Köp råd heldämpad/hardtail

Echeyo

Medlem
Hej !

Så är att jag går i tankarna att börja cykla.

Det kommer mest bli MTB stigar och i skogen runtom hemtrakterna men även fram och tillbaks tills jobbet.

Har kikat och provat dessa (Alla cyklar är i storlek L, jag är 184cm lång)
Scott spark 960 - heldämpad för 26995:- lite över min budget egentligen som är satt till 25.000
Scott spark 900 Expert - heldämpad för 22990:- osäker vad som skiljer dessa 2 åt.
Trek Fuel EX 5 - Heldämpad för 25990:-

sedan även kollat in dessa hardtails.
Specialized Chisel Grå 2021 - 19499:-
Trek Procaliber 9.x nånting hette den tror jag för 21.900:-

Svårt att riktigt känna vad jag tror kommer bli bäst några förslag på annan cykel eller hur man kan tänka ?

/Magnus

För din budget bör du få en ht med väldigt bra spec men om du köper en FS blir det ganska enkla komponenter. Hur ser stigarna ut där du bor och hur tror du att cyklingen kommer att utvecklas?

Googlar Specialized Chisel och Procaliber 9.x, de verkar marknadsföras som "XC-raket", ganska långt från Spark eller Trek Fuel Ex som är mer inriktade för stökigare stigar. På stigarna runt sthlm så verkar de flesta vilja köra fulldämpad stigcykel efter ett tag så där passar nog dessa bättre...

Jag hittar inte heller vad som skiljer de två scott-cyklarna åt men har inte detaljstuderat spec:en, men det verkar vara samma dämpare och växlar.

Oavsett vad du väljer kan jag tycka att det är lite fel grejer för att cykla till jobbet med. En mtb kräver en del underhåll och service för att fungera bra och det blir ju mer underhåll om den används till jobbet varje dag. Jag skulle heller inte våga parkera en cykel för 25k vid jobbet eller om jag behövde gå in på mataffären på väg hem.

Dela upp din budget på en billigare till och från jobbet-cykel om du inte har ett väldigt säkert ställe att ha den under arbetstid. (Även om du har det skulle jag ha två separata cyklar).

Angående val av cykel detta speciella år när utbudet är skralt och cyklar försvinner som smör i solsken, har du en bra cykelhandel i din närhet, gå dit redan idag och köp det som passar din budget, användning och är i rätt storlek.

Senast ändrad:
Hej !

Så är att jag går i tankarna att börja cykla.

Det kommer mest bli MTB stigar och i skogen runtom hemtrakterna men även fram och tillbaks tills jobbet.

Har kikat och provat dessa (Alla cyklar är i storlek L, jag är 184cm lång)
Scott spark 960 - heldämpad för 26995:- lite över min budget egentligen som är satt till 25.000
Scott spark 900 Expert - heldämpad för 22990:- osäker vad som skiljer dessa 2 åt.
Trek Fuel EX 5 - Heldämpad för 25990:-

sedan även kollat in dessa hardtails.
Specialized Chisel Grå 2021 - 19499:-
Trek Procaliber 9.x nånting hette den tror jag för 21.900:-

Svårt att riktigt känna vad jag tror kommer bli bäst några förslag på annan cykel eller hur man kan tänka ?

/Magnus
Från Scott: En Spark 900 Expert är en cykel som tillverkas för XXL Sport & vildmark som vi inte har i vårat ordinarie sortiment på hemsidan, du kan jämföra denna med en Spark 960

Köp något annat än Scott, Trek eller Specialized så får du råd med en pendlingscykel också. Breda mjuka däck med mycket grepp är riktigt segt att cykla med på asfalt och slits SNABBT.

Tillbaka
Topp