Köp inte Canyon!

Köp inte Canyon!
nl skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Jag vet inte hur ärlig du har varit med att
> förklara skadan till Canyon heller. Men jag kan
> förstå att Canyon stretar emot om du har gjort
> en reklamation för "material fel" i baksvingen
> när det är helt uppenbart i bilden att det har
> varit yttre våld mot den.
>
>

Jag har varit helt ärlig i min redogörelse och jag kan garantera att inget yttre våld har varit inblandat! Vet att det är otur men för den pengen man betalt för hojen och det som Canyon utger sig för att vara förväntar man sig lite mer... Åter igen - tre veckors svarstid!!!

Förstår att man är ute och klampar på många ömma Canyon tår. Jag var frälst tills för dryga tre veckor sedan!

Köp inte Canyon!
Från materialfel till växelöra.

Om man köper en cykelpå Internet, som om jag förstår det rätt kommer i en låda och på något sätt mer eller mindre måste monteras, ska då cykel gå att trampa på i skogen efter montering utan något som helst slags justering, kan det vara så?
Kan inte växelörat ha fått sig en liten "kyss" i kartongen eller om du lagt den på fel sida?

I år böjde jag första växelörat 200 meter in på första stigen på första turen. Jag märkte det inte först, men när jag växlade växlade den inte rent, så jag stannade och kollade. (jag har lärt mej)
Förra säsongen gick två bakväxlar (Shimano) efter efter att de dragits in av ris i hjulet.
Och året dessförinnan...

Så med växelöron "Shit happens", och det är väl inte helt självklart att Canyon ska köpa det som materialfel i ramen.

Men lycka till...
Hur som helst det suger att stå utan cykel, särskilt på sommaren och när du glatt sej åt en ny.

Köp inte Canyon!
hur såg bått ytan ut på växelörat,kan ju ha varit en gammal skada, ett oskadat växelöra går väl knappast av utan vidare. Hur gick det med hjulet ? borde ju blitt skeft eller skadade ekrar, om du lykcats knäcka ramen, elle så är det en väldigt svag pukt på de ramarna.

Köp inte Canyon!
Följer bakväxeln med hjulet och slår av baksvingen måste det väll klassas som yttre våld?
Det lär väll knappast kunna klassas som materialfel på svingen. Kanske som materialfel på växelörat beroende på vad det varit med om. Vad tar canyon för en ny sving förresten?

Köp inte Canyon!
Lustigt hur trådskaparens version gick från materialfel till växelförare som hackade sönder svingen. Rätt stor skillnad måste jag säga.

Världen går inte under. En ny övresving kan knappast kosta en förmögenhet.

Köp inte Canyon!
Utan att veta vad en sving borde kosta, måste det väl anses som rätt ok? Å andra sidan vet jag inte hur många mil du cyklat, om du har loggat många mil finns det ju risk för att du slagit i några gånger och försvagat.

Köp inte Canyon!
Graj skrev:
> Följer bakväxeln med hjulet och slår av
> baksvingen måste det väll klassas som yttre
> våld?
> Det lär väll knappast kunna klassas som
> materialfel på svingen. Kanske som materialfel
> på växelörat beroende på vad det varit med
> om.

+1

199 euro är väl överkomligt. Du hävdar ju bestämt att inget någonsin gjorts men växelöron går av när de böjts tillbaka eller om de får stötar. Om inget sådant förekommit - och sånt märker man inte alltid - har du haft en extrem otur.

Köp inte Canyon!
199 eur är ok, men trist ändå att behöva punga ut det efter 50mil.
Detta är dock fördelen med en Lux, svingen är delbar. En Scalpel är byggd i ett stycke.
Jag stod i valet och kvalet i Februari och valde mellan en Lux och Scalpel. Jämförde för och nackdelar och pratade med Cannondale säljare om garantier och service. Det slutade med en Scalpel 3. Andra rundan fick jag ett rambrott, på i stort sett samma ställe som du på överröret. Åkte in med den till min LBS och de sa "det här ser inte bra, det får vi fixa" tog dock några veckor eftersom det var brist på ramar i Europa för tillfället.
Då var jag ganska nöjd med mitt val. Luxen är säkert en minst lika fin cykel, men servicen och närheten till återförsäljare vägde upp de extra 1000lapparna....

