Köpa beg. märkescykel eller nytt "budget"-märke?

eddiboy

Ny medlem
Help me out..

Ska ta upp cyklandet igen. Motionscykla några gånger per vecka minst på grusvägar och skogsstigar.

Hur är det med att köpa en dyr märkescykel som har 10 år på nacken kontra en helt sprillans
hoj som är av ett budgetmärke?`

Hoj från XXL >> http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar...66_1_Style?sizeGuideLink=/storleksguide-focus

eller

http://www.blocket.se/stockholm/Kona_Caldera_18__48901677.htm?ca=11&w=2

eller

http://www.blocket.se/sodermanland/Crescent_Ultima_xtr_48921934.htm?ca=11&w=2 (som jag är mest sugen på)

Vilken skulle ni ha valt? Har tänkt å lägga max 4000 kr på hojen.

Som på Crescent och Kona, dyra fina cyklar då när dom var nya men nu, håller grejerna bra även nu om ägaren tagit hand om sakerna eller lurar man sig själv? Har växelteknologin utvecklats mycket på 10 år?

Va fan...varför förkortas mina länkar till dess huvudsida bara? Hur gör man så direklänkarna kommer med i inlägget?

eddiboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Va fan...varför förkortas mina länkar till dess
> huvudsida bara? Hur gör man så direklänkarna
> kommer med i inlägget?

Men länkarna funkar ju!

De är direktlänkar, men hela skrivs inte ut.

Jag skulle säga nummer två. Crescent-hojen är nog mer än tio år gammal och kändes inte särskilt prisvärd.

I principfrågan röstar jag definitivt på begagnat!

Kolla rean hos chainreactioncycles eller bike discount till att börja med.
Beggat som är nåt år men kanske inte tio år kan absolut vara ett bra köp oxå om du hittar rätt ex.
Viktigt: köp en cykel med riktig gaffel, helst minst en RS reba. gaffel är dyrt att byta och betyder miljarder för hur cykeln känns cykeln. Billiga cyklar har i regel RSTgafflar som suger. Undvik dem!

/T

Edit: tycker båda begghojjarna ser bra ut! Duger definitivt å börja sin bana i skogen med!

Senast ändrad:
tmalm skrev:

> Viktigt: köp en cykel med riktig gaffel, helst
> minst en RS reba. gaffel är dyrt att byta och
> betyder miljarder för hur cykeln känns cykeln.

Trams! Både XC32 och Recon Silver & Gold är utmärkta gafflar. Den nedre gränsen går ungefär vid XC32 skulle jag vilja påstå.

Absolut Kona'n för 3500kr!
Motsvarande peng för ny ger dig inte mycket glädje (om du inte gillar att meka skräp...)
Köp!
// Larsa

Edward skrev:
> Trams! Både XC32 och Recon Silver & Gold är
> utmärkta gafflar. Den nedre gränsen går
> ungefär vid XC32 skulle jag vilja påstå.

Fast att hitta en ny rea-hoj med någon sådan gaffel för max 4000kr blir svårt.
Och beg.cykeln kan TS använda från dag ett...
// Larsa

tack för alla svar! Så Konan är ett definitivt bättre köp än Crescent, även om jag lyckas pruta ner den till 4000 kr ?

Hur är gaffeln på Konan, fjäder eller oljedämpad?

Jag tycker at 3 tusen för den crescent och det kanske skulle vara intressant.

Annars - vållar jag med Harald - begagnad. När du är tillräckligt insatt i cyklingen och vet att du älskar det - vet vad du vill ha - samt har sparat ihop till en ny cykeln - då ska du köpa nytt.

Crescenten må vara gammal men fortfarande vassare än konan!

Men den budgeten går det ju kanske inte vara alltför kräsen, så diskutera dämpare hit och dit känns lite overkill då 4000:- inte ens räcker till en vettig dämpare.

Hellre en gammal Ferrari än en Skoda RS från -02? I det här fallet har skodan mekanisk skivbroms, då kör då jag hellre med V-broms.

Eller kanske spara lite till och "dubbla" budgeten, stor skillnad på vad du får beggat då.

Mm..bra forum detta. Helt klart övertygad nu om att beggat is the way to go.

Valet och kvalet mellan Konan och Crescent.

Estetiskt tilltalar mig Crescenten mig så mycket mer. Å andra sidan känns Konan mer brutal och än mer lämpad för skogsstigarna eller är jag ute och cyklar..? ;)

Vet någon ungefärligt nypris på Ultiman när den var ny?

Konan alla dagar i veckan. Mest för att geomtrin ligger närmare en modern cykel och att gaffeln faktiskt har en vettig dämparenhet.

Ok! Jag vänder min kappa efter experterna direkt här, nu lutar det åt Konan!

Är 3500 kr ett bra pris eller kan jag få ner den lite mer ändå?

