Köp fabriksny Fixie- Create- nu med bilder

Peppeluns

Medlem
http://www.createbikes.com/

Något att ha? Lite sugen på en fabriksbyggd fixie och de är billigast. Innebär det att de också är sämst? (3600pix inkl frakt)
Några andra tips?

Kommer att användas till och från skolan/jobbet/ICA/Systemet/Riktiga posten.
Gärna med bock, men även raka styren av intresse.

Och ja, jag vet att jag missade fixievågen, och nej, jag är inte en PR-nisse från Södermalm. Jag är nog ganska fruktansvärt ocool, jag vill bara ha en fixie då jag tycker de är trevliga att cykla på och ganska ofta rätt snygga.

Tacksam för tips och förslag :)

Senast redigerad av en moderator:
Fruktansvärt!
Inte nog med att jag nu känner att jag måste måste måste skaffa en sådan där flipflopcykel, jag har slösat bort en halvtimme av mitt liv med att göra olika designer.

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Den lär väl vara tung. Det brukar vara billiga
> cyklars mest uppenbara nackdel.

Näst efter att de är billiga då förstås.

Fikasvettot skrev:
> Är det en nackdel? Tänk vad man lär sig på
> Happy.

n00b

Underbar sida. Vilken brist på smak jag verkar ha också... Nån som minns VW Polo Harlekin?

>
>Bike by Me Original (Medium)
>Medium är ramstorleken för dig som är under 175 cm lång.
>
>Bike by Me Original (Large)
>Large är ramstorleken för dig som är över 175 cm lång.
>

Fikasvettot skrev:
> Är det en nackdel? Tänk vad man lär sig på
> Happy.

Se cyklar som en budapestbakelse. Den dyra varianten från det fina konditoriet är antagligen lite godare än den som står i kyldisken på din lokala Lidl handlare.

Nu förstår nog till och med du.

Mmmm....Budapestbakelse...

Jag skulle kunna skriva nåt om att resten av egenskaperna styr priset i viss mån, men jag tänker på Budapestbakelser istället.

bng skrev:
> Var köper du dina semlor, Johan?

Lite varstans men helst inte från den lokala Konsumaffären. Helst bakar jag ju bullarna själv och fyller dom med en blandning av det urgröpta från bullarna, riven mandelmassa och lite grädde och sen lite grädde på toppen.

Det blir supergott att göra semlor på lussebullsdeg och blanda lite kardemumma i mandelmassan. Känns nästan lite som en Serotta.

Det blev en create för 3600pix. Den lär väl rasa ihop på relativt kort sikt, men jag ser det som ett vettigt instegsalternativ. Dessutom är det sannolikt att det blir stulen innan den rasar ihop, kanske borde köpa ett helt gäng på en gång?

Kan återkomma med mina intryck efter leverans och provkörning om någon är intresserad

Recensera gärna din cykel, jag är liksom du, helt färsk i fixievärlden och har ännu inte bestämt mig vilken det blir, även om det lutar ordentligt åt en Specialized Langster New York.

Peppeluns skrev:
> Det blev en create för 3600pix. Den lär väl
> rasa ihop på relativt kort sikt, men jag ser det
> som ett vettigt instegsalternativ. Dessutom är
> det sannolikt att det blir stulen innan den rasar
> ihop, kanske borde köpa ett helt gäng på en
> gång?

Härliga reflektioner :oD

Ursäkta bildkvalitén nedan, mobilkamera...

lda.jpg ht=544

Det kom ett paket

plast.jpg ht=544

Ett välemballerat sådant

uppack1.jpg ht=544

Det ser helt och bra ut i största allmänhet

uppack2.jpg ht=544

uppack3.jpg ht=544

uppack4.jpg ht=544

klar.jpg ht=544

Och såhär ser den ut akutmonterad med för låg sadel och löst styre.

Hade tänkt införskaffa ett bockstyre av något slag men jag måste säga att jag gillar det smala styret, även om handtagen kanske inte är så sexiga.
Efter att ha provkört en mil så har jag inte så mycket att klaga på, handtagen är inte bara fula utan också osköna, men det är ju faktiskt bara att ta bort dem. Hjulen är raka och fina, monteringen gick på en halvtimme och utan några problem.

Pedalerna känns lite väl budget och får nog uppdateras så småningom. Vidare så har jag mina tveksamheter kring däcken, de känns väldigt plastiga, samt att vita däck kanske inte är så överdrivet praktiskt.

Ventilen i framhjulet var paj vid leverans, så jag fick byta en slang, men det kändes inte som någon större uppoffring, dessutom skulle Create ersätta mig på mitt konto med några pund, så det är snyggt skött.

Jag har inte så mycket att jämföra med på området, men hittills är jag väldigt nöjd!

Den där såg väl jättefin ut, speciellt för det priset. Nu får du ge dig ut och skidda lite så du får testa kvaliteten på komponenterna med.

stormberg skrev:
> En fixie skall man inte köpa, den skall man
> sätta ihop själv!