Köp inte Canyon!
Canyon har ju faktiskt tillverkat både växelöra och sving. Samt valt att sätta på en SRAM-växel.

Tycker således det är solklart garantiärende, på allt som inte är "normalt slitage" - dvs växelörat.

En gren i växeln borde rimligtvis en mountainbiketillverkare testa för i sin modelldesign.

Köp inte Canyon!
underscore skrev:
> Canyon har ju faktiskt tillverkat både växelöra
> och sving. Samt valt att sätta på en
> SRAM-växel.
>
> Tycker således det är solklart garantiärende,
> på allt som inte är "normalt slitage" - dvs
> växelörat.
>
> En gren i växeln borde rimligtvis en
> mountainbiketillverkare testa för i sin
> modelldesign.

Tack! Ytterligare en som tänker som jag!

Köp inte Canyon!
wiknil skrev:
> 199 eur är ok, men trist ändå att behöva punga
> ut det efter 50mil.
> Detta är dock fördelen med en Lux, svingen är
> delbar. En Scalpel är byggd i ett stycke.
> Jag stod i valet och kvalet i Februari och valde
> mellan en Lux och Scalpel. Jämförde för och
> nackdelar och pratade med Cannondale säljare om
> garantier och service. Det slutade med en Scalpel
> 3. Andra rundan fick jag ett rambrott, på i stort
> sett samma ställe som du på överröret. Åkte
> in med den till min LBS och de sa "det här ser
> inte bra, det får vi fixa" tog dock några veckor
> eftersom det var brist på ramar i Europa för
> tillfället.
> Då var jag ganska nöjd med mitt val. Luxen är
> säkert en minst lika fin cykel, men servicen och
> närheten till återförsäljare vägde upp de
> extra 1000lapparna....

Bra att du blev nöjd med ditt val. En ram som går sönder på andra rundan skulle jag inte vara direkt lyrisk över. Vill också påpeka att dt där som hände dig med 100% säkerhet skulle betytt att du fått ny ram om du hade haft en lux. En här i stan fick spricka i sin lux på liknande ställe (inget yttre våld) och han fick ny sving inom nån vecka.

Köp inte Canyon!
underscore skrev:
> Canyon har ju faktiskt tillverkat både växelöra
> och sving. Samt valt att sätta på en
> SRAM-växel.
>
> Tycker således det är solklart garantiärende,
> på allt som inte är "normalt slitage" - dvs
> växelörat.
>
> En gren i växeln borde rimligtvis en
> mountainbiketillverkare testa för i sin
> modelldesign.

Det gör de flesta...genom att sätta på ett utbytbart växelöra som ska gå sönder vid yttre våld så inte ramen gör det. Men här va det ju otur när växelföraren slog sönder ramen. Shit happens.

Köp inte Canyon!
castrello skrev:

> En här i stan fick spricka i sin lux på liknande
> ställe (inget yttre våld) och han fick ny sving
> inom nån vecka.

Vad var det som hade hänt? Man kanske är för ärlig...

Köp inte Canyon!
wilmerx skrev:
> Hjulen intakta! Inte en skev eker! Rambrott = klen
> konstruktion

Men shit, get a grip. Varför skulle någon tillverkare dimensionera en lättviktsram för att klara våld/slag uppifrån på kedjestaget? Tycker du har spårat ur jag. Lycka till.

Köp inte Canyon!
wiknil skrev:
...
> tillfället.
> Då var jag ganska nöjd med mitt val. Luxen är
> säkert en minst lika fin cykel, men servicen och
> närheten till återförsäljare vägde upp de
> extra 1000lapparna....

Jag resonerar precis tvärtom; Rörlig boränta och elavtal, hög självrisk
(men lägre premie) på bilen och jag handlar det mesta på nätet.

