Köpa AM-aktig lekcykel

tcognito

Ny medlem
Köpa AM-aktig lekcykel
Velandet fortsätter!

Kort sagt: Jag vill ha en cykel som jag inte behöver vara rädd om när jag cyklar i skogen.

Längre: Jag vill kunna cykla till och från skogen (bor i Stockholm utan bil) utan att bli irriterad, men jag är mer intresserad av att kunna köra några rejäla drops än att svetto-cykla. Nybörjare som jag är så trodde jag att vilken MTB som helst skulle fixa det (även en schysst HT i 18k kr-klassen) men efter att ha läst runt här ett tag har jag fått intrycket av att man inte ska tro att en sådan cykel håller för det (och nybörjare som jag är så tror jag på allt jag läser här!).

Alltså, jag skulle egentligen vilja köpa en HT XC (typ Scott Scale 40), men jag vill inte behöva oroa mig över att den ska gå sönder om jag kör för hårt. Om jag måste så köper jag i så fall hellre en AM (typ Commencal Meta 552), men inte FS för komfortens skulle utan snarare för stryktåligheten.

Hjäääälp! Vem ska jag tro på?

(Edit 1: Mer info i titeln)

Senast redigerad av en moderator:
Köpa AM-aktig lekcykel
Vill man köra lite hårdare kan det vara bra att inte ha den allra lättaste xc-ramen, speciellt om man inte är superlättviktig själv.

det finns ju även lite tåligare hardtails, t.ex:
Cotic
Santa cruz chameleon
Onone

Kolla vad göteborgarna brukar rulla på, det brukar vara AM-hardtails.
Själv har jag en Chameleon (förra modellen) och tycker det är en grymt rolig cykel.

Köpa AM-aktig lekcykel
+1 på Cotic Soul stålhardtail med 130mm gaffel. Relativt lätt och tål att köras hårt i skogen. Kör min ca 7 månader om året, på vintern när det är som blötast och lerigast. :-)

Annars finns det en hel del kapabla FS inom AM segmentet. SC Blur LT är ett hett tips. Likaså nya Spec Enduron i kolfiber, kanske... :-9

/Leo

Köpa AM-aktig lekcykel
Varför ska man inte ha en för lätt cykel? Och hur påverkar min egen vikt? Jag är inte direkt någon tungviktare, ligger runt 68-70 kg.

Finns det någon som säljer färdiga cyklar i kategorin AM-hardtails? Jag är inte riktigt upplagd för att bygga.

Är Commencal Meta 552 ett bra val, eller ligger den för långt åt DH-hållet?

Köpa AM-aktig lekcykel
Lätt xc=inte gjord för hopp och dropp. Jag skulle vilja säga att du vill ha en så lätt cykel som möjligt men som ändå håller, vilket i praktiken innebär att man ska hålla sig ifrån de mest renodlade xc-spjuten.

Ju tyngre du är, desto mer belastar du cykeln, desto tåligare (ofta = tyngre) cykel behöver u.
Färdiga byggen har jag dålig koll på, NS har nog färdiga cyklar också, de har någon fin stighoj har jag för mig. Santa Cruz borde gå att få tag i färdigkittad.

Även DMR gör några ramar som ser rätt trevliga ut.

Köpa AM-aktig lekcykel
"Alltså, jag skulle egentligen vilja köpa en HT XC (typ Scott Scale 40), men jag vill inte behöva oroa mig över att den ska gå sönder om jag kör för hårt. Om jag måste så köper jag i så fall hellre en AM (typ Commencal Meta 552), men inte FS för komfortens skulle utan snarare för stryktåligheten. "

Jag kör en Santa Cruz Chameleon HT i skogen, den kan du i stort sett göra vad du vill på, håller att köra hårt på, funkar i skogen, funkar till Dirt och lek och är skitkul om det börjar gå utför.

Senast redigerad av en moderator:
Köpa AM-aktig lekcykel
Sorry, var lite otydlig. Jag kan tänka mig en FS, men bara om det är så att jag måste köpa en FS för att få en cykel som är tillräckligt tålig. Jag vill alltså inte ha en FS för att få det skönt om rumpan, utan bara för att jag har fått för mig att det mest är AM-hojar som håller, och att AM-hojar oftast är FS. Men det verkar ju som att jag har fel om det, och det är ju bra!

Köpa AM-aktig lekcykel
Du behöver inte köpa en FS för att få den tålig, det finns lagom biffiga HTs. Problemet är att nästan alla säljs som lösa ramar som du får bygga själv. De färdiga biffiga HTs som finns(Kona, Norco) är oftast FÖR biffiga och alldeles för tunga att trampa runt på.

En AM-HT är nog ett bra val för dig.

