[Köp] Touring/bikepacking cykel för allroad äventyr.

Smurfen101

Medlem
Hej!

Precis som rubriken lyder letar jag efter en cykel för att ta mig allt från en långfärd genom sverige till ett mer tekniskt singletrack adventure.
Då man inte är gjord av pengar har jag en budget på 20-25k för cykeln. Har letat runt på mängder av forum, läst mängder med guider och kollat mängder med cyklar. Men känner mig inte ett dugg klokare ?

Fullt medveten om att det inte finns en cykel som är gjord för att klara allt helt perfekt. Men då budgeten är relativt tight och det bara blir ett cykel köp, letar jag efter något som ialfall klarar både lätta cykel turer och lite tyngre på singeltrack och asfalt. Alltså letar jag inte efter en 18kg mammut som bara kan ta mig runt hela värden på asfalt, eller en gravelbike som väger 7kg och inte har ett ända fäste. Hoppas ni förstår vad jag menar:ROFLMAO:

Har kollat några cyklar som verkar lite intressanta bl.a.

Somsagt känns som en djungel och framförallt hitta något som man kan beställa från sverige.

Tack på förhand för råd och vägledning.

Mvh
Ivrig cyklist

Om du hittar rätt i storlek så har Bikester en del modeller kvar på utförsäljning av Konas Rove och Sutra. Sutra däremot, med barendshifters är kanske inte helt rätt modell för singletrack äventyr även om det såklart funkar, Men det gör en 26" MTB från 90-talet också.

Det finns många trådar i ämnet på forumet om du söker. Med detta också lika många åsikter, om allt från något mer åt MTB hållet (med rakt eller krullstyre), till nästan renodlade snabbräcers.

Ytterligare alternativ
Canyon Grizl AL från 15.299 SEK
Rose Backroad AL från 22.758 SEK
eller med kolfiberram: från 24.485 SEK

Jag letade efter en liknande cykel och det slutade med en Kona Rove. Hann inte cykla så mycket på den förra året, enstaka dagsturer och en övernattning, men det lilla jag hann trampa var jag nöjd. Olastad känns den hyfsat rapp för en stålhoj, odramatiskt att sedan hänga på väskor och tugga mil på grusväg (mjuka väskor). Jag kör med 2.1" fram och 1.9" bak, 1x9 med 40t fram och 11-40t bak. Högst subjektiv åsikt baserad på begränsad användning och jag har aldrig provat de andra cyklarna, så ta det för vad det är.

Kona Sutra är ju en drömcykel för bikepacking (för mig alltså).
Men eftersom jag egentligen föredrar rakt styre fick det blir en Kona Unit X istället, och för att få lite mer fart på plattdelarna av bikepackandet uppgraderade jag framdrevet till 36. De WTB Rangers som sitter på är väldigt lättrullade, och de klarar vår-/sommar-/höststigar galant. Finns bra med fästpunkter, och på en Mediumcykel får du plats med en 7-liters ramväska. Då cykeln är gjord för bikepacking så kommer den till sin rätt när du lastar på saker.
Exempel på last:
1706258337655.png

Tillbaka
Topp