I längden vinner jag, men näthandel passar inte alla. Så är det bara.

Köp inte Canyon!
wilmerx skrev:
> castrello skrev:
>
> > En här i stan fick spricka i sin lux på
> liknande
> > ställe (inget yttre våld) och han fick ny
> sving
> > inom nån vecka.
>
> Vad var det som hade hänt? Man kanske är för
> ärlig...
Den sprack helt enkelt. Inga som helst tecken på yttre våld som på din ram utan en spricka gwnom halva svingen som var så tunn så den kunde ha varit skuren med en sylvass kniv. Man ser tydligt skillnad på skador på kolfiberramar beroende på om det är yttre våld eller om det är sprickor som beror på.materialfel.

Köp inte Canyon!
NiclasY skrev:

> Är det någon som har lyckats reklamera liknande
> skador från andra tillverkare?
>
> /N

Kollegans Shimano 105 bakväxel gick tvärt av under cykling på asfalt. Ramen klarade sig gudskelov.
BUnnyhop tog in växeln för bedömning, Shimano tyckte inte det vara garantifel, det tyckte bunnyhop som skickade en ny växel. Bra service.

Köp inte Canyon!
Om kommunikationen med Canyon angående vad som hänt var lika glasklar som första inlägget i tråden så förstår jag att de inte vill ge något på garanti.

Köp inte Canyon!
castrello skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Canyon har ju faktiskt tillverkat både
> växelöra
> > och sving. Samt valt att sätta på en
> > SRAM-växel.
> >
> > Tycker således det är solklart
> garantiärende,
> > på allt som inte är "normalt slitage" - dvs
> > växelörat.
> >
> > En gren i växeln borde rimligtvis en
> > mountainbiketillverkare testa för i sin
> > modelldesign.
>
> Det gör de flesta...genom att sätta på ett
> utbytbart växelöra som ska gå sönder vid yttre
> våld så inte ramen gör det. Men här va det ju
> otur när växelföraren slog sönder ramen. Shit
> happens.

Jag tycker inte att ett växelöra skall gå av. Däremot får det gärna böjas. Men att gå av i kedjeriktning så det kan slå sönder ramen tycker jag är helt klart ett tillverkarfel.
Annars hade det varit bättre att ha ett fast växelöra.

Köp inte Canyon!
Några tankar...

1. Om växelörat går av utan yttre påverkan borde det vara fel på växelörat, dvs. fel på cykeln till den del den har gått sönder. Ergo: Säljaren ska avhjälpa felet och förse köparen med nya delar.

2. Motsatsvis, om växelörat går av p.g.a. yttre påverkan, ex.vis en pinne eller att man smäller i bakväxeln i en stubbe, och förstör baksvingen är det knappast säljarens fel, utan en olyckshändelse, vilket i normalfallet hanteras inom ramen för hemförsäkringen. Jag inser givetvis att man kan argumentera för att såväl växelörat som baksvingen ska tåla ett rimligt mått av yttre våld, och det är givetvis svårt att, i efterhand, övertyga någon om att detta yttre våld varit såpass ringa att baksvingen borde hålla.

Såvitt jag förstår hävdar köparen att alternativ 1. föreligger, medan säljaren synes mena att alternativ 2. har inträffat. Svårt att komma vidare alltså.

Slutsats: Att ha rätt och att få rätt går inte alltid hand i hand.

Vad tysk rätt säger om en situation som denna vet jag inget om. Möjligen har bolagets svenska representant en del att vinna på att vara konform med svensk rätt, för det fall att det finns ett intresse av att fortsätta sälja på den svenska marknaden.

Köp inte Canyon!
Tille skrev:
> Märkte du inte att att det inte var en affär du
> var i när du köpte cykeln?