Varför då?

för att det är mycket roligare. och man får den med precis de delar man själv vill. och om man anänder ramen eller andra delar från den egna gamla cykeln blir det ÄNNU roligare.

Intressant att de kallar den för "freestyle". Tyngre/starkare för alla dr0ps och gr1nds? Verkar ju dyka upp en och annan sådan nu.

3600 inkl frakt är väl ett kap även om allt är noname. Och att köpa komplett är inget att skämmas för, alla monterar inte cyklar som en konstnärlig handling...

stormberg skrev:
> för att det är mycket roligare. och man får den
> med precis de delar man själv vill. och om man
> anänder ramen eller andra delar från den egna
> gamla cykeln blir det ÄNNU roligare.

Men det gäller ju inte bara för fixies, det gäller ju alla cyklar man införskaffar :oD

Ironiskt nog är min fixie den enda hoj jag har som köptes som färdig, även fast jag har bytt hjul och styre.

Johan A skrev:
------------------------------------------------------->
> Men det gäller ju inte bara för fixies, det
> gäller ju alla cyklar man införskaffar :oD
>
Ja jag tänkte det när jag skickat iväg mailet. Fixie, ss, whatever, mycket roligare att sätta ihop själv med (delvis) egna gamla prylar.

Såg ju väldans funkis ut för pengarna. Snyggt med rak gaffel och bra med lösa vajerhållare på överröret om man vill köra utan bakbroms.

Är det nav med maskinlager eller lösa kulor och konor?

Är det en synvilla eller är framnavet svart och baknavet (och vevar) lila?

/Johan

Vad tror du om däckutrymmet? Får man i rejäla crossdäck och rentav även skärmar?

Kedjestagen ser rejält långa ut men det kan man väl ta på en sån cykel.

JojjeM skrev:
> Såg ju väldans funkis ut för pengarna. Snyggt
> med rak gaffel och bra med lösa vajerhållare på
> överröret om man vill köra utan bakbroms.
>
> Är det nav med maskinlager eller lösa kulor och
> konor?
>
> Är det en synvilla eller är framnavet svart och
> baknavet (och vevar) lila?
>
> /Johan

Lösa kulor, och ja, baknavet lila och framnavet svart, fråga mig inte varför :)
Kanske för att det ska se ut som att man haft roligt och byggt den själv av gamla delar?

erik h skrev:
> Vad tror du om däckutrymmet? Får man i rejäla
> crossdäck och rentav även skärmar?
>

Har ungefär en cm tillgodo åt varje sida samt 1,5cm i höjd.

erik h skrev:
> Intressant att de kallar den för "freestyle".
> Tyngre/starkare för alla dr0ps och gr1nds? Verkar
> ju dyka upp en och annan sådan nu.
>

Den jag köpte är inte freestyle, de har två varianter som är det dock, med rejälare gaffel, hjul och lite annat smått och gott.

Snygg hoj!!

Får man fråga hur brett styret är? Helst bredden på själva styret utan handtag? Skulle nämligen vilja ha ett mått att ugtå ifrån.. :)

Dan C skrev:
> Snygg hoj!!
>
> Får man fråga hur brett styret är? Helst
> bredden på själva styret utan handtag? Skulle
> nämligen vilja ha ett mått att ugtå ifrån.. :)

Enligt hemsidan ska det vara 480 mm brett.

Jag stod i en butik här i Malmö och kollade på dessa hojarna... Föll pladask för black/green och Black red..

Nu vet jag inte om montören i butiken är en klåpare eller om det är cyklarna som är meckiga att få ihop, för killen som stod och satte ihop dem lackade ur totalt och inte släppte ner utan slängde med rejäl kraft ner verktygen i golvet.. :D

Cyklarna är snygga, man kan skifta mellan SS och Fixie om man känner för det.. Men de kostade 4950:- i butik, lite mastigt om man nu kan beställa från sidan för 3600:- inkl frakt.

Min Korea MTB som jag haft i 14 år håller på att rasa och det är dags att skaffa nytt men jag vet inte om en CREATE är något som pallar min vikt, jag ligger just nu på 120 och minskar sakta men säkert.

Styret är, precis som nämnts, 48cm. Det är ditt för en tjugolapp+frakt om du vill ha det!

Än så länge håller cykeln bra*, har dock inte blivit mer än kanske 5-6 mil på den pga hjärthinneinflammation.

* Allt håller bra förutom däcken, framdäcket ser redan rätt tärt ut, bakdäcket något bättre. Blir garanterat däckbyte framåt höstkanten när den börjar rulla lite mer frekvent!

Ang vikt (på cyklisten, inte cykeln) så ligger jag inte långt ifrån dig BaloO, men känner mig trygg när jag rullar nerför backar. Fast det gör man väl å andra sidan tills att det händer något?
Det är i alla fall inga illavarslande knakningar eller vobblingar eller allmänt mjuk känsla trots min vikt.

Peppeluns skrev:
> Styret är, precis som nämnts, 48cm. Det är ditt
> för en tjugolapp+frakt om du vill ha det!
>

Schysst!!! Jag tar det! :-)

Tillbaka
Topp