Köp laktatmätare istället för laktatest!!

Är inte helt insatt ännu i allt detta med laktattest och dylikt men jag vet så mycket som att det finns laktattest som man kan göra på professionella studior, nackdelarna är många i jämförelse med den lösningen jag ska presentera.
Du ska åka dit, det kostar mycket ofta runt 1000-lappen och du får enbart siffror vid EN gång, alla siffror är oftast mest intressanta om man sätter dem i jämförelse med andra siffror. Klart att du kan bli stamkund men redan efter 2 gånger är du uppe i samma summor som om du gör det själv.

Arbetar enligt devisen att det alltid finns massa fluff man kan skära bort och även här fann jag att detta stämde bra.

Turns out att en laktatmätare kostar 2500 kr enligt en sida jag hittade (vill inte länka). Det är inte svårare än att ta blodsocker och sedan kan man kontinuerligt göra det hemma på sin trainer. Ser bara win win.
Har jag missat något eller har jag ännu en gång gått genom fluff eller har jag missat att anlägga något perspektiv?
Shot, jag välkomnar era försök att försöka falsifiera.

/allt detta är långsiktiga mål för mig då jag har andra saker som ligger närmre i tiden att fullfölja

Senast ändrad:
Hur tillförlitlig är den där mätaren från sidan du inte vill länka?

Det finns väl gör-det-själv-mätare att köpa för de flesta typer av mätningar som erbjuds professionellt, problemet är att du måste upp på ganska högt inköpspris för att få bra kvalitet och tillförlitlighet på mätaren. Hur det är just i fallet laktat vet jag inte, men om mätaren kommer från en sida du inte ens vill länka skulle nog jag dra öronen åt mig.

En gång är väl ett gäng prov och det är väl viktigt att de görs under ansträngning och inte i en paus (ta själv) - speciellt för att bli säker på anaeroba tröskel.
Om mätaren är noggrann eller ej är ju inte så kinkigt så länge inte hysteresen eller mätvariationen varierar för mycket - om man vill mäta relativt olika tillfällen.
Och anaeroba tröskel kan man väl hitta hyfsat lätt ändå. Kör på konstant puls så du är tvärslut på en tjugo minuter. Det är pulsen vid anaeroba tröskel.

De testerna jag sett när de tar laktat får de ändå stoppa cyklisten.

Men då var det som jag trodde. Vill inte länka om jag åker dit för reklam eller nåt, har ju en del haters hehe ^^
Men det är från ett företag som säljer allt från plåster till EKG

Känns rätt meningslöst att mäta laktat på hobbynivå. Räcker bra med uppskattad ansträngning, effektprofil och puls för att skatta din kapacitet. Möjligen att man kan urskilja fatmax genom att följa laktatet. Vad du nu ska med det till..

Cykelbonden sa:
Känns rätt meningslöst att mäta laktat på hobbynivå. Räcker bra med uppskattad ansträngning, effektprofil och puls för att skatta din kapacitet. Möjligen att man kan urskilja fatmax genom att följa laktatet. Vad du nu ska med det till..

Jao ja, jag har en massa av saker jag kommer fullfölja före detta. Om det ens fullföljs.

Ville bara se om jag ännu en gång hade bustat en bubble.

En närmre sak som ligger i framtiden är då en fettprocenttest a la DEXA-Scan. Vilket är problematiskt då det enligt google bara finns en i Falun och de tar mastiga 2000 kr.

Lyktstoplemedhjul sa:
Cykelbonden sa:

Jao ja, jag har en massa av saker jag kommer fullfölja före detta. Om det ens fullföljs.

En närmre sak som ligger i framtiden är då en fettprocenttest a la DEXA-Scan. Vilket är problematiskt då det enligt google bara finns en i Falun och de tar mastiga 2000 kr.

Kan du inte lita vilka bubblor du har burstat? Om jag har missat någon menar jag.

Mycketvillhamer sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Cykelbonden sa:

Kan du inte lita vilka bubblor du har burstat? Om jag har missat någon menar jag.

Att alla fancy tests som de gör på olika ställen går att utföra hemma. DESSUTOM har jag sett studior som inte ens har bra ventilation !!! Hoppas jag inte behöver säga mer

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
Fettprocent kan man mäta noggrant nog med en plastgrunka för 50 spänn.
Har en kaliper hemma, den är extremt givande när det gäller att se framgång/bakgång. Men när det gäller absolut fettprocent litar jag inte alls på den, säger att jag är på 7% just nu vilket jag inte är, mer 12%.
"Navy tape test" är faktiskt det bästa och enklaste jag kommit över.

Senast ändrad:
Sen kanske inte en kaliper eller ett exakt laktatvärde är skillnaden mellan Life and Death men det är väldigt intressant och det är trots allt intresset som är allra viktigast vid cykling.

Bara jag aldrig blir en hater.

#lovenothate

Menar du att intresset för laktatnivåer och fettprocent är det viktigaste vid cykling?

Förstår inte varför du är så ovillig att svara på frågor om hur det går med cyklandet och vilka resultat du har presterat när du är så villig att "utlova" resultat och poängtera hur duktig du är.

Sällar mig - detta specifika fall - till skaran av s.k. "haters".

Säg till när du är på väg slå Hansens rekord.

elme sa:
Har du tittat på https://www.bsxinsight.com
Dom påstår att dom kan mäta laktatnivåer mha optisk sensor under aktivitet, om det funkar får någon annan svara på...

Du jag kollade runt på det lite igår men hittade inte det du hittat.

När det gäller blodsocker vet jag att man kan ha en sensor på huden som tar blodsocker dygnet runt, slipper man ta stick.
En laktatmätare på huden vore kanoners!

Lyktstoplemedhjul sa:
Hatet kommer alltid finnas där.
Gäller överkomma hatet, så om hatet är i PM eller mera offentligt

/love not hate

/the best
Om man tycker att ställa frågor kring hur det gått med utlovade prestationer är att hata är det nog dags att ta reda på ordets egentliga betydelse.

F.ö. har du fortfarande inte uttalat dig om hur VR2017 gick.

GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Hatet kommer alltid finnas där.
Gäller överkomma hatet, så om hatet är i PM eller mera offentligt

/love not hate

/the best
Om man tycker att ställa frågor kring hur det gått med utlovade prestationer är att hata är det nog dags att ta reda på ordets egentliga betydelse.

F.ö. har du fortfarande inte uttalat dig om hur VR2017 gick.

Tror inte det fanns någon trollklass...

Lyktstoplemedhjul sa:
elme sa:
Har du tittat på https://www.bsxinsight.com
Dom påstår att dom kan mäta laktatnivåer mha optisk sensor under aktivitet, om det funkar får någon annan svara på...

Du jag kollade runt på det lite igår men hittade inte det du hittat.

När det gäller blodsocker vet jag att man kan ha en sensor på huden som tar blodsocker dygnet runt, slipper man ta stick.
En laktatmätare på huden vore kanoners!

Ska tydligen funka: http://journals.lww.com/nsca-jscr/C...actate_Threshold_Predicting_Device_is.16.aspx

Tillbaka
Topp