Jag tycker Tille e rolig.
//P

Köp inte Canyon!
Starcus skrev:
> Några tankar...
>
> 1. Om växelörat går av utan yttre påverkan
> borde det vara fel på växelörat, dvs. fel på
> cykeln till den del den har gått sönder. Ergo:
> Säljaren ska avhjälpa felet och förse köparen
> med nya delar.
>
> 2. Motsatsvis, om växelörat går av p.g.a. yttre
> påverkan, ex.vis en pinne eller att man smäller
> i bakväxeln i en stubbe, och förstör baksvingen
> är det knappast säljarens fel, utan en
> olyckshändelse, vilket i normalfallet hanteras
> inom ramen för hemförsäkringen. Jag inser
> givetvis att man kan argumentera för att såväl
> växelörat som baksvingen ska tåla ett rimligt
> mått av yttre våld, och det är givetvis svårt
> att, i efterhand, övertyga någon om att detta
> yttre våld varit såpass ringa att baksvingen
> borde hålla.
>
> Såvitt jag förstår hävdar köparen att
> alternativ 1. föreligger, medan säljaren synes
> mena att alternativ 2. har inträffat. Svårt att
> komma vidare alltså.
>
> Slutsats: Att ha rätt och att få rätt går inte
> alltid hand i hand.
>
> Vad tysk rätt säger om en situation som denna
> vet jag inget om. Möjligen har bolagets svenska
> representant en del att vinna på att vara konform
> med svensk rätt, för det fall att det finns ett
> intresse av att fortsätta sälja på den svenska
> marknaden.

Huvudet på spiken! Jag har all min kommunikation med Canyon resonerat enligt alt 1. Canyon hävdar alt 2 och återförsäljaren tyckte det var inget mer han kunde göra.

Köp inte Canyon!
Men, jag kan förstå tillverkaren här, och jag har haft mer otur än resten av hela happy tillsammans.

Örat kan knappast gå av av sig själv, alltså resonerar de att något måste ha hänt, gren, sten stubbe. Your guess is as good as mine. Sen när väl bakväxeln är lös och slår i ramen, ren skär osis. Köp biten för 2k, ut och hojja så glömmer du det snabbt.

Köp inte Canyon!
Men har någon här sett en sådan skada på ett växelöra förut? Det ser ju ut att bara ha gått av i kedjeriktningen där det är som svagast? En annorlunda tes vore att man dragit åt skruven så hårt att man pajjat växelörat eller att växelörat haft en tidigare defekt i sig..

Köp inte Canyon!
underscore skrev:
> Jag tycker inte att ett växelöra skall gå av.
> Däremot får det gärna böjas. Men att gå av i
> kedjeriktning så det kan slå sönder ramen
> tycker jag är helt klart ett tillverkarfel.
> Annars hade det varit bättre att ha ett fast
> växelöra.

Ett växelöra är konstruerat för att gå av. Det är dess enda mål och mening här i universum. När det sedan alldeles överlyckligt får fullgöra sin stora uppgift så kommer växeln att förvandlas till ett förvånat bihang på kedjan. Växeln släpas nu med kedjan upp - och runt bakaxeln tills man slutar trampa eller den fastnar i hjulet och/eller sadelstaget.

Det här är inget solklart garantiärende. Även om det är ett surt äpple att bita i så är Canyons hållning är fullt rimlig. Släpp det och gå vidare. Innan du vet ordet av så pajar nästa grej.

Köp inte Canyon!
Nu med mer info om ärendet..

Enda situationen då det där kan klassas som garantiärende är ifall växelörat faktiskt gick av utan att växeln slagit i minsta lilla gren nån gång. Dvs att den haft ett produktionsfel och spruckit helt av sig själv eller av endast vibrationerna vid cyklingen, och sedan resulterat i denna olycka när den gick av.

Detta är som du säkert förstår ytterst osannolikt, att det skulle vara ett produktionsfel. Bakväxeln kan ha slagit i massvis med gånger utan att du märkt det eller att det har lämnat märken nånstans, men växelörat kan ha börjat spricka och efter ytterliggare virationer går det av helt och skapar denna situation.

Att svingen borde tåla en sån smäll som det troligen har blivit, tycker jag inte. Den har troligen träffat på maximalt värsta sättet.