Är det bara jag som tycker att 4000kr för Konan är jättedyrt? Vad på den där cykeln är värt 4000kr? Det kan ju lika gärna vara en sliten drivlina, sandiga lager och vajrar som är slut. Dessutom var ju inte nypriset särskillt imponerande.

Leta vidare tycker jag.

/G

eddiboy skrev:
> Mm..bra forum detta. Helt klart övertygad nu om
> att beggat is the way to go.
>
> Valet och kvalet mellan Konan och Crescent.
>
> Estetiskt tilltalar mig Crescenten mig så mycket
> mer. Å andra sidan känns Konan mer brutal och
> än mer lämpad för skogsstigarna eller är jag
> ute och cyklar..? ;)
>
> Vet någon ungefärligt nypris på Ultiman när
> den var ny?

Om jag inte missminner mig kostade en ultima 1998 27000:-, är inte säker på årsmodellen men borde vara 97/98 om man kikar på rock shox dekalerna.

Som sagt, på sin tid var det ju en elithoj men mkt har hänt :)

Agonal skrev:
> Ultiman är ju lite kult dessutom, åtminstone
> för mig... Lätt drömhojen när jag var 15-16.
> :D

Samma här :) kom ihåg det första xc sm jag körde var i Rättvik typ 1997 å då hade de "stora" grabbarna bland annat ultimor ;)

Senast ändrad:
Kunde inte släppa Konan riktigt.

Den skulle göra sig ruggigt bra som singelspeed. Lite lägre vinkel och kanske 20-30mm kortare styrstam och man har en riktigt rolig cykel. En ny sadel för ett par hunkor och den lär gå många år :)

Bara en tankeställare.

/G

Kung_Gustaf skrev:
> Är det bara jag som tycker att 4000kr för Konan
> är jättedyrt? Vad på den där cykeln är värt
> 4000kr? Det kan ju lika gärna vara en sliten
> drivlina, sandiga lager och vajrar som är slut.
> Dessutom var ju inte nypriset särskillt
> imponerande.
>
> Leta vidare tycker jag.
>
> /G

Jag håller med om att det låter dyrt med 4000. Är den i perfekt skick kanske; men det räcker att man behöver byta lite slitdelar och däck så kostar det minst en tusenlapp till.

Jag skulle spara ihop en tusenlapp till och sen titta på någon 26" online. Välj nåt med XC30 eller Xc32 gaffel.

Jag satsar på Konan... ser lite körd ut, är väl ingen som kör med hjulreflexer i skogen? ? Dessutom har jag haft en liknande Marzocchi dämpare, omöjlig att slita ut och med grymt bra känsla. Dock lite tung... Men det här är typen av cykel du letar efter. Om bra skick, slå till.

Optiman är runt 95 är min gissning, köp bara av rent nostalgiska skäl... inget för hur jag uppfattat att du vill cykla.

Fan också, ni gör det inte lättare för mig. Hade också Ultiman som drömhoj när jag var 14 år och ville bli cykelbud när jag blev stor..

27.000 kr kan nog stämma, stört mkt pengar då som nu.

Måste nog provcykla den.. :)

Ingen av gammelhojarna, skulle jag säga - det räcker som sagt att vajrar och däck behöver bytas (och det behövs nog) så är det lätt en tusing till i pris, och är det sen slitdelar i drivlinan som ska till så är det en till.

Ultiman är mycket riktigt gammalt MTB-godis om man är nostalgiker, men en fälgbromsad racemaskin med SID-gaffel (som redan då var mer "lätt" än "bra"...) från sent nittiotal är inget jag skulle satsa på, likaså en elva år gammal Kona ur low-mid-range (som iofs tror jag passar dig bättre).

Med ovanstående budget (4+1+1 kkr) tror jag att tyskarna eller britterna kan skaka fram något åt dig. Då är det fräscht och nytt, med garanti och inga bryderier.

Köpläge jämfört med de andra två! Är däcken gamla så kanske du åker på att byta dem = 500kr. Men det kanske du kan pruta bort så det blir +\- 0.

Annars såg det ju riktigt trevligt ut!

/Hans

4500kr är ändå lite stålars. Om du spanar runt i din lägenhet/hus och slår en lov i förrådet/garaget... tror du dig inte kunna skrapa ihop 1429kr till och köpa en ny cykel på en gång? Du kan väl sälja av någon gammal el-gitarr som samlar damm, några plåtfälgar som passade till din förra bil eller någon dator som bara står i garderoben?

För 1429kr får du denna:

Canyon Yellowstone AL 4.0 26"
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3001

Vad gäller bang for buck så vill jag påstå att this is it.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    50.8 KB · Besök: 30
  • image.jpg
    image.jpg
    60.6 KB · Besök: 26
Helt plötsligt blev ju Riblons Alpe d'Huez-etappseger under Tour de France ännu mer imponerande - HAN KÖRDE JU HELA STRÄCKAN PÅ EN CYKEL AV BUDGETMÄRKE!?!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp