöra att det var ett ironiskt inlägg. Trodde inte det skulle behövas faktiskt.

Senast ändrad:

Tänk om någon fått för sig att man vill ha en svartfärgad Bianchi, då jäklar börjar man prata om orimliga krav!!!

Enda anledningen att köpa en Bianchi är väl att man vill ha en celeste cykel. Annars är det väl som vilken kinahoj som helst.

Precis vad jag också tänkte!

Ni får alla gilla vad ni vill. Jag ville bara informera om min erfarenhet med skivbromsar och ifrågasätta kravet. Jag gillar ny teknik och förändringar och är ofta en av de första som testar nya saker men nytt är inte alltid bäst. Skivbromsar på en tävlings racer är inte bäst (än) och beviset kan du ser i pro pelotonet där det fortfarande finns en motvilja till skivbromsar.

Det är ju tydligt att cykelindustri bara vill sälja skivbromsar för att de kan tjäna mycket på omställningen men jag har en känsla att fälgbromsar kommer att göra en rentré om några år. Om inte, hoppas jag att skivbromsar för racer kommer att förbättras reellt för dagens skivbromsar gör mig bara irriterad.

Ja, frågan är om man måste börja köra med öronproppar i klungorna. Det var ett j-a skrikande och ylande på Siljan runt förra året. Ren pina att ha en skivbromsjonne bredvid sig.

Ja, frågan är om man måste börja köra med öronproppar i klungorna. Det var ett j-a skrikande och ylande på Siljan runt förra året. Ren pina att ha en skivbromsjonne bredvid sig.
Du får väl cykla ifrån skivbromscyklisterna? Eftersom nu fälgbromsade cyklar med max 25 mm däck ska vara så överlägset snabba. Har jag läst någonstans... ?

Jag tror inte de ramarna som går till deras sponsrade stall kommer ifrån Fjärran Östern.
Kineserna har tillverkat i kolfiberkomposit de senaste >30 åren och får anses vara världsledande. Inte sagt att allt kinesiskt är bra, men landet har hög kompetens inom området. Jag skulle vara oroligare om grejerna var tillverkade i tex Sverige.

Tillbaka
Topp