Jag skulle gjort som Aron föreslog, att försöka mötas halvvägs i goodwill syfte för canyon. Förutsatt att du varit trevlig mot canyon i din kontakter tidigare, annars kan du nog glömma det. Lycka till!

Köp inte Canyon!
Jag skulle tro att det är växelns fel i grunden, det finns flera fall där srams´s växlar har följt med kedjan runt och gått sönder eller att växelörtat gått sönder när man bara cyklat rakt uppochner utan pinnar i hjulet eller annat. Det har diskuterats här för ett antal år sedan och även på mtbr.com. Sök och du skall finna... Med tanke på hur det hela är beskrivet känns detta som den mest troliga orsaken till haveriet och det är alltså egentligen inget fel på Canyons ram utan på växeln.

Köp inte Canyon!
En alu- eller stålhoj hade aldrig pajat av det där. Vad lär vi oss av det? Jo, kolfiber hör hemma på landsvägen. Så det så.

I övrigt förstår jag att du är bitter, men ett garantifel? Knappast...

Köp inte Canyon!
1. Om växelörat har gått sönder pga materialfel så har brottet skett i det närmaste helt utan plastisk deformation. Vidare skulle man se defekter i brottytan. Om du däremot har en brottyta som är jämn och fin, och man får ett något deformerat öra när man passar ihop de två delarna, är materialfel helt uteslutet.

2. Kolfiberlaminat är fortfarande känsligt för slag och hör därmed inte riktigt hemma i skogen, enligt min mening.

3. Det finns riktigt bra chain stay protectors. Jag har en modell från BBB på CX:ens kolfiberkedjestag. Skyddet är gjort i någon slags vadderad nylonväv, sitter fast med kardborreband och skyddar hela kedjestaget, även på undersidan.

4. Kolla på forumet efter de trådar där man framgångsrikt lagat kolfiberlaminat med klipp-och-kladdmetoden. Om inte annat kanske det kan fungera till du får hem en ny baksving.

Köp inte Canyon!
Det känns som om det dras lite väl stora slutsatser baserat på en ganska vanlig händelse med ett tyvärr ovanligt utfall.
Att växelöron går av på det där sättet är inte kopplat till materialfel eller så, det är sånt som händer. Kedjan kan ha fastnat i ekrarna, kedjan kan ha hoppat snett på växeln så den fastnat i någon av rullarna, det kan ha kommit in en pinne i hjulet osv osv. Listan kan göras lång.

Att ramen går sönder sedan är ju helt klart rejält tråkigt och jag kan nog tycka att det är lite osmidigt av Canyon att inte lösa det. Kostar framtriangeln 2000kr till kund lär den inte kosta mer än hälften att tillverka, förutsatt att det inte var ett subventionerat pris de angav.

Detta har väl egentligen ingenting med näthandel att göra? Handlar man av en dålig fysisk butik kan problemen ibland bli ännu större, för till skillnad från tillverkarna kanske inte de bryr sig lika mycket om ett märkes rykte. Och i båda fallen handlar det om att kunna förklara vad som hänt på ett ordentligt sätt.

Jag tror största problemet här är kommunikationsproblem. Och då kanske det kan vara bättre med lokala cykelhandlaren, där kanske man inte behöver förklara lika mycket.

Köp inte Canyon!
Vad är det för snack om växelöron? Jag har cyklat MTB, mycket MTb och tävlat XC sedan 1997. Jag har aldrig kört sönder ett växelöra.

Men det är klart, jeansen jag köper på postorder håller inte heller lika länge som finjeansen.

Senast ändrad:
Köp inte Canyon!
Skulle aldrig falla mig in att köpa en cykel på LBS, inte så länge prisskillnaden får mig att öppna plånboken med ett leende.
Surt att Canyon inte ville ersätta dig men jag kan förstå hur dom tänker. Din Canyon är fortfarande grym cykel för pengarna, trots 199€ extra. Man skulle också kunna vända på resonemanget och tacka Canyon för att dom i designen av ramen faktiskt tänkt på att delar av ramen kan skadas och därför gjort det möjligt att byta ut den skadade delen istället för hela baksvingen.

