Köpa begagnad cykel för nya vardagslivet som pappa

K-pappa

Medlem
Hej!
Jag söker efter en ny cykel att ha i vardagen som jag även kan sätta min son på (antagligen på pakethållaren) och kanske även ha en väska till.

Jag bor på Johanneberg och för den som inte känner till är det en av Göteborgs högsta punkter - cykeln får gärna ha några förmånliga växlar för resorna hem från stan. Annars är planen främst att använda cykeln för att ta oss till stan och hem.

Ekonomin föreslår att jag i första hand kikar begagnat.
Har spanat in en Nishiki X-five, 24 vxl Shimano, 55cm ram för 3400kr (kolla blocket för mer info)

Vad tror ni? Kan den passa för mina behov? Är 187 och helt okej fysisk form (några kg tyngre har man väl blivit under första året 😅)

Har läst lite om att fjädrad framgaffel inte är önskvärt men kanske något värt att byta ut senare - om priset på cykeln ändå är bra?

Ser fram emot att höra era tankar o förslag!

Med respekt,
Pappa K

Den är kanske i minsta laget för din längd men titta på den - provcykla om det går.
Annars funkar den nog för behovet.

Tycker det var lite saftigt pris för den cykeln.

Att byta gaffel blir ett ganska stort projekt, mest eftersom det inte alltid är helt enkelt att hitta en passande gaffel till bra pris. Framgaffel är en sådan sak som jag helst inte skulle köpa från ett noname-märke på amazon eller aliexpress.

Om det går att få tag i denna från XXL tror jag det är ett säkrare kort för ungefär samma pengar:

Edit: står 3400 kr i inlägget och 3800 kr i annonsen, så kanske inte samma pengar som XXL, men jag tycker ändå 4k för cykeln från XXL är en bättre affär än Nishikin för 3400kr.

Tycker det var lite saftigt pris för den cykeln.

Att byta gaffel blir ett ganska stort projekt, mest eftersom det inte alltid är helt enkelt att hitta en passande gaffel till bra pris. Framgaffel är en sådan sak som jag helst inte skulle köpa från ett noname-märke på amazon eller aliexpress.

Om det går att få tag i denna från XXL tror jag det är ett säkrare kort för ungefär samma pengar:

Edit: står 3400 kr i inlägget och 3800 kr i annonsen, så kanske inte samma pengar som XXL, men jag tycker ändå 4k för cykeln från XXL är en bättre affär än Nishikin för 3400kr.
Storlek S som är den enda i lager är nog lite liten för 186 cm karl om inte gorillaindexet är mycket högt.
För ändamålet är det inget fel på en fjädrat gaffel om den iövrigt är i bra skick.
Men det lär väl gå att pruta på Nishikin.
Edit, på XXL-cykeln tillkommer ju även skärmar och stabil pakethållare för barnsits. Samt även stöd. Och då är den viktmässigt i paritet med Nishikin.

Senast ändrad:
Tack för era inspel. Väldigt uppskattat.

Slutade med att jag köpte en cykel av en annan medlem här som kontaktade mig. En Crescent Zetta i nästan nyskick för något billigare pris. And I’m in love with it!!

Sveriges trevligaste forum lever upp till sitt namn!

Tillbaka
Topp