Kolla t.ex. in dessa :
Transition Trans-AM
Santa Cruz Chameleon
Cotic Soul

Köpa AM-aktig lekcykel
Ok, nu är jag mycket sugen på en Santa Cruz Chameleon. Någon som vet om det går att köpa färdigbyggda sådana nånstans?

I övrigt, är slaglängd > 100 mm en bra indikation på att det inte är ett "XC-spjut" och kanske håller för tuffare tag, eller vad ska jag titta efter?

Köpa AM-aktig lekcykel
Visst är Santa Cruz Chameleon en fin ram, men det är rätt stor skillnad på den och en AM-stålhardtail som är gjord för 130mm gafflar.

/Leo

Köpa AM-aktig lekcykel
Dum nybörjarfråga igen: Vad är för- och nackdelarna med en stålram jämfört med alu?

Någon som känner till någon som säljer färdiga cyklar gjorda på Cotic Soul?

Köpa AM-aktig lekcykel
Beror på vem du frågar.
Stål är väl ofta lättare att laga än alu. Alu brukar vara lättare.
Stål tillskrivs ofta nästan magiska egenskaper i form av åkkänsla, vibrationsdämpning och vad det kan vara. Detta har tvistats fram och tillbaka hur mkt som helst, för att veta var du står i debatten bör du nog prova :)

Häggs säljer väl Cotic, de borde kunna hjälpa dig

Köpa AM-aktig lekcykel
Det är just känslan i ramen. Nu hänger det inte enbart på materialet, men Cotic Soul är en ram som är väldigt livlig och bekväm när det går fort på stökiga stigar. Stålramar med bra rör flexar lite och det är det som gör "det". Ihop med stora däck(t.ex. Schwalbe Big Betty 2.4") så får man en hardtail som är så nära en heldämpad man kan komma. Inte helt lätt att med ord försöka beskriva hur den är att cykla på, det är något man ska uppleva själv helst. :-)

Det finns en hel del i Göteborg som provat just Soul ramar, vilket ofta slutar i att de köper en sådan eller en liknande(On-One, DMR m.fl.) stålram och bygger med en 130-160mm gaffel.

/Leo

Köpa AM-aktig lekcykel
En ram som jag ångrar att jag sålde är en DMR trailstar, suverän lekcykel enligt mig. Tror att de även säljs som hela cyklar, inte 100 på det. Helt enkelt bara lätt att skoja runt med, aningens stiff i bakändan om man vill sitta ner mest hela tiden, men är man inte ute efter det så riktigt bra och inte dyr.

Köpa AM-aktig lekcykel
Lite på samma tema. Vilken lekram passar bäst med gaffel justerbar från 100-140 mm slag? Om man tänker att man vill hoppa lite dirt, streeta, men ändå kunna cykla lite stig?

Eller är det en helt utesluten kombo?

Köpa AM-aktig lekcykel
Hur "hårt" måste man köra för att behöva oroa sig för sin xc-ram egentligen? Mycket stenar och rötter lär väl vara lugnt? Det är när det kommer till att hoppa och köra drops man ska fundera på att byta cykel?

Köpa AM-aktig lekcykel
tcognito skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Någon som känner till någon som säljer
> färdiga cyklar gjorda på Cotic Soul?

Inte som jag vet, dom verkar sälja bara direkt från hemsidan? http://www.cotic.co.uk/
Du vill kanske ha en Cotic BFe? tar gaffel upp till 160mm, ska vara bombproof.

På singletrack forum finns massor av trådar om HT-ramar, tex.
http://www.singletrackworld.com/forum/topic/long-travel-hardtails-show-me

Sök där också, HT med lite längre gafflar är mycket poppis i öarna.

En ganska ny märke: http://www.ragleybikes.com/ Snubbe från On One har startat eget, finns att köpa som ram från CRC, finns i stål, alu och ti.

Köpa AM-aktig lekcykel
Papper skrev:
> Hur "hårt" måste man köra för att behöva oroa
> sig för sin xc-ram egentligen?

42.

Köpa AM-aktig lekcykel
Mårten skrev:
> Papper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur "hårt" måste man köra för att behöva
> oroa
> > sig för sin xc-ram egentligen?
>
> 42.

17

Det räcker att köra som sjutton för att att xc-ramar skall gå sönder.

Köpa AM-aktig lekcykel
Papper skrev:
> Hur "hårt" måste man köra för att behöva oroa
> sig för sin xc-ram egentligen? Mycket stenar och
> rötter lär väl vara lugnt? Det är när det
> kommer till att hoppa och köra drops man ska
> fundera på att byta cykel?

Hur gick det nu..."It's not the fart that kills - it's the smell"

Hur smooth är man, hur mycket man väger osv. Man ska inte teoritesera för mycket...

Tillbaka
Topp