Förstår att du är besviken ändå.

Köp inte Canyon!
toke skrev:
> Man skulle också kunna vända på
> resonemanget och tacka Canyon för att dom i
> designen av ramen faktiskt tänkt på att delar av
> ramen kan skadas och därför gjort det möjligt
> att byta ut den skadade delen istället för hela
> baksvingen.
>

Vad menar du? tacka dem för att de har byggt en dålig ram som de sedan inte ersätter med en ny?

På min Cannondale släppte lite lack efter 10 pass. Cannondale skickade en ny ram omgående. Under tiden fick jag om jag ville en lånehoj.

Köp inte Canyon!
MTBiker skrev:
> På min Cannondale släppte lite lack efter 10 pass.

Så Cannondale klarar inte av något så trivialt som att måla en cykel, och det tycker du är OK, men när nåt annat märke går sönder pga våld är det inte OK?

Cannondale-ägare är för lustiga...

Köp inte Canyon!
Fikasvettot skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På min Cannondale släppte lite lack efter 10
> pass.
>
> Så Cannondale klarar inte av något så trivialt
> som att måla en cykel, och det tycker du är OK,
> men när nåt annat märke går sönder pga våld
> är det inte OK?
>
>
> Cannondale-ägare är för lustiga...

Visste den skulle komma. det ´jag menar är att om något går sönder under garantitiden eller reklamationstid så ska det bytas ut, snabbt och smidigt utan frågor.
Jag har kört sönder 2 Gary Fisher ramar och en Avanti ram efter ca 2 år och vid båda tillfällena har det löst sig snabbt, smidigt tack vare engagerade LBS.

Jag är fullt övertygad om att det lönar sig i längden att handla på LBS, särskilt när man har en som i många fall matchar nätpriserna.

Köp inte Canyon!
MTBiker skrev:
------------------------------------------
> Vad menar du? tacka dem för att de har byggt en dålig ram som de sedan inte ersätter med en ny?

Du vet ju vad jag menar...

> På min Cannondale släppte lite lack efter 10 pass. Cannondale skickade en ny ram omgående. Under > > tiden fick jag om jag ville en lånehoj.

Jo, men det var ju ett tydligt garantiärende som även Canyon hade ersatt genom att skicka en ny ram. Ingen lånecykel dock, men jag vet inte om det är värt typ 8 lax (eller mer?) som en likvärdig Cannondale hade kostat som tydlig ändå drabbas av massa problem.

Köp inte Canyon!
Hur många lätta ramar klarar av att en växel slår mot kedjestaget? Känns som du bara haft otrolig otur att det var ramen som gick och inte hjulet och växeln som det har gjort för mig de gånger mitt öra gått sönder.

Har hänt mig ett antal gånger att växelörat gått av bakåt, och visst har det hänt att det gått av utan man märkt att man kört in någon gren. Jag tror du måste ha fått någon smäll tidigare så örat varit delvis av och sedan kört på något stökigt så kedjan rört sig och gett kraft på växeln vilket ha fått örat att gå av helt. Bara till att köpa en ny ramdel och hoppas på att samma sak inte händer igen ifall örat går av.

Köp inte Canyon!
MTBiker skrev:
> Vad menar du? tacka dem för att de har byggt en
> dålig ram som de sedan inte ersätter med en ny?
>
> På min Cannondale släppte lite lack efter 10
> pass. Cannondale skickade en ny ram omgående.
> Under tiden fick jag om jag ville en lånehoj.

Man kan vända på allt. Lackskadan tolkar jag som att Cdale införde en ny lackprocess utan att testa resultatet på fält själv, utan lät kunderna testa och hoppades att ingen skulle upptäcka det. Ramutbytet är billigare än att göra en bättre process, vilket säger en del om hur billig ramen är för dom...

;)

P

Tillbaka
Topp